Hallis Startet 5.Januar.2015 Del på Facebook Startet 5.Januar.2015 Hei. Jeg har en Peugeot xd 2/3 (Volvomarinisert) Som jeg har lite kunnskap til. Har heller ikke noe data over den annet enn motor nr: P155 LU 112934, og at den yter 70 hk, Er det noen her inne som har eller har vært borti denne motoren, og er det noen som har en link eller vet hvor jeg kan finne brukermanual til den? Hvem forhandler deler til den? Skulle også ha visst ca årsmodell. Håper noen med erfaring med denne, kan fortelle litt om den og om det er noe svakheter som denne har. På forhånd takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.Januar.2015 Del på Facebook Svart 5.Januar.2015 Som volvo var det kanskje denne blokka som ble brukt da som MD 21 Så da slik ut: Er egentlig en Indenor blokk også brukt av Peugeot. Står litt her: https://baatplassen.no/i/topic/57872-peugeot-xd23-hvem-har-marinisert-den/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Neslepaks Svart 6.Januar.2015 Del på Facebook Svart 6.Januar.2015 Hadde en XD3 i min forrige båt, men fant aldri ut hvem som hadde marinisert den. Kan ha vært noe hjemmegjort. Men den varmeveksleren med tre slike inntak som du har har jeg sett før på mine nettvandringer, så kan hende du har en mer standard sak, uten at jeg i farten kan finne det. Status Marine, Sabb og Vetus er også navn disse Peugeot-motorene har blitt solgt under i tillegg til Volvo Penta. Sitér dette innlegget Link to post
Hallis Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Hei. Takker for svar. Når jeg nå fikk båtkortet tilsendt, sto det at motor var 50hk. Da tok jeg kontakt med småbåtregistret, og de kunne fortelle meg at motoren var registrert der som 50 hk i 2001 og at det ikke var meldt inn noe endring på den. Han jeg kjøpte båten av hevder likevel at det er en 2,5 L på 70 hk. Er det noen som synlig ser forskjell på 50 hesteren og 70 hesteren? Jeg har tatt kontakt med forrige eier som skal prøve å nøste opp i båtens historikk før hans tid. nr: P155 LU 112934 var det eneste nr som jeg klarte å se på motoren, og det var med "uthevet" trykk på motorens blokk. Regner ikke med at det er serienr på motor siden jeg ikke fikk noe treff da jeg prøvde å legge inn det i kolonnen for serienr. på denne linken som du gav meg, dsm. :http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Mener å huske at Sabb tok ut 42hk av denne motoren. De solgte den under navnet Status Marine og den var visstnok relativt problemfri. Volvo tok ut langt mer effekt av samme motor og det tålte den dårlig. Deletilgangen er pr. i dag dårlig. Disse motorene mener jeg var 2.1 liter sylindervolum og var brukt i Granada diesel og Peugeot 504. Om motoren er 2,5 liter kan det være en bilmotor påmontert utstyr fra en MD21. Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 7.Januar.2015 Del på Facebook Svart 7.Januar.2015 Motoren finnes også i en 1,9 liters utgave. Boring 88 slag 83 og 68 hk. Xdp4/90 har sylinder diameter 90 og boring 83 og et volum på 2,11 dm3 og 75 hk (ut på veiva mener jeg det var målt og det er SAE hester) Reelt driftsuttak på motoren ligger nok rundt 35 til 50 hk avhenging av båttype. Volvo betegnelser er AQD21A med drev og MD21A med gear. MD32A og AQD32A er samme motor med et par sylindre ekstra og blokka heter da Xdp6/90. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 8.Januar.2015 Del på Facebook Svart 8.Januar.2015 XD4P er 2.3l utgave med tørre sylinderforinger. Antar at XD3 er den "vanlige" 2.1l utgaven som er marinisert av Volvo, Vetus etc. Svært gode motorer med pen gange. Må dog taes pent opp og ned fra kald motor pga aluminium topp. Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 8.Januar.2015 Del på Facebook Svart 8.Januar.2015 Hallis er du sikker på det med betegnelse xd2/3. Tallene referer til sylinderantall. Volvo hadde f eks en MD17 med tre sylindre og 36 hk og en MD 11 med to sylindre. Din motor er en xdp4 og er om den skal sammenlignes/navnes etter volvos betegnelser en MD21A med volum på 2,112 . Produsert fra 1969 til 1979. Deretter overtar en nyere type som heter MD21B med samme volum og effekt. Toppeffekten er tatt ut på 4500 o/min noe som jeg ikke regner med du oppnår i din installasjon. På 3000 o/min er effekten i overkant av 50 HK. Går du inn på linken jeg ga og velger motortype og diesel så finner du MD motorene langt ned på lista. Ditt motornummer kan jo være fra en egen serie for bilmotorer. Bildet ditt ser veldig likt ut med volvo sitt oppsett. Saab Vetus hadde et annet termostathus, en U slange i gummi hvor termostaten satt. Jeg har nok liggende div dokumentasjon pluss en reservetopp til denne om det skulle dukke et behov. Sitér dette innlegget Link to post
