Jump to content

Sammensetting av V8 motor. Bilder!


step

Recommended Posts

Midagen er spist og klaringer er målt. :yesnod:

 

Lagere på plass

 

IMG_4839.jpg

 

Riktig momment

 

IMG_4840.jpg

 

Måle to ganger så man er sikker :yesnod:

 

IMG_4852.jpg

 

IMG_4850.jpg

 

Ut med små rusket

 

IMG_4849.jpg

 

Slipe bort den skarpe kanten etter honingen(den virker som en osthøvel på steplet)

 

IMG_4853.jpg

 

Klaringen ble 0,055 på Bærelagerne. Da er det bare å legge i veiva. :cool:

 

IMG_4856.jpg

 

Med riktig momment..

 

IMG_4857.jpg

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Dette blir fint!!!

 

Bow5.gif

 

 

 

Regner med 0.055 var millimeter, ikke tusendelstomme, ellers ville det blitt slækt, men det ser ut som du har kontroll.

 

Kan kanskje minne deg på pluggen til galleriet under det bakre overfallet som fører oljen til filteret, men regner med du har sjekket at den er der?

 

Ellers 08.gif

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glimrende tråd :thumbsup:

 

Håper du fortsetter all montering med like detaljerte bilder og forklaringer! Legg gjerne inn ennå mer detaljerte forklaringer for oss som ikke er motormekanikere :yesnod:

 

Har du sandblåst motordelene i forbindelse med overhalingen?

Link to post
Share on other sites

Har ikke fått gjort så mye i dag men.. noe ble det :smash: Takker for alle tilbake meldinger. :smiley:

 

IMG_4860.jpg

 

Noe må dra kammen..

 

IMG_4845.jpg

 

Riktig vekt på stempler..

 

IMG_4861.jpg

 

Da var stemplene på rådene(rådene varmes opp så man får inn krysspinen. De låses når råden krymper over pinnen)

 

IMG_4862.jpg

 

Så må disse på(stempel ringer. Viktig del) :giggle:

 

IMG_4866.jpg

 

Bruker ikke noe verktøy bedre føling med fingerne.

 

 

Motor er avbalangsert. Blokk er syre og ultralyd vasket. Alt av deler er plast eller glassblåst.

:seeya:

Redigert av step (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morro å se at det er noen som legger litt jobb i dette. Driver med bytte av blokk på min AQ271C om dagen, men har satt bort monteringsjobben til et verksted, så ser ikke detaljene på monteringa live. Men skal montere topper og resten av ruklet sjøl, så noe blir det jo.

 

Morro med V8! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Dagens mål er gjort...

 

Regner med du tillpassa åpningene/ende klaring på stempelringene for de som måtte lure?

 

 

 

IMG_4868.jpg

 

Denne lille åpningen du tenkte på..

 

IMG_4870.jpg

 

Dem som kjenner verktøyet vet hvor mye klaring det er (0.45 mm)

 

IMG_4848.jpg

 

Viktig :yesnod:

 

IMG_4851.jpg

 

Det er bedre å måle for mye....Det ble 0,05 mm i klaring :cool:

 

IMG_4871.jpg

 

Litt olje..(Trenger ikke å sende røyk signaler hjem når starter opp)

 

IMG_4882.jpg

 

Ringene riktig stablet på.

 

IMG_4873.jpg

 

Klart til montering. Å teletubisene danser :crazy:

 

IMG_4874.jpg

 

Div verktøy :yesnod:

 

IMG_4875.jpg

 

Så inn med den :clap:

 

IMG_4876.jpg

 

Å vips så kom den ut bak :wink:

 

IMG_4879.jpg

 

Moment er viktig

 

IMG_4886.jpg

 

4 her

 

IMG_4884.jpg

 

og 4 der da er det tomt for stempler :cryin:

 

 

 

 

 

 

Den boringen i stempelet, er det en del av avbalanseringen?

