Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring

Hulda

Recommended Posts

Nå er det vel varianten fra Biltema med 10 mm dia jeg har nå. 

Med opplegget jeg har om bord går det kun en pluss og en minusleder til hver sin samleskinne. Rent bortsett fra at det går en pluss direkte fra landstrømlader og inn på startbatteriet. 

Å satse på 100000 klikk til var da beskjedent, her er det ikke noe som helst snakk om død eller aktiv dødshjelp for noe som er så absolutt levende og friskt!

:flagg_bp: :flag_no: :flagg_da: :flagg_sw:

:skål_vin:

:godt_nyttår:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hva skjer først; 100000 klikk til, eller 100000 medlemmer (97802 nå)?
Du har i snitt fått ca 96 klikk om dagen, så du burde klare det på under 3 år.
Det har i snitt kommet ca 4350 medlemmer i året, så det burde bikke 100K om litt over et halvår.
Men så tviler jeg på at dette har gått linjært, kanskje det var mye flere nye medlemmer tidligere, og kanskje din tråd trykkes mye mere på nå enn tidligere, så her er ingenting sikkert.
Jeg heier på begge deler:flag_no:

Jeg plukket opp kjøleren til motoroljen i dag:

20250130_1238492.jpg.b508130e348d7fb1446fed9071bffd3e.jpg20250130_124610.jpg.2401d77da9350dd08ed29f4dd6d90faa.jpg

Kjøleren har ikke vært rørt siden sommeren 2000, i hvert fall ikke plukket opp. Så etter 1500 timer ser den slett ikke så ille ut.

Den har heller aldri vært syret/renset/ dullet med. Slik er det når kjølerene er så store at de ikke går for varme. For da starter utfelling av mineraler.

Jeg tror du har helt rett i din oppfattelse av temperatur og kjølere. Min D6 har gått siden 2007 og tror det er mellom 12 og 1300 timer. Endelokk ble åpnet og jeg fikk klar beskjed ingenn grunn til å demontere. De hadde aldriu sett så rene. Jeg har riktignok kjørt Systemrens en gang, men vesken var nærmest ren. Forklaringen er nok som du hevder, Jeg tusler 95% av tiden rundt i 6-7 knop. og derav ikke mye varme.

Hulda skrev On 29.1.2025 at 19.59:

Er det noen som har lagt merke til at denne tråden nå runder 350 000 klikk? 

Skal vi satse på 100 000 klikk til, eller skal vi la den dø langsomt hen?

Tråden har nettopp fylt 10-års alder. 8. januar 2015 begynte den.  Det er forbigått i stillhet.  Men nå er det nevnt !

vi er nok mange som sjekker om du har skrevet noe siden sist !

Det morsomme er jo også å kunne lese hva du ellers gjør på land.  Rep. av understellet på BMW’en, og dine synspunkter på dette og hint. Ved siden av båten - sannelig et rikt liv.

Skulle være interessant om du ville skrive mer om seilturer dere har hatt og som ikke har vært omskrevet tidligere.

Har også gledet meg over godt språk og entusiasme og glede som skinner igjennom.

Ved siden av selvfølgelig din uslitelige fagkunnskap. 

Så gratulerer med 10-årsjubileet ?

Den andre som også gir stor glede og kunnskap, er jo Lars H. Glemmer aldri da skipshunden satt ved bordet med et stort glass rødvin foran seg.  En gang fruen ikke var med. Det kunne du kanskje poste på nytt ! ?

Takk så langt!  ?

hilsen Trygve og sikkert mange fler !

Hilsen Trygve

Takker, veldig svak for ros! Diametralt motsatt når det gjelder kritikk.

Så til dagens. Bundelen har ligget et døgn til oppbløting. Deretter inn i dusjen for å spyle av møkka:

20250203_155051.jpg.1e3559964bb409770ecc6c5d9dd01709.jpg

Etter å ha møkka ned dusjen ble rørene staket opp med en ledning som passet i hullene. Deretter til vaskerommet for skikkelig å spyle gjennom med høyt trykk. Så etter å ha møkka ned vaskerommet er bundelen tørr, jeg er klissvåt, og vannet fra bøtta som bundelen lå i ett døgn er tømt under plattingen til naboen. Ute av syn, ute av sinn. Nær perfekt.

