Mollestad Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 (redigert) Her i huset blir det dalslands kanal i 3-4 uker! Redigert 2.Desember.2014 av Mollestad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Gjekk glipp av Tall Ships Race sist det hadde stopp i Ålesund. Låg og kosa meg i Biscaya med seilbåt. Sambuaren min skryt veldig av dette arrangementet, så neste år blir det prioritert. http://www.tallshipsalesund.no/ Tall ships race er i tida 15. - 18. juli. Det gjer at det blir truleg kortare turar neste sommar, hovudsakleg innan fylket. Har aldri vore på Smøla (Veidholmen) med båt, Grip burde og vore besøkt. Kan med andre ord hende at det blir tur til Nordmøre, mange fine plassar der. I tillegg blir det nok kortare turar her på Sunnmøre og i Romsdal. Siste åra har vi vore lengre sør, så det kan no vere greitt å bruke tid i heimfylket Sjølv om det blir kortare turar, så håper eg på å få fire veker om bord i løpet av sommaren. Bør vere såpass om ein skal gå hausten friskt i møte. Sitér dette innlegget Link to post
EiSvIn Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Mange planer og drømmer om neste år. I år hadde vi bestemt oss for å undersøke lokalområdene (Hvalerområdet), noe som i og for seg var flott. Men det ble litt for enkelt å svippe innom hjemmehavn for å hente noe - så følelsen av å være på tur uteble litt. Det siste vi gjorde i år var å kjøpe seilbåt, så planen er jo både å lære seg å seile, og å komme litt lenger avgårde. Håper på Danmark, Læsø burde jo være innen rekkevidde for en seilnovise. Med en 14 åring og en 3 åring ombord så satsert vi ikke på de lange tøffe seilstrekkene, men å ta livet i ro og mak fra badestrand til badestrand etter hvor vær og vind fører oss. 14 åringen har lagt inn krav om noen gjestehavner, men ellers forsøker vi å være så mye vi kan i utehavn. Er det noen som har lyst til å seile sammen med oss så send en pm. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 En lengre tur i Danske farvann frister om friperiodene blir der oppe I Nord. Sånn som arbeidplanen ser ut pr. I dag. kan dette bli en mulighet. Avg. Norge 18. Mai, med Kungshavn som første stopp over til Danmark (Skagen eller Læsø) og fortsette sydover derfra. Opplag en eller annen plass I Danmark fra 15.Juni frem til 22. juli. (Må jo jobbe litt også). Fortsette så turen. med ankomst Norge igjen I midten av August. Hadde en slik tur for ett par år siden og frister absolutt til gjenntagelse. Men usikker på om det muligens blir fly til Philippinene I stedet, I allefall I en av friperiodene. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Hvordan planlegger dere for nye ruter/områder? Lesing av kart, plotting av ruter, googling på havner eller bare seiler dere på fromme og lykke og tar det litt sånn underveis? Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Hvordan planlegger dere for nye ruter/områder? Lesing av kart, plotting av ruter, googling på havner eller bare seiler dere på fromme og lykke og tar det litt sånn underveis? Veldig godt spørsmål. Varierer mye hva vi gjør. Hjem fra middelhavet ble ruten satt en sen kveld over noen flasker rødvin uten kart. Vi hadde tre 12 timers stopp ut over det vi planla, ellers fulgte vi ruten ganske godt, også tidsplan. Har seilt der noen ganger før, og gikk mainstream ruten så enkelt å ta på hukommelsen. Langs norskekysten er det mer tilfeldig. Noen stopp var bestemt ut fra besøk hos venner eller mannskapsbytte, andre stopper vi der vi finner ett sted vi liker. Og er det bra vær og vindstille drar vi ut til de ytterste øyene, i regn og kuling en lun havn i skogen. Vi kan endre mål underveis hvis vinden er feil for eksempel. Hender jeg åpner navtronics på ipaden og drømmer litt i stua uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Planlegger som regel ganske godt med sjøkart og losbok etc for å finne alternative ankringsplasser , leder etc i områdene vi skal til, men i praksis er det sjelden vi havner der vi hadde planlagt, da ferie er å følge vær og vind og dagsform og å ta det litt på sparket. Det gjør at vi enkelte dager seiler mye lenger enn planlagt fordi børen var god og livet godt, andre ganger mye kortere, fordi vinden er feil, humøret ikke er for å seile, eller at man plutselig kommer over ett sted man får lyst å være. Men planleggingen har sin egenverdi uansett om planene følges eller ei, for det er kjekt å sitte å sofaseile seg inn i neste sommer allerede nå Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Goodwill Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Neste år skal Prelude flytte permanent til Sørlandet (noen som har båtplass ledig i Grimstad?), så det blir i hvert fall flyttetur Fredrikstad-Grimstad. Og siden det er bestilt samme sommervær i 2015 som i år så blir det mange korte og lengre turer i området med sannsynlige ytterpunkter Lyngør og Mandal. Norges beste ;) Sitér dette innlegget Link to post
