Sørlandet2 Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Sørlandet2, skrev den 29 Dec 2014 - 09:49: .... Alt for mye komplisert navigasjon, som er uvesentlig for fritidsbåt fører. .... Akkurat dette hører jeg stadig vekk og jeg forstår argumentet, hvis man kun tusler rundt med en landstedsbåt noen sommeruker i kjent farvann. Men man MÅ sammeholde pensum og læreplan med hvilke RETTIGHETER båtførerbeviset gir. Det gir nemlig rett til å føre fritidsbåt opp til 15,00 meters lengde, ubegrenset motorkraft, ubegrenset hastighet, året rundt, i vær som uvær, i dagslys og mørke. Da er det NØDVENDIG å kunne et visst minstemål av det som du og mange andre omtaler som "komplisert navigasjon". Av og til lurer jeg på om vi mangler et "Båtførerbevis-for-sommer-og-fint-vær" :giggle: Som orienteringsløper og pilot, så har jeg vel over snitt kunnskap, og interesse. Og oppgavene om navigasjon var lette. Men ser som sagt ikke vits i å gjøre ting kompliserte. Tenker da på å korrigere kurs for små variasjoner variasjon, deviasjon og kompass feil. Blir mange gode/vanskelige oppgaver, men når den siste ukjente variable som er strøm/avdrift i sjøen er ukjent, så blir dette bare veldig akademisk. Så mener bare at den meget begrensa tida på kurset kunne vert brukt bedre. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Som Poseidon sier: Båtførerbevis-forsommer-og-fint-vær hadde sikkert holdt for mange båteiere. Satt på spissen, så er det vel noe i dette allikevel. Eller f.eks. et båtførerbevis "Light". Hvis man ser den store mengden av fritidsbåter, f.eks. her nede på Sør-Østlandet, så bruker vel 90% båten sin ut og inn til en holme for soling og bading, noen uker på sommeren, og ferdig med det. De fleste klarer sikkert den turen, uten noen form for " sertifikat" for båt .. :wink: Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Jeg er vel heller overraska over hvor få kurs det fins tilgjengelig. Mange har vokst opp med båt, og med det finner ut av dette. Men mange er interessert i å utvide kunnskap. Med bakgrunn i mange andre interesser, hvor det er mange kurs tilgjengelig. Tenker da på golf, skikjøring, motorsykkelkjøring, og mye annet. Der fins det masse gode kurs. Men i båtbransjen er det andeledes. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Nå er det rikelig med tilgjengelig litteratur for både navigasjon og andre båtaktiviteter på alle nivå. Kan en lese kan en også lære all nødvendig teori. Praksisen må en skaffe seg selv i hovedsak. Så kan en teste sine kunnskaper ved å gå opp til en prøve/eksamen. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Akkurat dette hører jeg stadig vekk og jeg forstår argumentet, hvis man kun tusler rundt med en landstedsbåt noen sommeruker i kjent farvann. Men man MÅ sammeholde pensum og læreplan med hvilke RETTIGHETER båtførerbeviset gir. Det gir nemlig rett til å føre fritidsbåt opp til 15,00 meters lengde, ubegrenset motorkraft, ubegrenset hastighet, året rundt, i vær som uvær, i dagslys og mørke. Da er det NØDVENDIG å kunne et visst minstemål av det som du og mange andre omtaler som "komplisert navigasjon". Av og til lurer jeg på om vi mangler et "Båtførerbevis-for-sommer-og-fint-vær" :giggle: I tillegg så er det vel slik at selv om du tusler rundt i kjent farvann der det ikke er behov for mye kunnskaper, så kan det oppstå situasjoner der du trenger de. Og det er vel nettop dette båtførerprøven er, et minste felles multiplum av kunnskap. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Jeg tok båtførerprøven uten kurs, to feil. Det tok et halvår med prøving og feiling og hjelp fra kjente før jeg følte jeg behersket bakking med båten sånn høvelig. Hele båtførerprøven er en vits slik sett. Og hvordan folk med flere tommeltotter enn meg føler seg i en stor båt etter båtførerprøven, kan jeg bare tenke meg til. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Av og til lurer jeg på om vi mangler et "Båtførerbevis-for-sommer-og-fint-vær" :giggle: Kanskje ikke en dum ide. De aller fleste i kundegruppen for et slikt bevis har kun en landstedbåt som de bruker 6 uker om sommeren. Ombord i den båten er det ikke kompass, GPS eller radar. Båten vil aldri bli brukt i mørke. Jeg tror disse er målgruppen til de som avholder hurtigkurs. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Støtter den. