Jump to content

Idiotisk spørreundersøkelse fra Redningsselskapet

Dorsken

Recommended Posts

Er det noen som har spurt Redningsselskapet hva de har betalt for denne "idiotiske" spørreundersøkelsen?

<snip>

Hvorfor i alle dager skulle en gjøre det? Makan til å være nysgjerrig!

<snip>

Du verden for et svar. Det er da et høyst legitimt spørsmål. Ville en svart sånn om en lurte på om det forekom "overforbruk/feilbruk" i en offentlig etat også?

Jeg har sjøl sittet både som leder og kasserer i diverse foreninger og opplevde vel på hvert eneste årsmøte at medlemmer var interessert i/spurte om organisasjonens økonomiske disposisjoner.

Et annet spørsmål er - hva med pressen, har den "lov til" å stille den type spørsmål til RS?

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Nå er vel dette et ledd i forretningsutviklingen til NSSR, og jeg vil tro at informasjon rundt dette ikke angår allmuen.. her som for resten av næringslivet..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvorfor i alle dager skulle en gjøre det? Makan til å være nysgjerrig! Er du Dreamer interessert i det, kan du jo bare sende spørsmålet til RS selv?

Det var da svært til aggressivitet dette spørsmålet utløste! Jeg støtter Redningsselskapet med medlemskontingent, via skatteseddelen samt sporadiske ekstrabidrag. Da er jeg selvfølgelig interessert i hvordan de bruker pengene. Dine kommentarer om juleforberedelser anser jeg for useriøse, så de velger jeg å ikke kommentere.

Uff da!!! husk det er snart jul, nå må vi ikke bli aggressive her inne. :boxing:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Det var da svært til aggressivitet dette spørsmålet utløste! Jeg støtter Redningsselskapet med medlemskontingent, via skatteseddelen samt sporadiske ekstrabidrag. Da er jeg selvfølgelig interessert i hvordan de bruker pengene. Dine kommentarer om juleforberedelser anser jeg for useriøse, så de velger jeg å ikke kommentere.

Dette er vel kanskje en kommentar?

Forøvrig er jeg imponert over at du støtter Redningsselskalpet over skatteseddelen [:giggle:]

God Jul!

Da er jeg selvfølgelig interessert i hvordan de bruker pengene.

Om du tar deg bryet med å lese årsrapportene fra NSSR, så vil du finne dette ut selv.. Det er ikke spesielt vanskelig heller.. 2013 finnes her

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Om du tar deg bryet med å lese årsrapportene fra NSSR, så vil du finne dette ut selv.. Det er ikke spesielt vanskelig heller.. 2013 finnes her

Å, ble kostnadene til den omdiskuterte spørreundersøkelsen postert året før den ble gjennomført?

Merkelig, mener du at denne undersøkelsen var så kostbar at de måtte sette av til fond for å få utført denne oppgaven?

... Bare for å balansere tråden. Siden den famøse spørreundersøkelsen ble sendt ut, hvor et stort antall mennesker ble forulempet har et like stort antall mennesker også blitt hjulpet og reddet. Muligens fra den visse død. Her et utdrag fra de 24 timers siste hendelser, så kan folk tenke gjennom perspektivet sitt....

Bruk vest!

<snip>

Dine kommentarer om juleforberedelser anser jeg for useriøse, så de velger jeg å ikke kommentere.

Dette er vel kanskje en kommentar?

<snip>

Ja, og en veldig pen kommentar. Dette i motsetning til Lars sin - som jeg opplevde som direkte frekt. Så når jeg kommenterte Lars klippa jeg den delen ut. For en kan vel si at å nedvurdere folk på den måten er ganske så tydelig hersketeknikk.

Redigert av Dorsken (see edit history)

Nå er vel dette et ledd i forretningsutviklingen til NSSR, og jeg vil tro at informasjon rundt dette ikke angår allmuen.. her som for resten av næringslivet..

For meg er dette komplett uforståelig:

1) Hva viser "dette" til i setningen din?

2) Hva er og viser "her" til?

3) Og hvordan er "her" koblet sammen med "for resten av næringslivet"

Å, ble kostnadene til den omdiskuterte spørreundersøkelsen postert året før den ble gjennomført?

