Jump to content

Idiotisk spørreundersøkelse fra Redningsselskapet

Dorsken

Recommended Posts

Når jeg kom hjem nå lå følgene mail fra Redningsselskapet i innboksen:

Hei!
Som følge av endringer i rammebetingelser, står de som drifter registrering av båter i Norge foran noen mulige veivalg og endringer. Derfor ønsker vi å spørre norske båteiere litt om råd gjennom en spørreundersøkelse.
Din kontaktinformasjon er trukket tilfeldig blant båteiere som er registrert i Småbåtregisteret. Vi setter stor pris på at du tar deg 8-12 minutter med å hjelpe oss. Alle som svarer på undersøkelsen er med i trekning av gavekort på 5.000 kroner. Vi presiserer at svarene dine er anonyme og kun benyttes til statistiske formål.
Klikk på lenken under for å starte undersøkelsen.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
På forhånd takk for hjelpen!
Med vennlig hilsen,
Christine Rokkedal
Leder
Småbåtregisteret Redningsselskapet
Jeg tok meg tid til å besvare, men makan til tull og tøys skal en lete lenge etter. For mer ledende spørsmål - finner en knapt i diktaturland.
Er det andre som har fått denne mailen - og har oppfatninger om hva Redningsselskapet ønsker å oppnå med dette?Kommentar fra moderator: Flott om du, eller andre med tilgang, kan sitere spørsmålene som stilles i undersøkelsen.
Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Å kalle en undersøkelse "idiotisk", var da voldsomt. Noen som har link til undersøkelsen? Kunne vært artig å se hva spørsmålene går ut på.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Som dere ser av innlegget til Dorsken, er det kun et "engere" utvalg som har fått æren av å delta i undersøkelsen, bl. a. undertegnede. Er litt enig i at den var noe pussig i formen da flere av spørsmålene ble gjentatt i litt forskjellige settinger. Uten at jeg har noen peiling på empirisk spørremetodikk, kunne det virke som det hele er lagt opp for å benytte en eller annen algoritme for å komme frem til en konklusjon. I allefall jobbet jeg meg nensomt gjennom seansen. Vil tro at konklusjonen som kan trekkes fra min besvarelse vil bli noe sånt som:

• Obligatoriskt båtregister
  • Nytte: Identifikasjon
  • Ikke nødvendigvis drevet av Redningsselskapet
  • Navn: Norsk Båtregister

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

... makan til tull og tøys.

Kan ikke annet enn å si meg enig her - elendig både på spørsmålssiden såvel som på den tekniske biten.

Kommentar fra moderator: Flott om du, eller andre med tilgang, kan sitere spørsmålene som stilles i undersøkelsen.
Her er screenshots av de fleste spørsmålene:

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

bilde

Edit: Ser the colonel har lagt ut screendumps mens jeg skrev.

De ønsker og kartlegge båt, type og størrelse samt register(e) båten er registrert i.

I tillegg vil de vite hvilket selskap den er forsikret.

Annen spørsmål:

Skriv inn 2-3 ord du tenker på når du ser/hører/leser "Småbåtregisteret"

Sammensatt ord som "tyverisikkerhet" ble underkjent. Teller tydeligvis som to ord.

Hoppet av undersøkelsen etter dette: (Håper det er OK med skjermdump)

Først fikk jeg se bildet.

Deretter skriv inn tre ord med hva jeg forbinder med bildet.

Så dukker denne siden med bildet og avkryssingsvalg opp. (Her stopper jeg, dette blir for mye på en fredag kveld.)

bilde

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Synes også spørreundersøkelsen var litt spesiell, men skjønner at RS har behov for å innhente info for å vite hvordan de skal forstsette å drifte et småbåtregister når de nå ikke får mer statlig støtte - svarte så godt jeg kunne selv om jeg undret meg litt over mange av spørsmålene som gjentok seg flere ganger...

Jeg fikk denne i dag jeg også.

