primusmotor Startet 25.Desember.2014 Del på Facebook Startet 25.Desember.2014 Hei, båtklubben jeg er medlem i skal ha seg ny slippvogn, men vi lurer litt på og få laget en som man kan justere sidestøttene med når vogna er i vannet Noen båter er bredere foran enn bak, og da må jo bakre støtte justeres slik at fronten kommer inn og da blir jo selfølgelig bakre støtte for bred når båten er kommet i vognen. Er det noen som har tips/tegninger over en "lur" vogn? Har tenkt noe med gjengestang og sveiv..... takk for svar:-) God jul Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Havgap Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Hvor store/små båter, på skinner eller hjul? Busterud driver spesialproduksjon, men da er det nok forholdsvis små båter. http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=15357999&ov=m&usergroup=95 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Har sett slippvogner der det er montert vinsjer (slik som er på båtvogner) på sidestøttene slik at man rekker desse fra båten, desse er videre forbindet med wire over ei trinse nederst på sidestøtten og enden på wiren er festet til understellet på vogna. Da drar man heilt ut sidestøttene før vogna blir sjøsatt, så manøvrerer man båten på plass og strammer inn sidestøttene til dei ligger inntil båten. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Roodberg har diverse fine patenter på sine hydrauliske oppsettshengere: http://roodberg.com/ Glem gjengestenger til justering, du må ha et system med trapesgjenger for at dette skal kunne fungere. Men hydraulikk eller wire er vel minst like pålitelig. Du må definere min/max bredde/lengde, kapasitet i tonn etc. Så kan vel grunnkonstruksjonen planlegges og dimmensjoneres med vognramma og skinnehjulene. Deretter sidestøttekonstruksjonen. Godt dimmensjonerte firkantrør innsveist på tvers i vognramma med et nummer mindre firkantrør inni kan benyttes for å lage seg et justerbart teleskopsystem til sidestøttene. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Har konstruert og bygget denne vognen for båter opp til 12 m lengde, 4,0 m bredde og vekt på 10 tonn. Send en IM hvis dette er av interesse. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Det var jo en fin og grei vogn. Fint å se at du også har prioritert overflatebehandlingen etter produksjonen. Det er en hydraulisk sylinder man skimter i siste bildet for tiltingen av den ene sidestøtta? Ved hvilken båtbredde er støtta vinkelrett? Stor vinkelendring mellom f.eks. 3 og 4 meter båtbredde som kan gjøre at støtta berører nedre del av skroget på en bred båt med flat skuteside? Sitér dette innlegget Link to post
primusmotor Svart 25.Desember.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Har konstruert og bygget denne vognen for båter opp til 12 m lengde, 4,0 m bredde og vekt på 10 tonn. Send en IM hvis dette er av interesse. Har sendt IM:-) Sitér dette innlegget D5L Rana 13 Master 680 Skilsø 750cc Dacapo 9000 flyer SUN 33 Nordic oceancraft 28 Skorgenes 335 Skorgenes 375 Link to post
Fiks Svart 25.Desember.2014 Del på Facebook Svart 25.Desember.2014 Det var jo en fin og grei vogn. Fint å se at du også har prioritert overflatebehandlingen etter produksjonen. Det er en hydraulisk sylinder man skimter i siste bildet for tiltingen av den ene sidestøtta? Ved hvilken båtbredde er støtta vinkelrett? Stor vinkelendring mellom f.eks. 3 og 4 meter båtbredde som kan gjøre at støtta berører nedre del av skroget på en bred båt med flat skuteside BB sidestøtte er fast på vognen og SB støtte har ruller som går mellom 2 U profiler i forlengelsen av BB støtte. Båten legges inntil BB støtte og SB støtte trekkes deretter inn med en liten manuell vinsj som viser på plattformen i BB side. Vognen er bygget av slyngrensede og sinkprimede profiler, malt med epoxy skipsmaling. Vognen er nå 20 år gammel og ble pusset opp første gang i 2011 før bildene ble tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.