Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring

Hulda

Recommended Posts

Det koster mye penger. Jeg har ikke råd til å bytte ut ting bare for at andre ting er bedre. Det må være en teknisk grunn for utskiftinger. Bare i dag har jeg shoppet tau og lanterne for over to tusen, og maling (bunnstoff og epoxy) for nesten fem tusen. Det er bånn i en pensjonistkonto. Nå har jeg to fall som er wire/tau, og det er ikke noe galt med dem. 

Men nå en bit strøm/elektro. Det er ikke mange som har stål- eller aluminiumsbåter. Men se på dette bildet:

20250609_143218.jpg.76c50b40181a4e01ab56c88739972f01.jpg

Her forteller Hulda at det går for mye strøm i skroget. Det blir ikke rust, selv ikke der det er bart jern, men malingen tar skade. På den andre siden sier propellen:

20250605_093215.jpg.a50048e6ca11c3c1b710796157f71b0d.jpg

Øjjj, jeg har blitt litt rød, jeg trenger mer strøm. Men det får den ikke. For mer strøm er det samme som mer groe. Og det har det vært nok av, ser man av bildet. Dette er en båt som kom fra Oslo i går:

20250610_115834.jpg.b75bd7184930463f931b19fb914c21d9.jpg

Her har det vært for lite både av det ene og det andre. Enkelte plasser der han traff med vannstrålen, datt blåskjellene av i store flak, som tepper som ramlet av båten.

Nå kan det hende, men jeg er slett ikke sikker, på at jeg har lokalisert i hvert fall en feil vedr. start av Huldas GM V8:

20250607_130658.jpg.e365661e25772ae56c4bc309717d9086.jpg

Dette er en skjøtehylse for 70 kvadrat kabel. En gang i fjern fortid, minst 10 år siden, la jeg opp ny kabel til selvstarteren. Grunnet hvor stor kabel det er mulig å feste til starteren, er 35 kvadrat maks. Derfor ble det skjøtet innpå en 70 kvadrat opp til batteribryteren. For å kompensere for manglende tversnitt fra 35-kvadraten, la jeg inn kabelen til glødereléet i samme 'hullet'. Da jeg drev å voldstestet denne skjøten, dro jeg 35-kvadraten rett ut. 70-kvadraten sitter som sveiset fast. Nå har jeg klora til med en 50-kvadrat i stedet for 70-kvadraten og boltet ledningene sammen. For det er en ting. Jeg kjøpte et utmerket pressverktøy fra Kina:

20250609_133208.jpg.efa8c3ac827caea501d0d61005879194.jpg

Verktøyet har pressbakker fra og med 10 kvadrat til og med 120 kvadrat. Problemet til kinamann er at det er ikke plass til så mange bakker i kassen. Den måten man løste problemet på, er at man bare har lagt inn 1 stk 70 kvadrat bakke. Og det er fra og med 35 kvadrat og opp som er grunnen til at man kjøper seg et slikt verktøy. Man kunne heller kutta ut 10 kvadrat. Og så trangt og umulig det er å komme til med denne:

20250609_131343.jpg.08f828c21774ae714bf19517c00f01c2.jpg

digre blå, så ble det 50 kvadrat. Det er kabelen som ligger på tvers, med en nyyydelig sekskantpress. Kineseren klemmer med 12 tonn. Og det er mer enn nok. Så da hadde vi åtte prøvestarter i dag. Den første var tvilsom, starteren ville liksom ikke riktig våkne. De resterende var helt perfekt. Men jeg likte ikke den første. Så til vinteren, om ikke før, skal starteren ut av båten. Og det betyr at jeg må talje opp motoren. Koble av Aquadrive, plukke av girkassa, av med eksosboksene og alle slanger. Det er en liten ukes jobb. Og det frister ikke når onsdagen melder om 20 grader og helsol. Jeg vil på tur!

Nå gikk det noe i skikkelig ball her, starter på nytt. 

Sliping av fribordet tar tre dager. Det merkes i ben og armer å stå tre dager på sige og holde slipemaskin koblet til ledning og avtrekk:

20250613_120602.jpg.6ac0ac7d20bcb4b459343191dede78fc.jpg

Deretter spyles fribordet for å fjerne slipestøv. Deretter tørkes fribordet med filler fuktet i rødsprit for å fjerne så mye som mulig av det som er tilbake av støv:

IMG-20250615-WA0001.jpg.f705c6bfc63977cd7774160597b89ce6.jpg

Gammel mann med rød pøs og rød nese. Blir ikke mye kos i solen. Nå skal fribordet males minst ett strøk til. Malingen er Hempels 'Hempathane', 2-komp poleurethanmaling. Kjempemaling. 

