Jump to content

Trekke ledninger gjennom mast uten kabel-kanal

Krimart

Recommended Posts

Jeg har 4 ledninger i masta.

Strammet alle 4 fall godt opp og tredde de fire ledningene i mitten ( tar de ut på siden) la på vulktape nede som stopper og strammet ledningene oppe og la på vulktape der og så ledningene er " stramme" inni mast.

Slapp et søkke ned fra toppen og dro ledningene opp,

Har virket bra i 25 år.

PS. Har mast som står oppe på dekk.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg gjorde en litt mer omfattende jobb for noen år siden. Med masta nede demonterte jeg plata på toppen, og alle fall bortsett fra ett ble trekt ut. Alt av kabler som skulle opp i masta ble lagt bortover på brygga og målt opp nøyaktig. Så ble de tapet sammen, og for hver halve meter festet jeg på en bit av den minste rørisolasjonen fra Clas Ohlson. Så ble alt trekt inn i masta med en stakefjær. De forskjellige kablene ble trukket ut i hvert sitt hull. Så ble toppen satt på igjen. Masta satt opp, og jeg ble heist opp i det fallet som ikke ble fjernet (pluss at jeg klatret på nymonterte mastetrinn). De resterende fallene ble montert ved at jeg senket ned en tynn line med 10 små muttere og en annen pirket den ut ved dekk. Dette ble brukt til å trekke opp fallet.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Takk for svar. Så trekkerør er ingen ide? Tenkte at siden fallene og ledningene gpr gjennom det samme "røret" ville det beskytte ledningene.

Har du carbomast på Bav'en?

Rullemasta skal ha to slike profiler til kabler. En på hver side.

Er ikke Bavaria, men en en 78 Dominant race jeg oppgraderer- bl.a. med ny elektronikk. Masteprofilen har bare et hulrom.

Rullemast? Grøss.... :smiley:

Redigert av Krimart (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...