nik0lai Startet 4.Januar.2015 Del på Facebook Startet 4.Januar.2015 Er det noen som kan hjelpe meg litt med noen gode tips her. Jeg kom inn i båten i går, etter at den har ligget 1mkd under presenning og så at det har blitt liggende igjen noe metallspon som har rustet, oppå dekk og på dollbord på min Elwaro.. Jeg har prøvd litt med bl.a. rubbing og kraftige vaskemidler, uten å få det vekk. Det ble bedre, men fikk det ikke vekk. Er det noe som kan få det helt bort? Eller må jeg slipe det bort? Dollbordene på elwaroen har et antiskli mønster på bordbordene som er håpløst å få til å støpt på nytt fint. Håper på noen gode tips her. Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Scand29bal Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Rubbing av bra kvalitet och en roterande maskin borde lösa detta. Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Har du prøvd 30% saltsyre eller et av de mange syreholdige spesialmidler som finnes? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 autosol Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars Kirkeng Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Tipper autosol hjelper eller så ville jeg kjørt innom en bilpleie og fortalt om problemet så hadde de sikkert et fint middel som tar det enkelt bort :-) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Prøv vannlinjerens, evt annet middel som inneholder oksalsyre og eller fosforsyre. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Støtter forslaget til Ruby, enten saltsyre eller f.eks. Ferro-bet rustvask. Da skal du se at rusta forsvinner til slutt, uten at det går ut over antisklimønsteret. Har brukt saltsyre til slikt selv og har sett at det fungerer. Er det større jernbiter (som sitter fast) kan du vekselvis bruke syre og rubbe til det er borte. Bruk hansker og vernebriller, og pass på at ikke syra renner ned på ting av aluminium, f.eks. ved å bruke en svamp til påføringen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Kirkeng Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Deep clean er det noe som heter, har ikke prøvd dette selv... :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Ferrobeet rustvask fikser dette uten problem Sitér dette innlegget Link to post
Santa_Claus Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Owatrol D.rens er også et alternativ. Alt som inneholder syre vil fjerne dette. Mye enklere enn å polere det vekk med Autosol. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Bruk biltema felgrens. Sprut på, vent 5min, spyl av, ferdig. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 4.Januar.2015 Del på Facebook Svart 4.Januar.2015 Ferro-bet felgrens / rustvask. Fikk det rådet selv her på forumet for noen år siden da noen hadde vinkelslipt nær båten min, og fastbrendte metalpartikler begynte å ruste på hele dekket. Det fungerte forbausende bra, fikk vekk alt, uten for mye mekanisk gnikking i prosessen. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Whiskey Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Hugo fikset biffen hos meg sist jeg hadde rust på plast Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Herman Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Er du sikker på at det er rustflekker? For meg ser det mer ut som mugg/sopp. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
zoltan Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Ferro-bet rust vask! ( eller hva det heter) Sitér dette innlegget Link to post
slaven Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Rustvask Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Det fleste syrebaserte remediene vil nok funke til dette, Ferro-bet, vannlinjerens osv. Selv har jeg med stort hell brukt beisepasta for syrevask av sveiser på rustfritt stål til dette. PS: Hvis det sitter jernfragmenter eller partikler av stål fast i gelcoaten bør du fjerne de mekanisk, ellers vil rusten komme tilbake. Det kan du gjøre enten ved å slipe, vippe dem vekk med en kniv, eller rubbe med Hugos e.l. som inneholder slipemiddel. Hvis dette kun er misfarging i gelcoaten fra jern som har ligget der er slik mekanisk "gnukking" antagelig unødvendig Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
marius Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Saltsyre. Eieren av nabobåten hadde saget en sjakkel med baufil som jeg selvsagt tråkket i. Fikk et herlig brunt fotavtrykk på dollbord i størrelse 42. Fjernet enkelt med saltsyre uten nevneverdig arbeidsinnsats. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Coca cola Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
slaven Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Spray på rustvask Sitér dette innlegget Link to post
slaven Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Rustvask Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.