Så var det storyen om propellakslingen. Den ble først godkjent. Så ble den underkjent grunnet kast. Hvilket jeg ikke uten videre kunne akseptere. Så jeg rigget meg til for kontrollmåling:

20250615_121125.jpg.e3ca7f01db13a9cce24c9b3b8406b8ec.jpg

Målingene viste run out <1/100 mm. Dog, helt ute ved propellmutteren var kastet oppe i 4/100 mm. Det er innenfor spec. i massevis. Så da var det nå i ettermiddag inn med nytt stevnlager, inn med akslingen, inn med ny tetning:

20250615_175803.jpg.f39d0fc402f57c3afbaa589559030da8.jpg

For å montere trykklageret, må jeg være på begge sider av et skott samtidig. Lurer på hva for en tulling som konstruerte dette. Oj, det var meg. Problemet ble løst ved å ofre en påtenkt flaggline fra Biltema. Bandt opp lageret til håndtaket i skyveluken. Problem solved:

20250615_175815.jpg.896a6e0a8c6344a4926c293ff89a82d8.jpg

Så da er akslingen entret i klemkoblingen. Nå venter finmonteringen med tiltrekkinsmoment og greier:

20250615_180812.jpg.ab7a86790e923685d53e2351fae51ac0.jpg

Det får bli en annen dag, for i morgen er det maling på programmet.

Jeg må sette ut sperrebukker spesielt i helgene. Om jeg snur ryggen til, kommer det en å parkerer helt innunder båten så jeg ikke får plassert stigen. Helst ville nok folk parkert om bord i båtene. Så de slapp å gå.

20250614_191132.jpg

Trenger kommentar fra noen kloke hoder her. 

Sommeren 2023 kjøpte jeg 2 stk 200 Ah Skanbatt Lithiumbatterier fra Seatronic. Siden dag én har jeg hevdet at de leverer mindre enn hva de lover. Skanbatt tar ikke lenger imot henvendelser fra privatpersoner. Jeg har forholdt meg til Seatronic for diskusjoner rundt saken. Ett av forholdene som har blitt hevdet er at jeg har satt opp shunten med feil verdier. Så vi har vært gjennom dette i detalj noen ganger. Så at det skal være feil i oppsettet er utelukket. I dag fikk jeg denne alarmen fra shunten:

Screenshot_20250616_162729.jpg.705f64f261dc64db33fc4f87524bd0e2.jpg

Forholdet er at når batteriene er nede på 11,89 V, så er det mindre enn 10 % igjen av kapasiteten. Den eneste grunnen til at dette skjer, slik jeg ser det, er at en eller flere celler er i ubalanse (har for lav spenning i forhold til de andre). Disse batteriene har ikke bluetooth. Men de skal ha en, i følge reklamen, være utstyrt med en framifrå BMS. Prosedyre for å balansere har jeg ikke fått fatt i. Trolig forefinnes det ikke slik prosedyre. Batteriene mangler derfor i området 20 % av oppgitt kapasitet. 

Her fra Sparelys:

Screenshot_20250616_194507_SamsungInternet.jpg.b2ce3a9fe385dc5c8897cddeefc8823f.jpg

Kommentar?

@Hulda I bilen på vei til jobb idag, så funderte jeg på dette med "discharge floor". Med 1248 Ah i min båt, så ville teknikeren sette den til 20%. Jeg spurte hvorfor, og fikk til svar at det var vanlig. Vi endte opp med 10%. Dvs at jeg i min båt har 124 Ah igjen når jeg har tappet ned til "null" på måleutstyret til Victron.

Edit: Jeg tror jeg tenkte motsatt, så da ble dette et innlegg av rør.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Hulda skrev for 2 timer siden:

Sommeren 2023 kjøpte jeg 2 stk 200 Ah Skanbatt Lithiumbatterier fra Seatronic

Tror det er flere kuer som er løse her. Om jeg klarer å gange 200 med 2 blir det 400Ah totalt. Og når "consumed Ah" er 344,5Ah tilsvarer det heller ikke 25%, siden 25% av 400 burde bli 100Ah, dvs det burde stått at du hadde forbrukt 300Ah. Om det hadde vært sammenheng mellom prosentene og Ah burde det stått ca 13,8% igjen. Som rimer ganske bra med anslaget ditt om at ca 10% restkapasitet.