Merkelig, mener du at denne undersøkelsen var så kostbar at de måtte sette av til fond for å få utført denne oppgaven?

Det står intet i innlegget om at at vedkommende kun er interessert i kostnadene forbundet med akkurat denne undersøkelsen.. Det står følgende og som jeg kommenterte:

Sitat.

Sitat slutt.

For meg er dette komplett uforståelig:

1) Hva viser "dette" til i setningen din?

2) Hva er og viser "her" til?

3) Og hvordan er "her" koblet sammen med "for resten av næringslivet"

Skal selvsagt hjelpe de som ikke evner å forstå.. Det er ikke så vanskelig skal du se.

"dette" referer til det samme sitat, og hvordan NSSR bruker pengene sine.. Jeg skjønner at det ikke er lestt å forstå dette, siden det må sees i sammenheng med et sitert innlegg.

"her" viser til det samme, og baserer seg på forretningsutviklingen til NSSR sees i sammenheng med annen pirvat nærings forretningsutvikling. Det er litt vanskelig å skjønne, og er ikke sikker på om du evner å skjønne dette ennå..

Hvordan dette er koblet sammen med resten av næringslivet er helle rikke så vanskelig å skjønne, om man har litt kunnskaper om privat næringsliv.. Jeg skjønner at dette er svært vanskelig å skjønne om man ikke har kunnskaper, men de med kunnskaper om næringsutvikling skjønner dette.. .

Men hva var det en så lett kunne finne da?

Det som er lett å finne ut av er hva NSSR bruker pengene til.. Det står i årsrapportene :yesnod:

Men har man vondt i viljen, så evner en ikke skjønne.. Har man ikke vondt i viljen og fremdeles ikke forstår, vel da bør en lese seg litt opp.. om en har evner vel og merke

<snip>

<snip>

Det står intet i innlegget om at at vedkommende kun er interessert i kostnadene forbundet med akkurat denne undersøkelsen..

<snip>

Jo, som du ser står det at "Dreamer" er interesert i hvordan RS bruker pengene.

Da nytter det ikke å komme med sånt svada som at "finne dette ut selv.. Det er ikke spesielt vanskelig heller"

- og etterpå si "står intet i innlegget om at at vedkommende kun er interessert i kostnadene"

Driver du bare med Trolling?

Ja, og en veldig pen kommentar. Dette i motsetning til Lars sin - som jeg opplevde som direkte frekt. Så når jeg kommenterte Lars klippa jeg den delen ut. For en kan vel si at å nedvurdere folk på den måten er ganske så tydelig hersketeknikk.

Da beklager jeg så mye om det ble oppfattet som frekt, nedvurderende og utslag av hersketeknikk. Det var ikke slik ment. Var Dreamer interessert i tallene, kunne han jo bare sende spørsmålet til RS selv. Det burde være nok at en person sendte en slik forespørsel.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Det som er lett å finne ut av er hva NSSR bruker pengene til.. Det står i årsrapportene :yesnod:

Helt riktig. Og grovt sett driver de med assistanse av båtfolk som er ute og nyter fritiden sin i båt. Mao er RS i hovedsak en organisasjon som driver med service.

Ang julekort og annen form for "tigging" så syns jeg det er helt ok fra veldedige organisasjoner, jeg tåler det godt fra Kirkens bymisjon osv. Men en organisasjon som tar seg betalt for å yte service til sine medlemmer, og også tar seg betalt for å yte service fra andre, og krever refusjon fra din forsikring om du både er medlem og har forsikring... ja hvorfor skal de hive seg på tigging? RS betjener en gruppe med stor betalingsevne som allerede betaler for seg.

-------

Det er flere ting som gjør RS til noe rot slik det er i dag. Det er en salig blanding av frivillighet, reinspikka kommersiell virksomhet og statlige overføringer kombinert med at de driver med ulike tjenester som har helt ulike mål. RS sin hovedgeskjeft har ingenting med redning å gjøre, det er alt mulig annet de driver med.

Mitt forslag:

1. Del opp RS, la redningsdelen og tjenster koblet til los osv (berging, søk, syketransport, skyss av los) gå over til eksisterende offentlige tjenester, eller private betalt av det offentlige. I kombinasjon med helikopter osv vil dette bli en kanonbra tjeneste som vil kunne redde liv på en effektiv måte. La det offentlige ta seg av livberginga.

