Jump to content

Idiotisk spørreundersøkelse fra Redningsselskapet


Dorsken

Recommended Posts

Hva med legge ned hele RS og la den offentlige Redningssentralen ta seg av dette ta seg av sikkerhetsarbeidet. De disponere bl.a. helikopter noe som er svært effektivt for livreddende arbeid. Verden har forandret seg, det er ikke lengre puslete snekker og gamle treskøyer som reker rundt kysten. Nå er det i hovedsak store motorbåter med 800 og ørten hk som pløyer rundt. Et kompetansepålegg (sertifikat) over en viss båt og motorstørrelse for disse vil kanskje kunne spare inn en stor del av de oppdrag og slepeoppdrag RS har, pga tette filter, grunnstøting, tau i propellen og andre uhell, pga. kompetansemangel.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har selv lenge ment at RS hadde vert tjent med å dele seg opp i service og redning, noe de også har gjort, om en kun delvis sålangt.

----

Og det hadde vært greit å få orden i sysakene og redning vekk fra den halvprivate/offentlige løsningen med tiggerunder, telefonsalg og annet surr. Gjør redningsbiten offentlig så kan de samordne seg med helikopterløsninger og alle ha lik rett og tilgang til redning uavhengig av forsikring og økonomi.

----

RS kan leve godt på service/slep som et privat selskap, i konkurranse med evt. andre leverandører av samme tjeneste.

 

Det er vel ting som tyder på at RS selv ikke er fornøyd med å være underlagt politisk styrte budsjetter som svinger fra det ene året til det andre. RS kan jo selv velge seg bort fra dette om de ønsker. De har godt materiell og en organisasjon klar, så kan de rendyrke businesslinja de allerede har begynt på.

Link to post
Share on other sites

For de som bor i Oslo, dere har kanskje lagt merke til Ruter-kampanjen hvor det står "et flertall mener at snikere også kaster søppel på gata" elns. Jeg ble plukket ut til denne spørreundersøkelsen. Den var også dønn useriøs og (naturligvis) skreddersydd for kampanjen. Det var bakt inn et skjema for å stille spørsmål eller gi tilbakemeldinger, jeg brukte skjemaet og fikk returmail hvor det stod at meldingen ikke kunne leveres til noreply@ruter.no!

 

En "poll" her på bp gav helt andre svar enn en "profesjonell" spørreundersøkelse (i regi av NSSR, tror jeg), og representanter for mindretallet av de som svarte på pollen kranglet mye over at bp-pollen var verdiløs og at den profesjonelle spørreundersøkelsen var gull verd. Nei, profesjonelle spørreundersøkelser er ikke gull verd! Det vil alltid være en viss "bias" mot de resultatene oppdragsgiver ønsker, og for noen gallup-bedrifter er det svært viktig at kunden blir fornøyd.

 

Tilsvarende, utredninger av typen "vil Stadt-tunnelen bli samfunnsøkonomisk lønnsom" spriker i alle retninger. Man kan ikke stole på analysebyråene, de pleier også ofte å skreddersy rapportene etter kundens ønsker.

 

Aftenposten hadde en artikkelserie for et par-tre år siden om bruk av konsulentkontrakt i stedet for forskningskontrakt ved slike bestillinger fra det offentlige. Konsulentkontrakten gir oppdragsgiver så mye innflytelse at rapporten i utgangspunktet er verdiløs. En byråkrat eller politiker kan f.eks. velge å arkivere rapporten i det store runde arkivet dersom de misliker konklusjonen - eller rett og slett skrive om konklusjonen. "Konsulenten" er selvfølgelig bundet av taushetsplikt. Slikt skjer, det er ikke bare en sær konspirasjonsteori!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Egentlig noe å tenke på at RS uten å blunke sender "sjit" i e-post til tusenvis av betalende medlemmer. Er ikke det å nedvurdere medlemmene sine kraftig?

 

Om RS ledelsen selv fikk sine e-postkontorer bombet med "sjit" så ville de vel reagere negativt på det selv? Men medlemmene er det ikke så farlig med?

 

Dog er vel den holdningen inne for lenge siden mtp telefonsalg, falske giroer osv....

---------

 

Hva blir neste fra marketing avdelingen til RS? Automatisk tvilsendte skrapelodd som må selges, julekort som en kan velge om en skal betale for, salg av tulleting med RS logo på? Og hvem sitter igjen med pengene til slutt?

 

Smell opp en SMS tjeneste for betaling/bidrag hvor jeg vet at over 80% går direkte til RS så skal jeg gi et julebidrag uten å blunke.

Link to post
Share on other sites

Syns du selv at dette var et gjennomtenkt forslag pettersand?

Nei, det er kun et forslag. Men vet du om andre nasjoner hvor kjerringer sitter å lodder ut sine strikkalabber for å samle inn penger til ett Redningsselskap? Dette pågår enda. Den operative delen av RS gjør en fabelaktig jobb, noe en ikke alltid kan si om den administrative delen. Derfor mener jeg at dette bør bli statlig, slik som i andre land, og man kan behold den operative delen. De som må reddes pga uforstand må heller ta en forsikring, eller betale det dette koster. En bør også betale for eskortetjenester og lignende servicetiltak.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva med legge ned hele RS og la den offentlige Redningssentralen ta seg av dette ta seg av sikkerhetsarbeidet. De disponere bl.a. helikopter noe som er svært effektivt for livreddende arbeid. Verden har forandret seg, det er ikke lengre puslete snekker og gamle treskøyer som reker rundt kysten. Nå er det i hovedsak store motorbåter med 800 og ørten hk som pløyer rundt. Et kompetansepålegg (sertifikat) over en viss båt og motorstørrelse for disse vil kanskje kunne spare inn en stor del av de oppdrag og slepeoppdrag RS har, pga tette filter, grunnstøting, tau i propellen og andre uhell, pga. kompetansemangel.