Sånn sett, om telling av Ah stemmer så er batteriene dine i orden. Da burde neste spørsmål bli å finne ut hvordan shunten kalkulerer prosentene, siden den tydeligvis ikke regnes ut ifra antall Ah trukket fra batteriene sett oppimot kapasiteten.

Fra Shunt manualen:

State of charge:

This is the actual state of charge of the battery in a percentage and is compensated for both the Peukert efficiency and charge efficiency. The state of charge is the best way to monitor the battery.

Ser du i den andre tråden din om temaet har satt ladeeffektiviteten til 99%. Standard Victron var 95%. Kan dette være et tema tro? Dvs om du klattlader og ladeeffektiviteten egentlig ikke er 99% men lavere enn det så vil dette gi deg høyere SOC enn du egentlig har? Kanskje du kunne redusere til 95% på denne og se om det hjelper? 

Ved bare fullading vil det nok ikke være en særlig feilkilde men ved stadige klattladinger vil det nok over tid kunne gi feil?

Hulda skrev for 10 timer siden:

Disse batteriene har ikke bluetooth. Men de skal ha en, i følge reklamen, være utstyrt med en framifrå BMS. Prosedyre for å balansere har jeg ikke fått fatt i.

Generelt så balanser BMS LiFePo4 når det lades og er nesten fullt. Før det nærmer seg fullt så er spenningskurven for flat til at det er enkelt å balansere cellene.

Du må derfor typisk lade det opp til en spenning over 14 V for at batteriet skal balanseres. Da vil en liten forskjell i SOC gi en målbar spenningsforskjell.

2022021251222781_1.jpg

Takker for innspill! Ladeeffektivitet ble satt til 99 % etter anvisning fra Seatronic. Jeg skal redusere til 95 % for å se om det har noen effekt. Etter anbefaling, hvilket også er generell prosedyre, ble batteriene ladet ut til BMS stengte ned. Så ble de ladet opp til BMS stengte ladingen. Deretter ble spenningen sluppet ned og ladingen koblet på igjen noen ganger for å holde spenningen rundt 14 V for at cellene skulle balansere. Hvis disse batteriene har en 'dum' BMS, blir det nærmest håpløst å balansere celler som ligger et stykke utenfor spenningsområdet til majoriteten. Rett og slett for det kan ta en uke eller to ved 14 V. 

Dette med at batteriene plutselig gikk tomme var noe jeg oppdaget på første turen vi hadde med disse batteriene i 2023. 

Dette høres ut som SOC som drifter over tid. Ladeeffektiviteten skal være 99% på LFP, ingen grunn til å endre den. Hva står Charged Voltage på og hva oppnår du som toppspenning? Hva står Tail Current på og hva er strømstyrken på laderen du benytter? Hva har du på Charged Detection Time?

Her er oppsettet som anbefalt av Seatronic:

Screenshot_20250617_142943.jpg.2ef34aa59044de75c4610ca17f7047ca.jpg

Nå visste ikke Seatronic hva 'Charge Detection Time' er. Og det vet ikke jeg heller. 

Laderen er kjøpt fra Skanbatt sammen med batteriene. Den er på 60 A og leverer i praksis 52 A inn på batteriene. Maks spenning er det som BMS kutter på, noe over 14,5'ish V.

For en ordentlig utsjekk av batterier og shunt SOC, ville jeg tenke følgende kunne være aktuelt å vurdere:

1. Lade opp ett og ett batteri av gangen og foreta en utladningstest med belastning og målt A med amperemeter. Kan tas når det passer inn. Eneste måte å sjekke om batteriene er bra på.

2. Lade opp til 100% SOC, la batterilader stå på ett par timer til for å være sikker. Bruke batteriene som vanlig. Sjekke korresponderende antall målte AH oppimot SOC på shunt. Om AH forbrukt viser 100Ah og SOC 75% er det perfekt. Likeledes 200AH/50%, 300AH/25%. Om SOC drifter oppover, dvs er feks 77%/55%/30% kan du prøve å justere Peukerts verdi til 1,07 og prøve igjen. Bare ikke klattlade imellom. Om det da korresponderer er det perfekt! For Lithium kan Peukerts verdi være mellom ca 1,02-1,07, hvor 1,05 er standard. Om SOC drifter nedover så reduser Peukerts til 1,02. Prøv så igjen.

3. Om Ah forbrukt og SOC nå korresponderer er det flott. Så kan du lade opp til 100% SOC, bruke batteriene som vanlig og klattlade. Bruke batteriene igjen og klattlade flere ganger. Om forbrukt AH oppimot SOC begynner å drifte fra hverandre mer og mer etterhvert som du klattlader er det mest sannsynlig ladeeffektiviteten som ikke er riktig. Prøve så å justere ned ladeeffektiviteten til 95%, lad opp igjen til 100% SOC og gjenta. Hos deg er SOC for høy ift forbrukt Ah, så derfor forslaget om 95% istedet for 99%.