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Rent pedagogisk er det vel liten tvil om at et praktisk kurs, i båt, hvor teorien inngår som en del av praksisen hadde vært det beste. Men folk ønsker å få unnagjort denne "hindringen" på veien mot båt på en enklest, raskest og billigst mulig måte. Og tross alt er det bedre enn ingenting. Antagelig er det bedre for sikkerheten på sjøen at veldig mange kan litt enn at færre kan mye utrolig godt. Så kjappe kveldskurs, nettløsninger osv må ønskes velkommen. Det er tilbud i bøtter og spann for de som vil lære mer allerede... og utløser en kjapp båtførerprøve et behov for å lære mer så er det bare å kjøre på videre. Da er mye oppnådd. ---------- Så jeg er uenig med trådstarter. Båtførerprøven er ikke en vits. Den er noe mange nå må ta som ikke ville gjort det før. Selv om de ikke lærer mye så har de lært noe, og det er bedre enn ingenting. Og for noen er det starten på et ønske om å lære mer, noe de kan gjøre om de vil, tilbudet er stort. Godværskjørere i landstedbåter uten båtførerprøven har uansett lite å frykte de neste tre sommerene, ønsket om mer kontroll på sjøen og likestilling av promillegrensene på sjø og vei, fra politi og interessorganisasjonene pluss fagfolkene ble ikke imøtekommet av rådende regjering så det er like fritt frem som før på sjøen, med og uten båtførerprøve, med og uten styrepils. Det er en større vits enn båtførerprøven. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Det spørsmålet får jeg av og til ..... Den som jeg kjenner godt til i Oslo og som jeg anbefaler med god samvittighet er Oslo Seil- og Båtskole. Takk Poseidon! Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Akkurat dette hører jeg stadig vekk og jeg forstår argumentet, hvis man kun tusler rundt med en landstedsbåt noen sommeruker i kjent farvann. [...] Av og til lurer jeg på om vi mangler et "Båtførerbevis-for-sommer-og-fint-vær" :giggle: Eventuelt kunne vi fått et "båtførerbevis-som-sikrer-at-båtførerene-har-hvertfall-minimumskunnskaper" og ikke et "båttførerbevis-som-egner-seg-i-klasserom-og-hvor-hele-pensum-lett-kan-testes-i-en-avkryssingsprøve". For å pugge lanternekombinasjoner, rette en kurs for 2o missvisning og 4o deviasjon og å kjenne igjen bilder av knuter er greit å kunne, men strengt tatt virker det mer som spesialdesignet for å kunne testes på en prøve. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 (redigert) Kurset jeg var på ble holdt av en som det virket som utelukkende hadde erfaring fra seilbåt, og jeg synes derfor han gikk veldig lemfeldig gjennom de mer motorbåtrelaterte emnene. Men summa summarium var jeg vel relativt fornøyd - og bestod uten problemer. Men jeg hadde vel forventet meg litt mer. Og en praktisk del ville vært en stor fordel. Hvilke emner er det? Det lurer jeg også litt på. Det er ikke pent å lure seg på. Mulig det gikk litt for fort gjennom dette avsnittet i læreplan. 1. Sjømannskap m.v. Kandidaten skal ha kunnskap om: b) at forskjellige båttyper kan ha forskjellig bruksområde - konstruksjonskategorier (CE) – for fritidsfartøy A, B, C, D - brukskategorier - fritidsfartøy, fiskefartøy, yrkesfartøy osv. c) betydningen av å ikke overbelaste båten - fribord, stabilitet, CE-merking for lasteevne d) betydningen av riktig trim, tilstrekkelig stabilitet og avpasset motorstyrke e) betydningen av godt vedlikehold av båt, motor, rigg og utstyr - drivstoffsystem, kjølesystem, smøreolje Så kan en diskutere hvor mange timer kurset burde hatt. Pensumet er her, http://www.sjofartsdir.no/PageFiles/3312/Pensum%20til%20b%C3%A5tf%C3%B8rerpr%C3%B8ven%20-%20PDF.pdf Redigert 29.Desember.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mulligan Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Det er mulig det. Men den gjennomsnittlige fritidsbåt har hverken kompass, GPS eller VHF. Og den brukes aldri i mørket. Veien til helvete er ofte brulagt med gode intensjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Båtførerpensum er som dere sikkert har merket under revisjon, dvs pensum er mer eller mindre klart og det har foregått et omfattende arbeid for å modernisere spørsmålene som skal stilles til selve båtførerprøven.Det blir litt omfattende å legge ut hele pensumet her, men jeg kan kopiere inn det som står under "Spesielt viktige emner":1.4 Spesielt viktige emnerFølgende er kunnskap det er forventet at båtføreren skal kunne for å føre en båt med minimum av sikkerhet. Spørsmål om denne kunnskapen vil under båtførerprøven bli vektlagt mer enn andre emner.1.4.1 Sjømerker – i kartet og i virkeligheten- stake eller båke med peker- kardinal- og lateralsystemet- spesialmerker1.4.2 Symboler i kartet- skvalpeskjær, grunner, broer, kabel, rørledninger og luftspenn- sektor og karakterer på fyrlykter1.4.3 Sjøveisregler: Hvem skal holde av veien?