Astor Startet 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2014 Vår styrbord motor legger igjen svart røyk når vi går på, fra trekvart til full fart gass. Vi vil gjerne sjekke ut om en stempelring har gått føyken. Noe er galt. Det kan se ut som motoren får for fet blanding. Men vi må skjekke ut om det er motoren som må overhales eller om det er dieselpumpa eller dysene. Engelsviken slipp skal ha 4500.- pluss mvs for jobben. Vi lurer på om det er noen her på BP som har en kompresjonstester å låne oss. Motoren er en VP 41-A TAMD fra 1986. Astor ligger i vinterhavn på Tofte på Hurum. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
DieselDahl Svart 15.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2014 Har du turbotrykksmålere? Det første jeg ville sjekket var nemlig at motorene får nok luft. Tett luftfilter er et hett tips. Likeså tett eksos, mulig at dine motorer har et spjeld i eksosbendet ut fra turboen. Dette vil ruste etter noe tid og kan både sette seg fast og løsne og falle ned. Utette stempelringer vil gi trykk i veivhuset og da blåser det ut av oljepåfyllingslokket ved belastning på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Skal skjekke spjeldet. Det sitter litt gjemt til. Nytt luftfilter, turboen går lett rundt uten slark. Jeg hadde ute intercooleren for p skifte en pakning til veivhusdekselet, hvor det lakk litt olje. Kan det ha skjedd noe at intercooleren er tett? Skrudde den bare løs og satte den tilbake. Den svarte røyken har kommet etter dette bytte. Mye kan tyde på lite luft og mye diesel. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
NilsPils Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 (redigert) Jeg hadde nøyaktig det samme på Saowanee i høst. Svart røyk på høyt turtall. Det var så enkelt som tett luftfilter hos meg. Årsaken til uventet raskt tett filter var at inntaket til filteret sitter rett under sprekken til dørklemmen i kabinen, slik at alt bøsset vi mister på dørken (vi gutta på fisketur har nok slumset litt i høst) blir sugd inn i filteret. Rene støvsugeren! Det kommer på tetningslist der nå. Redigert 16.Desember.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
REM Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 (redigert) Skal skjekke spjeldet. Det sitter litt gjemt til. Kan det ha skjedd noe at intercooleren er tett? Skrudde den bare løs og satte den tilbake. Den svarte røyken har kommet etter dette bytte. Mye kan tyde på lite luft og mye diesel. Spjeldet sitter i eksosbendet Astor. Relativt enkelt å komme til. Ofte ruster spjeldet fast eller aksling/spjeld løsner og kan bli liggende å hindre gjennomstrømning. Du skulle ikke tilfeldigvis ha glemt å montere pakningen (stor O-ring) i røret mellom intercooler og turbo da du monterte intercooleren igjen? Ellers trur jeg kr 4500,- hos Engelsviken er en rimelig bra pris. Denne kan du kanskje redusere noe hvis du tapper av vannet og tar ut injektorene sjøl? Redigert 16.Desember.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
bellen Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Eg tror du har fått lekkasje på ladeluftkjøleren. Når du tar opp elementet i kjøleren, så ligger det en gummiring rundt dreneringspluggen som tetter mellom elementet og huset til ladeluftkjøleren. Faller den av, så vil du få en god lekkasje her. Det hender også at hullet i huset til elementet tærer opp slik at hullet blir større og fører til lekkasje. Når du gir på og ser sortrøyk, ta da handen din under ladeluftkjøleren og kjenn rundt tappepluggen om det er lekkasje rundt der, Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Han har vel ikke åpnet intercooleren hvis jeg forstår ham rett. Kun demontert den fra blokka og så montert den tilbake etterpå. Den eneste pakningen han da kan miste eller ødelegge er O-ringen mellom turbo og IC Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
mateco Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Vår styrbord motor legger igjen svart røyk når vi går på, fra trekvart til full fart gass. ..................... Typisk for at motor jobber med "åndenød"! Her har jeg villet startet feilsøking med det minst arbeidskrevende og billigste ! Forsøk og fjern luftfilteret og kjør på !! Om den fortsatt ryker svart så har du iallefall sjekket at feilen ikke ligger i filteret! Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
tb55 Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 ......og kjenn etter at det ikke lekker luft noe sted mellom turbo og motor. En litt løs slangeklemme e.l. er akkurat det som skal til for gi disse symtomene.. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 16.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Nå tar jeg opp toppen på intercooleren og gjør ren innmaten. . Det ryker kun sort røyk med godt pådrag. Spjellet skal jeg skjekke. Det er ikke rørt men allikevel. Har kjørt uten luftfilter uten at det ga merkbart resultat. Skjekker om det lekker luft noen steder, noe jeg tror det ikke gjør. Da hadde vi hatt røyk i motorrommet. Tar dette først. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