Ovennevnte burde kunne tune inn shunten ift Peukert og ladeeffektiviteten som SOC justeres inn på. Du har som nevnt i den andre tråden ingen strømtyver som stjeler bittelitt strøm så derfor har jeg mest tro på at forbrukt Ah på shunten stemmer.

Disse tips 2 og 3 er utifra hvordan jeg har forstått fra bruksanvisning hvordan shunten fungerer og hvordan SOC beregnes.....

Jeg får ta det til vinteren når jeg skal  bygge om DC-anlegget. Rent intuitivt virker det på meg som om jeg har nokså langt unna 350 Ah tilgjengelig. Til utladingstest kan jeg jo bare seriekoble et par 45 W bilpærer.

Sist gang jeg kjørte batteriene var rett før jul. Da ble de tappet til BMS stengte ned. Så ble de ladet opp og sto sikkert 12 timer med lader etter at de var fulladet. 

Hulda skrev for 1 time siden:

Sist gang jeg kjørte batteriene var rett før jul. Da ble de tappet til BMS stengte ned. Så ble de ladet opp og sto sikkert 12 timer med lader etter at de var fulladet. 

Nå skal ikke jeg påstå at jeg vet nøyaktig hvordan din BMS fungerer mtp. balansering av cellene, men ved å forklare litt om hvordan mine skanbatt med blåtann fungerer, så kanskje du blir litt klokere.

Min erfaring:

Lifepo4 batterier trenger i motsetning til typiske elbil  batterier å bli toppladet med jevne mellomrom.  Jeg lagrer mine ved 13,2V, og  jeg kjører derfor to ladere, en som gir ut «grunnspenning» på 13,2V, og en som lader dem helt til 100% før turer.  I sesongen så lades de fra 67% (13,2V) og opp til 100% regelmessig, og da er cellene gjerne i fin balanse. Med balanserte så menes at alle de 4 seriekoblede cellene holder ganske lik spenning når de lades og er fulle. Det som kan skje hvis de blir ubalanserte er at den ene cellen passerer 3,7V før den svakeste er full. Dermed så stenger BMS’en ned butikken for å beskytte den sterkeste cella mot overlading. Ladingen blir dermed avbrutt for hele batteriet. Løsningen da er å senke ladespenningen til såpass lav spenning at ladingen fortsetter uten at den sterke passerer 3,7V. Er laderen feks. satt til 14,4V, så kan det hjelpe å senke den til 14,1-14,2V. Om jeg har forstått det riktig, så «brennes» det av en svak effekt på den sterkeste cella når den passerer 3,5V. På det viset så vil man veldig veldig seint fylle på den svakeste cella. Vi snakker om tosifret antall timer for å balansere ett veldig ubalansert batteri. 

Mitt tips er derfor å lade batteriene med feks. 14,1V i 10 timer.  Det er ikke sikkert det er nok, men du vil forhåpentligvis oppleve at det hjelper.  Jeg måtte gjøre det i år da jeg så at ett batteri stengte ved 14,4V lading. Satte ned til 14,1V, og kjørte det i 3x2 timer. Da var vi innafor igjen. 

Når det gjelder de tre settingene som skal til for å resette BMV batterimonitor til 100%

Spenningen må være høyere enn «Charged voltage» i en periode lenger enn «Charge detetection time», samtidig som strømmen er lavere enn «tail current».  Er disse tre innfridd, så spretter SOC opp til 100%.  Mitt mål ved kalibrering av vår BMV-712 er at 100-0-100%SOC skal stemme innenfor omtrent 2%. Dvs. at den viser 97-98% når den resetter seg til 100% etter en utladetest. Beste måten å sjekke dette på er utladetester til 0%, med påfølgende lading. Settingene dine ser ikke så verst ut. Mulig 14,2V Charged voltage kan senkes litt til 14,1V avhengig av ladekildene dine, og 99% Charge efficiency factor høres en prosent eller to for høy ut. Du får prøve deg frem.  

Ja, en 'dum' BMS brenner av overskytende/for høy cellespenning via en motstand og bruker overskuddsenergien til å avgi varme. Og slik balansering kan ta 'forever'. 

En 'intelligent' BMS tar spenning fra cellen med høyest spenning og lader den med lavest spenning.