Hallis Svart 8.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Januar.2015 Takker for mye god info her, dette liker jeg. dsm -Nei jeg er faktisk ikke sikker på dette. Dette er noe jeg antok etter mye synsing og googling på nett. Jeg sliter med å finne opplysninger, så derfor er jeg usikker i min sak. Det kan hende du har rett i dette. xd2/3 hentet jeg fra en annen tråd her på båtplassen da jeg kjente igjen motoren på bildet. ( https://baatplassen.no/i/topic/57872-peugeot-xd23-hvem-har-marinisert-den/ ) Jeg kommer tilbake til deg dsm ang. dokumentasjon og reservetopp. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 8.Januar.2015 Del på Facebook Svart 8.Januar.2015 @DSM Dersom du har dokumentasjon på at XD4P er 2.1 liters utgave må dette være en fellesbetegnelse for flere motorutgaver. Dette dajeg kan dokumentere at XD4P innbefatter også 2.3 literen. Er nok sannsynlig at 4 er syliderantall, XD er motortype/serie Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Fra Wikipedia: The XD was a family of inline-four diesel engines designed by Indenor: XD75 XD85 — 1.8 L (1,816 cc) XD88 — 1.9 L (1,948 cc) XD90 — 2.1 L (2,112 cc) XD2 — 2.3 L (2,304 cc) XD2S — 2.3 L (2,304 cc), turbocharged XD3 — 2.5 L (2,498 cc) XD3T — 2.5 L (2,498 cc), turbocharged XD3TE — 2.5 L (2,498 cc), turbocharged with intercooler Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dsm Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Her er litt info om historikk sakset fra nett. Interessant å se at den ser ut til å være i produksjon fremdeles. Indenor (acronym for "société Industrielle de l'Est et du Nord") - was a subsidiary of Automobiles Peugeot, specializing in the manufacture ofdiesel engines. In 1898, an engineering plant was built in Lille which later became the CLM (Compagnie Lilloise de Moteurs) founded in April 1928 by Peugeot. In the beginning, the plant produced engines under licence from Junkers in Germany. The first engine had two vertical cylinders with opposed pistons. In 1955 the company changed name to CGM (Compagnie Générale de Moteurs) before the name was changed to Indenor with the introduction of a new type of engine, a 4 cyl. 48 hp RICARDO (CT) licence. Diesel engines were produced in large numbers for the Peugeot 403 and 404, later 504, 604 and 505, but these engines also found their way into a vast number of other applications. Examples include Talbot Tagora, Ford (Granada, Sierra and Scorpio ), Mahindra, ARO, DAF and GAZ-24 Volga. Commercial car examples include Opel Blitz, Peugeot D4, D7, D9,Citroen Type H, Renault Voltigeur and Goélette. Other areas include boats,(Volvo Penta) tractors, agricultural machinery, railway tractors, sweeping machines, forklifts, airport tugs and more. Indenor also produced stationary engines for hydraulic pumps, generators and the like. The 4 cylinder XD3 engine was used in the Peugeot P4 military jeep, and this engine is still in production in Germany for the Panhard PVP and some other applications. Sitér dette innlegget Link to post
Tarsis Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Du kan studere dele bilder og handle deler her http://www.indenor-retro.de Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 9.Januar.2015 Del på Facebook Svart 9.Januar.2015 Hvis dette i bunnen er samme motoren som md21 så er det flere svensker som leverer overhalte deler til den osv. Husker ikke noe navn i farta men i Gøteborg området. Også en del på blocket.se til denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
ricorico55 Svart 3.Mars.2018 Del på Facebook Svart 3.Mars.2018 Søk på indenorxd3/xd3p Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.