Hekkbølgen Startet 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 9.Desember.2014 (redigert) Har en 2005 modell Yanmar 6LPA som sitter i en Ramin 30 touring også 2005 modell. Kjøpte den i sommer og er veødig fornøyd. Men jeg får bare 3550 omdr/min på topp. Uten belastning oppnår jeg maksturtall på 3800. Hørte med båtbygger som opplyste at ny gjorde båten rett i overkant av 30 knop. Nå gør den alt mellom 28-28.5 knop. Propellen er den den orginale så spørsmålet er om maksturtall synker med årene? Og er det da vanlig å få justert stigningen på propellen? Eller er det greit å kjøre med 250 omdr for lite . Veldig sjelden eller aldri jeg kjører på maks. Ligger på ca 3000 omdr ved marsjfart. Tips og råd? Har en 2005 modell Yanmar 6LPA som sitter i en Ramin 30 touring også 2005 modell. Kjøpte den i sommer og er veødig fornøyd. Men jeg får bare 3550 omdr/min på topp. Uten belastning oppnår jeg maksturtall på 3800. Hørte med båtbygger som opplyste at ny gjorde båten rett i overkant av 30 knop. Nå gør den alt mellom 28-28.5 knop. Propellen er den den orginale så spørsmålet er om maksturtall synker med årene? Og er det da vanlig å få justert stigningen på propellen? Eller er det greit å kjøre med 250 omdr for lite . Veldig sjelden eller aldri jeg kjører på maks. Ligger på ca 3000 omdr ved marsjfart. Tips og råd? Redigert 9.Desember.2014 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Jeg hadde min propell hos Winrace i fjor for balasering og fikk en knop ekstra. Dette kan nok være lurt å gjøre uannsett etter noen sesongers bruk. koster mellom 2500 og 3000,- Det er jo en plass å begynne, Hekkbølgen. En annen gevinst var helt vibrajonsfri gange. Trodde det var litt kast i akslingen, men den var helt ok. Så nå er det vibrasjonsfritt få alle turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Takk Worry. Regnet vel med det. Problemet er at jeg får ikke propellen av akslingen. Har lest litt her inne om div triks. Var og kjøpte en 3 armet ters på Biltema, men den passet ikke pga av propellbladene. Jeg har 4 bladers. Fikk byttet tersen i en 2 armet kraftigerer, men den rikker seg ikke. Har varmet opp litt med en gassbrenner men tørr ikke varme for mye. Har null peiling på dette og vil ikke ødelegge propellen. Ble dog hakk på baksiden av propellen der tersen stod så jeg tørr ikke skru til mer. Litt derfor jeg rådfører meg med ekspertene her. om det er veldig feil for motoren og gå som den er nå? Ellers må jeg leie meg en mekaniker til dyre penger for å få av propellen. Men hadde helt klart vært best å få justert stigningen på propellen ja..spørs om jeg får ønske meg en mekanikerjulegave :-) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Rengjør ladeluftkjøler og turbo. Ellers er lag på lag med bunnstoff noe som stjeler knop og turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 (redigert) Ja det kan kanskje være en idee Hanto. Er dette noe man kan gjøre selv, eller må det fagfolk til? Evt hvor finner jeg fremgangsmåten? Takk for tips. Redigert 9.Desember.2014 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Dieselfilter,,, har du undersøkt/ byttet disse? Dette er en klassiker når du mister turtall ved belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Ja dieselfiltrene er skiftet. Kan en motor "miste" effekt etter 10 år? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Enig med hanto1, men kan båten også ha blitt tyngre med åra? Tenker på utstyr som baugpropell, vinsj forut/akterut. Flere batterier og annet utstyr. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Eggar Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Har hatt samme "problemer" som deg Mhtil å få av propellen, kan den godt varmes litt i bosset samtidig som avtrekkeren spennes. Men vær på vakt - når propellen løsner... er avtrekkeren spent hardt, kan propellen komme som et prosjektil... Har også overhalt propellen hos Winrace med godt resultat. Fint å ta det nå om vinteren. For meg kom synkende turtall pga "daukjøring" over en lang tid, noe som medførte stadig økt belegg på bladene i turboladeren og belegg i "Aftercooleren" akkurat slik en annen har skrevet før meg. Få rengjort disse - og gjerne balansert turboladeren også når den først er ute. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Det er ganske normalt å miste litt fart etter hvert som årene går, lag på lag med bunnstoff, stadig mer ting og tang ombord som øker vekten, båten vil trekke litt vann i skroget og det vil bidra til å øke vekten, og til slutt så er såkalte 'skryte knop' i fra produsent lite verdt etter min mening. Send skruen(propellen) til Winrace og ta av stigningen 1" , så tenker jeg at du får et korrekt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Da er det greit å rense turbo og ladeluftkjøleren før man evt justerer stigningene på propellen. Hadde vært dumt å få gammel futt i motoren og for lett propell. Må jeg demonterer turboen og sende den inn, eller kan jeg bruke turborens og håpe på godt resultat? Takker for tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Sjekk båten for ekstra vekt, kan hende du blir overrasket over hvor mye greier som er dratt ombord gjennom årenes løp. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Sjekk båten for ekstra vekt, kan hende du blir overrasket over hvor mye greier som er dratt ombord gjennom årenes løp. Dette gjelder mannskapet også, Hekkbølgen. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 9.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Hva.. Ekstra vekt på mannskapet... Det kan jeg ikke skjønne... Derfor jeg kjøpte en sekssylindret motor med kraftoverskudd :-) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2014 Jeg skammer meg, unnskyld ! :-) Setter meg i skammekroken nå. Sitér dette innlegget Link to post