Hvilken BMS det sitter i mine batterier fra 2023 vet jeg ikke, men reklamen til Skanbatt sa at BMS'en skulle være framifrå av ypperste kvalitet. Utviklingen går så fort at det som var grensesprengende i fjor er fullstendig utrangert teknologi i år. Det må vi bare leve med.

Laderen min kan ikke manipuleres. Den ble levert av Skanbatt via Seatronic sammen med batteriene. Og jeg er sikker på at den lader så høyt at BMS stopper lading. Derfor blir det å sitte og manipulere laderens av/på-bryter når Victron sier 14,3 V. Det funker ikke i praksis. En kan ikke sitte slik en ukes tid, døgnet rundt.

Tar imot alle tips med stor takknemlighet. Fasit kommer til vinteren. Det er i mellomtiden bare å fóre på med innspill.

Hulda skrev for 9 timer siden:

Laderen min kan ikke manipuleres. Den ble levert av Skanbatt via Seatronic sammen med batteriene. Og jeg er sikker på at den lader så høyt at BMS stopper lading. Derfor blir det å sitte og manipulere laderens av/på-bryter når Victron sier 14,3 V. Det funker ikke i praksis. En kan ikke sitte slik en ukes tid, døgnet rundt.

Tar imot alle tips med stor takknemlighet. Fasit kommer til vinteren. Det er i mellomtiden bare å fóre på med innspill.

Kjøp eller lån deg en liten victron blue smart lader. Det er små portable ladere som kan stilles inn og overvåkes via en blåtann app.  Slike ladere viser ladestrøm og spenning på mobilen, og du kan på få tastetrykk endre spenning eller strøm akkurat som du selv vil.  Ca.  1500 kroner koster en slik lader. Da lader du først opp med den vanlige, og så bruker du den lille til å balansere cellene med.  Jeg har en slik lader til baugpropellen, og er veldig fornøyd. 

https://www.sparelys.no/batterilader-10a-blue-smart-ip65-charger-12-10-dc-connector

On 6/11/2025 at 7:46 AM, M/S Bastard said:

Blir litt svett når jeg ser folk som jobber under hengende last, blir mer enn blåskjell og plukke opp når stroppen ryker :tommel_ned:

Hvor ofte skjer det at stroppen ryker uten forvarsel?  Er det et signifikant større problem enn at båter velter mens de står i krybbe?

Forøvrig er det jo ganske allminnelig å bruke justerbare sidestøtter, hvordan får man montert slike støtter uten å bevege seg under hengende last?

Jeg regner med at Sonskilen tar HMS på alvor og har gjort risikovurderinger rundt dette.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hulda skrev for 5 timer siden:

Jeg ser at Skanbatt er oppe med e-mail osv. Jeg skal sende dem en mail og spørre om prosedyre. Egentlig dumt at jeg ikke kjøpte batterier med bluetoth.

Bluetoth er kjekt nettopp ved feilsøking og kontroll av batteritilstand. SOC ser man bedre på en kalibrert Victron BMV. 

Det handler om lavere ladespenning enn det som trigger HV aksjon på cellenivå  (High Voltage).  Denne aktiveres ved 3,75V, og tripper batteriet slik at lading og balansering stopper. 4x3,75V tilsvarer 15V, så ved høy ladespenning så vil man med helt balanserte celler uansett ikke kunne lade med mer enn 15V før butikken stenger. Trikset da er å lade med høy nok spenning til at balanseringen starter, men ikke så høy at man passerer 3,75V på den høyeste cella. Balanseringen starter ved 3500mV slik jeg husker det, så mitt førstevalg ville vært å prøve om 10 timer med 14,1V gir noen effekt. Du kan jo høre med gjengen hos skanbatt om de synest det er en god ide, eller om de har noen bedre forslag. 

tobixen skrev for 2 timer siden:

Hvor ofte skjer det at stroppen ryker uten forvarsel?  Er det et signifikant større problem enn at båter velter mens de står i krybbe?

Forøvrig er det jo ganske allminnelig å bruke justerbare sidestøtter, hvordan får man montert slike støtter uten å bevege seg under hengende last?

Jeg regner med at Sonskilen tar HMS på alvor og har gjort risikovurderinger rundt dette.

Ikke bare stroppen som kan ryke, hydraulikk på trucken gå kan lekk plutselig osv.

Jeg har noen år i industrien som både kran og truckfører, går aldri under hengende lass der, da blir man i så fall fort kalt inn på teppet.

Sjelden forvarsel på om utstyr ryker, det går fortere enn man klarer å løpe unna

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...