I.M.S. Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 (redigert) Kjære trådstarter. Etter å ha lest de svarende du har fått antar jeg at du er meget forvirret. Batteriene har jo blitt ladet tilfredsstillende fra motor i en del år, slik at du bør se bort ifra de fleste forslag som er skrevet her. Spørsmålet var jo om en lader(220V) tilkoblet startbatteri også ladet forbruksbatteri. Dette har jeg svart på tidligere, men som du ser er det utrolig mange "teorier" ute å går. Jeg antar at påstanden om at ladefordeler først lader startbatteri , for så å lade forbruksbatterier, kommer av at startbatteri kun brukes ved start av motor og således trenger kort opplading for å være fulladet, mens forbruksbatterier er tappet en del ned og derfor trenger lengre ladetid. Det er også normalt sett forskjellige egenskaper på start- og forbruks-batterier. Når sensorledning(gul) er koblet på ett av uttakene på ladefordeler, får begge uttak tilnærmet lik spenning, diodene i ladefordeler er jo tilnærmet like, og regulator kompenserer for evt. spenningstap underveis mellom generator og der sensorledning er tilkoblet. For fullt ut å ta alle spenningstap skulle kanskje sensorledning vært koblet på batteripol, men jeg mener Volvo Penta's koblingskjema i sin tid anbefalte den tilkoblingen som er vist på bildet. Da blir jo heller ikke generator skadet om en hovedbryter utilsiktet blir slått av. Lykke til videre. Redigert 5.Januar.2015 av I.M.S. (see edit history) Link to post
hegra Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Om trådstarter er forvirret vet jeg ikke, men nå er det vel jeg som har stått for en del av de siste svarene. Svarene er sikkert ikke så lette og tolke for jeg har problemer med og fatte meg i korthet, men så lenge Maufen spør har jeg svart etter beste evne. Jeg har vel også lagt trykk på at det jeg har svart nødvendigvis ikke er riktig, men beror på sammenligning med min egen båt. Det tror jeg Maufen har forstått, og jeg skal legge meg paddeflat om noen kan legge frem en løsning på anlegget hans slik det er i dag som er troverdig. I.M.S. : Spørsmålet var jo om en lader(220V) tilkoblet startbatteri også ladet forbruksbatteri. Dette har jeg svart på tidligere, men som du ser er det utrolig mange "teorier" ute å går. Ja, du har svart i innlegg nr 19 , et svar mange av oss er enig i, men det har jo tilkommet litt mer etter dette, og derfor en del teorier. Mulig du ikke har lest hele tråden Link to post
Maufen Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 När jag startade denna tråd visste jag inte i närheten av det jag vet nu om generatorer /startmotor /skiljediod och allmänt om elsystem på båtar. Jag förstår att många system ser olika ut och jag tar naturligtvis ansvar för mina egna kopplingar. Med detta sagt är jag tacksam för all input jag fått och jag behöver säkerligen mera då jag undersökt mer av mina kopplingar i båten. Naturligtvis är ett alternativ att behålla nuvarande set up då det fungerat för förra ägaren, men 1. 2st AGM batterier 110 Ah installerades för 3 år sedan i båten är nu helt slut. Vill inte ha samma då jag köper ny i vår. Kopplingar? 2. Skulle vilja slippa stänga av startbrytaren varje gång maskinen inte går (då allt är ihop kopplat om bägge brytarna är på) risk att tömma batterierna. Link to post
Fantino Svart 5.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2015 Setningen under forteller meg at det er noe som ikke er koplet rett - og jeg er helt enig i at det bør du finne ut av før du handler nye batterier! <>Men då jag laddar med 220 V och alla brytare är av laddas bara startbatteriet. Om jag drar igång brytarna får både start och förbrukningsbatterierna spänning DOCK med ett spänningsfall på 0.8 volt på förbrukarbatterierna.<> Bonusen er at du blir kjent med systemet slik at du lett finner andre feil når de evt. måtte oppstå - og at du føler deg komfortabel med å ha hovedbryter for start stående påslått ved kortere stans uten å bekymre deg for at batteriet tappes. Og så har nok IMS rett i at ting kan bli forvirrende når det kommer mange innlegg og en nøster i noe som i utgangspunktet er litt uoversiktlig, men det er vel slik et forum alltid vil være? Jeg setter i alle fall pris på slike tilbakemeldinger når jeg selv legger ut spørsmål, og synes det er både gøy og lærerikt å "være med på" feilsøkingen når andre legger ut spørsmål der jeg føler jeg har noe å bidra med. Link to post
