Sampas Startet 6.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2015 Har kjøpt meg min første lukkede båt, en Fjord 21 Weekender som motormessig er i god stand. Båten er fra 1977 i følge selger, men finner ingen nr. eller annen dokumentasjon på dette. Hvor kan jeg finne ut av det? Skulle bytte ut et slitent skrogtrekk etter noe fuktighet, som jeg trodde det kom fra lekke vinduspakninger. Men som etter at trekket er fjernet, nok kommer av skader i bjelkene som avstiver fordekket/ forcabin. Begge bjelkene er skadet, den på styrbord side er sprukket/ åpen skade imot baugen (takhøyden er nærmere 1cm lavere enn på babord side) og nå er jeg redd for at dette kan bli både komplisert og dyrt. Kan skadene ha forårsaket at glassfiber har begynt å delaminere, jeg ser at treverket (balsa?) er søkk vått?? Har lest om rep. av skader både på BP og ande steder til øyet ble både stort og vått, men ønsker tips til hvordan jeg skal angripe denne saken. Til nå er skrogtrekk fjernet, borret flere hull fra skadet område og utover, satt på masse varme. Kort fortalt: Begge spantene som stiver at tak/ fordekk er skadet. Innstøpt treverk er søkkvått. Fuktighet har trekt bakover til forsterkningen over pentry. Samme på styrbord side. Gått med lys og lykte over skruegjennomføringer, rekkefester for om mulig å finne lekasjen. Håper på gode tips til hvordan jeg jeg kan utbedre dette, og ikke minst hva kan gjøres for å stoppe skaden. Kan om ønskelig ta flere bilder av katastrofen:) https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57731/skade.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Tskjei Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Hei. Du må fjerne treverket og støpe inn nye avstivere. Det kommer du nok ikke unna uansett. Støtt opp tak/fordekk i den høyden det skal være.Kapp vekk de gamle avstiverne. Slip ned området der de har vært og ett stykke utenfor. Legg inn nytt treverk evt sandwich materiale og støp over på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 (redigert) Gratulerer med flott båt. Det kan bli vanskelig å identifisere årsmodell siden du ikke finner skrognummer, men får du ikke svar her kan du prøve fjordboatclub. Når det gjelder skaden på dekk er det nok ingen enkel løsning, men det burde la seg gjøre å reparere den selv dersom du har tilgang til oppvarmet lokale. Dette må til for å få utført tilfredsstillende plast reparasjoner. Enig med Tskjei, du må fjerne alt som er skadet og vått. Utføre eventuelle reparasjoner av skadet glassfiber og lime inn nytt treverk/kryssfiner. Vi må nok ha flere bilder for å kunne gi deg detaljerte råd. Redigert 7.Januar.2015 av okristi (see edit history) Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
Sampas Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Takk for gode svar, regnet nok med at jeg måtte fjerne skadet/ vått treverk. Hvordan går jeg frem for å bygge opp på nytt? Tenker på valg av "lim". Lime/ feste treverk med epoxy eller polyester. forstår at det må stemples fast i taket. Må jeg feste treverket, vente til dette er herdet for så å begynne å bygge opp igjen glassfiberen? eller kan jeg feste treverk og begynne å legge på glassfiberduk og deretter sette det hele under press? Skal ned i båten i kveld, skal da ta noen flere bilder. Sitér dette innlegget Link to post
okristi Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Når du har fjernet skadet og vått treverk må skadet glassfiber skjæres bort. Deretter utføres alt av glassfiber/polyester reparasjoner. Etterpå kan man lime inn forsterkninger ved å bruke epoksy. Epoksy krever ikke press, men reparasjons stedet må støttes opp slik at skjevheter unngås. Sitér dette innlegget fjord.prosjektblogg.no selco.prosjektblogg.no Link to post
MorganX Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Legg gjerne inn bilder av det skadete taket.. da er det letter å forklare når man ser hvor stor skaden er og hvordan du skal angripe problemet. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Ta vekk det gamle, slipe ned med liten vinkelkutter me rasp til frisk glassfiber.(forsiktig,den tar godt).lage nye avstivere i tre,rund av kantene som duken skal rundt så mette di me polyester.Så lime fast eventuelt stemple dem opp mot dekk å remse fast me duk og polyester. Ta bort stempling så fortsett å legge duk.Overlapp med minimum 10cm. 300 duk ca burde vel være greit ved opp ned støping.Du legger relativt raskt tre fire lag med litt planlegging. Usikker på hvor mange lag du trenger. Rulle ut luft med metallrulle,viktig. . Temp over 15+ 18+ er fint. Det støver no j..... Ved sliping så husk verneutstyr. God maske å tett dress. (Bruker regntøy)dette er ikke ett fasitsvar men slik jeg ville gjort. Correct me if im wrong:) Sitér dette innlegget Link to post
