Bisse Startet 8.Desember.2014 Del på Facebook Startet 8.Desember.2014 Har plan om å lage/sette inn en fryser i båten i løpet av vinteren. Noen som har gjort dette? Har plass under benker etc. Må kunne gå på 12 volt. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Komodo Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Jeg har ikke gjort det, men vurderte det for noen år siden etter at en kompis gjorde det. Hvis jeg var deg ville jeg gått for en på 230V og brukt inverter. Da kan du kjøpe en billig fryser i energiklasse A++. Mer å velge mellom, og helt andre priser en 12V. Når du ligger på landstrøm er det bare å koble til å kjøre på full guffe så lenge som mulig, når du ligger i uthavn trenger du kanskje ikke kjøre den i det hele tatt. Har du inverter kan den gå på fullt så lenge motoren går uten at du belaster dyrebar batteribank For å lagre opp mer energi kan du dypfryse en 20 liters dunk med vann og sette midt i fryseren. Forutsetter selvsagt at du velger en fryser med en viss størrelse. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Den Sorte Svane Svart 8.Desember.2014 Del på Facebook Svart 8.Desember.2014 Skal du ha den under en benk, er en fiks ferdig en enkelt: http://seasea.no/Inredning/Kyla/Kylboxar/KYLBOX_35L_12_24V Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 For å få best mulig plassutnyttelse, er det en god ide å lage din egen plassbyggde fryser, og bruke et løst kjøle/fryseaggregat, feks Isotherm sine Du får kjøpt egne isoleringsplater for å gjøre dette, eller du kan bruke isopor og glassfiber/epoxy for å bygge selv.... Jeg hadde selv et slikt prosjekt, så på at en båtnabo hadde gjort dette, så jeg ser at plassutnyttelsen kan være uovertruffen I forhold til ferdigprodukter. Billigere blir det også...og du kan plassere kjøleaggregatet et par meter unna fryseboks/fryseskuff om man ønsker det (Ble vel ikke billig for meg, jeg har isotherm aggregatet stående I garasjen ennå(nytt I eske), ble ikke montert før gamle båten var solgt, og i den nye båten trenger jeg det ikke , så nå står det bare og samler støv.... ) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 11.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Skal prøve å bygge en selv. Hvor stor plass kreves rundt kompressoren? Det skal vel være luftsirkulasjon rundt kompressoren? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Hakkannen Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Den originalmonterte kompressoren hos meg hadde rundt 20cm fri luft rundt seg. I tillegg var det flere luftehull nede og oppe i skapdøra den sto montert bak. Tidligere i høst monterte jeg et nytt Vitrifrigo kjøleskap på 90 liter med Danfoss BD35F-kompressor. Kompressoren har en egen vifte som blåser over radiatoren, derfor var det ikke krav til avstand til vegg bak kjøleskapet, så lenge det var tilstrekkelig lufteåpninger oppe og nede. Mener på at det var krav om 30cm3 lufting oppe og nede for å få tilstrekkelig lufting når det står på som verst (det sto at disse kravene gikk ut fra en romtemperatur på 25 grader). Vil tro en frysekompressor trenger bedre lufttilgang. Jeg borret 20 stk 20mm hull under skapet og saget ut for en av de store gjelleventilene til Biltema oppe på siden av skapet. Så leser du monteringsveiledningen til kompressoren du velger står det nok godt beskrevet hvor mye lufting som trengs. Regner med du også får med vifte til radiatoren, det var i alle fall montert på alle kompressorene jeg kunne se hos Maritim i høst. Da trenger naturlig nok kompressoren mindre plass, men lufttilgangen må fremdeles være til stede. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 11.Desember.2014 Del på Facebook Svart 11.Desember.2014 Tilstrekkelig utskiftning av luft er eksremt viktig om man vil minimalisere strømforbruket; antagelig mer enn de fleste er klar over. Syntes min Waeco trakk mye strøm slik den var montert orginalt. Økte ventilåpningene med 200% med resultat at kompressoren da begynte å gå ned mot halvparten av tiden den gjorde med orginallufting. Etter modifisering hadde jeg 150cm2 netto lufting både oppe og nede. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.