Jeg sitter og funderer litt over seilbåtdesign og egenskaper. Og lurer på hvor dumme folk var før i tidene og diverse. Grunnen for disse funderingene var et par som stod og beglodde Hulda da jeg var om bord nå i helgen. Så at de gikk ut over utriggeren, funderte og kommenterte. De sto der fremdeles da jeg kom ut med den møkkete bundelen (over). Han var fra Göteborg og hun fra Uddevalla. Det første de kommenterte var at skroget var en flott arbeide, meget bra sveiset og ingen bulker! Jeg tenkte de burde tatt seg en tur til Strömstads Optiska. Bortsett fra at butikken nå er nedlagt, ville det avsluttet samtalen. Dog, sammen har de en båt som nå ligger rett nord for Algarve. Stålbåt bygget 1978 i Frankrike. To master med sentercockpit. Jeg sa at jeg hadde vurdert sentercockpit, men at fordelen med stor dekkssalong og innvendig styreposisjon trumfet. Spesielt når det er vinter. Derfor aktercockpit. Men at jeg så fordelen med å befinne seg høyere og tørrere. 'Nei', sa mannen, 'således er det nödvendigvis inte'. Båten deres har ekstremt lavt fribord. Båten er 12 meter lang og veier 16 tonn. Hulda er en meter lenger og veier 17 tonn. Båten deres er ekstremt våt ved at den går rett gjennom sjøene, de kommer rasende akterover og fyller cockpit. Når sjøer kommer over baugen på Hulda, lander de i fremkanten på dekssalongen og renner ut til sidene. Tørt i cockpit. Jeg har hatt en bråttsjø som brakk over cockpiten og fylte den opp. Båten hans går høyt i vinden og krysser som rakker'n. Hulda er så der måtelig. Altså ikke noe jeg skryter uhemmet av. Men jeg har bygget Hulda med dyp- og høy baug for at den skal være tørr, behagelig og ikke plaske i motsjø. Og det fungerer bra. Vinduene i forkant av dekkssalongen burde for utsyn og beskyttelse, være negativt vinklet. Men, fra innvendig styreposisjon ønsker jeg å kunne se opp langs storseilet. Så det valget trumfet. Jeg vil av trekk, kondensasjon og diverse ikke ha luke/vindu i taket der. Så Hulda har blitt en langsom båt som ikke plasker og oppfører seg som en balstyring. Tenker på Collin Archer, han kunne også bygget flatbunnede båter med grunn baug, han gjorde det ikke. 

Tenker videre på en YouTub'er jeg følger som heter RAN Sailing. De har tilbakelagt tusenvis av nautiske mil. Nå bygger de en kreasjon med flat bunn, lavt depl., bred hekk, grunn baug og høyt fribord. På toppen kommer en dekkssalong med negativt vinklede frontruter. Jobben som utføres er eksellent. Ingen tvil om det. Men dette er ikke en skjærgårdskrysser. Dette er en medvindsbåt, som vil plaske noe aldeles grusomt i motvind. Ikke noe for meg. Båten blir så grunn i baugen at de ikke kan montere en standard baugpropell. De filosoferer over å installere pumpe med en jet-dyse ut til hver side. Båten er av glassfiberbelagt strip planking. Å sette inn en nedsenkbar baugpropell vil kompromittere styrken i forskipet. Så jeg bifaller at de ikke ønsker den løsningen. 

Følger en annen YouTuber, 'Sejle med Clan'. De seiler om sommeren, redigerer videoer om høsten og legger de ut hver søndag etter nyttår. Jeg lurer på om båten er en eller annen Hanse. De har seilt vidt og bredt i samme farvannet som Hulda. Båten glir nydelig gjennom sjøen i lett vind på kryss. Det er en helt utmerket båt. For en del år siden bakket de ut fra land på sydøstkysten av Sverige. Roret traff så vidt en sten. Opp med båten og det var skader i glassfiberen på roret. Enden på visa var at ferien ble avbrutt, båten satt på trailer hjem til Danmark for reparasjon. Skadeomfanget var slik at jeg trolig hadde seilt resten av sesongen. Men de var vel like bekymret for rorinfestingen som selve rorbladet. En gang Hulda ble sjøsatt i Son, bakket jeg ut fra portalkranen og smalt i en stein så rattet spant rundt og rorbladet smalt i rorstopperen. 'Åja' sa gutta, 'det er en stein der'. Kom på land etter to år og det var en liten avskaling i malingen nederst på rorbladet. Og dette er 20 år siden. 

I det heletatt følger jeg noen YouTubere, en del har jeg kuttet ut, få nye kommer til. De har seilbåter av en hver tenkelig konfigurasjon. I sum kommer de dit de har tenkt seg uten å havarere eller omkomme. En del av dem har verdens beste båt. selv om båtene har vidt forskjellige egenskaper. Så da er vel konklusjonen at vi er like forskjellige som båtene vi seiler. 

Slutt på filosoferingen. Det skal ikke gjenta seg på en stund. 

Hei.

Interessante filosoferingar.

Eg for mykje på seglyoutuberar.

Bygginga av Delos 2,0 er svært interessant.

Alucat med ein dieselmotor på bb, og el på styrbord. Slik slepp dei diesel i det eine skroget.

Dei har titusenvis av nm.

Litt artig det du skriv med verdens beste båt.

Parley Revaivel påstår at dei har den raskaste og sterkaste Lagoon 450 "on the planet."

Dei har forlenga båten 1,5 fot, men båten synest å vera sørgeleg overlasta.

Eit mannskap på åtte personar, to kjøtarar, to store joller, dykkeutstyr, surfebrett, kiteutstyr sup-brett, watermaker m.m.

Om dei har generator og aircon veit eg ikkje.

