Alfonzo Startet 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 7.Januar.2015 I min båt står det en Cummins 6bt5,9m. Motoren fungerer utmerket på alle vis. Men den har et problem og det er at kjølevanns tempen er for lav. Ved kjøring ligger tempen på ca 70* og når turtallet slakkes ned til tomgang så legger den seg på 50* I min verden så synes jeg dette er for lavt. Motoren ryker jo en del mere når den ikke får ordentlig temp,og defrosteren kommer det jo bare en lonk fra. Har hatt ut termostat for sjekk,og den åpnet på 82* Alt står montert rett med tanke på termostat og hus. Har også stengt kranene til defroster og varmtvanns tank for å sjekke om det ble bedre da,men nei akkurat det samme. Er det flere som har dette problemet? eller er dette normalt på denne motorn? Temp måleren er i orden. Har laser måler som jeg har sjekket dette mot. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Instrumentfeil? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 sjekk om termostaten fungerer. Kanskje den står åpen hele tia. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Møkkalasset Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Jeg hadde samme problem på min. Forhandler ba meg koke termostaten for å se når den åpnet, men min teori var at den stod åpen hele tiden så jeg bare byttet. Problem løst. Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Som jeg skrev i første post så har jeg sjekket termostaten. Innstrutment viser rett. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Har du skjekket om termostaten tetter i lukket stilling? Og har du kjent eller målt tempen på slangene inn og ut av motor? Om slangen ut av motor også holder 50grader på tomgang ville jeg ha byttet termostaten uansett. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Hmm se der ja, må lese bedre Virker så absolutt som det er noe med termostaten. Den ligger jo og jobber hele tiden utifra temp forhold. Ingen mulighet for at vannet kan bypasse termostaten? Skal ikke være mulighet å få 50 grader på tomgang ved "gjennomvarm" motor. Helt sikker på at termostaten lukket helt da den ble avkjølt igjen? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Møkkalasset Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Virker så absolutt som det er noe med termostaten. Ingen mulighet for at vannet kan bypasse termostaten? Helt sikker på at termostaten lukket helt da den ble avkjølt igjen? Mitt poeng også - og erfaring. Har opplevd det samme både på bil og båt. Hadde en 2003 modell MB 270 CDI. Gjennomsnittsforbruket falt med 25 % i følge kjørecomputer . Vanskeligere å måle på min 77 HK Yanmar, men ganske sikker på at forbruket falt, ytelsen økte og at motoren hadde det bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Ja termostaten lukker helt. Det som er så rart er at ekspasjons tank ble like fort varm som motoren. Vannet går ut av motoren via ekspasjonstank så til varmeveksler. Denne skal jo ikke bli varm før termostat åpner? Og når termostaten ikke åpner før 82* og er helt tett når den er lukket,så kan ikke jeg fatte hvordan vannet kommer ut fra motor til ekspasjonstank? Vurderte jo å bytte termostaten,men ettersom den fungerer og er tett uten noen form for skade så jorde jeg ikke dette. Termostaten ser for øvrig ny ut,så tror ikke det er så fryktelig lenge siden den er byttet sist. Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Lurer heller på om det er rett termostat som er der. Men det lå enda en termostat i båten(sikkert den som ble bytta sist) og den hvar akkurat lik. Må hvære nå bypass dritt som gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 7.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Er ikke doble (to) termostater på denne da? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Alfonzo Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 Nei det er bare 1. er vel nyere utgave som har dobble. Denne motoren er fra 1986. Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 7.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2015 På min motor er det også en ekspasjonstank som ikke er vist i boka til motoren. Etter boka så fyller man på kjøleveske i et lokk på eksosmanifoilen,og sånn er det ikke på min selvfølgelig. På min motor går det en liten slange fra toppen før termostat(samme uttak som til defroster og v.tank) og til ekspasjonstanken.Så går det videre en ny slange fra ekspasjonstank til eksosmanifoil. Om dette kan ha noe å si skal sjekkes ut i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Alfonzo Svart 8.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Feil funnet! Hadde en mistanke om at termostaten var feil type. Før jeg gjorde noe mere med motoren så dro jeg til den lokale Cummins forhandleren å fikk sjekket om termostaten jeg har er rett til denne motoren,og det var den ikke. Han hadde rett liggende som nå er montert. Motoren fikk stå å gå på tomgang en god stund etter montering,og tempen la seg sakte men sikkert på 72-73* .Ettersom det lå enda en termostat i båten av samme type som ble byttet forrige gang,så har det jo stått feil over lengre tid tydeligvis. Da er dette problemet løst:) Takker for forøvrig for svar :) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 8.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2015 Flott at det ordnet seg Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.