2. La hoveddelen, service, bli en 100% kommersiell aktør hvor en betaler for tjenestene gjennom medlemskap, evt kombinert gjennom forsikring, eller fra gang til gang. Dvs basert på selvkost og brukerbetaling. Dette vil bli sjøens svar på Viking/Falken og andre redningsselskaper langs veien (slep, assistanse, dykking).

3. Småbåtregister--> Offentlig drevet og lovfestet.

-------

Tigging på vegne av velholdte båtfolk finner jeg på grensen til usmakelig i disse dager når det dumper i postkassa samtidig med tilsvarende fra Kirkens bymisjon osv. I mine øyne har RS trådd over en grense, de viser at de er villig til å sette sitt gode renommé på spill når de går inn på veldedige organisasjoners domene i jakt på noen kroner ekstra.

RS sin "legitimet" til å tigge ligger i den delen av virksomheten som de driver minst med, livreddende arbeid. Jeg skjønner godt at medlemmer spør seg hva pengene går til når alle vet at hovedjobben er å gi service til fritidsbåtfolk med god betalingsevne, og til og med vilje.

Redningsskøytenes oppdrag de siste 10 årene
TYPE OPPDRAG 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Totalt
Liv reddet 40 32 43 50 26 11 18 12 11 12 255
Fartøy berget 108 101 136 144 84 88 77 67 46 57 908
Søk etter savnet person 193 138 137 129 129 232 229 225 331 230 1 973
Fartøy assistert 5 442 5 864 5 595 6 269 6 130 6 201 6 222 6 054 7 394 5 819 60 990
Fartøy slept 1 941 1 877 2 026 2 370 2 399 2 330 2 264 2 293 2 202 2 364 22 066
Dykkeroppdrag 1 413 1 472 1 377 1 399 1 350 1 303 1 304 1 304 1 292 1 267 13 481
Syketransport 115 55 118 130 111 134 124 136 205 174 1 302
Skyss av los 1 872 2 166 1 753 1 938 2 030 1 759 1 779 1 697 3 482 1 286 19 762

Litt om hva som kan være problem med et ikke lovfesta båtregister: Hvem som helst kan registrere seg seg og det kreves minimal info om deres eierskap. Ut fra dette kan båtforeninger som satser på RS-registrerings nr. som eneste båteierbevis (ja mange gjør faktisk det), bli grundig lurt ved båtplass-tildeling. Så er det kjøp og salg; Med et båteierbevis som hvem som helst kan skaffe seg kan kjeltringen glatt selge båten din i verste fall. Da er det bedre å være uten dette, å heller satse på annen eierkontroll, som bl.a. forsikring, medlems bevis i båtforening, ja, og selvangivelsen.

Jo, som du ser står det at "Dreamer" er interesert i hvordan RS bruker pengene.

Da nytter det ikke å komme med sånt svada som at "finne dette ut selv.. Det er ikke spesielt vanskelig heller"

- og etterpå si "står intet i innlegget om at at vedkommende kun er interessert i kostnadene"

Driver du bare med Trolling?

Nå la jeg ut linken til der hvor medlemmet kunne informasjonen han etterspurte. Det er dette som du henget deg opp i.. Det er meget synd at du ikke kan diskutere saken men kommer med beskyldninger i vanlig kjent stil.. Det hadde vært mye bedre om du kunne diskutert saken og ikke personen slik som.

Det under er rettet direkte til Dorske som tilsvar på han beskyldninger om meg.

Du må tåle at noen er uenig med dine innleggene dine uten at du skal gå etter personen.. Når det gjelder trolling så var første innlegget i denne tråden det som startet det hele, intensjon med tråden var intet annet enn "å fucke opp til debatt" (Jeg tror ikke du er enig i dette, men slik er det ofte, en er ikke enig med alle).

Sånn på tampen så kan du lese dette:

Tror det ville være en fordel om du kikket i speilet for å finne opphavet til trolling Dorsken. :yesnod:

Så diskuterer vi saken heretter, og da må du respektere at noen er uenig deg..