Fantino Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Løfter denne - er nysgjerrig på om Maufen har funnet ut mer!? Link to post
Maufen Svart 8.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Dessvärre har jag inte haft tid att gå vidare ledigheten slut och arbetet igång igen:( återkommer när jag har mer svar. Link to post
Maufen Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Skam den som ger sig, satt och tittade på Drevia och hittade "min" laddningsfördelare. Se länk nedan: https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57721/volvo_penta_858841.jpg Hur tolkar ni installationen? Min tolkningen är att det två som i orginal sitter på B+ på generator skall tas bort och hängas med stripes vid generatorn finns det något annat sätt att tolka det på? Tycker det blir mer och mer tydligt att "orginalkablarna" på B+ som går till relä samt startmotorn skall tas bort och har missats vi installationen. Är det någon här på forumet som har monterat en seperat laddningsfördelare från VP, hur har ni gjort med kablarna som satt orginal på B+? Skall ute en sväng till båten imorgon, tänkte tillfället koppla bort kablarna ifrån B+ på generatorn som går till relä samt startmotorn, sätta på 220v laddningen för att se om jag får spänningen på förbrukarebatterierna eller ej. Link to post
hegra Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Maufen : Hur tolkar ni installationen? Min tolkningen är att det två som i orginal sitter på B+ på generator skall tas bort och hängas med stripes vid generatorn finns det något annat sätt att tolka det på? Enig. De to som kobles sammen inni den lille boksen er original kablene til B+. Disse to må være i kontakt slik at releet får strøm allerede når hovedbryter settes på for å starte motor. Relekabelen kunne like gjerne kobles inn på starterens store + kontakt, og original ladekabel fjernes helt. Men med den lille boksen og sammenkoblingen slipper man å tenke på hva som er ladekabel og hva som er relekabel. På generatorens B+ er det ikke spenning før generator starter med ladefordeler riktig koblet, og derfor kan ikke relekabel kobles på den. Men er dette riktig? Jeg blir mer og mer sikker, men kjenner som sagt ikke til denne ladefordeleren. Link to post
Maufen Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Hegra, håller med om att det är en skum installation. Vad jag förstår så finns det två varianter på laddningsfördelare till TAMD 41B, min (separat) samt dom som sitter på generatorn. Laddningsfördelaren som jag ovan länkat till är min med 1 st ingång (B+) samt 2 st utgångar (en till förbrukare och en till start). Skall imorgon testa det du skrev tidigare. Finns det något mer jag kan testa / mäta för att säkerställa att denna kabel skall bort? hegra Ikke påloggetPostet 03.01.15 13:14 Medlem Innlegg: 1.457 Registrert: 29.10.08 Aktiv: I dag 19:21 Ser ut til at du kan ha samme bakstykket som Muligan har avbildet lenger opp i blå innramming, to b+ utganger, men ikke adskilt. Ta av den du mistenker går til starter. Slå på hovedbryter til startbatteri og det skal da være batterispenning på den ledningen du har tatt av. Samtidig skal det ikke være spenning på den andre som står igjen og går til skilledioden. Den skal også være uten spenning selv om forbruksbatteri også settes på. Sett ledningen på igjen, og hvis det nå blir spenning på alt kan du regne med at kabelen går til starter. Og den skal da fjernes etter min mening, men 100% sikker er jeg ikke da denne skilledioden er ukjent for meg. Link to post