Dersom det er den raskaste Lagoon 450 står det dårleg til med resten av bestanden.

Dette sagt, restaureringa av båten er imponerande.

Colin Archer bygde jo flotte båtar, men det er vel lenge sidan dei var verdens beste båtar.

For Hulda synest det som om styrke trumfar det meste. For meg er det viktigare å ha ein båt som seglar raskt (det må til når eg ikkje er ein god seglar), ha god plass, reservesystem og lang rekkevidda.

Colin Archer bygget båter for sin tid til de oppgaver som gjaldt den gangen med tilgjengelige materialer og teknologi. Kvaliteten kan vel begrunnes i at båter bygget av ham på Tolderodden i Larvik fra 1880-årene fremdeles seiler. 

Ellers, om jeg hadde hatt roret til Clan, hadde jeg havarert det minst tre ganger i løpet av 25 år. Da tar jeg ikke med seilas i is. 

Man bygger seg den båten man mener er formålstjenlig for seg selv. Om jeg hadde montert en watermaker, ville Hulda kunne bære nok forsyninger for minst et halvt års seilas uten landkjenning. 

Hulda blir av et eller annet dataprogram betegnet som en 'Slow Blue Water Cruiser', det lever jeg godt med. 

Bowman Varmeveksler F100 overhaling, historien fortsetter uten drama. Men det er kanskje noen som kan hente en idé. Bilde 1, hva trenger man for O-ringer. For da jeg plukket opp varmeveksleren, kom det ut to underlige trekantringer. Jeg tenkte, 'farken, nå blir det leveringstider og skitt'. Etter å har rotet rundt i bakhodearkivet 25 år tilbake, husket jeg at det var O-ringer:

image.jpeg.73863c55de85312357a148eda4986ba9.jpeg

På bildet ser man to knær, skrivebord, gummisnor, kniv, superlim (Biltema flere år gammelt), tastatur og krokodilleklemme. Det som mangler er plasthansker og kaffekopp. 

Det er kun noen av rekvisittene som er absolutt nødvendig. I alle praktiske øyemed er plasthansker greit. I og med at det bedre om superlimet fester i hanskene enn i skinnet. Fly rundt med en O-ring dinglende finga i dagevis kan by på festlige kommentarer. 

Så da var jeg i går i O-ring-butikken. 'Har ikke'. Neste O-ring-butikk: 'Har ikke, men kan skaffe, tar en dag eller to'. Jeg begynte å ane kostnader. 'Har dere nitril gummisnor dia 7 mm?' 'Yupp'. '1 meter takk'. 'Det blir en hundrings'. Så da var jeg eier av gummisnor. Hjem og multiplisere (gange) 95 mm med 3,14. Det var tabbe 1. Altså, helt greit om man har O-ringer med seksjonsdia 1 mm og under. Over dette må man tenke. Derfor kjøper jeg bestandig mer enn jeg trenger. Så i stedet for å kappe 289 mm, la jeg til litt i underkant av (95 * 3,14)+(seksjonsdia 7 mm)= omtrent 314 mm. Kun for at O-ringen skal få et lite forspenn. Da blir det slik:

20250206_140924.jpg.9bc8a13a65c69dbb71b7930eee3e19b9.jpg

Etter husken foreslo jeg en gang for @Bittelitenat han burde kjøpe seg et limesett med gummisnorer og lage O-ringene selv. I stedet for å drasse rundt med en bøtte O-ringer. 

Det tok ikke så mye som en kopp kaffe å fikse disse to ringene. Det tok lenger tid å skrive dette. 

stemmer det @Hulda. Jeg opprettet bedriftskonto på Würth for å få kjøpt et slikt sett. Ligger ombord mørkt og kaldt- aldri brukt. Så langt har jeg fått tak i originaler innen rimelig tid :-) Ellers er det BT som gjelder på O-ringsett, kobberpakninger, papirpakninger mm. Har også ark med pakningskork og pakningsgummi ombord. Eneste begrensingen på hva vi har ombord er egentlig ideer på alt som kan være nyttig og plass :-D

Og så lekker kjøleren sjøvann så det spruter. For feite O-ringer. Blemme. Faen. Selv de nest beste hobbyelektrikere kan feile. På'n igjen!

Jeg kan legge til: Nå har jeg liggi å klora og banna så fælt med svette som drypper ned i brilleglassa at jeg har kramper i finga. På begge hender. Jeg fortjener en Pripps Blå 0 %, men er så forbanna at jeg tar meg en kostbar WHISKY som Admiralen kjøpte til meg i november. Jeg tar to!

Briller og dugg ja ... jeg er kommet i den alderen at jeg også trenger briller når det er snakk om å få gjort presisjonsarbeid - og samme hva temperaturen er, når jeg plages med ting begynner svetten å sprute - så det er ikke mange sekundene jeg har på meg fra brillene er på nesa og til det ikke lengre er mulig å få utført noe arbeid.  Hva gjør man med slik?  Varmer opp brillene før bruk?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...