Så de som får motortrøbbel med en "puslete snekke" skal reddes med helikopter fra Redningssentralen når de driver rundt uten motorkraft? Høres ut som en bilig løsning :giggle:

Link to post
Share on other sites

Så de som får motortrøbbel med en "puslete snekke" skal reddes med helikopter fra Redningssentralen når de driver rundt uten motorkraft? Høres ut som en bilig løsning :giggle:

Vet ikke helt hvordan du tenker, men om Redningsentralen overtar den operative delen av RS vil vel en bruke helikopter for livredding som tidligere, også fra en snekke om nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt hvordan du tenker, men om Redningsentralen overtar den operative delen av RS vil vel en bruke helikopter for livredding som tidligere, også fra en snekke om nødvendig.

Fikk inntrykk av at hele redningsselskapet skulle legges ned, og kun bruke helikopter når det oppstår nød. Min misforståelse :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om RS fortsetter å misbruke den tilliten de har fått når medlemmene gir fra seg navn, adresse, e-postadresse, tlfnr osv til å plage folk så havner de vel snart i "penisforlengelse+ filteret" både på e-post, telefon osv.

 

Det er jo veldig dumt om RS ødelegger sine egne kommunikasjonskanaler til sine medlemmer ved å misbruke de til tull.

---------

 

Må være noen på markedsføringsavdelingen til RS som bør ta noen rev i seila/bakke litt på fokka/hive ut dreggen/dra ut spunsa/slå bakk/slakke litt på skjøtene/gå ned av plan/legge bi/få inndradd landlov/gå til havn.

Link to post
Share on other sites

Føler meg sviktet og utelatt - har ikke mottatt mailen fra RS...

Jeg også følte meg sviket, helt til jeg kom å tenke på at Mariell ikke star I småbåtregisteret. :lol:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Til alle dere kritiske surmagede folk i denne tråden; Kan dere ikke bare slette mailen? Kan dere ikke bare spørre dere selv; hvor mye bra gjør redningsselskapet hver eneste sommer for alle vi som har båt. Hvor mange liv har de reddet. Skal det så lite til som, en elendig utformet spørreundersøkelse, for at dere går helt av skaftet og sprer så mye negativitet? Det må da være lov å gjøre feil, sende ut noe dumt, eller blande kortene noe?? De prøver jo bare å få mest mulig inntekter for å drive tjenesten. Det blir ikke tatt ut noe utbytte til aksjonærer så vidt jeg har fått med meg.

 

Vis litt romslighet som båtfolk, slett dumme mailer og fokuser på alt det gode de gjør.

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Kan dere ikke bare spørre dere selv; hvor mye bra gjør redningsselskapet hver eneste sommer for alle vi som har båt. Hvor mange liv har de reddet. Skal det så lite til som, en elendig utformet spørreundersøkelse, for at dere går helt av skaftet og sprer så mye negativitet? Det må da være lov å gjøre feil, sende ut noe dumt, eller blande kortene noe??

Med utgangspunkt i at undersøkelsen faktisk er skreddersydd for å kunne understøtte en påstand eller politisk utspill (og ikke som det hevdes i mailen - vurdere hvordan tilbudet skal vidreutvikles) - det er uærlig. Uærlighet og uredelighet er noe enkelte av oss tar sterk avstand fra. Det enkleste er kanskje å bare se det gjennom fingrene - men hvor ville samfunnet ende opp dersom folk flest bare trakk på skuldrene av uærlighet? (Når jeg ser igjennom screenshot'ene virker spørreundersøkelsen først og fremst meningsløs og tidskrevende - hm).

 

All ære til den operative enden av RS - men av og til virker det som at folka på Høvik gjør så godt de kan for å terge medlemmene. Sløser bort innsamlede midler på dyre fyllefester, allminnelig telefontigging, telefontigging med uredelige salgsmetoder, utsending av fakturaer hvor det nesten åpenbart spekuleres i at enkelte vil betale fakturaen i tro om at fakturaen gjelder for bestilte eller mottatte tjenester, implisitt hevde at flertallet av medlemsmassen mener påbud om bruk av vest i båt er en god idé, og nå dette.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er ikke uenig at vi skal være kritiske heller, men det går jevnt så mange kritiske poster, og de er så langt mer dominerende enn de positive. Ut fra alt det gode de gjør burde det ikke vært slik overvekt.

 

Du kan ikke måle på den måten. Når en del av en organisasjon gjør noe dumt så er organisasjonen tjent med at det påtales og rettes opp i.

 

RS gjør en kjempejobb, men den lille delen av organisasjonen som plager medlemmene ødelegger for flertallet som faktisk gjør en god jobb for folk på sjøen.

-----------

På en annen måte har du rett. Folk kan lett tenke "drit i hele greia" bare fordi en blir plaget av telefonselgere, falske giroer og irriterende e-poster som nær fremstiller medlemmene som dumme naut som venter på å bli brukt gjennom uærlige "undersøkelser".

 

Skal ikke så mye irritasjon til før en fort glemmer alt det bra de driver med. Og RS stiller seg selv i et dårlig lys ovenfor egne medlemmer. Det bør absolutt påtales.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.


×
×
  • Create New...