M/S Bastard Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Neida, det går bra Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Hei. Korleis er arbeidsmengda med overflatebehandling av skrog, dekk og overbygg på Hulda vs ein glassfiberbåt i same storleik? Sånn ca? Det ser ut som om det stort sett er mindre arbeid, men ei skikkeleg økt år om anna. Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden 11 hours ago, Hulda said: Du må'kke bli fonærma? Var ikke vondt ment. Var vel meg som skulle blitt fornærma eventuelt, siden jeg dermed har tapt diskusjonen uten mulighet for å komme med motinnlegg :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
subwoofer Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Hydrauliske jekker feiler like uten forvarsel som stropper, jeg går aldri under en bil som står på jekk(er). Tunge ting behøver ikke komme fra stor høyde for at det skal være et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Etter 30 år++ med å løfte tunge ting, vet jeg hvor fort det kan gå galt. Nå må du også fortsette å være like blid, @tobixen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Ask skrev for 1 time siden: Hei. Korleis er arbeidsmengda med overflatebehandling av skrog, dekk og overbygg på Hulda vs ein glassfiberbåt i same storleik? Sånn ca? Det ser ut som om det stort sett er mindre arbeid, men ei skikkeleg økt år om anna. Stemmer det? Det blir en stressøkt med noen års mellomrom. Typisk 10-års intervall. Jeg fornyet epoxyen under vann for noen år siden. Det var første gamg siden år 2000. Borti 20 år. Skrogsidene falmer fort, men holder minst fem år. Skrogsider er 2 dager sliping og 2 dager maling. Etter det, ingen vask, ikke polering, ingenting. Anoder, i år kun baugpropell, ellers ingenting. Dekk/overbygg, vann og såpe årlig, ellers ingenting. Poleurtehanmaling er veldig glatt og tett, møkk fester dårlig. Generelt, halve vedlikeholdet av glassfiberbåt? Men merk en viktig detalj, jeg har bygget Hulda ut fra materialets egenskaper. Det er veldig viktig. Dermed unngår jeg uheldige innfestinger, feil materialkombinasjoner, korrosjonsfeller, kondens osv. Hulda er tett som en flaske med null bunnvann. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden 57 minutes ago, Hulda said: Generelt, halve vedlikeholdet av glassfiberbåt? Trenger en glassfiberbåt vedlikehold, utover hva som trengs på alt av båter (rigg og utstyr, etc)? Ref en annen tråd, det er mange som vasker, polerer, vasker, polerer, men til syvende og sist er dette mest kosmetisk - man opparbeider seg ikke teknisk gjeld med renters rente dersom man lar båten ligge med absolutt null vedlikehold i et par år. 57 minutes ago, Hulda said: Men merk en viktig detalj, jeg har bygget Hulda ut fra materialets egenskaper. Det er veldig viktig. En annen viktig detalj: du har mye kunnskap og erfaring. Jeg har et inntrykk av at det kreves mer kompetanse med stålbåt enn glassfiberbåt. Det er lite som kan gå galt med glassfiberbåt (såfremt man ikke treffer en sten e.l.), men gjør man noe galt med stålbåt, så sitter man plutselig i en rustbalje. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 7 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Nei, det er feil. En stålbåt blir ikke plutselig en rustbalje. Med korrosjonsrate på 0,2 mm/år så kan du regne på hvor lang tid det tar å ruste i filler 5 mm karbonstål. Og når stålet har begynt å ruste, synker korr.raten. Hulda brukte 5 år på å ruste såpass at vi kunne sandblåse. Hulda har ingen krakelering, lekke skruer, kjølbolter, rorproblemer, ingenting etter 25 år. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden 1 hour ago, Hulda said: En stålbåt blir ikke plutselig en rustbalje. Med korrosjonsrate på 0,2 mm/år så kan du regne på hvor lang tid det tar å ruste i filler 5 mm karbonstål. 25 år fra 5mm til 0mm med karbonstål? Dersom dette skjer uten at man observerer det ("pitting corrosion?") så er 25 år å regne som "plutselig". Dessuten vil jeg påstå at man sitter i en "rustbalje" lenge før det faktisk er rustet hull i skroget :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 5 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Nå kverulerer du mot bedre vitende. Karbonstål må utsettes for en designet prosess for å utvikle pitting. Og en slik båt må være uten maling og uten anoder. Dette er tøv, er du ikke enig? Det blir som en glassfiberbåt bygget med epoxy bindemiddel uten topcoat, gellcoat eller hva det nå heter. Den holder heller ikke velidig lenge. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden 2 hours ago, Hulda said: Nå kverulerer du mot bedre vitende. Kanskje, kanskje ... det er du som er eksperten. 2 hours ago, Hulda said: Karbonstål må utsettes for en designet prosess for å utvikle pitting. Og en slik båt må være uten maling og uten anoder. ... mitt inntrykk ert at ting kan gå veldig raskt under uheldige omstendigheter, som f.eks. galvanisk korrosjon. Det kan godt hende jeg er langt ute på feil jorde, men inntrykket mitt er at glassfiber er mer tilgivelig når det kommer til dårlig utført, misforstått eller mangelfullt vedlikehold enn stål. 2 hours ago, Hulda said: Dette er tøv, er du ikke enig? Det blir som en glassfiberbåt bygget med epoxy bindemiddel uten topcoat, gellcoat eller hva det nå heter. Den holder heller ikke velidig lenge. Epoxy er ikke særlig UV-resistant, det er sant - men jeg har et inntrykk av at en glassfiberbåt i polyester ikke faller fra hverandre selv om den har alvorlige skader i gelcoat, topcoat eller hva det nå heter, selv om skadene blir stående uten utbedring på 25 år. Jeg sitter fortsatt med et inntrykk av at man kan ha ganske store utfordringer dersom en stålbåt har blitt liggende i 25 år med alvorlige skader i malingslag. Men igjen, jeg har lite kompetanse på glassfiber/polyester og enda mindre kompetanse på stål, så hvis du er saklig uenig skal det ikke utelukkes at jeg tar feil og du har rett :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 1 time siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1 time siden Dette blir bare tøv, tobixen. Jeg avslutter dette nå. Min kompetanse ligger innen treverk og stål. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.