Jump to content

Dyre deler, hvor går grensen?


Lars H.

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

Var hos den lokale jernvarehandelen i dag, skulle ha:

 

2 stk. 1/2" x55 syrefast bolt inkl.muttere og skiver

 

2 stk 1/2"x 75 syrefast bolt inkl. muttere og skiver

 

Regninga kom på 564.50.- :eek::eek: jeg betalte, satt meg i bilen :headbang: tok en ekstra runde i nærmeste rundkjøring og kjørte strake veien tilbake til sjappa og leverte tilbake boltene!

Ok.. båt koster men når jeg fikk gnidd meg i øynene, og kikket en ekstra gang på kvitteringen så.., så sjekket jeg ut at M14 bolter koster 1/3 av prisen hos en annen jernhandel, da blir det boring og slike bolter isteden i den nye amerikanske motorheisen til prosjektet

Lurer på om amerikanaranane har tenkt å tilpasse seg en "vanlig" norm. :confused:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Mercury er vel kjent for sine delepriser, har 2 nesten like nålelager ...... ( er til et undervanns hus ( speedmaster ))

 

lager.jpg

Lageret til høyre er #31-30895T, pris $12.63 ( har du en Mecrury/Mariner 45>300hk kan jeg nesten garantere at du har dette lagret )

Lageret til venstre er #31-31524, pris $129.12 :eek:

 

Tørr ikke tenke på pris i Norge...............

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Fyttigrisen! :eek::eek::eek: er det mulig?, det må vel være mulig å fremskaffe tilsvarende lager hos en maskinforretning el.lignende billigere, det er jo bare et ordinært nålelager, eller?

#31-30895T = Torrington B-1616

#31-31524 = Torrington AG-29419 er dessverre ikke helt standard......se her

 

Er i utgangspunktet et standard lager, men maskinert litt ( er 0,1397 mm konisk ).

 

Et annet eksempel, 31- 38681A 1 (Timken HM81649/HM81610 ( konisk rulle lager )) pris i USA $95.21, skulle få det hos en lokal maskinforretning for 1600,- kr ( MED rabat )....

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ja da er jo boltene jeg hadde kloa i gratis :rolleyes: Droll. Du kan jo tipse meg hvis du kommer over en 90 eller 115 rekke..? angrer på at jeg ikke slo til på noe som lignet på en ok 115 for noen måneder siden, virker som om markedet for gammelt "skit" er støvsugd.

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Ny dieselpumpe på min 7,3 liter Starpowr koster i norge 25000,- Eg synes det er dyyyyrt

Ja er det ikke herlig med båt :crazy:

Diesel er jo helt konge så lenge alt virker som det skal men stopper det så koster det skjorta

 

Nå får jeg kjøpte en ny motor for 25,000 .- uten hk-avgift (260hk bensin) :wink:

Link to post
Share on other sites

Det aller verste jeg har opplevd noen gang ang marine deler var når jeg kjøpte nye pakninger og fjører til det bakre motorfestet på min V8 Mercruiser. pris i USA:$1.60 og $1.40 altså ca 9-10 kroner pr styk. Hos Fredrikstad marineservice skulle de ha 46,- og 25,- kroner pr stykk pluss mva. Det vil jeg si er å ta seg rikelig betalt. Og det værste av alt var at idioten bak disken kommenterte at dette var usedvanlig billig til å være båtdeler, jeg spurte da om det hadde rablet for fyren som da ikke skjønte noen ting.

fjaer.jpgpakning.jpg

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

SYNES DET ER LITE PENGER FOR PAKNINGER OG FJØRER . HVIS MAN HAR BRUK FOR DET , VILLE JEG BETALT UTEN Å MUKKE.. SAÅSANT IKKE MAN MÅ HA TI AV HVER DA-

 

Det er akkurat slike holdninger som gjør at importører og forhandlere kan ta akkurat hva de vil for delene sine, det er altfor mange som bare betaler uten å "MUKKE". Jeg for min del er ikke villig til å betale hva som hels,t og så langt det lar seg gjøre kjøper jeg mine deler i utlandet til 1/4 av prisene enn her hjemme. En venn av meg kjøpte en pakning til sitt drev hos forhandelr her hjemme og måtte betale 800,- Nok, samme paking kostet $4 i USA, han klaget dette inn til importøren og fikk refusjon på over 500 kroner fra importøren. Tenk om alt skulle ha vært 4-5 ganger så dyrt i Norge kontra utlandet. Feks en plotter til 6.000 ville da ha kostet 24.000 her hjemme. Det hører jo ingen steds hjemme. De kommer unna med disse dyre prisene fordi fleste av oss trenger delene der og da og har kanskje ikke tid til å vente 2-3 uker på posten. Det er svindel spør du meg!

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

markedet bestemmer jo litta av prisene.. og forhandlerene , skal ha betalt for å site med deler på lager.. også deler det går lite av.. da blir det jo dyrere enn hvis man gidder å bruke tid på å handle i utlandet.. når det gjelder beløæp som nevnt øverst ang pakninger og fjører , ville jeg vært glad og fornøyd med at noen gadd å sitte med slikt på lager og betalt det de måtte forlange.. opptil 100 kr er vel småpenger å regne for de fleste..

