Jump to content

Kompresjonstesting, Oslofjorden

Astor

Recommended Posts

Vår styrbord motor legger igjen svart røyk når vi går på, fra trekvart til full fart gass. Vi vil gjerne sjekke ut om en stempelring har gått føyken. Noe er galt. Det kan se ut som motoren får for fet blanding. Men vi må skjekke ut om det er motoren som må overhales eller om det er dieselpumpa eller dysene.

Engelsviken slipp skal ha 4500.- pluss mvs for jobben.

Vi lurer på om det er noen her på BP som har en kompresjonstester å låne oss. Motoren er en VP 41-A TAMD fra 1986.

Astor ligger i vinterhavn på Tofte på Hurum.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har du turbotrykksmålere? Det første jeg ville sjekket var nemlig at motorene får nok luft. Tett luftfilter er et hett tips. Likeså tett eksos, mulig at dine motorer har et spjeld i eksosbendet ut fra turboen. Dette vil ruste etter noe tid og kan både sette seg fast og løsne og falle ned.

Utette stempelringer vil gi trykk i veivhuset og da blåser det ut av oljepåfyllingslokket ved belastning på motoren.

Skal skjekke spjeldet. Det sitter litt gjemt til. Nytt luftfilter, turboen går lett rundt uten slark. Jeg hadde ute intercooleren for p skifte en pakning til veivhusdekselet, hvor det lakk litt olje. Kan det ha skjedd noe at intercooleren er tett? Skrudde den bare løs og satte den tilbake. Den svarte røyken har kommet etter dette bytte. Mye kan tyde på lite luft og mye diesel.

Jeg hadde nøyaktig det samme på Saowanee i høst. Svart røyk på høyt turtall. Det var så enkelt som tett luftfilter hos meg.

Årsaken til uventet raskt tett filter var at inntaket til filteret sitter rett under sprekken til dørklemmen i kabinen, slik at alt bøsset vi mister på dørken (vi gutta på fisketur har nok slumset litt i høst) blir sugd inn i filteret. Rene støvsugeren! Det kommer på tetningslist der nå.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Skal skjekke spjeldet. Det sitter litt gjemt til. Kan det ha skjedd noe at intercooleren er tett? Skrudde den bare løs og satte den tilbake. Den svarte røyken har kommet etter dette bytte. Mye kan tyde på lite luft og mye diesel.

Spjeldet sitter i eksosbendet Astor. Relativt enkelt å komme til. Ofte ruster spjeldet fast eller aksling/spjeld løsner og kan bli liggende å hindre gjennomstrømning.

Du skulle ikke tilfeldigvis ha glemt å montere pakningen (stor O-ring) i røret mellom intercooler og turbo da du monterte intercooleren igjen?

Ellers trur jeg kr 4500,- hos Engelsviken er en rimelig bra pris. Denne kan du kanskje redusere noe hvis du tapper av vannet og tar ut injektorene sjøl?

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Eg tror du har fått lekkasje på ladeluftkjøleren. Når du tar opp elementet i kjøleren, så ligger det en gummiring rundt dreneringspluggen som tetter mellom elementet og huset til ladeluftkjøleren. Faller den av, så vil du få en god lekkasje her. Det hender også at hullet i huset til elementet tærer opp slik at hullet blir større og fører til lekkasje. Når du gir på og ser sortrøyk, ta da handen din under ladeluftkjøleren og kjenn rundt tappepluggen om det er lekkasje rundt der,

Han har vel ikke åpnet intercooleren hvis jeg forstår ham rett. Kun demontert den fra blokka og så montert den tilbake etterpå. Den eneste pakningen han da kan miste eller ødelegge er O-ringen mellom turbo og IC

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Vår styrbord motor legger igjen svart røyk når vi går på, fra trekvart til full fart gass. .....................

Typisk for at motor jobber med "åndenød"!

Her har jeg villet startet feilsøking med det minst arbeidskrevende og billigste !

Forsøk og fjern luftfilteret og kjør på !!

