nor star 290.. Startet 4.Januar.2015 Del på Facebook Startet 4.Januar.2015 Har en D5lc fra 1997 i båten som nå kun virker på kaldluft. Har byttet glødeplugg men ingen hjelp. Når jeg slår på varme klikker det i relet og ampmeter viser ca 10amp strømtrekk i 5-10 sek. Ingen vifte eller dieselpumpe går, vifta går kun på ventilsjon. Varmeren virket fint tidligere og jeg slo den av etter den hadde vært i drift ca 10 timer og dagen etterpå helt død. Må denne modellen resettes på verksted eller gjelder det kun nyere varmere Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Har du digital varme innstilling eller er det kun et hjul du stiller varme på? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
nor star 290.. Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Kun hjul Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 4.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Noen som vet om denne varmeren må resettes med diagnoseapperat eller om det er nok og koble fra strømmen? Har prøvd å koble fra men ingen hjelp i det. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Du har mest sannsynlig standard bryter med et "ratt" hvor du velger kaldluft ved å fri moturs og varmluft ved å vri medurs. På denne er det et lys i senter som ved evt. feil skal blinke en "feilkode". For å lese og slette feilkodelager kan dette gjøres med følgende utstyr: Kontrollur eller KD 2000 og Edith diagnoseprogram ved serviceverksted. Bryterpaneler type modul-tidsur, mini-tidsur, modulator 801, Easy-start T og Easy-start R+. Har du lang vei til serviceverksted eller ønsker å være selvhjulpen, monterer du en modulator 801 i stedet for dagens bryter. Husk bare på at du også må montere et hjelperele for startstrømmen sammen med denne bryteren(gjelder også modul-tidsur). "Oppegående" serviceverksted hjelper deg med koblingskjema. Sitér dette innlegget Link to post
PBKK Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Har du hjulet på maks når du starter opp ? - hadde samme diagnose og hjulet må stå på maks ved oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Har aldri vært nødvendig å ha det på maks før Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 5.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Men er dere sikker på at denne varmeren må ressettes med utstyr? At den ikke er for gammel. Trodde kun dette gjalt airtronic Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Eberspächer D5LC har elektronikk som lagrer de 5 siste feil samt aktuell feil, og kan leses av med testutstyr som tidligere nevnt. Finn nærmeste serviceverksted på nettsidene til Eberspächer Norge. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 27.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2015 Hva betyr feilkode 33. Lar seg ikke resette Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Starter og går varmeren? Kun AF - 33, eller også på F1 - F5? Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Ikke meningen å kuppe tråden, men forstår at I.M.S. har god greie på disse varmerene. Jeg har satte på et 801 panel på min varmer (D5), og det regulerer fint helt til det blir så varmt at varmeren stopper. Da vil den ikke starte opp igjen automatisk. Noen ide om hva som kan forårsake dette ? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 (redigert) Blir det generert noen feilkoder? "Trapper" varmeren ned på effekten når avlest temp. nærmer seg innstilt temp.? Hva er temperatur når den stopper i forhold til innstilt og avlest temp.? Er grå ledning fra varmer tilkoblet 801 eller separat temp.sensor? Redigert 28.Januar.2015 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Mener at det ikke blir generert noen feilkoder. Varmeren trapper ned og opp som den skal i forhold til innstillit temperatur (vel og merke noen grader feil). Den har ikke separat temp.sensor. Husker ikke helt koblingene nå - er noen år siden jeg satte den opp. Problemet er kun når det blir så varmt at den ikke klarer å "holde temperaturen nede". Ikke noe problem på vår og høst, men på sommeren kan det være litt plagsomt. Jeg løser det egentlig med å la døren til akterdekk (under kalesjen) stå åpen. Har ikke mulighet å kjøre varmeren for å teste nå, da den ligger inne i en Marinovate-boble : Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 DaCapo glemte å spørre, D5LC eller D5 Airtronic. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Ikke meningen å kuppe tråden, men forstår at I.M.S. har god greie på disse varmerene. Yepp, det har han Holder meg klokelig i bakgrunnen når det gjelder Eber Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
