Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring

Hulda

Recommended Posts

Ask skrev for 1 time siden:

Hei. 

Korleis er arbeidsmengda med overflatebehandling av skrog, dekk og overbygg på Hulda vs ein glassfiberbåt i same storleik? Sånn ca?

Det ser ut som om det stort sett er mindre arbeid, men ei skikkeleg økt år om anna. Stemmer det? 

Det blir en stressøkt med noen års mellomrom. Typisk 10-års intervall. Jeg fornyet epoxyen under vann for noen år siden. Det var første gamg siden år 2000. Borti 20 år. Skrogsidene falmer fort, men holder minst fem år. Skrogsider er 2 dager sliping og 2 dager maling. Etter det, ingen vask, ikke polering, ingenting. Anoder, i år kun baugpropell, ellers ingenting. Dekk/overbygg, vann og såpe årlig, ellers ingenting. Poleurtehanmaling er veldig glatt og tett, møkk fester dårlig. 

Generelt, halve vedlikeholdet av glassfiberbåt?

Men merk en viktig detalj, jeg har bygget Hulda ut fra materialets egenskaper. Det er  veldig viktig. Dermed unngår jeg uheldige innfestinger, feil materialkombinasjoner, korrosjonsfeller, kondens osv. Hulda er tett som en flaske med null bunnvann.

57 minutes ago, Hulda said:

Generelt, halve vedlikeholdet av glassfiberbåt?

Trenger en glassfiberbåt vedlikehold, utover hva som trengs på alt av båter (rigg og utstyr, etc)?  Ref en annen tråd, det er mange som vasker, polerer, vasker, polerer, men til syvende og sist er dette mest kosmetisk - man opparbeider seg ikke teknisk gjeld med renters rente dersom man lar båten ligge med absolutt null vedlikehold i et par år.

57 minutes ago, Hulda said:

Men merk en viktig detalj, jeg har bygget Hulda ut fra materialets egenskaper. Det er  veldig viktig.

En annen viktig detalj: du har mye kunnskap og erfaring.  Jeg har et inntrykk av at det kreves mer kompetanse med stålbåt enn glassfiberbåt.  Det er lite som kan gå galt med glassfiberbåt (såfremt man ikke treffer en sten e.l.), men gjør man noe galt med stålbåt, så sitter man plutselig i en rustbalje.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nei, det er feil. En stålbåt blir ikke plutselig en rustbalje. Med korrosjonsrate på 0,2 mm/år så kan du regne på hvor lang tid det tar å ruste i filler 5 mm karbonstål. Og når stålet har begynt å ruste, synker korr.raten. Hulda brukte 5 år på å ruste såpass at vi kunne sandblåse.

Hulda har ingen krakelering, lekke skruer, kjølbolter, rorproblemer, ingenting etter 25 år. 

1 hour ago, Hulda said:

En stålbåt blir ikke plutselig en rustbalje. Med korrosjonsrate på 0,2 mm/år så kan du regne på hvor lang tid det tar å ruste i filler 5 mm karbonstål.

25 år fra 5mm til 0mm med karbonstål?  Dersom dette skjer uten at man observerer det ("pitting corrosion?") så er 25 år å regne som "plutselig".  Dessuten vil jeg påstå at man sitter i en "rustbalje" lenge før det faktisk er rustet hull i skroget :-)

Nå kverulerer du mot bedre vitende. Karbonstål må utsettes for en designet prosess for å utvikle pitting. Og en slik båt må være uten maling og uten anoder. Dette er tøv, er du ikke enig? Det blir som en glassfiberbåt bygget med epoxy bindemiddel uten topcoat, gellcoat eller hva det nå heter. Den holder heller ikke velidig lenge.

2 hours ago, Hulda said:

Nå kverulerer du mot bedre vitende.

Kanskje, kanskje ... det er du som er eksperten.

2 hours ago, Hulda said:

Karbonstål må utsettes for en designet prosess for å utvikle pitting. Og en slik båt må være uten maling og uten anoder.

... mitt inntrykk ert at ting kan gå veldig raskt under uheldige omstendigheter, som f.eks. galvanisk korrosjon.  Det kan godt hende jeg er langt ute på feil jorde, men inntrykket mitt er at glassfiber er mer tilgivelig når det kommer til dårlig utført, misforstått eller mangelfullt vedlikehold enn stål.

2 hours ago, Hulda said:

Dette er tøv, er du ikke enig? Det blir som en glassfiberbåt bygget med epoxy bindemiddel uten topcoat, gellcoat eller hva det nå heter. Den holder heller ikke velidig lenge.

Epoxy er ikke særlig UV-resistant, det er sant - men jeg har et inntrykk av at en glassfiberbåt i polyester ikke faller fra hverandre selv om den har alvorlige skader i gelcoat, topcoat eller hva det nå heter, selv om skadene blir stående uten utbedring på 25 år.  Jeg sitter fortsatt med et inntrykk av at man kan ha ganske store utfordringer dersom en stålbåt har blitt liggende i 25 år med alvorlige skader i malingslag.  Men igjen, jeg har lite kompetanse på glassfiber/polyester og enda mindre kompetanse på stål, så hvis du er saklig uenig skal det ikke utelukkes at jeg tar feil og du har rett :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...