Fantino Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Hvis det umulig å følge ledningen ville jeg tatt den av på startreleet, og satt på batterilader. Så sjekker du om det kommer ladespenning på forbruksbatteriet fremdeles. Hvis ikke holder du ledningen bortpå startreleet og ser om det da kommer ladespenning på forbruksbatteriet. Stemmer dette vil jeg tro du kan fjerne eller isolere og stripse fast denne ledningen. Så kan du gjøre en test ved å kople batteriladeren rett på B+. Dersom begge batterier da får lading mener jeg du kan starte opp (siden du da vet at generator er koplet til batteriene) Link to post
Fantino Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Og så sjekker du at ladespenning er fornuftig og at gul senseledning ser samme spenning som forbruksbatteriet. Er der forskjell kan den med fordel flyttes nærmere batteriet, men VP anbefaler at den står på 'ladesida' av hovedbryter/motsatt side av batteriet. Dette for å unngå svært høy ladespenning om du starter motor uten å slå på hovedbryter til forbruk. Dersom senseledning da står på batterisida vil den ikke se noen ladespenning - kun stabil batterispenning - og vil gi på alt den har. Dette betyr ingenting for et kort tidsrom så jeg ville bare startet opp og sjekket spenning mens motoren går. Link to post
Maufen Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Tack Fantino, smart att koppla laddaren till B+ för att säkerställa att generator laddningen kan ta 'vägen' någonstans när motorn snurrar. Som jag skrev innan det jag tycker är lite suspekt är att OM jag kopplar bort dessa två på generatorn (som vi misstänker går till relä och startmotor) så innebär detta att laddningen går ifrån generatorn B+ till laddningsfördelare och ej till batteriet. Tar lite emot att koppla så men det verkar ju vara så det skall kopplas!!? Link to post
Maufen Svart 10.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Intressant länk, en modern laddningsfördelare från Volvo Penta men verkar vara kopplad så som mitt system blir om jag tar bort förbindelsen mellan startmotor och generatorn. http://www.sxk.se/sites/default/files/forum_images/-img_0002.jpgcopy.jpg Link to post
Fantino Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Ja hvis du skal bruke en ladefordeler så må den berømte ledningen fra B+ til startreleet/innslag fjernes, og B+ må gå til inngang på ladefordeleren. Link to post
hegra Svart 10.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2015 Maufen : Intressant länk, en modern laddningsfördelare från Volvo Penta men verkar vara kopplad så som mitt system blir om jag tar bort förbindelsen mellan startmotor och generatorn. Det er den jeg har, og mener din skal kobles på samme måte. Beskrivelsen av demontering av original kabel helt til høyre og sammenkobling av relekabel er vel lik som den du fant til din. Relekabelen må du ikke glemme å koble riktig hvis du skal starte. Fantino : Så kan du gjøre en test ved å kople batteriladeren rett på B+. Dersom begge batterier da får lading mener jeg du kan starte opp (siden du da vet at generator er koplet til batteriene) Høres vel greit ut ja, men det var vel her min lader ikke ville starte siden det da er spenningsløst, men mulig Maufen sin gjør det. Får satse på det. Jeg trodde som sagt ei stund at generatoren din hadde to B+. Slo det i fra meg da du skrev at du hadde bare en B+, men sjekk for sikkerhetskyld at det står B- på den til venstre. Av bildene ser jeg jo det står B på begge, men kablene skjuler trolig + og - tegnene. Antar den til venstre er B-. Link to post
Maufen Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Nu har jag varit ute vid båten och testat: 1. Kopplade bort den två kablarna ifrån B+ på generator (dom vi misstänker går till relä samt startmotor), såg till att dom fortfarande hade kontakt dock. Dvs. den enda kablen som gick ifrån B+ på generatorn var den som gick till ingången på det seperata laddningsfördelaren. Kopplade nu på 220V laddaren som är direkt kopplad till startbatterier. Resultat: Ingen laddning gick fram till förbrukarbatterierna tyder på att "cirkeln" är bruten (220v laddning start --> startmotorn --> STOPP --> generator --> laddningsfördelare --> förbrukarbatteri). 