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Synes det er lite penger for pakninger og fjører. Hvis man har bruk for det, ville jeg betalt uten å mukke. Så sant ikke man må ha ti av hver da-

Nei, det er sikkert ingen som båteier som blir fattige av å måtte betle 30-50 kroner for ei lita skive, men hvorfor skal de ta slike blodpriser for noe sånt. Det er alt for liten konkurranse i markedet og vi båteier lar oss utnytte.

 

Selv har jeg betalt 429 kroner for en enkel vippebryter til lukeløfteren min hos Maritim.

 

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Det er alt for liten konkurranse i markedet og vi båteier lar oss utnytte.

 

Er det det? Innenfor en radius av 10 minutters kjøring så har jeg i hvertfall 10/15 butikker som selger båtutstyr eller utstyr som kan brukes til båter som b.a. Biltema, Clas Ohlson, Seasea, Swang, Rønsdal, Maritime og hele gjengen i Leangbukta, uten at det medfører noen lavere priser!

 

Samtidig så kan man lese på dette forum uttalelser som (fra husken); Alle med respekt for seg selv har jo 2/3 hytter. Jeg tjener så dårlig at jeg kan ikke kjøpe meg ny bil, selv ikke en liten en, uten å selge båten og det vil jeg ikke. Osv osv

 

Kan jo bety at vi tjener "litt mere" enn amerikanernes minstelønn på 5,50 dollar i timer, omregnet til 35 kroner?

 

Vår høye velstand må jo betales for på en eller annen måte og det betyr vel, ikke minst, høye lønninger i forhold til land vi konkurrerer med?

 

Tror ikke vi har det så aller verst jeg for det største problemet i dag er jo å få en båtplass, ikke å kunne kjøpe båt!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er det det? Innenfor en radius av 10 minutters kjøring så har jeg i hvertfall 10/15 butikker som selger båtutstyr eller utstyr som kan brukes til båter som b.a. Biltema, Clas Ohlson, Seasea, Swang, Rønsdal, Maritime og hele gjengen i Leangbukta, uten at det medfører noen lavere priser!

Riktig, mange forhandlere betyr ikke automatisk større konkurranse og lavere pris. Og det er jo ingen hemmelighet at utenlandske produsenter tar ut en høyre pris i det norske markedet rett og slett fordi vi er villige til å betale mer for varene. Med den økt globalisering og bla. bruk av Internett blir den prisforskjellen ofte veldig tydelig.

 

På generelle/standard produkter er det jo mulig å finne gode alternativer til hyggelige priser. Jeg kan kjøpe fendertrekk hos Maritim eller hos Biltema til 1/3 av prisen.

 

Som jeg har sagt tideligere så tror jeg ikke folk blir fattige av dette, da bør de i alle fall prioritere annerledes. I stedet for lukeløfter til 4.000 kunne jeg valgt ett nytt håndtak til en hundrings eller to. Men jeg synes allikevel at over 400 kroner for en enkel vippebryter er mye.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Samtidig så kan man lese på dette forum uttalelser som (fra husken); Alle med respekt for seg selv har jo 2/3 hytter. Jeg tjener så dårlig at jeg kan ikke kjøpe meg ny bil, selv ikke en liten en, uten å selge båten og det vil jeg ikke. Osv osv

Hva iall verden mener du med slike uttaleleser? Jeg klarer ikke med beste vilje å forstå hva dette har med dyre deler å gjøre.......

Det eneste du gjør er å hovere over andres livssituasjon. Noe du avslører gang på gang at du ikke er i stand til å sette deg inn i.

Link to post
Share on other sites

Nei vel, at du ikke forstår at en av grunnene til at delene blir dyre, er at den/de som importerer, forhandler, distribuerer og selger deg disse varene har sine "behov" i form av dyre gjenstander som hus, hytte/r, bil og båt, er greit for meg, men ikke ment som hovering, kun en forklaring!

 

Har du forresten lest hele innlegget og sett dette i sammenheng? :confused:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har du forresten lest hele innlegget og sett dette i sammenheng? :confused:

:sailing:

Jeg har lest hele innlegget ja. Og hva du siterer meg på kan jeg fortsatt ikke skjønne at har noenting i denne sammenhengen å gjøre. Det oppfatter jeg kun som hovering over at noen kanskje prioriterer anderledes enn deg. Og kanskje også har en annen livssituasjon. Det burde du tenke litt over.

Link to post
Share on other sites

Dette trodde jeg var unødvendig. Men hva mener du om dette da?

 

Samtidig så kan man lese på dette forum uttalelser som (fra husken);

Jeg tjener så dårlig at jeg kan ikke kjøpe meg ny bil, selv ikke en liten en, uten å selge båten og det vil jeg ikke.

 

Se på bilavgiftene f.eks, jeg har ingen mulighet for å kjøpe meg ny bil, om jeg ville det. Ikke en superbillig modell en gang. Da måtte jeg selge båten, og det kommer ikke på tale.

 

 

Nå har forøvrig jeg tenkt å gi meg med denne diskusjonen. Skjønner at det ikke er noen vits å holde på lenger.

Link to post
Share on other sites

Dette trodde jeg var unødvendig. Men hva mener du om dette da?

Nå har forøvrig jeg tenkt å gi meg med denne diskusjonen. Skjønner at det ikke er noen vits å holde på lenger.

Tviler på at Mouche ville hovere over evt. livssituasjoner... Men om du tar det personlig ille opp, så er jo det beklagelig da. Men, men...

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...