SoBo Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Skjekker om det lekker luft noen steder, noe jeg tror det ikke gjør. Da hadde vi hatt røyk i motorrommet. Det vil ikke bli røyk dersom det "lekker" på luftsiden av systemet. regner med at det er det de mener over her. Luftsiden av turboen er en kompressor. Komprimere luft til et gitt trykk i forhold til diesel mengden. "Lekker" det ut luft på veien føre den når brennkammeret, blir det ikke riktig mengde luft i forhold til diesel. Derav mulig svart eksos, Lykke til med feilsøking. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
REM Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 "Lekker" det ut luft på veien føre den når brennkammeret, blir det ikke riktig mengde luft i forhold til diesel. Derav mulig svart eksos, Lykke til med feilsøking. Njaaa? Hvis turboen ikke gir det den skal, eller om du har lekkasje på veien, vil røykbegrenseren i pumpa, hvis den fungerer som den skal, kompensere for dette ved å redusere dieselmengden Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
bellen Svart 16.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2014 Njaaa? Hvis turboen ikke gir det den skal, eller om du har lekkasje på veien, vil røykbegrenseren i pumpa, hvis den fungerer som den skal, kompensere for dette ved å redusere dieselmengden Nei, den klarer nok ikkje å kompensere for en lekkasje mellom turbo og innsugsmanifold. Det husker eg fra den tiden eg jobbet litt på Volvo Penta. Fekk inn noen 41-maskiner der det var sortrøyk, gjengangeren var tæring rundt hullet der tappepluggen er. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 Det blir tur ombord på torsdag. Spennende å se hva vi kan finne ut av. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
REM Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 . Fekk inn noen 41-maskiner der det var sortrøyk, gjengangeren var tæring rundt hullet der tappepluggen er. Nå skal jo dette ha oppstått plutselig, etter at IC hadde vært avmontert. Tæringsskader oppstår over tid, og da ville nok Astor ha registrert det tidligere? Jeg holder fortsatt på pakningsleie mellom Turbo og IC. En annen ting er at kanskje sensorslangen til røykbegrenseren er blitt nappet av ifm. jobbingen med IC. Sensorslangen går fra toppen av pumpa og til insugmanifoldet. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
TMe Svart 17.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 En sylinderlekkasjetest gir langt mer info enn en kompressjonstest. Testeutstyret er attpåtil relativt billig hos BTma eller Gasolin. Det kreves tilgang til trykkluft og et adapter i dyse eller glødeplugghull. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2014 (redigert) Nye o-ringer i begge ender i røret mellom turbo og IC, rem. Tar og renser innmaten i IC i morgen. Redigert 17.Desember.2014 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 23.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2014 (redigert) Slik så intercooleren ut når vi åpnet den. Her måtte det skikkelig vask til. Etter en real vask ble den så god som ny og prøvekjøring kunne i dag gjennomføres. I dag var det et nydelig vintervær utpå. Etter å ha kjørt på full maskin med varm motor en stund er det konstantert godt arbeide og ingen oljelekkasje eller røyk. Nå er det kun vask og rydding før alt er på stell. Redigert 23.Desember.2014 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Båttransport D5L Svart 23.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2014 Godt det ordnet seg til jul , Astor Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2014 Veldig bra at du fant ut av det! Og godt du slapp å kompresjonsteste Oslofjorden;-)) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Astor Svart 25.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2014 Det siste hadde jeg gruet meg til, Index. Bare det å finne det idiellet nivået for Indre Oslofjord er jo et kapittel for seg selv. Spøk til side, er veldig fornøyd med at vi tok det enkle først. I min tid, åtte år, har aldri mtorene gått hardt over lang tid. Vi bruker maskinkraft når sjøen er grov og vi ønsker en stabil båt i sjøen. Nettopp derfor valgte vi en trawler med stor maskinkraftvslik at vi slipper å være med ned i alle bølgedaler. 16 - 17 knop med denne båten gjør at hun setter seg godt i sjøen. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
index Svart 25.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2014 Veldig enig i valg av båt! Jeg har drømt om noe lignende selv, men nå har behovet endret seg og jeg skulle helst hatt en åpen selvlensende snekke type Skager eller noe sånn. Tipper det blir å bygge om noe selv. Men til turbruk hadde en trawler som din vært helt suveren! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.