BjornLie Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 (redigert) Da er det greit å rense turbo og ladeluftkjøleren før man evt justerer stigningene på propellen. Hadde vært dumt å få gammel futt i motoren og for lett propell. Må jeg demonterer turboen og sende den inn, eller kan jeg bruke turborens og håpe på godt resultat? Takker for tips :-) Hei Har samme motor og du vil bli overasket over hvor mye møkk som kan ligge spesielt på luftsiden i aftercooler i form av oljerester og støv. Det er faktisk en del av 1000 timers service på disse motorene og rengjøre dem. Ta den ut demonter den og rengjør den i diesel/"brake cleaner" i flere etapper og skyll godt rent. Sjøvannsiden av aftercooler sjekkes og rengjøres samtidig. Kompressor siden på turbo kan rengjøres når den står montert på motor ved å bruke tynner på en liten malerkost og forsiktig rengjøre turbinhjulet. Redigert 10.Desember.2014 av BjornLie (see edit history) Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Hekkbølgen Svart 10.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Takk for tips BjornLie. Ligger litt over mitt kunnskapsnivå siden jeg ikke vet hvor de forskjellige delen sitter. Får ta en service til våren hos et Yanmar verksted. Min motor har kun gått ca 680 timer. 150 av de etter at jeg overtok den i juni. Hvor stor jobb er dette, dvs hvor mye må jeg forvente å betale for slik service? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Jeg regner med at du har sjekket på dieselpumpa at maks-skruen går i stopp på pumpa når du gir full pinne? Det kan forekomme at overføringene fra gasshåndtaket til dieselpumpa kommer ut av justering (siger) over tid, slik at pumpa ikke får fullt utslag på armen inn til turtallsregulatoren på pumpa. (governoren) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Skal sjekke dette navid. Men jeg får maks turtall uten belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 (redigert) Da jeg hadde en slik motor, skulle maks rusningsturtall være 4125 / min. Du oppgir 3800. Altså er det neppe båt eller propell du finner årsaken. Min 3800 under belastning. Redigert 10.Desember.2014 av Blanco (see edit history) Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Hekkbølgen Svart 10.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Ok, takker for tips blanco. Skal sjekke dette når båten kommer på sjøen igjen. Jeg har ikke holdt gassen i bånn for å teste hvor høyt turtallet kom. Jeg gav full gass i fri og så turtellerene såvidt passere 3800 omdr og da slakket jeg av igjen. Har en sånn ubehagsfølelse å ruse motoren uten belastning. Gjør jo selvfølgelig dette når motoren er god og varm. Men får teste igjen skikkelig. Takker for gode tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 10.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Når jeg tenker meg om kan jeg kanskje sjekke dette med at dieselpumpa står på maks ved å legge gasshendelen i bånn når motoren er slått av? Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 10.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2014 Ta på øreklokker, så føles det ikke så langt inn i sjelen den korte stunden det tar. Det er anbefalt å bruke et tacometer for nøyaktig måling. Ikke alltid det du har er til å stole på. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Hekkbølgen Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mai.2015 Da har jeg hatt motoren på Yanmar verksted. De testet den og mente turboen funker som den skal, men de har ikke målt den på noe måte. Kun prøvekjørt den. De sa den ga veldig godt skyv når turboen slo inn, noe som tilsa at den var frisk. De mente videre at det derfor var undøvendig, og dyrt, å demontere turbo og sende den inn for sjekk og evt det samme med dysene. Derfor landet de på at propellen er for stor. Oppnår 4200 omdr på max uten belastning og har ingen kjøleproblemer. Kjørte full gass i 15 min i går og tempen lå på 80 grader hele tiden. Sitér dette innlegget Link to post
Hekkbølgen Svart 30.Mai.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mai.2015 (redigert) Har snakket med båtbygger som mente det er en propell med 20x24 dimensjon. Har ikke funnet noe tall på propellen. Er det noen som vet hva er diameteren og hva er stigningstallet, glemte å spørre om det? Redigert 30.Mai.2015 av Hekkbølgen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.