Her har noen umodne personer som kanskje aldri har sett en båt, trodd at de skulle "lure ut" hva slags holdninger vi har, i stedet for å spørre direkte. De kunne jo bare bedt oss rangere de få problemstillingene på en skala, i stedet for å "forenkle som om vi var barn". Total fremmedgjøring for de som lagde undersøkelsen, i forhold til menneskene i målgruppen for undersøkelsen, dvs. vanlige båteiere.

Bildespillet til slutt er noe av det dummeste som jeg har sett i en undersøkelse, sansynligvis beregnet på analfabeter.

Men dette var sikkert presentert som veldig kostbart og "avansert" konsulentsarbeid tenker jeg.

Nei...

Send barn og ungdom UT, til sjøs eller til fjells, FØR flatskjermene tar dem!!! ...Da slipper vi kanskje mer av slikt.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

https://survey.perceptor.no/c129/cgi-bin/ciwweb.pl?studyname=c129&u=4511&p=ubc8972&c=1

Mulig linken bare kan brukes 1 gang..

Vet ikke om linken er god nok .. men syns at alt av spørsmål var ganske så ledende.

Fullførte men fikk ganske rar smak i munnen og lurte egentlig på om de synes kundene sine er helt stokk dumme.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Annen spørsmål:

Skriv inn 2-3 ord du tenker på når du ser/hører/leser "Småbåtregisteret"

Sammensatt ord som "tyverisikkerhet" ble underkjent. Teller tydeligvis som to ord.

Tvilsomt at sammensatte ord slik som her blir fanget opp - hvorfor skulle de i så fall det?

- Mitt svar "unødvendighet" gikk igjennom her. - Mulig det er satt en grense for antall tegn her - mitt svar teller 13 tegn mens ditt teller 15 tegn.

Jeg oppgav også i undersøkelsen her at jeg har en cabincruiser - da spørsmål om lengde (eller størrelse) på båten kom frem svarte jeg en (1) fot - dette svaret gikk også igjennom. - I motsetning til å sette opp et filter til å oppdage sammensatte ord, er det en enkel sak å sette opp filter som underkjenner et svar som er oppgitt å være en verdi som er under (mindre enn) en gitt verdi. Jeg vet ikke hvor mange fot en båt må være før den kan «tituleres» å være en cabincruiser, men jeg er rimelig sikker at det er en del flere fot enn hva jeg svarte.

For ordens skyld så hadde jeg i utgangspunktet ingen planer om å sende inn mine svar her, noe jeg visstnok kom i skade for å gjøre - og med dette sannsynligvis bidra til å forringe datafangsten - men det var aldri noe forvarsel om at det hele var slutt når jeg klikket «next» etter å ha fyllt inn .. jeg tror det var postnummer som var det siste de ville ha svar på.

Neste gang småbåtregisteret

Først fikk jeg se bildet.

Deretter skriv inn tre ord med hva jeg forbinder med bildet.

Så dukker denne siden med bildet og avkryssingsvalg opp.

- og så var det ikke mulig å klikke "previous page" for å se på bildet en gang til. - Fortrinnsvis så burde selvsagt bildet og spørsmålet/ene knyttet til dette vært vist på samme side, men som en "nødløsning" så ville jeg godtatt at det var mulig å gå et steg tilbake i skjema for å se på bildet en gang til - men nei. Ikke mulig. - ER det mulig?

Når vi forsøker å gå inn på https://survey.perceptor.no så står det på siden vi kommer til, "it works".

- men nei, det gjør det ikke.

Jeg fikk en meget, meget dårlig magefølelse et stykke ut i spørsmålene her. Jeg synes ikke -- og det er magefølelsen min -- at dette er en ærlig og "åpen" undersøkelse, som spør etter fakta. Mitt instinkt er at den stiller spørsmål som er egnet til å gi bestemte svar, som skal underbygge en plan RS har mht registeret deres. Sånt liker jeg ikke.

