Dorsken Startet 14.Desember.2014 Del på Facebook Startet 14.Desember.2014 Vi har en saltvannskjølt Yanmar 3QM30 motor. I år står båten på land og motoren trenger vinterkonservering. Som en ser av bildet har jeg koblet en slange på impellerhuset og ned til en bøtte med frostveske. Jeg har tatt ut de to termostatene. Problemet er at den ikke suger inn noe fra bøtta. Det vil si helt til å begynne med drar den inn litt - mulig et par liter. Så stopper det opp. Når jeg så skrur av motoren renner dette tilbake i bøtta. For å sjekke om det var mulig å "fylle manuelt" tok jeg av kjøleslangen etter termostaten og prøvde å helle ned gjennom trakta. Da fikk jeg vel fylt på en 2-3 liter med frostveske Impeller er bytta for et par uker siden så det skulle ikke være det. Hva er galt, meg eller motoren? Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
SoBo Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 (redigert) Hva om du tar slangen ifra bøtta (bilde 1) og holder den høyt med trakta på toppen. Så heller du i kjølevæska til væska kommer ut eksosen. (motoren i gang) Er minst en tomanns jobb. Bilde 2: putt i en slange der trakta står med trakta på toppen hell i frostvæske (for å komme høyere enn slangen for vann ut i eksosen). Redigert 14.Desember.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Dorsken Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Jeg har tenkt tanken, men vil det endre noe i forhold til da jeg helte rett ned, som jeg viste i bilde 2. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
SoBo Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Egentlig ikke, dersom du har motoren igang. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Dorsken Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Etter at jeg hadde fylt på gjennom trakta starta jeg opp motoren for å se om den da "dro inn/ned" det jeg hadde fått fylt på - slik at det ble plass til mer. Det skjedde ikke. Det var fremdeles umulig å få ned mer frostveske. Det heter jo at impelleren ikke skal gå tør - så jeg turde ikke å kjøre motoren mer en ca et minutt Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
SoBo Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Prøv alternativ 1 (bilde1) Har du koblet ifra kjølevannslangen på bilde 1 og koblet deg innpå der ? (den fra sjøvannsinntaket) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Dorsken Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Ja, kjølevannsslangen som går inn i impellerhuset koblet jeg fra og monterte på den gule slangen der. Den går så ned i bøtta med frostveske Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Dorsken Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 (redigert) Her ser en dette tydeligere Vingemutteren er skruene til impellerlokket Redigert 14.Desember.2014 av Dorsken (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
SoBo Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Da prøver du alernativ 1 (bilde 1) Hev slangen med trakta på toppen. Fyll i frostvæske mens motoren går til det kommer ut eksosen. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Dorsken Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Joda, dette er/blir siste utvei for å berge motoren fra å fryse i stykker - og så finne den egentlige årsaken til at den ikke klarer å suge opp kjølevann til våren. Men hva kan dette skyldes? Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 (redigert) Ingen grunn til å la den fryse i stykker... tøm den for kjølevann. I manualen er nedtappingskruen for toppen anvist, den tømmer toppen, pluss en nedtappingskrue for manifoilen. Så skrur du av slangene på impellerpumpa, da tømmer du resten av blokka. Ville blåst i gjennom med trykkluft for å være bombesikker. Så kan du finne ut av det til våren om det ikke passer nå. Om den trekker luft, feks ved tappeskruen ved toppen, så vil den vel få symptomer a la det du beskriver, ville sjekket at den er stengt bare for å være sikker. Redigert 14.Desember.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Hmm. koblet på feil stuss på pumpa ? Slangen ikke skikkelig montert på pumpa (suger luft)? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Dorsken Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Nei, den slangen jeg koblet fra pumpa går ned til skroggjennomføringa/stoppekrana. Der er nå min gule slange kobla på i stedet. Men for sikkerhetsskyld skal jeg sjekke akkurat det en dag til uka. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Dorsken Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Her ser en det tydelig Da jeg bytta impeller for noen uker siden hadde jeg ikke pakning så jeg brukte LocTite 5926 i stedet. Det blå en ser på kanten av impellerlokket er rester fra dette. Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Lars H. Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Etter at du skiftet impelleren, har den i det hele tatt fungert, har den dratt inn vann fra sjøen? Eller er den skiftet etter at båten kom på land? Det skal utrolig lite til før en utetthet suger inn falsk luft slik at pumpen ikke fungerer. Dette av egen erfaring. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 (redigert) Ville kjøpt noen ark med pakninger i ulik tykkelse, husker ikke hvor jeg kjøpte det men har det liggende i båten. Klippe til ny pakning. Selv setter jeg pakningen ved impeller inn i fett før jeg monterer lokket. Dvs jeg legger fett på bekke anleggsflater, kliner pakningen på den ene og monterer. Redigert 14.Desember.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dorsken Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 (redigert) Impelleren ble skifta på land etter at båten var tatt opp. Det som er litt rart er at den begynner å suge, men bare for en liten stund - så stopper det. Det var jo litt kaldt da jeg la LocTite på i stedet for pakning, så kanskje den ikke har "flytt" nok ut - og at det er der problemet ligger. Redigert 14.Desember.2014 av Dorsken (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
Lars H. Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Da tror jeg at jeg kan garantere at impelleren suger falsk luft, se løsningen til Pinkvin. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dorsken Svart 14.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Takk, jeg skal sjekke det til uka Sitér dette innlegget Jeg har en dårlig karakter - og den har gitt meg mye glede Link to post
SoBo Svart 14.Desember.2014 Del på Facebook Svart 14.Desember.2014 Enig med Lars,( som vi vel også har vært inne på.) Paknings papir: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motordeler/Pakninger/Pakningspapir-60215/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.Desember.2014 Del på Facebook Svart 15.Desember.2014 Og rekker du det ikke før kulda setter inn så tøm motoren for vann. To "vendere" som du ikke trenger verktøy for å åpne og de to slangeklemmene ved impeller så er motoren tom for vann, som vel er den tiltenkte løsningen om en skal bruke båten om vinteren og ligger uten oppvarming også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.