MaSa Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Planlegger ved hjelp av havneguiden, plotter og kart når vi skal til nye plasser. Har alltid en plan b og kanskje en liten plan c om alt skal skjære seg. Men uansett været bestemmer mye! Vi reiser som regel til de samme stedene, da vi har våre favorittplasser og besøke mtp barna. Så vi kjører omtrent samme rute de årene vi har på Sørlandet, men prøver og utforske og utvide mulighetene ved å sjekke opp 2-3 nye plasser hver ferie! Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Regina III Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Det er så herlig med "neste-sommer-planlegging" når det blir vintersurt ute! Vi var på Vestlandet ifjor, så da blir det nok Svenskekyst, Læsø og Anholt før ferierushet, rundt Fyn og Tyskland (senere ferietid der) og så hjemover igjen når det værste rushet har lagt seg. Dette tar jo litt tid, men er ikke det bare flott da? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Hvordan planlegger dere for nye ruter/områder? Lesing av kart, plotting av ruter, googling på havner eller bare seiler dere på fromme og lykke og tar det litt sånn underveis? Mesteparten av planleggingen skjer underveis, det er jo nesten aldri at vær, dagshumør og andre omstendigheter klaffer med noen plan. Vi setter opp noen mål, og mange stopp blir på lykke og fromme. Trives vi et sted og har tid, så kan vi bli liggende hele dagen eller to døgn. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mariell Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Planen er I innlegg no29. Vet hvilket land jeg skal til og når jeg må på jobb/være hjemme igjen. Resten går fra dag til dag planlegging. vet som regel hvor jeg har tenkt meg, når jeg går fra kai på morran Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Jeg vingler veldig. 1. Jomfrutur med egen familie og båt til svenskekysten og via Læsø til Sæby, Skagen og tilbake. Evt. en kortere versjon alt etter som. 2. Eller rett og slett Sørlandet, det slår jo aldri feil. 3. Ned sørlandet i sånn passe tempo, en uke eller så på vestlandet og tilbake langs sørlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Holder oss godt unna fellesferien. Helst ferie fra St. Hans og utover. Grand Banks treff i månedskiftet juni/juli prioriteres. Norsk eller svensk side er for tidlig å si. Heller mot norsk i år trolig. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Sequoia Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Jeg har aldri hatt mer enn to uker sammenhengende sommerferie, men 2015 håper jeg blir året hvor denne forbannelsen blir brutt. Regner med å sette av minst tre, kanskje fire uker i båten sammenhengende. Vi har lovt ungene å dra til Kristiansand for å besøke Dyreparken så sørover Agder-fylkene blir det. Har aldri vært i de trakter så tar gjerne imot tips. Er det verdt å gå inn til Porsgrunn? Tenker ikke Telemarkskanalen til året. Usikkert hvor lang tid vi kommer til å bruke ned til Kristiansand, men hastverk har vi ikke. Vennebåten vår er en snekke så hastigheten begrenser seg litt av den grunn og. Videre kjører vi nok over til svensk vestkyst og frekventerer områdene fra Koster og sydover til Marstrand. Er såpass "heldig" å bo og ha båtplass langs Ringdalsfjorden inn mot Halden, og det er meget kort vei til svensk farvann med dertil eventuelle hyppige spontanturer. Når det gjelder septik og tømmeløsning tror jeg nok jeg ser litt stort på det for 2015-sesongen, og heller kommer sterkere tilbake i 2016. (Litt det samme jeg sier om trening...hmm) Lengre nord i Oslofjorden enn linja Hvaler-Tønsberg har jeg aldri vært. Med all skryten Oscarsborg får her på forumet burde vi kanskje dratt dit en helg på vårparten. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Helt inn til Porsgrunn er kanskje ikke noe vits men skjærgården mellom Langesund og Brevik er verdt å utforske. Videre også mange fine plasser innimellom Langesund, Jomfruland, Valle, Kragerø. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Tom Rør Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 I sommer, gikk vi klar av kjøret, ved å dra før alle adre, og sørget for å være syd i Danmark, når det tok av i nord. Ble litt trøkk i Skåne, men ellers god plass over alt. 6 uker med ren nytelse :-) Sitér dette innlegget Link to post