dacapo Svart 28.Januar.2015 Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Det er en Airtronic Hadde noe feil på viftemotoren, så jeg trodde det var problemet, men byttet den i fjor vår. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 28.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Heisann Varmer starter ikke men leser av strømtrekk på ca 10amp når jeg slår den på. Får kode F0-33 og F1-33. Lar seg ikke resette. Vifta virker på kaldluft. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 28.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Januar.2015 Ser du har svart på begge trådene IMS. Tror vi holder oss til denne tråden??. Får ikke i gang varmeren slik at jeg har ikke mulighet til å måle turtallet på vifta Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 29.Januar.2015 Del på Facebook Svart 29.Januar.2015 (redigert) Jaha, her er det 2 forskjellige varmere i gang på samme tråden. nor star - viftemotor skal trekke ca 6-7 A på maks. Drar den 10 A, føler styrenhet dette som en feil når du slår på til varme, men ikke når du kjører den på kaldluft. Dette sammen med feilkode 33 tilsier defekt viftemotor eller at den subber i noe som skaper større behov for strøm for å gå. DaCapo - du har ettermontert 801, fikk du med deg den blå/hvite ledningen, dette er kommunikasjonen mellom varmer og modulator. Kontroller tilkobling til modulator, alle 6 ledninger farge til farge når du ikke har separat temp. sensor. Vanlig årsak til at varmer tilsynelatende stopper på "termostat" men ikke starter igjen når temp. faller før du slår den av og på igjen, er overhetning. Dette skal egentlig generere feilkode 12 alt. 13. Som du forklarer det, antar jeg at temp. ligger i grenseland og overstiger "børverdien" når det er varmt i været. Trekk luftslangen nesten av varmeren, stikk et hull i slangen helt inntil anslutning og mål temp. på luften når problemet antas å oppstå. Mener å erindre at den stopper ved ca 155 grader C. Etter måling skyves slange inn på varmeren igjen og hullet dekkes av klammer. Blir temp. for høy, kontroller slangesystemet for evt. blokkeringer eller for høy motstand, (lange slanger og mange bend). Står varmeren i et lite rom med litt dårlig tilgang på kald luft kan årsaken ligge her. Ser det ganske ofte. Håper dette kan hjelpe dere videre. Redigert 29.Januar.2015 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 29.Januar.2015 Del på Facebook Svart 29.Januar.2015 Takker for gode råd I.M.S. skal notere meg dette og gjøre noen tester når våren kommer :) Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 29.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2015 Det er strømtrekket til varmeren ikke kun vifta. Lurer rett å slett på om jeg skal investere i ny varmer, da denne begynner å nærme seg tyve år?. D4 eller D5 ?? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 30.Januar.2015 Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 Forskjellen mellom strømforbruket kun vifte og hele varmeren er mindre enn ca 0,5 A. Forskjellen i effekt mellom D4 Airtronic M og D5 Airtronic L er ca 800W, men luftmengden på D5 er ca 50% større enn D4 Strømforbruket på D4 ca halvparten av D5 under drift. Oppstart D4 ca 8A, D5 ca 20A. Levetid motor D4 ca 3500 timer, D5 ca 7500 timer.(produsentens tall) I normal drift med omtrent lik fordeling på driftstimer i de forskjellige effekter har jeg ofte sett at D4 motor orker ca 4000 timer og D5 opp mot 12-13000 timer. Dette til orientering. Sitér dette innlegget Link to post
nor star 290.. Svart 31.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Januar.2015 Hvilket turtall skal vifta ha? Har plukket ut vifta og skal opp til en elektrikker for og teste strømtrekket på vifta og turtallet den går med Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 31.Januar.2015 Del på Facebook Svart 31.Januar.2015 Mener bestemt at Den skal ha 5000 rpm. På min var det motoren som gikk for sent. Men da sotet den veldig. Men da klarte I.M.S å trylle frem en ny motor. Etter det har brenner går nesten kontinuerlig. Så jeg er meget fornøyd. Både med service fra I.M.S og med brenneren nå. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.