Da beklager jeg så mye om det ble oppfattet som frekt, nedvurderende og utslag av hersketeknikk. Det var ikke slik ment. Var Dreamer interessert i tallene, kunne han jo bare sende spørsmålet til RS selv. Det burde være nok at en person sendte en slik forespørsel.

Det var akkurat slik du ble oppfattet, Lars H. Litt skuffende, da jeg alltid har oppfattet deg som høflig og saklig. Jeg er imidlertid helt enig med deg i at hvis det skulle sendes forespørsel til Redningsselskapet om bestemte kostnader, ville det være nok med 1 forespørsel fra BP`s medlemmer. Derfor spurte jeg tidligere i denne tråden: "Er det noen som har spurt Redningsselskapet ...." Dette var utgangspunktet for denne heftige diskusjonen. Jeg avslutter imidlertid min deltakelse i denne tråden, og ønsker alle - også Lars H. - en riktig god jul!

Guest Avmønstret#

Vi kan vel anta at en del av inntektene må gå til lønn for de 14 ansatte i Salgs- og markedsavdelingen. Hva koster en stilling? Nå driver de neppe kun med spørrundersøkelser og utsending av postkort til jul osv, men lønna må jo betales uansett.

Avdelingen ledes av, siden 2011, Christine Rokkedal. Hun har jobbet med markedsføring i mange herrens år, har master i faget og skrev masteroppgave om "direct marketing".

Vil anta at de med bedre hukommelse og lengre medlemskap enn meg kan si noe om hvorvidt markedsføringen mot medlemmer endret seg etter 2011, dvs om endringene kom sammen med lederen? Det er jo nærliggende å tro det.

---------

Såvidt jeg kan se så er ikke pengene sporbare i regnskapet. Dvs en kan ikke se hvilke kroner som blir brukt til hva. I mitt enkel hode så bør penger tatt inn vha "tigging" øremerkes til bruk som kan kobles direkte til livreddende arbeid.

1) Nå la jeg ut linken til der hvor medlemmet kunne informasjonen han etterspurte.

2) Det er meget synd at du ikke kan diskutere saken

3) men kommer med beskyldninger i vanlig kjent stil..

<snip>

4) Du må tåle at noen er uenig med dine innleggene dine uten at du skal gå etter personen..

5) Når det gjelder trolling så var første innlegget i denne tråden det som startet det hele, intensjon med tråden var intet annet enn "å fucke opp til debatt"

<snip>

6) Tror det ville være en fordel om du kikket i speilet for å finne opphavet til trolling Dorsken.

7) Så diskuterer vi saken heretter, og da må du respektere at noen er uenig deg..

Nå har jeg aldri noen gang opplevd at et nettroll vedgår at det er trolling vedkommende driver med - så også med deg.

1) Nei, det er feil. Dreamer spurte om noen viste om hva RS hadde betalt for undersøkelsen.

Du svarte han i en flåsetetone at det var jo ikke spesielt vanskelig å finne ut selv - og la ut en lenke til årsrapporten for 2013. Og der var det jo selvfølgelig ikke noe om kostnader de hadde i 2014. Hvorfor påstår du da at han kunne finne informasjonen der?

2) Kan du vise til en eneste posting jeg har hvor jeg ikke "diskuterer saken"?

3) Hvor finner du denne "vanlige kjente" stilen min?

4) Jeg har ingen problemer med saklig uenighet. Det er den usaklige Trollinga jeg reagerer på. At Trollet ikke tåler å høre det - er en naturlov.

5) Jeg er trådstarter og reagerte kraftig på RS sin undersøkelse da den kom på mail. Jeg refererte mailteksten og spurte om andre har noen oppfatning av hva RS ønsket å oppnå. Om du kaller åpningspostinga for å "fucke opp til debatt" - sier sier vel det mye om den typen Trolling du bedriver. Mange, om ikke de fleste, reagerte svært negativt på RS sin undersøkelse, det viser svarene i tråden.

6) Å snu argumentasjonen rundt, slik du gjør her - er en av de viktigste teknikkene nettroll bruker i sin aktivitet

7) Som du ser av mine innlegg har jeg ingen problemer med å diskutere sak - problemet i mange diskusjoner er de som bare ute etter "å huke andre" med kverulering - altså Trollet.

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...