Sampas Svart 9.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 (redigert) Drøyde litt før jeg fikk lagt ut flere bilder..Har fjernet vått treverk og varmevifter har vært på full guffe, brukte det gamle treverket som mal og festet nytt treverk med epoxy og skruer i går.Har vært i dag å lagt to lag med matter. men nå skal det bli så kaldt at jeg nok ikke klarer å holde arbeidstemp for polyestern i båten..Sliter med å legge bildene ut, blir bare linker??Under er bilder av vått treverk, det ble en del skjæring før jeg fant duganes treverk.Takker så langt for gode tips, og gleder meg til å kunne starte på isolering og skrogtrekk++Ha en fortreffelig helg. https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57731/20150107_170628.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57731/istapper.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57731/vannskade_babord.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57731/skadet_treverk.jpg Redigert 9.Januar.2015 av Sampas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 9.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2015 Du har sjekket denne, for å legge inn bilder? https://baatplassen.no/i/topic/96401-hvordan-legge-inn-bilder/ Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
KjetilS Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Venter i spenning på fortsettelsen. Hva er grunnen til at du valgte Polyester fremfor Epoxy? Jeg spør siden jeg skal starte et lignende prosjekt i en Draco 21. Dekket har delaminert og kryssfineren er søkk bløt. Jeg tenkte fjerne alt dårlig tre, lime nye plater fra undersiden og bake de inn med glassfiber. For meg ser det ut til at WestSystems epoxy kan være et bra alternativ. Denne kan blandes med fyllstoffer for å benyttes som et lim for treverket, og enda tykkere som sparkel/fylling av skjøter, fuger etc. Er det andre fordeler med polyester som gjør det mer egnet? Jeg ser lengre opp i tråden er det foreslått begge metoder. Har noen erfaring med arbeid ved lave temperaturer? Hva egner seg best polyester/epoxy? Håper det ikke var for OT. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Polyester er mye billigere enn epoxy. Bare rubbe godt i gammel(frisk) glassfiber for godt feste. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 En må ha over 15 +for og støpe. Det du skal støpe må også holde over 15+grader. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Jeg ville tatt hardere i. 20 grader. Og alt skal holde 20 grader. Fukten skal ikke være over 65%. Laminat skal ikke utsettes for UV lys så lenge lenkingen pågår. Ikke sollys, lysrør, sparepærer o.l. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Ja gjør jobben lettere med litt varme. Og er man litt nøye med disse tingene og godt forarbeid så går stort sett støpingen som en lek. Syns det verste er sliping av gammel gelcoat og glassfiber.. Sitér dette innlegget Link to post
Sampas Svart 20.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2015 Har dessverre ikke fått støpt noe, siden værgudene her i nord har glemt å skru på varmen.. Siden sist er det kun blitt klargjort for støping, fjernet våt laminat og slipt. Har også kjøpt inn skrogisolasjon, skrogtrekk, kjøleskap og dobbelt gassbluss samt ryddet litt i det elektriske. Driver nå med litt grubling på hvordan pantryet skal bli, må bygges nytt pga kjøleskap og mye slitasje.. Mens jeg venter på litt varme tenker jeg å bygge gasskasse, tanken er at den skal stå på dekk. vet dere om det er krav til materialet i gasskassa, tenker å benytte PE rør som sveises i bunn med lokk og avlufting. (tenker å bruk 2kg flaske) KjetilS spurte om hvorfor det var valgt polyester, det er vel ingen annen grunn enn tilgang på polyester. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.