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Guest Avmønstret#

Ok, hva sier dette oss? Undersøkelsen ønsker å gi RS et svar som de kan bruke videre ifht småbåtregisteret. Det har bestilt en undersøkelse fra ekstern aktør og valgt å faktisk sende den ut til sine betalende medlemmer.

Ikke drep meg, jeg er ikke kritisk til RS sin oppgave/tjenste, men.

1. RS gjør bestillingsverk, dvs at de opptrer som useriøse

2. Noen i RS må ha godkjent denne undersøkelse, dvs at de er useriøse/kunnskapsløse for ingen vil vel godkjenne noe slikt...

3. RS tenker at deres betalende medlemmer er idioter som lar seg bruke (bøy deg fremover og skrik som en gris) på en slik måte.

Fy på lanken til RS, dette bør de få tilbakemelding på. Å drive slik med sine betalende medlemmer er veldig useriøst og ødelegger den respekten og tilliten en har til at de faktisk driver med seriøst arbeid.

Og legger en til at de sender ut giroer som tiggerbrev, driver med plagsomt telefonsalg så er det etterhvert noe en helst ikke vil være medlem av. Det er jo ingen tjent med, aller minst RS. Noen i RS bør trykke på pauseknappen og kalle inn til et møte for å stake en bedre kurs videre. Dette er dårlig stil fra RS, enda en gang.

Siden Redningselskapet må lide under kraftig hets på grunn av småbåtregisterets undersøkelse (det er jo to forskjellige virksomhetsområder i samme organisasjon), synes jeg det er viktig å gi Redningselskapet honnør for sin virksomhet. Den er verdt å støttes, og jeg vil oppfordre folk til å støtte dem. Du vet aldri når det er deg som trenger hjelp fra en av redningskøytene og de driver en god informasjon om sikkerhetsspørsmål.

Å innlemme småbåtregisteret i samme organisasjon syntes vel som en god ide i sin tid. RS fikk tilgang til en mengde båtfolk som de kunne sende tiggerbrev til, og det var vel også en gang at jeg forvekslet registreringsavgiften for båt/ RS medlemskapet mitt, med en giro for ren støtte til driften av RS.

Jeg mener nå at vi er best tjent med å rendyrke RS med det de kan best, sikkerhetsarbeid til sjøs.

Et frivillig båtregister er også svært ønskelig, av åpenbre grunner.

Mitt forslag er at det bør legges til forsikringsselskapene å organisere dette, slik de også organiserer en mengde andre kundedata som de deler mellom seg. Det bør være helt gratis og inkludert i forsikringspremien. For de som ikke har forsikring, kan de melde inn båten i registeret uforsikret, mot en liten avgift.

Ingen ting er perfekt, men jeg tenker dette er best, slik dette har utviklet seg med at RS har sett på sin brukerdatabase som en melkeku.

Jeg vil mye heller sende dem noen penger frivillig for sikkerhetsarbeidet de gjør til sjøs, enn å tenke på at den sammenblandingen som har vært de siste årene med båteier-registreringen.

Dette ment mest som et tips til de ansvarlige i dagens småbåtregister i RS, og eventuelle politikere som leser dette forum...

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Jeg fikk en meget, meget dårlig magefølelse et stykke ut i spørsmålene her. Jeg synes ikke -- og det er magefølelsen min -- at dette er en ærlig og "åpen" undersøkelse, som spør etter fakta. Mitt instinkt er at den stiller spørsmål som er egnet til å gi bestemte svar, som skal underbygge en plan RS har mht registeret deres. Sånt liker jeg ikke.

Fikk samme følelse, men ville ikke si det i mitt første innlegg. Fikk fort inntrykk av at RS mener dette skal være obligatorisk utført av de og til en solid pris, så skal man spille på at vi støtter opp om de. Derfor svarte jeg kun at obligatorisk liker jeg, de andre ledende tingene valgte jeg som uviktig eller minst viktig.

Skal ikke trekke dette lengre for da sporer denne diskusjonen av

Guest
This topic is now closed to further replies.

• Create New...