KennethStrand Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Håper jeg kan lokke fruen over Hustadvika. Ellers så satser jeg på Tall Ship i Ålesund. Håper på 4 uker om bord på tur. Mange fine plasser jeg har lyst til å besøke. Sitér dette innlegget Link to post
ferskvannspiraten Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 I begynnelsen av mai skal båten seiles hjem fra Bergen. Hvor lang tid det vil ta er jeg rimelig usikker på, men eventuelle gjenværende feriedager taes ut i juli, og da blir det nedover sørlandet. Sitér dette innlegget Ei lenger Ferskvannspiraten -tilbake på de salte bølger Link to post
MB Sofie Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Her blir det å seile nedover Sverige å se på avslutningen av Volvo Ocean Race i Gøteborg. . Det må jo bli bra. Sitér dette innlegget Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. Link to post
mons Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Soe15.dk er en sjøspeiderleir i Egå nord for Århus i slutten av juli. Dit kommer det til å seile en rekke speidere fra vestlandet og antakelig østlandet også. Tipper at jeg seiler ned med en gjeng speidere fra Søgne. Artig å seile mange sammen! Sitér dette innlegget Mons Link to post
All In Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Tre uker (hvis kone og unger holder ut) er planen. Fullføre noen av Vestfolds perler, noen dager i Kragerø skjærgården, portør, og krysse dammen om vind og vær er ok. Kanskje vi treffer Worry og "fetter Helge" også. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Når det gjelder septik og tømmeløsning tror jeg nok jeg ser litt stort på det for 2015-sesongen, og heller kommer sterkere tilbake i 2016. (Litt det samme jeg sier om trening...hmm) Pottetrening da vel? Nei, nå dreit jeg meg vel ut igjen. Men tilbake til emnet. Som sagt lenger oppe, blir det nok Sverige som alltid. Det er omtrent alt av planlegging. Vi bestemmer oss om kvelden hvor vi drar neste dag, dersom vi ikke skal ligge over noen dager da. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sequoia Svart 2.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2014 Pottetrening da vel? Nei, nå dreit jeg meg vel ut igjen. Men tilbake til emnet. Som sagt lenger oppe, blir det nok Sverige som alltid. Det er omtrent alt av planlegging. Vi bestemmer oss om kvelden hvor vi drar neste dag, dersom vi ikke skal ligge over noen dager da. Hehe [emoji6] Pondustrening Lars! Hva tenker dere om uthavn vs. gjestehavn? Vi foretrekker uthavn så lenge været er bra, og kommer nok primært benytte dette på vei til Kristiansand. Så blir det heller jolla inn for proviantens skyld. I Sverige er SXK-bøyene hyggelig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 3.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2014 Uthavn vs gjestehavn: Jeg driver og legger opp en slags todelt løsning nedover svenskekysten. En ytre rute via Koster- Vederøarna (ellerhvordandetnåskrives) osv nedover hvor jeg markerer gode uthavner som ligger langt ute. Så legger jeg en indre rute, som vel er E6, med svai/uthavner i nærheten av gjestehavnene slik at vi har en plan B om det er smekkfullt i gjestehavn eller vi har lyst å ligge på svai/uthavn. Så legger jeg noen ruter mellom indre og ytre rute slik at vi kan velge alt etter vær, vind og hva vi har lyst til. Har mest lyst på fint vær og holde meg i ytre skjærgården, men været får bestemme. ----- Nedover Sørlandet ligger vi i hovedsak i uthavner, det er lave skuldre og kos. Opplever gjestehavner som stressende og masete i ferien, noe vi oppsøkte fordi vi måtte fylle diesel/vann eller ikke hadde noen andre gode løsninger der og da. Å ligge i uthavn nær gjestehavn/tettsted av og til er kjekt. Da tok vi gummijolla og fikk litt "urbant påfyll". ----- Skader aldri å være litt sosial men drømmehavnen er jo når en finner en fin plass hvor en blir liggende så og si alene og nyter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.