Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring

Hulda

Recommended Posts

Cheyenne skrev 3 minutter siden:

Ok, og det som så så bra ut. Ja,ja. Man lever så lenge man lærer eller noe sånt noe?

Noe av greia er nok at hullet som skal til batteriet er Ø10 mm, mens skruen der sikringen plasseres nedpå er Ø8 mm.  Hvilket uansett ikke burde ha noe å si for effekten. Så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det gikk så dårlig. Jeg skal bruke de samme sikringene på Li-banken. Har ikke kommet så langt enda.

Så også at det var stort hull i selve sikringen. Hvis en bruker de medfølgende skivene blir det ikke rare kontaktflaten der heller. Lurer på om jeg skal prøve å dreie en messingskive med styrekant som går bittelitt ned i sikringen og som dekker hele kontaktringen oppå.

Nei, er ikke usikker på spenningen. Usikkerheten ligger i hvor mange amp. batteriet kan pøse ut ved full kortslutning. Er ikke sikringen beregnet for så store strømmer, kan det broe over, og strømmen fortsetter å gå. En knivsikring er fylt med 'sand' som forhindrer strømmen i å broe over. Har jeg lest meg til.

Ville vel bare brukt en NH3 sikring og boret hul i knivene og brukt kabelsko og bolt. Vi gjør jo det i de tilfellene der det ikke er plass til en holder. Disse sikringene med bolt i ender er superhurtige DC sikringer som vi bruker foran IBBT transistorer og koster flere tusen kroner pr stykk. 

Men uansett alle sikringer har en oppgitt maksimal kortslutningsytelse de er lov og koble i mot. Den er jo som oftest flere titalls KA for AC og langt mindre for DC. Men det er jo veldig begrenset hvor høy kortslutningsstrøm et startbatteri kan by på. Kanskje 3-4 ganger CCA verdien på batteriet.

• 1 måned senere...

Satt her å filosoferte hvordan utrustningen var på hvermansen sine seilbåter før i tiden. Før man fikk elektro, skøtewincher med muskelkraft/elektro/hydraulikk. Jeg har noe hengende til utstilling fra den gangen det ikke hadde begynt å gro skjegg på meg enda. Saker jeg blant annet fikk som vederlag for jobbing for Gamle-Fritjof.

Taljer for å koble på fokket for å redusere kreftene fra 1 til 1/2, eller- halvering av kraften fra skjøtet, men ulempen var at man må dra dobbelt så langt:

20250126_124543.jpg.faad2342c86122d380cbffc41a6f6144.jpg

Så disse taljene ble sjaklet inn på fokka og skjøter tredd gjennom. Den ene enden av skjøtet ble sjaklet fast i dekket og den andre (frie enden) av skjøtet gikk akter til et kryssholt på siden av cockpit. Dette var endog før at genoaskinner var blitt vanlig. Å befinne seg på fordekket når båten gikk over stag og disse sleggene føyk rundt, var en risikosport. 

Her kommer tre-i-ett-bilde.

Øverst, vanlig dobbeltaje med hundsvott som var vanlig for storseilsjkøtet. Denne er avansert med kulelagre. Kostet sikker et formue på 30-tallet. Jeg fikk denne i rundt 1960. Og selv den gangen var den meget gammel. 

I midten: Denne satt på min første seilbåt som var en 25 kvm spissgatter. Båten var vel bygget på slutten av 1800-tallet. Pill råtten og lakk som en sil. Taljen styrte det ene lensestakkelet via dekket og til et kryssholt. Under en hard seilas rykket talje med seg festet i dekket og traff meg i hodet så jeg var vekk noen sekunder. Drama i Bunnefjorden, det er en del fallvinder der inne. Fra blikkstille til mange m/s i løpet av ett sekund. 

Den nederste er gøy. Har flere av dem et eller annet sted. Nå har det blitt så moderne med 'low friction rings' av anodisert aluminium til blodpris. Dette er en low friction ring av oljet eik fra attenhundre-og-knekkebrød. Intet nytt under kjolen, mao.20250126_124511.jpg.132705596ca0f92a74ea3e5abe11ec13.jpg

Den siste er ikke noe spesielt. Denne ble brukt som ankerlanterne. Den gangen vi ikke hadde så mye som en milliampere strøm om bord. Vel, vi hadde vel en lommelykt som ikke virket:

20250126_124522.jpg.0c6e587538e325856f1dbabcc6b5395d.jpg

Så, det var noen av objektene jeg har samlet på. Den dagen jeg dør, kommer vel arvingene til å sope det sammen og sende hele dritten på dynga. For jeg har så altfor mye av alt mulig rart. 

Hulda skrev 52 minutter siden:

Den dagen jeg dør, kommer vel arvingene til å sope det sammen og sende hele dritten på dynga. For jeg har så altfor mye av alt mulig rart. 

Dessverre er det ofte slik det blir, ikke sikkert de finner samme glede i det man selv har hatt glede av gjennom årenes løp. Forhåpentligvis innser de at enkelte ting fint kan/bør doneres til maritime museer, kystkultursamlinger og lignende, så får flere glede av historien?

Den "low friction ringen" er fin, lagde en del slike i treslaget greenheart for noen år tilbake, da dette også var et tradisjonelt treslag brukt til slikt. Skulle visstnok være selvsmørende, til en viss grad.

Hulda skrev for 20 timer siden:

Den dagen jeg dør, kommer vel arvingene til å sope det sammen og sende hele dritten på dynga. For jeg har så altfor mye av alt mulig rart.

Jeg tror jeg er litt i samme båt der. Dessuten har jeg lært av kona at man viser respekt for sine forfedre når man tar vare på tingene deres. Derfor siiter jeg nå med en masse arvegodt som andre arvinger ville kaste.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hulda skrev On 17.12.2024 at 17.09:

Noe av greia er nok at hullet som skal til batteriet er Ø10 mm, mens skruen der sikringen plasseres nedpå er Ø8 mm.  Hvilket uansett ikke burde ha noe å si for effekten. Så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor det gikk så dårlig. Jeg skal bruke de samme sikringene på Li-banken. Har ikke kommet så langt enda.

For store strømmer i grove kabler typisk70mm2+, så kan dette være et problem om man har feil polske på batteriet. Eksempelvis om man bruker polsko som er beregnet  for 35 mm2 kabler. Da kan arealet mellom polsko og kabelsko bli for lite. Det kan bli ytterligere dårligere om kabelskoen blir løsnet og montert på nytt, om avtrykket mot polsko endres, grunnet oksidering .

Se eksempel under første sko fra anerkjent leverandør sier ingen ting om strømstyrke og er nok ganske vanlig i mange båter. Ser man på neste eksempel så er kabelskoen spesifiser for areal og man ser at anleggsflaten er mye større

https://www.batterionline.se/raco-polsko-positiv-4?gad_source=1&gbraid=0AAAAAC7LLa8sn5V49J-awv7S5uC_Ujd80&gclid=CjwKCAiAneK8BhAVEiwAoy2HYQQVh_3ZcEW_83C9BQKYFVjuhNHt4G1T8Du2PnFSwtCxGlravdhv2xoC8hcQAvD_BwE

https://batmagneten.se/batteripolsko-35-120-mm2-plus?language=sv&currency=SEK&gad_source=1&gbraid=0AAAAAoeQH6u3S-1UM_C37esvOgenouwrO&gclid=CjwKCAiAneK8BhAVEiwAoy2HYVxyWt8kMVacCHzp9inkg_-r6GlnMSamy2r-CDtb1fN7_ROlfsHYnxoC8gwQAvD_BwE

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...