Jump to content

Noen som har kjennskap til Peugeot XD 2/3 ?


Hallis

Recommended Posts

bilde

 

 

 

 

Hei. Jeg har en Peugeot xd 2/3 (Volvomarinisert) Som jeg har lite kunnskap til. Har heller ikke noe data over den annet enn motor nr: P155 LU 112934, og at den yter 70 hk, Er det noen her inne som har eller har vært borti denne motoren, og er det noen som har en link eller vet hvor jeg kan finne brukermanual til den? Hvem forhandler deler til den? Skulle også ha visst ca årsmodell. Håper noen med erfaring med denne, kan fortelle litt om den og om det er noe svakheter som denne har.

 

På forhånd takk for svar.

 

 

Link to post

Hadde en XD3 i min forrige båt, men fant aldri ut hvem som hadde marinisert den. Kan ha vært noe hjemmegjort.

 

Men den varmeveksleren med tre slike inntak som du har har jeg sett før på mine nettvandringer, så kan hende du har en mer standard sak, uten at jeg i farten kan finne det.

 

Status Marine, Sabb og Vetus er også navn disse Peugeot-motorene har blitt solgt under i tillegg til Volvo Penta.

Link to post

Hei. Takker for svar.

 

Når jeg nå fikk båtkortet tilsendt, sto det at motor var 50hk. Da tok jeg kontakt med småbåtregistret, og de kunne fortelle meg at motoren var registrert der som 50 hk i 2001 og at det ikke var meldt inn noe endring på den. Han jeg kjøpte båten av hevder likevel at det er en 2,5 L på 70 hk. Er det noen som synlig ser forskjell på 50 hesteren og 70 hesteren? Jeg har tatt kontakt med forrige eier som skal prøve å nøste opp i båtens historikk før hans tid.

 

nr: P155 LU 112934 var det eneste nr som jeg klarte å se på motoren, og det var med "uthevet" trykk på motorens blokk. Regner ikke med at det er serienr på motor siden jeg ikke fikk noe treff da jeg prøvde å legge inn det i kolonnen for serienr. på denne linken som du gav meg, dsm.

:http://www.volvopenta.com/volvopenta/norway/no-no/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx

Link to post

Mener å huske at Sabb tok ut 42hk av denne motoren. De solgte den under navnet Status Marine og den var visstnok relativt problemfri. Volvo tok ut langt mer effekt av samme motor og det tålte den dårlig. Deletilgangen er pr. i dag dårlig. Disse motorene mener jeg var 2.1 liter sylindervolum og var brukt i Granada diesel og Peugeot 504. Om motoren er 2,5 liter kan det være en bilmotor påmontert utstyr fra en MD21.

Link to post

Motoren finnes også i en 1,9 liters utgave. Boring 88 slag 83 og 68 hk. Xdp4/90 har sylinder diameter 90 og boring 83 og et volum på 2,11 dm3 og 75 hk (ut på veiva mener jeg det var målt og det er SAE hester) Reelt driftsuttak på motoren ligger nok rundt 35 til 50 hk avhenging av båttype. Volvo betegnelser er AQD21A med drev og MD21A med gear. MD32A og AQD32A er samme motor med et par sylindre ekstra og blokka heter da Xdp6/90.

Link to post

Hallis er du sikker på det med betegnelse xd2/3. Tallene referer til sylinderantall. Volvo hadde f eks en MD17 med tre sylindre og 36 hk og en MD 11 med to sylindre.

 

Din motor er en xdp4 og er om den skal sammenlignes/navnes etter volvos betegnelser en MD21A med volum på 2,112 . Produsert fra 1969 til 1979. Deretter overtar en nyere type som heter MD21B med samme volum og effekt. Toppeffekten er tatt ut på 4500 o/min noe som jeg ikke regner med du oppnår i din installasjon. På 3000 o/min er effekten i overkant av 50 HK.

 

Går du inn på linken jeg ga og velger motortype og diesel så finner du MD motorene langt ned på lista. Ditt motornummer kan jo være fra en egen serie for bilmotorer.

 

Bildet ditt ser veldig likt ut med volvo sitt oppsett. Saab Vetus hadde et annet termostathus, en U slange i gummi hvor termostaten satt.

 

Jeg har nok liggende div dokumentasjon pluss en reservetopp til denne om det skulle dukke et behov.

Link to post

Takker for mye god info her, dette liker jeg.

 

dsm -Nei jeg er faktisk ikke sikker på dette. Dette er noe jeg antok etter mye synsing og googling på nett. Jeg sliter med å finne opplysninger, så derfor er jeg usikker i min sak. Det kan hende du har rett i dette. xd2/3 hentet jeg fra en annen tråd her på båtplassen da jeg kjente igjen motoren på bildet. ( https://baatplassen.no/i/topic/57872-peugeot-xd23-hvem-har-marinisert-den/ ) Jeg kommer tilbake til deg dsm ang. dokumentasjon og reservetopp.

Link to post

Fra Wikipedia:

 

The XD was a family of inline-four diesel engines designed by Indenor:

  • XD75
  • XD85 — 1.8 L (1,816 cc)
  • XD88 — 1.9 L (1,948 cc)
  • XD90 — 2.1 L (2,112 cc)
  • XD2 — 2.3 L (2,304 cc)
  • XD2S — 2.3 L (2,304 cc), turbocharged
  • XD3 — 2.5 L (2,498 cc)
  • XD3T — 2.5 L (2,498 cc), turbocharged
  • XD3TE — 2.5 L (2,498 cc), turbocharged with intercooler
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Her er litt info om historikk sakset fra nett. Interessant å se at den ser ut til å være i produksjon fremdeles.

Indenor (acronym for "société Industrielle de l'Est et du Nord") - was a subsidiary of Automobiles Peugeot, specializing in the manufacture ofdiesel engines.

 

In 1898, an engineering plant was built in Lille which later became the CLM (Compagnie Lilloise de Moteurs) founded in April 1928 by Peugeot. In the beginning, the plant produced engines under licence from Junkers in Germany. The first engine had two vertical cylinders with opposed pistons. In 1955 the company changed name to CGM (Compagnie Générale de Moteurs) before the name was changed to Indenor with the introduction of a new type of engine, a 4 cyl. 48 hp RICARDO (CT) licence. Diesel engines were produced in large numbers for the Peugeot 403 and 404, later 504, 604 and 505, but these engines also found their way into a vast number of other applications. Examples include Talbot Tagora, Ford (Granada, Sierra and Scorpio ), Mahindra, ARO, DAF and GAZ-24 Volga. Commercial car examples include Opel Blitz, Peugeot D4, D7, D9,Citroen Type H, Renault Voltigeur and Goélette. Other areas include boats,(Volvo Penta) tractors, agricultural machinery, railway tractors, sweeping machines, forklifts, airport tugs and more. Indenor also produced stationary engines for hydraulic pumps, generators and the like. The 4 cylinder XD3 engine was used in the Peugeot P4 military jeep, and this engine is still in production in Germany for the Panhard PVP and some other applications.

Link to post
  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...