Jump to content

Eksostemperatur på mercruiser 300hk d-tronic 2001 modell


baymerc

Recommended Posts

750 grader er definitivt for mye såvidt jeg kan se fra div. info på nettet.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

I våre kalde farvann bør det jo være nok med kjølevann gjennom drevet siden det er dimensjonert for dette når kjølesystemet ellers er i orden.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

I Mercruiser manualen til disse motorene står det at sjøvannsinntaket skal være på 1 1/2"

Mest mulig flow gjennom Intercooler er jo å foretrekke. Motorkjølingen går vel greit gjennom sugerøret, men litt groe eller et skjell er nok til at du får problemer.

Jeg ville montert sjøvannsinntak på 1 1/2" og kjørt dette inn på eksisterende med en T kobling.

Ved å fortsatt bruke inntaket via drevet vil du opprettholde kjølingen av drevet, da det gir en viss kjøling

Link to post

Slangen på drevet skal vel kuttes/fjernes for å opprettholde kjølingen av drevet, siden det må monteres dekkplate på innsiden av drevet når man bruker separat sjøvannsinntak.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Mulig det er smartest å bruke begge inntakene ja, med T eller Y stykke.

Har lest div. på nett og noen blokker inntaket og tar vekk/kutter slangen.

Fartsvannet lager nok da en viss sirkulasjon i drevet men kanskje ikke like mye som sjøvannspumpa greier.

Kjører man samtidig med åpen muffe istedenfor eksosbelg slik at eksosen hovedsaklig går utenom drevet vil vel temperaturen holdes i sjakk.

 

http://www.boatered.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=131433

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Han gjorde visst det, forstår ikke hvorfor. Har selv bygget om min dtronic 250 til kun eksternt kjølevannsinntak på 11/4" og blendet drevinntak med original blendeplate som leveres komplett med pakning og skruer til ca en100lapp.

Bonus er at det blir mye enklere å skifte belger når slangen i drevet er fjernet. Slangen i drevet har overhode ikke betydning for kjøling av drevet, og Bravo drev har ikke impeller.

Jeg vil tippe på at i mitt tilfelle er gjennomstrømmingen av sjøvann triplet med den løsningen jeg har valgt, og det merkes med at motortemeratur er dønn stabil etter ombygging.

Med utlogget sitt problem er det det første jeg ville forsøkt.

Link to post

Det var kanskje en god idè og prøve, siden jeg nå har båten i hagen og motoren (D-tronic 250) i kjelleren.

Det med enklere belgskifte var jo genialt. Skal erstatte eksosbelgen med åpen muffe så blir det mindre motstand for motoren og mindre varme i drevet.

Så blir belgskifte enda enklere.

Men kanskje litt mere støy...

 

Hadde jo delvis tenkt å få omprogrammert motorstyringen til 290 hk som er det Norsk Motorkompani har å tilby til -98 modellen.

Og da kommer jo bedre kjølekapasitet av motor og intercooler til sin rett.

Nyere årsmodeller kan tunes mere opp da de har samme turbo som de større utgavene, men 40 hk ekstra er kanskje mer enn nok.

Hvilken årsmodell er din ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Min er 2002 modell som jeg vurderte å omprogrammere ECU, men har egentlig lagt det på is fordi jeg rett og slett ikke har behov for den økte effekten.

Jeg gjorde stikk motsatt av hva du planlegger, hadde tube men satte på eksosbelg istedenfor, ble lei av å sitte på fly med for mye støy. Etter bytte er alt blitt mye roligere.

Link to post

Hmm jeg har ikke fly men heller ikke lukket styrehus, men må vel prøve først og se.

Hadde vært kjekt med litt ekstra effekt, det er jo den 30-knops grensa jeg hadde lyst å passere uten at alle forhold må være perfekte mht. til vær, vind, drivstoff og last.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...