- to motorbåter har kryssende kurser- motorbåt og seilfartøy har kryssende kurser- seil- og motorfartøy har kryssende kurs med ferge/frakteskip i trangt farvann- sjøveisregel 43 og 441.4.4 Lanterner og flagg- lanterneføring for motorbåt og seilbåt- signalflagg A – jeg har dykker nede1.4.5 Lover og regler- promillegrenser til sjøs- regler for bruk av flyteutstyr1.4.6 Nødsituasjoner- kystradiostasjonens nummer 120- VHF kanal 161.4.7 Godt sjømannskap- farer forbundet med høy fart- sjøvettreglene - - - - Her er som dere ser mye bra stoff som stort sett er viktig for å ferdes trygt og godt i båt. (Husk igjen på at dette gjelder fritidsbåt opp til 15 meter, uten begrensning i fart eller motor, døgnet rundt, året rundt).Om de banale "Sjøvettreglene" hører hjemme under spesielt viktige emner er sikkert grunnlag for en god diskusjon, men la ikke slike detaljer trekke oppmerksomheten bort fra alt det andre. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Roger jo Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Men den gjennomsnittlige fritidsbåt har hverken kompass, GPS eller VHF. Og den brukes aldri i mørket. GPS eller VHF kan strykes. En båt uten kompass og et kart har ikke noe på sjøen og gjøre. Og en bør vite lære seg bårens fart ved visse omdreininger. Det hender at tåka bare kommer. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Poseidon Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 Eventuelt kunne vi fått et "båtførerbevis-som-sikrer-at-båtførerene-har-hvertfall-minimumskunnskaper" og ikke et "båttførerbevis-som-egner-seg-i-klasserom-og-hvor-hele-pensum-lett-kan-testes-i-en-avkryssingsprøve". For å pugge lanternekombinasjoner, rette en kurs for 2o missvisning og 4o deviasjon og å kjenne igjen bilder av knuter er greit å kunne, men strengt tatt virker det mer som spesialdesignet for å kunne testes på en prøve. Jeg ser poenget ditt, ingen tvil om det. Frem til ca år 2000 var det ikke avkryssingsspørsmål, men man skulle med egne ord skrive et svar. Dette var greit nok for noen, mens andre hadde alvorlige problemer med å formulere forståelige setninger - og dermed brukte de tiden på å formulere, mer enn på å vise hva de kunne. De siste 15 årene har det gått stort sett i avkrysningsspørsmål og da Norsk Test fikk hånd om testingen ble det "copy / paste" av de gamle spørsmålene, de dårlige gamle skissene og de samme tvilsomme formuleringene. Norsk Tests angivelige spesialkompetanse og bidrag til å forbedre testene har jeg dessverre ennå ikke sett snurten av, men vi kan jo fortsette å håpe .... :pray: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
LM 605 Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 GPS eller VHF kan strykes. En båt uten kompass og et kart har ikke noe på sjøen og gjøre. Og en bør vite lære seg bårens fart ved visse omdreininger. Det hender at tåka bare kommer. En båt uten kompass og et kart har ikke noe på sjøen og gjøre ? For noe tull. Har kjørt båt i 50 år uten noen av delene. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 29.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2014 (redigert) Nå har jeg ikke lest gjennom hele tråden men klart at båtførerprøven gir kompetanse, slik Poseidon hevder. Det som tildels er det største problemet er manglende navigering og kunnskaper rundt å legge til en brygge. Erfarer selv at dette problemet bare øker. Om en holder til i indre Oslofjord behøver en ikke båtførerprøve men snarere kunnskap om å legge til. Jeg ser og så mange i sommer som har båtfører prøven og som knapt vet hvordan båten oppfører seg om det blåser. Der hjelper ikke båtførerprøven overhodet selv om en elsker å hevde at de har "lappen" Ja selv blondiner som har lappen bør vel ikke kjøre bil Da er en tilbake til om det er nødvendig med båtførerprøve ? Jeg mener det er positivt men det å manøvrere eget "skip" er viktigere, ja sågar det beste men ønsker en og er det behov for det.....ikke foreløpig...men dersom økningen