baymerc Startet 30.November.2014 Del på Facebook Startet 30.November.2014 Har fått opplyst at eksostemp helst ikke skal overstige 650-700 grader... Min ligger med ca 750 grader og et turbotrykk på 0,8 til nærmere 1.Dette er på en bayliner 2850 på 4 tonn og et bravo 3x drev. Er det rett eksostemp jeg har fått opplyst? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.November.2014 Del på Facebook Svart 30.November.2014 750 grader er definitivt for mye såvidt jeg kan se fra div. info på nettet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
baymerc Svart 30.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2014 Ok, og hvordan får jeg det ned? Den tidligere eieren hadde også dette problemet, har justert powertrim og flaps flittig,men ligger ganske stabilt. Temp giveren er korrekt. Sitér dette innlegget Link to post
baymerc Svart 30.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.November.2014 Med 3000 omdreininger vel og merke.. . Marsjfart Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 30.November.2014 Del på Facebook Svart 30.November.2014 Rengjør ladeluftkjøler og luftfilter.Senk temperaturen i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.November.2014 Del på Facebook Svart 30.November.2014 Har du kanskje for tung propell og ikke oppnår maks turtall? Alt for mange båter kjører rundt med for tunge propellene. Jobber motoren for tungt går EGT i taket og det er ikke bra for hverken stempler/ sylindre, ventiler og turbo. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
bellen Svart 30.November.2014 Del på Facebook Svart 30.November.2014 Dårlige injectorer kan også føre til høg temperatur Sitér dette innlegget Link to post
baymerc Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 Beklager sen respons... Men hvor ligger eksostemp på denne motoren, før eller etter turbo? Kan det være lite kjølevann på manifoldene(ferskvann/glykol)? Impeller på sjøvannssiden er nokså ny, på ferskvann er det vel skovel, men er vanskelig å skjekke gjennomstrømning på ferskvannsiden. Sitér dette innlegget Link to post
baymerc Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Desember.2014 Er nok før turbo,når jeg tenker meg litt om. Sitér dette innlegget Link to post
baymerc Svart 6.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Desember.2014 Kjølevannet forsvinner, fyller opp ca 15 liter ved kald motor. Hvit eksos,ved oppstart, og den er treg ved 2-3 første tørn. Kjølevannet lekker også uten motorstart. Kan det være toppakning når den lekker uten start? Sitér dette innlegget Link to post
marius Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 Hvis det ikke allerede er gjort vil jeg anbefale å sette inn nytt kjølevannsinntak i tillegg eller istedenfor det tynne sugerøret som er i Bravo drev. Den svære sjøvannspumpen har potensial til å pumpe mye mer sjøvann gjennom kjølesystemet enn den greier gjennom denne tynne slangen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Desember.2014 Del på Facebook Svart 7.Desember.2014 I våre kalde farvann bør det jo være nok med kjølevann gjennom drevet siden det er dimensjonert for dette når kjølesystemet ellers er i orden. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
svendis Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 I Mercruiser manualen til disse motorene står det at sjøvannsinntaket skal være på 1 1/2" Mest mulig flow gjennom Intercooler er jo å foretrekke. Motorkjølingen går vel greit gjennom sugerøret, men litt groe eller et skjell er nok til at du får problemer. Jeg ville montert sjøvannsinntak på 1 1/2" og kjørt dette inn på eksisterende med en T kobling. Ved å fortsatt bruke inntaket via drevet vil du opprettholde kjølingen av drevet, da det gir en viss kjøling Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Slangen på drevet skal vel kuttes/fjernes for å opprettholde kjølingen av drevet, siden det må monteres dekkplate på innsiden av drevet når man bruker separat sjøvannsinntak. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Blanco Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Teerex: det må du forklare. Det er ikke slik det gjøres av Wave verkstedet jeg benyttet. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
svendis Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Inntaket må ikke blendes men det kan jo gjøres. Hvis man gjør det, så må det brukes impeller i drevet og slangen må fjernes for å fortsatt ha kjøling av drevet. Jeg har inntak fra både drev og skrog med drevspyler i tillegg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 (redigert) Mulig det er smartest å bruke begge inntakene ja, med T eller Y stykke. Har lest div. på nett og noen blokker inntaket og tar vekk/kutter slangen. Fartsvannet lager nok da en viss sirkulasjon i drevet men kanskje ikke like mye som sjøvannspumpa greier. Kjører man samtidig med åpen muffe istedenfor eksosbelg slik at eksosen hovedsaklig går utenom drevet vil vel temperaturen holdes i sjakk. http://www.boatered.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=131433 Redigert 8.Desember.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
alfaalfa Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 I monteringsveiledningen til qsd 350 står det at man skal kutte vannslangen fra drev ved gimbal. Fjerne vannslangen inn til transom, og montere blankeplate for inntak. Vannstrømmen ved kjøring vil kjøle drev. Og ha 1,5 tommers separat inntak. Sitér dette innlegget Link to post
baymerc Svart 8.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Båtplassen tror jeg ikke jeg har lyst å bruke mer tid på, lykke til videre. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Det er gjerne varmeveksler eller i topp/eksos som er feil om kjølevannet forsvinner uten at motor går. Håper du finner ut av det, men du må nok ut og skru på motor, båtplassen gir deg bare råd og tips, resten må du ordne selv. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Teerex Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Vart'n fornærma ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
marius Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Han gjorde visst det, forstår ikke hvorfor. Har selv bygget om min dtronic 250 til kun eksternt kjølevannsinntak på 11/4" og blendet drevinntak med original blendeplate som leveres komplett med pakning og skruer til ca en100lapp. Bonus er at det blir mye enklere å skifte belger når slangen i drevet er fjernet. Slangen i drevet har overhode ikke betydning for kjøling av drevet, og Bravo drev har ikke impeller. Jeg vil tippe på at i mitt tilfelle er gjennomstrømmingen av sjøvann triplet med den løsningen jeg har valgt, og det merkes med at motortemeratur er dønn stabil etter ombygging. Med utlogget sitt problem er det det første jeg ville forsøkt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 (redigert) Det var kanskje en god idè og prøve, siden jeg nå har båten i hagen og motoren (D-tronic 250) i kjelleren. Det med enklere belgskifte var jo genialt. Skal erstatte eksosbelgen med åpen muffe så blir det mindre motstand for motoren og mindre varme i drevet. Så blir belgskifte enda enklere. Men kanskje litt mere støy... Hadde jo delvis tenkt å få omprogrammert motorstyringen til 290 hk som er det Norsk Motorkompani har å tilby til -98 modellen. Og da kommer jo bedre kjølekapasitet av motor og intercooler til sin rett. Nyere årsmodeller kan tunes mere opp da de har samme turbo som de større utgavene, men 40 hk ekstra er kanskje mer enn nok. Hvilken årsmodell er din ? Redigert 8.Desember.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
marius Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Min er 2002 modell som jeg vurderte å omprogrammere ECU, men har egentlig lagt det på is fordi jeg rett og slett ikke har behov for den økte effekten. Jeg gjorde stikk motsatt av hva du planlegger, hadde tube men satte på eksosbelg istedenfor, ble lei av å sitte på fly med for mye støy. Etter bytte er alt blitt mye roligere. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Hmm jeg har ikke fly men heller ikke lukket styrehus, men må vel prøve først og se. Hadde vært kjekt med litt ekstra effekt, det er jo den 30-knops grensa jeg hadde lyst å passere uten at alle forhold må være perfekte mht. til vær, vind, drivstoff og last. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.