r.johnsen Startet 25.Desember.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2014 sitter og tenker på hvilken båtmotor jeg skal gå for mot sommeren. 40hk med, el.start og tilt. har fådd priser på, yamaha, honda og evinrude, disse er det lite som skiller, så slikt sett er det det samme hva jeg går for mercury har jeg ikke noe god erfaring med så er skeptisk til det. hvilke anbefalinger har folket? :) min far har yamaha 25 4t og er fornøyd med den, men det eneste problemet er at det er 3.5t kjøring for og få den på service honda og evinrude har vi i nærområdet (45min kjøring), fant noen tråder på forumet, der folk var plaga med olje-alarmer osv på evinrude, men var gamle tråder begge to, å ting må da har blitt forbedra? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 25.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2014 hvaslags båt, Rana 13 i signaturen? av disse så har jeg erfaring med Yamaha F40, knall motor som jeg trygt kan anbefale. Mener den veide noen og 90 kg , lang stamme /powertrim/tilt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 25.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2014 Alle motorer blir stadig bedre med tiden får man håpe. Den nye Tohatsu 40 er nok best for tiden i klassen under 100 kg med klart størst sylindervolum. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jon-Kåre Svart 25.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2014 (redigert) På evinruden slipper du med service hvert 3 år eventuelt 300 timer alt etter hva som kommer først. Har en 90 hk 2006 modell som jeg kjøpte brukt for 2 år siden og ingen feil eller alarmer sålangt. Den var gått 300 timer når jeg kjøpte. Vinterkonservering tar under 10 minutt Redigert 25.Desember.2014 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
step Svart 25.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2014 Honda!! Sitér dette innlegget SeaShepherd. . . . . Båt er noe drit...... . . Motor til båten Link to post
ivar Svart 25.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2014 Tohatsuen er sikkert en bra motor .- men vakrest i klassen..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
r.johnsen Svart 25.Desember.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2014 hvaslags båt, Rana 13 i signaturen? av disse så har jeg erfaring med Yamaha F40, knall motor som jeg trygt kan anbefale. Mener den veide noen og 90 kg , lang stamme /powertrim/tilt skal på en Rana 16,5 (den som kom før rana 17 fisk) rana 13 med 25hk mercury var motor i meste laget, hehe Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2014 Vakker er jo en relativ/objektiv benevnelse men den ser da ikke så dum ut. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 26.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2014 Kjøp Honda eller Evinrude, dette er som du sier de motorene som har forhandler nær deg. Ikke la deg forlede til å kjøpe en motor som må fraktes timesvis til og fra service og reparasjoner, for ALLE motorer må ha service en gang i blant, og ja! motoren vil feile før eller siden og da er det greit med en lokal forhandler. Er du allergisk mot servicer så kjøp Evinrude, serviceintervallet er kun hvert 3 år. ??. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2014 (redigert) Evinrude E-tec 40 er en sterk motor men vekta er jo den samme som i 60 hk-klassen siden det er samme grunnmotor som E-tec 50 og forsåvidt også 60. Honda 40 er ca 10 kg lettere, og kan dessuten omprogrammeres til 50 hk om man ønsker det senere (det kan nok også E-tec 40 hvis Lundins Marin har funnet ut av det til nå). Tohatsu veier ca det samme som Honda men har mere kubikk og er nok en sterkere motor. Service på disse små 4-takterne er jo noe selv mor kan gjøre, så det er neppe noe stort problem. Men forhandlerne vil selvsagt gjerne gjøre dette. Vanligvis er det jo beskjedent timetall på disse motorene så de er i praksis bortimot uslitelige til fritidsbruk med rett vedlikehold og behandling. E-tec 40/50 har vært på markedet i 11 år så disse er virkelig blitt veteraner og har vist seg ganske solide og slitesterke. De har forøvrig større undervannshus enn konkurrentene, dvs. de bruker samme propellstørrelser som 70-140 hk klassen vanligvis bruker (samt bigfoot 50/60 hk). Ulempen er at de ikke oppnår helt samme toppfart på lette båter, men de tåler en støyt. Men den nesten lydløse tomgangen man får på 4-takterne mangler den nok. Redigert 26.Desember.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Torsen67 Svart 26.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2014 Hva med Suzuki? Da slipper du å tenke på reg-reim da den holder hele livet ut. Ulempen med 40 hestere er vel at de stort sett er bygget på samme stamme som 50 og 60 hk. Dermed så er de ofte tunge. En godt beholt Yamaha 40 autolube 2-takt kan kanskje være et alternativ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 26.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2014 (redigert) Suzuki er tung, samme mottor som 50 og 60 hk. Honda, Tohatsu og Yamaha 40 hk er ikke samme motor som 50/60 hk. Men Yamaha F40 har minst sylindervolum da det er samme motor som 30 hk, uten at den er noe lettere av den grunn. Så i forholdet vekt/kubikk/ytelse vinner Tohatsu og Honda. Redigert 26.Desember.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
r.johnsen Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 vel, no kom æ over en rana 17 fisk me hardtop å 40hk yamaha autolube tel kr 24000 me henger, så d blei den istan før den andre så æ måtte ha ny motor tel :) https://baatplassen.no/bildearkiv/48/48390/10884378_10205648000062289_1029348243_n.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/48/48390/10917694_10205647999902285_572813726_n.jpg båten er i bra stand, har vært plastet under men det så greit ut :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.