Jump to content

Synkende maksturtall med årene, Yanmar 6LPA


Hekkbølgen

Recommended Posts

Har en 2005 modell Yanmar 6LPA som sitter i en Ramin 30 touring også 2005 modell. Kjøpte den i sommer og er veødig fornøyd. Men jeg får bare 3550 omdr/min på topp. Uten belastning oppnår jeg maksturtall på 3800. Hørte med båtbygger som opplyste at ny gjorde båten rett i overkant av 30 knop. Nå gør den alt mellom 28-28.5 knop.

 

Propellen er den den orginale så spørsmålet er om maksturtall synker med årene? Og er det da vanlig å få justert stigningen på propellen? Eller er det greit å kjøre med 250 omdr for lite . Veldig sjelden eller aldri jeg kjører på maks. Ligger på ca 3000 omdr ved marsjfart. Tips og råd?

Har en 2005 modell Yanmar 6LPA som sitter i en Ramin 30 touring også 2005 modell. Kjøpte den i sommer og er veødig fornøyd. Men jeg får bare 3550 omdr/min på topp. Uten belastning oppnår jeg maksturtall på 3800. Hørte med båtbygger som opplyste at ny gjorde båten rett i overkant av 30 knop. Nå gør den alt mellom 28-28.5 knop.

 

Propellen er den den orginale så spørsmålet er om maksturtall synker med årene? Og er det da vanlig å få justert stigningen på propellen? Eller er det greit å kjøre med 250 omdr for lite . Veldig sjelden eller aldri jeg kjører på maks. Ligger på ca 3000 omdr ved marsjfart. Tips og råd?

Redigert av Hekkbølgen (see edit history)
Link to post

Jeg hadde min propell hos Winrace i fjor for balasering og fikk en knop ekstra. Dette kan nok være lurt å gjøre uannsett etter noen sesongers bruk. koster mellom 2500 og 3000,- Det er jo en plass å begynne, Hekkbølgen. En annen gevinst var helt vibrajonsfri gange. Trodde det var litt kast i akslingen, men den var helt ok. Så nå er det vibrasjonsfritt få alle turtall. :thumbsup:

Link to post

Takk Worry. Regnet vel med det. Problemet er at jeg får ikke propellen av akslingen. Har lest litt her inne om div triks. Var og kjøpte en 3 armet ters på Biltema, men den passet ikke pga av propellbladene. Jeg har 4 bladers. Fikk byttet tersen i en 2 armet kraftigerer, men den rikker seg ikke. Har varmet opp litt med en gassbrenner men tørr ikke varme for mye. Har null peiling på dette og vil ikke ødelegge propellen. Ble dog hakk på baksiden av propellen der tersen stod så jeg tørr ikke skru til mer.

 

Litt derfor jeg rådfører meg med ekspertene her. om det er veldig feil for motoren og gå som den er nå? Ellers må jeg leie meg en mekaniker til dyre penger for å få av propellen. Men hadde helt klart vært best å få justert stigningen på propellen ja..spørs om jeg får ønske meg en mekanikerjulegave :-)

Link to post

Har hatt samme "problemer" som deg

Mhtil å få av propellen, kan den godt varmes litt i bosset samtidig som avtrekkeren spennes. Men vær på vakt - når propellen løsner... er avtrekkeren spent hardt, kan propellen komme som et prosjektil...

 

Har også overhalt propellen hos Winrace med godt resultat. Fint å ta det nå om vinteren.

 

For meg kom synkende turtall pga "daukjøring" over en lang tid, noe som medførte stadig økt belegg på bladene i turboladeren og belegg i "Aftercooleren" akkurat slik en annen har skrevet før meg. Få rengjort disse - og gjerne balansert turboladeren også når den først er ute.

Link to post

Det er ganske normalt å miste litt fart etter hvert som årene går, lag på lag med bunnstoff, stadig mer ting og tang ombord som øker vekten, båten vil trekke litt vann i skroget og det vil bidra til å øke vekten, og til slutt så er såkalte 'skryte knop' i fra produsent lite verdt etter min mening.

 

Send skruen(propellen) til Winrace og ta av stigningen 1" , så tenker jeg at du får et korrekt turtall.

Link to post

Da er det greit å rense turbo og ladeluftkjøleren før man evt justerer stigningene på propellen. Hadde vært dumt å få gammel futt i motoren og for lett propell.

 

Må jeg demonterer turboen og sende den inn, eller kan jeg bruke turborens og håpe på godt resultat? Takker for tips :-)

Hei

 

Har samme motor og du vil bli overasket over hvor mye møkk som kan ligge spesielt på luftsiden i aftercooler i form av oljerester og støv. Det er faktisk en del av 1000 timers service på disse motorene og rengjøre dem. Ta den ut demonter den og rengjør den i diesel/"brake cleaner" i flere etapper og skyll godt rent. Sjøvannsiden av aftercooler sjekkes og rengjøres samtidig. Kompressor siden på turbo kan rengjøres når den står montert på motor ved å bruke tynner på en liten malerkost og forsiktig rengjøre turbinhjulet.

Redigert av BjornLie (see edit history)

SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Link to post

Ok, takker for tips blanco. Skal sjekke dette når båten kommer på sjøen igjen. Jeg har ikke holdt gassen i bånn for å teste hvor høyt turtallet kom. Jeg gav full gass i fri og så turtellerene såvidt passere 3800 omdr og da slakket jeg av igjen. Har en sånn ubehagsfølelse å ruse motoren uten belastning. Gjør jo selvfølgelig dette når motoren er god og varm. Men får teste igjen skikkelig. Takker for gode tips :-)

Link to post
  • 5 måneder senere...

Da har jeg hatt motoren på Yanmar verksted. De testet den og mente turboen funker som den skal, men de har ikke målt den på noe måte. Kun prøvekjørt den. De sa den ga veldig godt skyv når turboen slo inn, noe som tilsa at den var frisk. De mente videre at det derfor var undøvendig, og dyrt, å demontere turbo og sende den inn for sjekk og evt det samme med dysene. Derfor landet de på at propellen er for stor. Oppnår 4200 omdr på max uten belastning og har ingen kjøleproblemer. Kjørte full gass i 15 min i går og tempen lå på 80 grader hele tiden. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...