Om den fortsatt ryker svart så har du iallefall sjekket at feilen ikke ligger i filteret!

Lykke til !

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Nå tar jeg opp toppen på intercooleren og gjør ren innmaten. . Det ryker kun sort røyk med godt pådrag.

Spjellet skal jeg skjekke. Det er ikke rørt men allikevel.

Har kjørt uten luftfilter uten at det ga merkbart resultat.

Skjekker om det lekker luft noen steder, noe jeg tror det ikke gjør. Da hadde vi hatt røyk i motorrommet.

Tar dette først.

Skjekker om det lekker luft noen steder, noe jeg tror det ikke gjør. Da hadde vi hatt røyk i motorrommet.

Det vil ikke bli røyk dersom det "lekker" på luftsiden av systemet. regner med at det er det de mener over her.

Luftsiden av turboen er en kompressor. Komprimere luft til et gitt trykk i forhold til diesel mengden.

"Lekker" det ut luft på veien føre den når brennkammeret, blir det ikke riktig mengde luft i forhold til diesel.

Derav mulig svart eksos, Lykke til med feilsøking.

"Lekker" det ut luft på veien føre den når brennkammeret, blir det ikke riktig mengde luft i forhold til diesel.

Derav mulig svart eksos, Lykke til med feilsøking.

Njaaa? Hvis turboen ikke gir det den skal, eller om du har lekkasje på veien, vil røykbegrenseren i pumpa, hvis den fungerer som den skal, kompensere for dette ved å redusere dieselmengden

ad. planlegging:

Njaaa? Hvis turboen ikke gir det den skal, eller om du har lekkasje på veien, vil røykbegrenseren i pumpa, hvis den fungerer som den skal, kompensere for dette ved å redusere dieselmengden

Nei, den klarer nok ikkje å kompensere for en lekkasje mellom turbo og innsugsmanifold. Det husker eg fra den tiden eg jobbet litt på Volvo Penta. Fekk inn noen 41-maskiner der det var sortrøyk, gjengangeren var tæring rundt hullet der tappepluggen er.

. Fekk inn noen 41-maskiner der det var sortrøyk, gjengangeren var tæring rundt hullet der tappepluggen er.

Nå skal jo dette ha oppstått plutselig, etter at IC hadde vært avmontert. Tæringsskader oppstår over tid, og da ville nok Astor ha registrert det tidligere? Jeg holder fortsatt på pakningsleie mellom Turbo og IC. En annen ting er at kanskje sensorslangen til røykbegrenseren er blitt nappet av ifm. jobbingen med IC. Sensorslangen går fra toppen av pumpa og til insugmanifoldet.

ad. planlegging:

bilde

Slik så intercooleren ut når vi åpnet den.

bilde

Her måtte det skikkelig vask til.

bilde

Etter en real vask ble den så god som ny og prøvekjøring kunne i dag gjennomføres.

bilde

I dag var det et nydelig vintervær utpå. Etter å ha kjørt på full maskin med varm motor en stund er det konstantert godt arbeide og ingen oljelekkasje eller røyk. Nå er det kun vask og rydding før alt er på stell.

Redigert av Astor (see edit history)

Det siste hadde jeg gruet meg til, Index. Bare det å finne det idiellet nivået for Indre Oslofjord er jo et kapittel for seg selv.

Spøk til side, er veldig fornøyd med at vi tok det enkle først.

I min tid, åtte år, har aldri mtorene gått hardt over lang tid. Vi bruker maskinkraft når sjøen er grov og vi ønsker en stabil båt i sjøen. Nettopp derfor valgte vi en trawler med stor maskinkraftvslik at vi slipper å være med ned i alle bølgedaler. 16 - 17 knop med denne båten gjør at hun setter seg godt i sjøen.

Veldig enig i valg av båt! Jeg har drømt om noe lignende selv, men nå har behovet endret seg og jeg skulle helst hatt en åpen selvlensende snekke type Skager eller noe sånn. Tipper det blir å bygge om noe selv. Men til turbruk hadde en trawler som din vært helt suveren!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...