Jump to content

Eksostemperatur på mercruiser 300hk d-tronic 2001 modell


baymerc

Recommended Posts

He he, ble ikke fornærmet, men med 3 unger så trenger jeg og få svar på det jeg spør om, måtte forresten logge inn igjen siden jeg har litt dødtid etter ungene har sovnet.

Og jeg er ikke ute etter at noen skal skru for meg... Som det ble antydet.

Det lakk altså fra grenrøret opp til turbo og inn til manifold, ble nokså nervøs for at det var lekkasje fra kjølvann

til eksos, dette pga av at tidligere eier hadde båten til verksted og skiftet manifold,og

verkstedet hadde ikkje vært nøye nok med momentet.

Skal vurdere båtplassen på nytt

Link to post
  • 2 uker senere...

Må bare legge inn den linken her en eller annen plass på baatplassen så den ikke forsvinner for meg :smiley:

 

http://clubsearay.com/showthread.php/16590-Repower-SeaRay-310DA-2x-7-4MPI-bravo-3-to-2x-mercruiser-D4-3L-D-tronic-bravo-3/page4

 

Ikke direkte relatert til temperaturproblematikk, bare delvis.

Men montering av separate vanninntak og det med temperatur er iallefall nevnt og det er D-tronic motorer fra 2002.

 

Litt av en jobb han hadde der med å erstatte to bensinslukende 7,4 litere med to snille 4,2 dieseldyr :smiley:

Og det i en relativt "liten" Sea Ray 31 foter.. det går friskt unna.

Han skriver at det var galskap av Sea Ray å montere to så svære motorer i båten.

Det ble håpløst trangt pluss at de måtte modifisere motorfestene i skroget og gjorde en dårlig jobb med det på fabrikken.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 9 år senere...
baymerc skrev On 30.11.2014 at 1.43:

Har fått opplyst at eksostemp helst ikke skal overstige 650-700 grader... Min ligger med ca 750 grader og et turbotrykk på 0,8 til nærmere 1.Dette er på en bayliner 2850 på 4 tonn og et bravo 3x drev. Er det rett eksostemp jeg har fått opplyst?

Hei, 

 

Korleis måler du eksos-temperaturen ? 

Link to post

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
baymerc skrev On 11.12.2014 at 21.09:

He he, ble ikke fornærmet, men med 3 unger så trenger jeg og få svar på det jeg spør om, måtte forresten logge inn igjen siden jeg har litt dødtid etter ungene har sovnet.

Og jeg er ikke ute etter at noen skal skru for meg... Som det ble antydet.

Det lakk altså fra grenrøret opp til turbo og inn til manifold, ble nokså nervøs for at det var lekkasje fra kjølvann

til eksos, dette pga av at tidligere eier hadde båten til verksted og skiftet manifold,og

verkstedet hadde ikkje vært nøye nok med momentet.

Skal vurdere båtplassen på nytt

 

Fikk du vurdert båtplassen på nytt? :glorie: (hmm.. det har sannelig gått hele 10 år).

 

FIkk forresten ikke helt med meg om det var en 7,3L V8 D-tronic eller en 4,2L? Men må ha vært V8 når det var 2001.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Remco van Stee skrev On 1.12.2024 at 10.26:

Korleis måler du eksos-temperaturen ? 

Den vanligste måten å måle eksostemperatur på er å bruke et "termoelement" som monteres inn i eksosstrømmen like før eller like etter turboen. Det finnes mange forskjellige typer termoelementer, den vanligste typen til eksostemperaturmåling av dieselmotorer er "Type K", i tillegg har hver type har flere temperaturområder, så her må du holde "tunga rett"... Vil anbefale deg TypeK med 0-800graderC som temperaturområde.
Sett deg inn i hvor din motorprodusent måler eksostemperatur, og mål på samme punkt, ellers kan du ikke sammenlikne "fabrikkverdiene"
Så sendes det elektriske signalet til et visningsinstrument. Det finnes et utrolig utvalg, skal du plassere instrumentet sammen med de du har ønsker du kanskje å ha et instrument i samme serie..

Om penger spiller noen rolle for deg, så vær obs på at det er enorme prisforskjeller, skal du feks ha VDO TypeK så koster det nærmere 2000kr mens ali tar fra 20kr levert i postkassa, sier ikke at det er samme kvalitet men...
 

Min mening er at oljetrykk og eksostemp er den nyttigste overvåkningen man kan gjøre. Om en dyse begynner å forstøve dårlig, om en registerreim strekkes eller timingen endres ser du det med en gang på eksostemperaturen FØR du smelter et stempel.... og havarerer.

 

Remco van Stee skrev On 1.12.2024 at 10.26:

Er det rett eksostemp jeg har fått opplyst?

Ta dette veldig alvorlig, denne opplysningen vil jeg anbefale deg å ha fra en garantert seriøs kilde, og den skal være spesifikk for DIN motor. Les verkstedhåndboken for riktig motor eller om du stoler på ditt merkeverksted så spør dem, men vær klar over at kunnskapen om dette temaet er sørgelig dårlig, selv på store "seriøse" verksteder....:svetter:

Forskjellen på 650 og 750 graderC er meget stor i en dieselmotor, her må du finne FAKTA for DIN motor, ikkeno "han på brygga sa atte"

Link to post

Kan også overvåke temperaturen i våteksosen etter riser. Kjøpte visst et slikt instrument for noen år siden, kanskje jeg får bruk for det :fniser:

Har drev så ikke sikkert det er så enkelt å få montert på korrekt vis, men man får se.

Dette vil jo kjapt gi alarm om det er problemer med kjøling (primært sjøvannskretsen) og. evt. eksostemperatur.

 

 

nasa1.jpg.041cf6f25c94a0af6169e042b0b8ad43.jpg

 

nasa2.jpg.7e8d709b11368a165551e501280aa61b.jpg

 

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev On 8.12.2024 at 22.38:

Kan også overvåke temperaturen i våteksosen etter riser.

 

Teerex skrev On 8.12.2024 at 22.38:

Dette vil jo kjapt gi alarm om det er problemer med kjøling (primært sjøvannskretsen) og. evt. eksostemperatur.

@Teerex Det instrumentet fungerer nok godt for å detektere om vannmengden minker.
Når det gjelder eksostemperaturen så har jeg prøvd å regne litt "kalorimetri" og det kan synes som om "eksosvannet" endrer temperatur mindre, dersom eksostemperaturen stiger 80grader (hvilket er mer enn nok til å smelte ett stempel), enn om sjøvannstemperaturen stiger fra 10 til 20graderC, dersom flow er 65liter/min (vet ikke om den verdien er riktig for Mercruiser D-Tronic 300, men det har vel du kontroll på)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...