Jump to content

Årø 28 AC med OM616 72 hk, hvordan finne utveksling på gir?

Santic

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Årø 28 AC med Mercedes OM616 motor på 72 hk.

Er det noen som vet utveksling på gearet på denne motoren?

Propellen som sitter på er riktig størrelse i følge forrige eier,men vridningen er for liten.Så båten gjør maks 5 knop.

Kan ikke finne noen merkeskilt på gearet.

Mvh Glenn.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Årø 28 AC hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Takk for gode innspill.

Har nettopp kjøpt båten,og denne mercedes motoren er nylig satt inn i båten.Snakket med mekanikeren som satt den inn og han mente at størrelsen på propellen var riktig med at vridningen var feil.Turtelleren er ikke koblet til,så jeg vet ikke eksakt turtallet vi hadde på motoren i denne farta,men det lot seg ikke gjøre å få den over 5 knop.Båten skal i opplag denne uka,så da kan jeg ta bilder av propellen,med mer info og et bilde av gearet.

Mvh Glenn.

Redigert av Santic (see edit history)

Et gammelt PRM gear. Hydraulisk, så det hjelper ikke å svieive motern runddt for hånd og telle heller. Da er nok optisk turteller som foreslått over den beste løsningen.

Jeg har nesten samme gear selv, platen skulle stått til høyre nedenfor oljerøret til kjøleren.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har tidligere hatt PRM gir, maken til ditt, på andre båter. En gang Ford (3600omdr) og BMC (3300omdr), begge gangene utv. 3 : 1. For øvrig meget gode gir. Se etter at det er nok olje på gearet, Og det skal brukes vanlig motorolje sae 15 - 40. På et hydr gir er clutchene operert av oljetrykk av ei pumpe i gearet. Motoren må gå for at du skal kunne koble til propellen. Et mekanisk gir derimot, kobles inn manuellt, enten motoren går eller ikke. Håper dette var til litt hjelp.

Raslingen er nok i koplingsplaten, ikke gearet. Mitt gear er et PRM 140, mener at 160 også ser likt ut. Leveres vel med utvekslinger mellom 1,5-1 og 3-1, så her er det mange muligheter. Jeg skiftet koplingplate ifm motorbytte til en med gummidempere i stedet for fjærer, det ble mye roligere. Kjøpt fra Euro Marine i Stavanger.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Inni kåpa der ja. Gamle demperplater (og noen nye også) har fjærer som skal stå for dempingen, og når disse blir slitte lager de skrange/raslelyder på tomgang og ved lav belastning. Med litt pådrag forsvinner lyden. Ikke farlig, bare litt irriterende. Men greit å få gjort noe med, selv om de kan skrangle lenge får ting forverrer seg...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...