2. Testade att koppla min 220 V laddare (+) till ingången på laddningsfördelaren, för att säkerställa att ev. ström ifrån generatorn kan "gå" den vägen och inte över startmotorn. Resultat: Ingen laddning till varken start eller förbrukarebatterierna....SKUMT. Kan mycket väl förklaras med Hegra post ovan att min CTEK M200 inte går igång om det är spänningslöst??!! Surt !! 3. Testade att mäta spänningen på min "orginal installation" då 220V laddaren var på. Resultat: 14,7 V på startbatteriet inte så lustigt, 14,7 V på ingången på spänningsfödelaren och 14,0 V på förbrukningsbatteriet. Så spänningsfallet är 0,7 V över den. Jag har delvis installerat en solpanel på doghouse taket och alla kablar är dragna men ej inkopplad på batterierna ännu. Hade varit lysande om man hade kunnat kopplat solcell, generator samt 220V på ingången på spänningsfördelaren men det verkar inte vara möjligt eller?? Link to post
hegra Svart 11.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 (redigert) Maufen : Hade varit lysande om man hade kunnat kopplat solcell, generator samt 220V på ingången på spänningsfördelaren men det verkar inte vara möjligt eller?? Om det er mulig vet jeg ikke, men jeg ville holdt alle ladekilder borte fra ladefordeleren , bortsett fra generatoren. Verken solceller eller 220v lader er beregnet for og lade via denne vil jeg tro. Den gule sensekabelen påvirker heller ikke disse og kan dermed ikke gi rett spenning. Den virker bare når generator er i gang. Mitt anlegg er likt ditt bortsett fra kabelen mellom B+ og startmotor. Da får jeg rett spenning til alle batteri. Men jeg har 220v lader direkte på forbruksbatteri. Da lades bare forbruksbatteri, det er jo de som tappes ved landligge, mens startbatteri har ikke behov for lading under normal bruk. Jeg flytter bare laderens + kabel over til startbatteri en gang eller to i løpet av vinteren for å holde det vedlike. Kan selvfølgelig ordnes med bryter om jeg ønsker det, men jeg lader batteriene enkeltvis og kobler dem fra hverandre om vinteren uansett, så da ser jeg ikke behovet for det. Synes ikke det er ladingen som er problemet hos deg. Det kan lett ordnes. To ladere, en til hver batteribank er jo også nevnt. Jeg er mer urolig for nedtapping av startbatteri og ville ordnet det slik at det unngås. Redigert 11.Januar.2015 av hegra (see edit history) Link to post
Maufen Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Jag är helt övertygad om att mitt problem med urladdning av startbatteriet löses om jag permanent kopplar nr 1 ovan. Det enda lilla osäkerheten som finns kvar hos mig är att säkerställa att ingången på fördelaren kan ta emot och skicka vidare strömmen så jag inte smäller den?! Hegra, vilken motor har du? Har du kopplat bort de två ordinarie röda som satt på B+ på generatorn? Link to post
hegra Svart 11.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 (redigert) Motoren er en VP tamd 31. Jeg har ikke koblet noe selv, det var slik når jeg kjøpte den. Den er såpass ny for meg at jeg har ikke studert dette, men jeg har den diodeboksen som du la ut bilde av i innlegg 63. Jeg har heller ikke mulighet til å finne ut av dette på ei stund da det er langt til båten der den ligger på land, men det er nok koblet slik som vist i innlegg 63, vil jeg tro. Kan bare bekrefte at B+ inngangen på ladefordeleren er spenningsløs når motor står stille, selv med begge batteribrytere på og lader på. Det har jeg målt. Redigert 11.Januar.2015 av hegra (see edit history) Link to post
Maufen Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Tack, Tamd 31 är väl i princip samma motor som min fast mindre effekt. Kollar man på VP hemsida på din motor är det samma kopplingar orginal och samma orginal laddningsfördelare. Systemen borde vara jämförbara. Har ni några tips eller idéer om hur jag kan säkerställa att batterierna tar emot ström från fördelaren? (förutom 220 v som inte fungerade med denna koppling). Om jag kan säkerställa detta kommer jag koppla bort de två orginal kablarna på generatorn. Om ej är alternativ att skaffa en laddningsfördelare som jag visade i post 63. Link to post