i fritidsflåten øker trenger en vel snart både båtpåbudt redningsvest, sikkerhetsbelte, hjelm til pinnebåtfolket (Har hatt mange seilbåter selv og kan derfor tillate meg morsomheten ) speil, gudene vet hva. Jeg tror basert på statistikkene at selv de som ferdes på stranden, drukner, ikke har vest, burde få slikt vestpåbud :-)) Dette blir bare latterlig :-))) Foreløpig er ikke dette nødvendig men ser naturligvis at mange som driver kommersiell virksomhet rundt dette ønsker å tjene mer penger ;-) Inkludert Poseidon med mindre han gjør dette gratis............;-) Ser vi på ungdommen i dag og vest bruk. De er råflinke. ;-) Så ser vi at påbud ikke er nødvendig da statistikkene viser positive tall. Ergo er holdningskampanjer bedre enn ris, noe vi vet den røde fare bestanding holdt på med ;-) Redigert 29.Desember.2014 av CB. (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
forskern Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Selv tilhører jeg dem som mener at det er/var fullstendig skivebom å pålegge obligatorisk båtførerprøve med det formål å få ned antall personskader og alvorlige havari på sjøen. Båtførerprøven er en flott måte å lære masse "kjekt å vite" når man ferdes på sjøen, men bidrar minimalt til forståelse for fartsavpassing og utkikk - to viktige bakenforliggende årsaker til mange av de alvorlige fritidsbåtulykkene. For ikke å snakke om alkohol: Er det noen som virkelig tror at Båtførerprøven er det som forhindrer alkoholrelaterte båtulykker? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Men den gjennomsnittlige fritidsbåt har hverken kompass, GPS eller VHF. Og den brukes aldri i mørket. De fleste farkoster har nok en eller flere gpsèr nå om dagen jeg synes ikke det mangler på joller som fiser rundt i mørket uten lanterner heller. Lurer litt på hvor du henter denne statestikken din fra Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mouche Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 GPS eller VHF kan strykes. En båt uten kompass og et kart har ikke noe på sjøen og gjøre. Og en bør vite lære seg bårens fart ved visse omdreininger. Det hender at tåka bare kommer. Vil da tro at på en nokså vanlig sommerdag i Sør-Norge så gjelder dette 95% av båtene på fjorden og du mener i ramme alvor at disse ikke har noe på fjorden å gjøre? Og tror virkelig noen at man må ta båtførerprøven for å få vite at det er promilegrense også på sjøen? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
LM 605 Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 Må si meg helt enig i din analyse," Mouche" Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 En god dose om holdninger på sjøen fremfor for mye abstrakt fakta kunne nok hjulpet. Være seg ifht hekkbølger, gjestehavna, promille, hastighet osv. En ting er å lære loven, noe annet å bli opplært til gode holdninger. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 For meg virker det som at enkelte ikke forstår alvoret med å være ute i båt. Alle er enig om at bilsertifikat må vi ha, men denne kan du jo parkere og gå videre om nødvendig. Her er noen av grunnene til at man bør ha båtførerkurs selv om man bare skal ut i robåten en stille fin solskinnsdag. - Den stille dagen kan plutselig bli vindfull - Det kan skje ting underveis, du blir forsinket og det blir mørkt - Det kan hende du må gå en annen vei, en rett over andedammen. Da trenger du nautisk kompetanse - Du bør skjønne vhilket ansvar du har om du forårsaker eller setter i gang en redningsaksjon - Du bør skjønne hva slags ansvar du har i forhold til vest og alkohol - Du bør skjønne hvilket erstatningsansvar du har i forhold til passajerer du tar med ombord - Du bør skjønne merking for dykkere og badende - Du bør kunne vikepliksregler Listen kan egentlig gjøres veldig lang selv om bare er ute i en liten båt Sitér dette innlegget Link to post
millisivert Svart 30.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Desember.2014 En god dose om holdninger på sjøen fremfor for mye abstrakt fakta kunne nok hjulpet. [...] Og hvordan har d tenkt å teste det på en eksamen/prøve? Jeg greier da fint å krysse "riktig" på spørsmålet om alkohol og båtkultur hører sammen eller om promillegrensen på sjøen er 0.2, 0.8 eller 1.0 selv om jeg tar båten hem fra fest og/eller tar en pils eller 3 underveis... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.