 

Det stemmer. Har veid rådene i begge ender. Veiv er rotert med svingnigs demper og svinghjul Boret ut ca 20 gram

 

 

 

Du må gi oss mer info om oppsettet og ytelse. Ser det er en 2 bolta blokk og støpt veiv?

 

Kommer når motor er kjørt i benk. Det blir ikke så mye HK så det holder med 2 bolta blokk og støpt veiv.

 

:seeya::seeya:

Redigert av step (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser at kryssboltene blir låst til veivstaken etter at denne er varmet opp og nedkjølt og at det ikke er låsering og at det da må bli smøring fra stempelet(via hull) og inn til kryssbolten..så dette er helt safe? Bare lurte om disse aldrig kan løsne og flytte seg sideveis ut i sylinderveggen?

 

Ser ut som 32 ventiler dette siden det er 4 utsparinger i stempelet

Link to post
Share on other sites

Bra detta :thumbsup: Bruke du loctite på boltene mellom veiakslingen og rådene? Jeg har vært med på overhaling av en MB C220 motor og, bittelitt mekking på V12 jaguar. Selv har jeg overhalt en Briggs & Stratton motor helt selv. :thumbsup:

 

Hvor kjøper man sånn momentnøkkel? Den var veldig kul :thumbsup:

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært med på overhaling av en MB C220 motor og, bittelitt mekking på V12 jaguar. Selv har jeg overhalt en Briggs & Stratton motor helt selv. :thumbsup:

 

Hvor kjøper man sånn momentnøkkel? Den var veldig kul :thumbsup:

 

 

Måtte bare le litt av kontrsten her :tongue: Men en B&S motor er da like fullt en motor som en V12 Jagg...Hehe..

 

Momentnøkkel fåes vel i diverse verktøybutikker, som f.eks Würth tenker jeg. Men koster nok litt.

Link to post
Share on other sites

Momentnøkler har vi noen av, men den digitale så heftig ut:)

 

Uten at jeg vet hva TS har, så får man kjøpt digital momentnøkkel på Biltema eller andre jallasjapper som er enda mer unøyaktig en de som selges på disse stedene som ikke er digitale.

 

19-1409_m.jpg

 

 

 

 

Eller så har Kamasa en som er nesten lik!

 

11104_500x300_-1.jpg

 

 

 

Det beste er uansett en helt vanlig en, slik som denne fra Hazet, til 10 båtlapper:

 

5122-01CT.jpg

 

 

 

 

De er uansett alle sammen sannsynligvis TUV merket, og holder i massevis til vanlig motorskruing, det er bare litt ekstra porno med display på nøkkelen.

Link to post
Share on other sites

Ser at kryssboltene blir låst til veivstaken etter at denne er varmet opp og nedkjølt og at det ikke er låsering og at det da må bli smøring fra stempelet(via hull) og inn til kryssbolten..så dette er helt safe? Bare lurte om disse aldrig kan løsne og flytte seg sideveis ut i sylinderveggen?

 

Ser ut som 32 ventiler dette siden det er 4 utsparinger i stempelet

 

Det er spor i stemplet til smøring. De årene jeg har skrud motor så er det bare stempler med låse ring som jeg har sett pinen gå i sylinder veggen. Når jeg presser stemlene av råden viser metret på pressa 500-600 kg. Det er bare 16 ventiler. Stemplene er retnigs bestemt. Da blir det dobbel med utsparinger.

 

 

Bra detta :thumbsup: Bruke du loctite på boltene mellom veiakslingen og rådene? Jeg har vært med på overhaling av en MB C220 motor og, bittelitt mekking på V12 jaguar. Selv har jeg overhalt en Briggs & Stratton motor helt selv. :thumbsup:

 

Hvor kjøper man sånn momentnøkkel? Den var veldig kul :thumbsup:

 

Bruker ikke loctite men moment. Det er samme prinsip på BS motor som en annen motor. Stå på øvelse gjør mester. Dette er den type momentnøkkel jeg har. Det som er fint med nøkklen er at du kan dra grader med den. :thumbsup:

Redigert av step (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...