Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring

Hulda

Recommended Posts

Jeg har satt meg fore om mulig å bringe liv i mine gamle 4 hk påhengere. Først ut er denne:

20241023_151529.jpg.06f25845ff630f337d8e36d136837ad2.jpg

Jeg regnet med at det ikke var mulig å få fra hverandre undervannshuset og komme til impelleren. Slik var det i gamle dager, den gangen jeg skrudde på slike. Etter fem år uten service pleide skruene å gå tvers av. 

20250308_160337.jpg.c685a7c9958dfb55303d9873145dd8e7.jpg

Men den kom pent fra hverandre uten protester. Noe som forteller meg at denne dinosauren ikke har gått veldig mange timene. Impelleren skilter med tre av seks vinger intakt. Og jeg fant alle de andre bitene. Nå gjenstår det bare at motoren ikke har blitt varmkjørt i løpet av den tiden den var aktiv. Så da er det å skaffe ny impeller og gasswire. Muligens også tennplugg. Men først blir det impeller og teststart. 

Etter denne Yamaha'en kommer turen til min egen 1986 Mariner som vi kjøpte ny i 1986. Og den har ikke brukt mer enn maks fem tanker bensin. I fremtiden har jeg satt meg som mål at det skal bli mer ankring og mer jolling. Så får vi se. Norskekronen blir stadig mindre verd, og pensjonen går relativt nedover, samtidig som kostnaden med båt øker. Et eller annet sted må vi spare inn det vi kan. Altså mer seiling (om det er praktisk mulig) og mer ankring. 

Og én ting til, for å holde oppdateringen. Nå er det nye startbatteriet montert:

20250306_1222022.jpg.165c26be263242bc21b0278d21bb7484.jpg

Exide'n har CCA på 1150 mot Skanbatt CCA 800. Det skal ikke stikkes under en stol at starten ble som natt og dag. Anbefalingen fra spesialisten hos Seatronic at Skanbatt 115 A skulle være plenty for start av V8'ern holder ikke mål på langt nær. Rett til høyre, sett fra polene på Exide, er det et skott. Dette skottet skiller batterikassen fra motorrommet. Herfra er det en halvmeter bort til selvstarteren. La oss si at ledningen fra skillebryteren til starteren er rundt en meter. Og minusen er koblet på motoren rett ved siden av starteren. I sum nokså effektiv kabling med godt kvadrat. 

Syntes vile penningen var litt lav på ett nytt batteri, sikker på att det var skikkelig toppladet og vilt bare et døgn?

Kan se ut som en av pluss kablene ligger rimelig nært - polen, men det er kanskje bare ett bildebedrag? Om det er tilfelle så er det jo bare å vri litt på den negative polskoen

Ellers ser det jo bra ut med merkede kabler, og god isolasjon mot motorvarme , som er bastteridreper no. 2

Dette var spenningen slik det var da jeg mottok batteriet og BEP shunt målte batteriet. Så ble laderen koblet på. Jeg kommer nok til å vri negativ polsko 90 grader. Det er et par cm høydeforskjell. Batteriene holder mer eller mindre sjøtemperatur året rundt. 

Sitat

18 hours ago, JRK said:

Kan se ut som en av pluss kablene ligger rimelig nært - polen,

Etter min mening er det dårlig design å ha batterier med åpne poler som er så nært hverandre.  Jeg har noen tilsvarende batterier og jeg har tolv tommeltotter, og er livredd for å produsere kortslutninger hver gang jeg demonterer/monterer batteribanken.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hulda skrev for 18 timer siden:

Dette var spenningen slik det var da jeg mottok batteriet og BEP shunt målte batteriet. Så ble laderen koblet på. Jeg kommer nok til å vri negativ polsko 90 grader. Det er et par cm høydeforskjell. Batteriene holder mer eller mindre sjøtemperatur året rundt. 

Godt å høre. Det batteriet får nok et langt liv.

Hulda skrev for 18 timer siden:

Enig i at det kan være skummelt, i verste fall kan jo en nøkkel brenne fast, men kan jo enkelt løses med en krympestrømpe på verktøyet.

tobixen skrev for 23 timer siden:

er livredd for å produsere kortslutninger hver gang jeg demonterer/monterer batteribanken.

Finnes eget isolert verktøy for dette, såkalt AUS-verktøy (Arbeid Under Spenning). Ellers kommer du langt om du surrer inn verktøyet i isolerende tape før du begynner.

produktbilde_8809046_1.jpg.b16429e3dd61020328ff7948fb1084c4.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Gode verktøy er én ting, men batteriene er parallellkoblet med ganske så tykke ledninger - disse kan ikke fjernes i en atomisk operasjon, de må løsnes først i den ene enden og så i den andre - så da er det både verktøy og kabler å holde styr på.  At det finnes risikoreduserende verktøy og rutiner greit, men jeg synes uansett at det er et forferdelig dårlig design.

Nå har jeg på listen å fjerne den gamle forbruksbatteribanken, da forsvinner dette problemet til en viss grad.  Lithium-batteriene mine har gode plugger i stedet for åpne poler, det er bedre design etter min mening.

Ser ikke helt problematikken her, hadde det vært  høyere spenning så kanskje, men folk flest greier å bytte batteri uten å smelte fastnøkler og lage brann. Har ekstra plasthetter til standard poler, bruker man disse kan det nesten ikke gå galt uansett hvor mye man knoter.

Uansett,  håper Hulda er sikret god startkapasitet de neste  10-15 år.

1 hour ago, hanto1 said:

Ser ikke helt problematikken her, hadde det vært  høyere spenning så kanskje, men folk flest greier å bytte batteri uten å smelte fastnøkler og lage brann.

12V og 1000 CCA er ille nok, det skulle bli 12 kW med varme fordelt på batteri og kabler/verktøy dersom man er riktig uheldig og greier å kortslutte batteriet.  Med sikkerhetstenking anno 2025 så er det ikke godt nok at "folk flest greier å unngå å lage brann".  Er "folk flest" regnet som 97%, 99% eller 99.99%?  Stor forskjell der.

Lithiumbatteriet mitt var utstyrt med kontakter i stedet for poler, det var jeg i grunnen veldig fornøyd med, og ser ikke helt problemet med å utruste 12V-batterier med det samme.  Joda, ok, jeg ser mange problemer.  Det første er det med standarder, standarden med batteripoler ble laget i en tid da man anså seg som fornøyd hvis bare 97% greide å la vær å smelte fastnøkler og starte brann, det finnes ingen gode standarder for 12V-plugger, især ikke 12V-plugger som skal kunne tåle 1000A.

Men jeg setter strek her - skal slutte å forpeste Hulda-tråden med mine personlige kjepphester :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...