Santic Startet 1.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 1.Desember.2014 Hei. Jeg har en Årø 28 AC med Mercedes OM616 motor på 72 hk. Er det noen som vet utveksling på gearet på denne motoren? Propellen som sitter på er riktig størrelse i følge forrige eier,men vridningen er for liten.Så båten gjør maks 5 knop. Kan ikke finne noen merkeskilt på gearet. Mvh Glenn.Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Årø 28 AC hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 1.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 Du må endre tittelen på tråden. Den kan bli slettet når du kun skriver Årø 28 AC :-) Sitér dette innlegget Link to post
Santic Svart 1.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 Hvordan endrer jeg tittelen og hva bør det stå isteden,Tom Rør ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 1.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 Du må skrive hva saken dreier seg om, men det er vel kanskje for sent å redigere den nå. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 1.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 (redigert) Utveksling gir Mercedes OM616 !? Moderator fikser det nok. Men 5 knop var snaut du burde få dobblet hastighet med riktig propell. Hvilket turtall har du i 5 knop ? Vet du str el vridning du har nå ? Redigert 1.Desember.2014 av Dioden ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 1.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 Kanskje noen bilder av girkassa hadde hjulpet. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Seasu Svart 1.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2014 Lån en slik http://www.clasohlson.com/no/Turtallsteller/Pr363234000. Så måler du før og etter girkassen og deler tallet på hverandre Sitér dette innlegget Link to post
Santic Svart 2.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 (redigert) Takk for gode innspill. Har nettopp kjøpt båten,og denne mercedes motoren er nylig satt inn i båten.Snakket med mekanikeren som satt den inn og han mente at størrelsen på propellen var riktig med at vridningen var feil.Turtelleren er ikke koblet til,så jeg vet ikke eksakt turtallet vi hadde på motoren i denne farta,men det lot seg ikke gjøre å få den over 5 knop.Båten skal i opplag denne uka,så da kan jeg ta bilder av propellen,med mer info og et bilde av gearet. Mvh Glenn. Redigert 2.Desember.2014 av Santic (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Santic Svart 3.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Her kommet bilder av giret.Som dere ser så er det ikke noe merkeskilt. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Et gammelt PRM gear. Hydraulisk, så det hjelper ikke å svieive motern runddt for hånd og telle heller. Da er nok optisk turteller som foreslått over den beste løsningen. Jeg har nesten samme gear selv, platen skulle stått til høyre nedenfor oljerøret til kjøleren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Santic Svart 3.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Hei og takk for svar. Da ble jeg litt klokere ihvertfall.Har du eksakt benevnelse på gearet ditt? Og hva er forskjellen på et mekanisk gear og et hydraulisk gear.Er ganske fersk i "gamet" Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 3.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Jeg har tidligere hatt PRM gir, maken til ditt, på andre båter. En gang Ford (3600omdr) og BMC (3300omdr), begge gangene utv. 3 : 1. For øvrig meget gode gir. Se etter at det er nok olje på gearet, Og det skal brukes vanlig motorolje sae 15 - 40. På et hydr gir er clutchene operert av oljetrykk av ei pumpe i gearet. Motoren må gå for at du skal kunne koble til propellen. Et mekanisk gir derimot, kobles inn manuellt, enten motoren går eller ikke. Håper dette var til litt hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Santic Svart 3.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Takk for svar Ballard. Dette giret sitter på en OM616 på 72hk,og turtall ca 3600omdr,så da er dette også muligens 3:1 utveksling.Tror gearet heter PRM 140. Og nå vet jeg forskjellen på hydraulisk/mekanisk gir Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 3.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Det er en god del år siden jeg hadde det gearet der, men betegnelsen 140 virker kjent. Den eldste båten jeg kjøpte med det gearet, (1978) vet jeg fungerer utmerket den dag i dag. Så med regelmessig oljeskift, er dette driftsikre gear. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 3.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Hvis det har vert slurvet med oljeskift / kjørt med for lite olje, kan clutchplatene være skadet, da vil gearet slure ved litt belastning. Det kan forklare den lave farten. I så fall må gearet overhales. Men får håpe så ikke er tilfelle. Sitér dette innlegget Link to post
Santic Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Tror ikke den slurer,men på tomgang høres litt "rasling" i koplingen på gearet,men dette forsvinner ved litt gasspådrag. Har lest flere steder at det er mange som har hatt dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Raslingen er nok i koplingsplaten, ikke gearet. Mitt gear er et PRM 140, mener at 160 også ser likt ut. Leveres vel med utvekslinger mellom 1,5-1 og 3-1, så her er det mange muligheter. Jeg skiftet koplingplate ifm motorbytte til en med gummidempere i stedet for fjærer, det ble mye roligere. Kjøpt fra Euro Marine i Stavanger. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Santic Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Tenker du på den platen som er klemt rundt propellakslingen ? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Nei, den som sitter skrudd fast på svinghjulet som akslingen til gearet går inn på. Ikke ulik clutchen på en bil, bare at den kun er der for å dempe og ikke kople ut og inn. Heter forresten demperplate, rotet litt med benevnelsene her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Santic Svart 4.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Okei,så da snakker vi om på andre siden av gearet,der hvor akslingen går inn på motor.Går inn i den "kåpa" ? Får sjekke ut dette i vinter.Båten skal i opplag idag. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 4.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2014 Inni kåpa der ja. Gamle demperplater (og noen nye også) har fjærer som skal stå for dempingen, og når disse blir slitte lager de skrange/raslelyder på tomgang og ved lav belastning. Med litt pådrag forsvinner lyden. Ikke farlig, bare litt irriterende. Men greit å få gjort noe med, selv om de kan skrangle lenge får ting forverrer seg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.