hegra Svart 11.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Ta av de to kablene som går fra ladefordeler til batteriene. Slå på hovedbryter til startbatteri og mål spenning på begge ledningene. Da vil jeg tro at spenningen på begge er ca. 0,7 volt lavere enn på starbatteriets poler. Så kan du ta av denne B+ kabelen som skal fjernes og det skal ikke være spenning på de to selv om bryter er på. Det vil vel bekrefte om begge utganger er ok, og motor kan startes. Kan ikke forstå noe annet. Link to post
Maufen Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Tack ! Skall testa det, utgången till förbrukaren är ju redan egentligen testad när jag kopplade på 220V laddaren med startbrytaren på så hade jag 14,9 V på startbatterier (mätt på polerna på batteriet). 14,9V på ingång på fördelaren och 14,2 V på polerna på förbrukarbatterierna. Dock har jag inte kollat volten på startbatteriet nere vid fördelaren. Skall göra detta för att vara helt säker. Känns som att vi kommer närmare och närmare att förstå systemet mitt :) och att det är tryggt att ta bort kabeln :) Skall även flytta över 220 V till förbrukarbatterierna också, helt riktigt att dessa batterier behöver mer laddning. Solpanelen får jag se var jag kopplar in, högst troligt blir det på förbrukarna också (med tanke på kylskåpet) Kom på en annan sak som stärker mina misstankar att det är felkopplat i mitt system, när jag körde hem båten i höstas och skulle lägga till vid bryggan. Då använde jag bogpropellern och då varnade mitt GPS (kopplad på förbrukarna) för låg spänning, bogpropellern är kopplad på startbatteriet --> dvs. förbrukare och startbatterier fungerar som en stor batteribank. På startbatteriet är bogen, ankarspel och startmotor kopplad. Det borde väl mitt 95Ah på 780 CCA AGM batteri klara av? Link to post
hegra Svart 11.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Maufen : Då använde jag bogpropellern och då varnade mitt GPS (kopplad på förbrukarna) för låg spänning, bogpropellern är kopplad på startbatteriet --> dvs. förbrukare och startbatterier fungerar som en stor batteribank. Det var litt rart for det skulle ikke skje, selv med anlegget slik det er nå. Ladefordeleren skulle ikke slippe strøm fra forbruksbatteri over til startbatteri. Hadde baugpropellen derimot vært koblet til forbruk så ville den i ditt tilfelle tappe alle batteri. Men,, hvor mye sank spenningen på GPS,en?? Det er helt normalt at den synker fra ca. 14 volt til ca.12,5 volt i samme sekund du bruker baugpropell når motor er i gang. Ja, kan hende enda litt til, alt etter hvor mye av forbruk som er på. Det skyldes at baugpropell trekker så mye at all strøm levert fra generator går til startbatteri. Dermed får ikke forbruk noe og spenningen synker også der omgående, men stiger igjen så snart du slutter å bruke baugpropell. Det samme skjer om det brukes skillerele. Så hvis spenningen ikke falt mer, så tappes ikke forbruksbatteriet av baugpropellen, det bare mister ladingen mens baugpropellen brukes. Link to post
Maufen Svart 11.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2015 Helt sant... Låter logiskt. Vet ej var larmnivån ligger på eller hur lågt den gick. Link to post
Maufen Svart 15.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2015 Hej Igen, Efter mycket övervägande beslutade jag mig för att ta bort "skiljedioden/fördelaren" detta då jag kände mig osäker på hur den fungerade och om den fungerade. Jag skall nu koppla in ett skiljerelä istället, samt att jag även bytt ut en del gamla kablar/kabelskor etc. Mitt nya system ser ut som nedan (laddningen från generator går via startmotorn som i orginalutförandet dock har jag ökat arean mellan startmotor och generator till 25mm2 satt 10mm2 från början). Jag vet att det finns många olika åsikter hur saker skall kopplas men jag skulle vilja ha er hjälp så inget viktigt är helt galet kopplat. https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57721/nytt_elschema_15_feb_2015.jpg S, F, B är "huvudbrytare". Numrerna som står vi ledningarna är kabelarean (förklaring tsår upp till höger i figuren). Ser framemot att få höra era tankar och funderingar. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn