Jump to content

Dyre deler, hvor går grensen?


Lars H.

Recommended Posts

Kito,

 

Er det mulig at du er kommet i skade for det samme som en lokal kunstner her hos oss?

 

Han klaget seg høylydt over hvor dyrt brødet var blitt i det siste, for nå hadde han nettopp vært i butikken og kjøpt seg ett brød, og noen få pils  -  regningen kom på over 1000 kroner!

 

Som du forstår det er ikke bare radiatorpensler, men også brød som kan være dyrt....

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hej !

 

Även om man bor på andra sidan 'grensen' så är båtutstyr ibland (läs ofta!) svindyrt !

 

Kan man byta ut  'orginal'-reservdelar till 'pirat'-reservdelar så tjänar man några

 

kroner och kan man byta ut 'båt'-reservdelar mot ex 'bil'-reservdelar så tjänar man ännu

 

mer!!!

 

Jag köpte exempelvis impeller till min MD31A på Biltema (att ha i reserv ombord, kör

 

även denna säsongen med förra årets impeller, jag har akustiskt larm ifall kylningen skulle

 

falla bort!) Biltema tar för denna impeller 89,90  och  Volvo Penta 350 SEK  !!!!!!!!!!

 

nästan 4 ggr priset !     Är de 4 ggr bättre    ????   håller de 4 ggr längre ????

 

De flesta byter varje eller vartannat år ändå!!!

 

Samma sak för oljefilter, lampor till lanternor, etc etc.

 

Kanske det hade varit en bra idé att i detta forum ha en liten inköpsavdelning där

 

man satte upp de vanligaste båt-'prylarna' och var man finner dessa biligast !

 

Kanske även översättningstabell;    Volvo Penta oljefilter nr  XXXXX = Biltema YYYYYY = 45 NOK

 

Vad tror ni om detta ??!!!

 

Från en på andra sidan grensen som följer Båtplassen, nesten varje dag!!

 

 

Hilsn

 

S/Y  Gunga Din

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

En ting man bör være obs på når man kjöper "ettermarked", er at enkelte ganger er ikke kvaliteten god nok til å å rettferdiggjöre besparelsen.  Et par eksempler: "Gode" uoriginale reservedeler - jeg har ikke hört noensomhelst si noe vondt om Sierra reservedeler til Mercruiser, OMC etc.  Tvertimot, jeg har hört mange påstå at Sierra er minst like bra som originalt, så Sierra burde være et sikkert valg for å spare penger (typisk del er impeller).  Jeg har selv brukt Sierra impeller og sliteplate og kan ikke klage verken på fit eller finish.  På den andre siden, jeg har hört veldig mange kritisere kvaliteten på FRAM oljefilter.  Har ikke personlig erfaring med FRAM, men har valgt å styre unna (better safe than sorry).  For å være helt ærlig, ville jeg vært litt betenkt over å bruke Biltema oljefiltre medmindre uavhengige tester er tilgjengelig som viser at de er fullt på höyde med det beste som finnes (Og når det er sagt - vet vi at Biltema bruker kun en filterleverandör?).  Vær også klar over at, iallefall på mine breddegrader, oljefilter til en V8 motor i båt er större enn filteret til identisk samme motor plassert i en bil.  Dette gir större overflate på filterelementet.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Bare for å synliggjøre avansene i dette landet. Kjøpte meg en skikkelig stilig Mountain Bike tråsykkel i dag. Du vet disse rådyre svina med fjæring i gaffelen og fjæring/støtdemper i ramma. Monofjær eller noe slikt heter det på cross-motorsyklene. Shimano- gir selvfølgelig. 21 av dem. Kun det beste er godt nok. Sort metallic og børstet stål, noe tyngre enn de letteste konkurrentene. Prisen var 7990 på tilbud. Vanligvis koster de godt over 10.000, så jeg synes jeg gjorde et godt kjøp på G-sport. Justerte opp shimano-giret og det var en fryd å bruke.

 

Lotus

 

PS: Alt jeg skrev over er helt sant, men unntak av prisen og butikken. Prisen var ufattelige nihundreognitti kroner og butikken var Europris. Moms og avanse er inne i bildet. Europris tjener penger og legger til moms de også. Det sier litt om marginene, men båtbransjen er om mulig enda verre.  Ramma er ikke av magnesium eller titan og skruene er ikke syrefaste, men jevnt over høy kvalitet var det. Det forteller også at Norge ikke lenger kan konkurrere med noen som helst på standard produkter. Ikke rart norske sykkelfabrikker kjørte i grøfta.

Link to post
Share on other sites

Et press-støperi i Norge leverte aluminium propeller til Volvo Penta tidlig på 80-tallet. Støperiet fikk kr. 9,- pr. propell klargjort for grunning. Ferdig lakkert kostet propellen for vel 20 år siden ca. kr. 900, hos forhandler. Støperiet produserte under sterkt press på sine leveringspriser. Metallverdien av propellen var dengangen i ethvertfall minst 50% av prisen støperiet fikk. Alikevel tvinger konkuransen støperiet til kontinuerlig kostnadsreduksjon og utvikling av mere effektive prosesser....

Link to post
Share on other sites

Ang. billigare alternativ till båttillbehör / Förbrukningsartikler!

 

Ser att debatten är livlig angående dieselpriser, o var man tankar billigast!

Tror att en underavdelning till forumet med 'Inköp', hade varit en bra grej!

 

Ser att Kare L har god erfarenhet av Sierra som alternativ till Originaldetaljer,

och är lite mer skeptisk till Fram eller Biltema!

Detta är något vi får 'leva med' en del har bra erfarenhet av alternativa-/pirat-

delar, medans andra har fått det att funka bra!

Det finns säkert dom som har negativ erfarehet även av originaldetaljer!!

Denna värdering av altenativ finns ju alltid ibland oss, se bare på hur folk väljer

bil !!!!  alltifrån Lada till Rolls-Royce , och frågar du Lada-ägaren så säger han att

den tar mig från punkt A till punkt B o det är huvudsaken!

 

Den slutliga värderingen får ju den enskilde båtägaren göra själv, vad han vill

ha i sin båt !!!!   ;-)

 

Tenkte bare att sedan vi är så många som läser o delar med sig av sina erfarenheter

om olika inköp, så kanske man kunde samla dessa systematiskt på någon sida!

Originalnummer XXXXXX  går att erätta med Alternativ YYYYYYY och prisuppgift o butikk!

 

 

S/Y  Gunga Din

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din,

Jeg er enig i ditt forslag at en liste over motorer, original del-nr og forslag til uoriginal erstatning ville være til stor hjelp for oss som pröver å gjöre båtlivet litt mer overkommelig.  Kanskje baat-dilla melder seg frivillig ????

Her i USA er det et enormt pris-press på alt mulig, mer enn hva jeg har erfart i Norge, og som et resultat er det også veldig mye billig "skrot" og få kjöpt.  Her er ett eksempel på pris-press: Bosch kom ut med Lithium-Ion batterier for oppladbare batteri-driller for et par år siden.  De valgte å ikke innföre det til USA, fordi "markedet var ikke villig til å betale det det koster ekstra i forhold til metal-hydrid-batterier".  Jeg har hatt to amerikanske biler (Oldsmobile Cutlass Ciera og Chevy Corsica) og kvaliteten på disse er langt under hva du finner på europeiske biler.  Mye billig-lösninger.  På begge bilene trashet automatlådan etter dröyt 100,000 miles.  Så det er min basis for å si "better safe than sorry"  :smiley:

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

...Kanskje baat-dilla melder seg frivillig ????...

Sorry. Det kan jeg svare ganske klart nei på. :nonod: Jeg driver og betaler lærdommen min nå om dagen i forbindelse med erfaringsdatabasen. Lærepengen er når/hvis dette prosjektet noen gang blir ferdig til bruk: Ta aldri på deg igjen noe så stort at du blir sittende resten av året å programmere. Litt overdrevet, men de som er med i betatest gjengen kan sikkert bekrefte at det er kjerne av sannhet i det. Håper på å få databasen klar i nærmeste framtid og deretter er det ferie for Dilla sin del.  :smiley: Les ferie: Jobbe med båtene isteden.

:wink:

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Kjøpte idag en ny skruplugg der jeg skifter girolje på utenbordsmotoren. Sporet i den gamle skruen var noe slitt og jeg tenkte at en ny ville vel ikke koste mye, 4-5 kroner kanskje? Det er tross alt en liten skru det er snakk om. Den kostet 70,- (sytti) kroner !! Utrolig for en slik liten duppeditt. Regner med at flere også har noen skrekkhistorier på båtkostnader, deler og utstyr som i utgangpunktet burde være forholdsvis rimelig. Få høre...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg husket med det samme min Honda-bryter til over kr 500 pluss moms. Og ettersom jeg så at den lå i en tråd med flere prisopplevelser var det nærliggende å slå trådene sammen. Da har du flere eksempler som du etterlyser. :smiley:

Fint, var ikke klar over denne tråden. Og ganske riktig - eksemplene er mange. Tror det er slik at f.eks. den skruen jeg nevnte bevisst er laget og gjenget på en spesiell måte, så en kan ikke erstatte den med en vanlig skru.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

Det er også en generell mekanisme i prissettingen: forhandlerne konkurrerer på pris på påhngsmotoren f eks. Den store fortjenesten prøver de å ta inn igjen gjennom reservedelene og tilbehør.

 

Prøv å kjøpe en TV hos elkjøp med prisgaranti. Antagelig får du den ikke billigere noe annet sted. Så trenger du en kabel mellom TV-en og noe annet og det koster da gjerne 3 ganger så mye som hos en forhandler som lever av å selge kabler.

Link to post
Share on other sites

Lotus: Pass på å ikke bremse med forbremsen når du skal opp på fortauskanten! For noen år siden var jeg med på en fiin sykkeltur som ble betraktelig forkortet av at forgaffelen på initiativtakerens splitter nye "TWS" 21-girs direkte fra Taiwan bøyde seg bak og under ramma da han bremset opp mens han entret fortauskanten...

 

Synes også Europris er genialt når en skal handle "engangsverktøy" eller andre "engangsting", f.eks. 20 m hageslange inkl. kopling til å henge opp ved vannposten på flytebrygga. For å ikke snakke om diverse fjas innen barneklær. Greit å ha et par ekstra "grisedresser" når de koster 99/stk...

Link to post
Share on other sites

Har selv hatt 3-4 printere de senere år. Hvorfor? Tja, en ny printer koster omtrent det samme som et par blekkpatroner...

 

Så er også patronar som følgjer med skrivaren nesten tomme, dei sparer der dei kan. Det er ikkje sikkert du sparer så mykje på å bytta skrivar kvar gong det er tomt. :smiley:

 

Elles kjøpte vi to 220V halogenlamper for ei tid tilbake. Etter eit år tok begge kvelden, og vi gjekk tilbake til forhandlaren. Han spurte om vi hadde brukt billige pærer, eventuelt om vi hadde brukt pærene som følgde med lampene, noko vi bekrefta. Han fortalde at billige pærer tek knekken på dimmarane. Det høyrer med til historia at han gav oss nye lamper, trass i at vi ikkje hadde med kjøpskvittering. Vi kjøpte også nye pærer (Osram). I pakken til lampane låg det også pærer, merka med «For testing only». Om eit år eller to får eg vita om lampene held lenger med dyre pærer.

Link to post
Share on other sites

I pakken til lampane låg det også pærer, merka med «For testing only». Om eit år eller to får eg vita om lampene held lenger med dyre pærer.

Mine halogen pærer har lyst stort sett hver kveld i ca 4 år, det var dyre pærer, men jeg husker ikke merke.

Det et 3 pærer koplet til en dyr elektronisk trafo, har til vanelig redusert styrken til ca 80%. Der hvor vi kjøpte de sa de at ved redusert styrke vil de vare mye lenger enn om det sto på fult, det hadde de jammen meg rett i.

Link to post
Share on other sites

..... en ny printer koster omtrent det samme som et par blekkpatroner...
Ihvertfall riktig observasjon når det gjelder min printer - Epson Stylus COLOR 880

 

T020 Blekkpatron farge 35ml - EPSON NOK 291,-

T019 Blekkpatron sort 24ml - EPSON NOK 367,-

 

Vi snakker om kr. 658,- (!!!) hvis jeg må bytte begge to samtidig. Og det skjer jo aldri, derfor fortsetter jeg (og bli lurt!) å kjøpe først farge, så 3 mnd etter sort.....så farge og siden sort.....osv......... :cryin:

 

...men nå står vi vel ifare for at tråden flyttes til O.T.-forum. For mye avsporing - fargeprinter er ikke båtutstyr! ;o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Ihvertfall riktig observasjon når det gjelder min printer - Epson Stylus COLOR 880

 

T020 Blekkpatron farge 35ml - EPSON NOK 291,-

T019 Blekkpatron sort 24ml - EPSON NOK 367,-

 

Vi snakker om kr. 658,- (!!!) hvis jeg må bytte begge to samtidig. Og det skjer jo aldri, derfor fortsetter jeg (og bli lurt!) å kjøpe først farge, så 3 mnd etter sort.....så farge og siden sort.....osv......... :cryin:

 

...men nå står vi vel ifare for at tråden flyttes til O.T.-forum. For mye avsporing - fargeprinter er ikke båtutstyr! ;o)

 

Walter:

Sjekk HER

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...