M/S Bastard Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Neida, det går bra Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Hei. Korleis er arbeidsmengda med overflatebehandling av skrog, dekk og overbygg på Hulda vs ein glassfiberbåt i same storleik? Sånn ca? Det ser ut som om det stort sett er mindre arbeid, men ei skikkeleg økt år om anna. Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni 11 hours ago, Hulda said: Du må'kke bli fonærma? Var ikke vondt ment. Var vel meg som skulle blitt fornærma eventuelt, siden jeg dermed har tapt diskusjonen uten mulighet for å komme med motinnlegg :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
subwoofer Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Hydrauliske jekker feiler like uten forvarsel som stropper, jeg går aldri under en bil som står på jekk(er). Tunge ting behøver ikke komme fra stor høyde for at det skal være et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Etter 30 år++ med å løfte tunge ting, vet jeg hvor fort det kan gå galt. Nå må du også fortsette å være like blid, @tobixen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Ask skrev for 1 time siden: Hei. Korleis er arbeidsmengda med overflatebehandling av skrog, dekk og overbygg på Hulda vs ein glassfiberbåt i same storleik? Sånn ca? Det ser ut som om det stort sett er mindre arbeid, men ei skikkeleg økt år om anna. Stemmer det? Det blir en stressøkt med noen års mellomrom. Typisk 10-års intervall. Jeg fornyet epoxyen under vann for noen år siden. Det var første gamg siden år 2000. Borti 20 år. Skrogsidene falmer fort, men holder minst fem år. Skrogsider er 2 dager sliping og 2 dager maling. Etter det, ingen vask, ikke polering, ingenting. Anoder, i år kun baugpropell, ellers ingenting. Dekk/overbygg, vann og såpe årlig, ellers ingenting. Poleurtehanmaling er veldig glatt og tett, møkk fester dårlig. Generelt, halve vedlikeholdet av glassfiberbåt? Men merk en viktig detalj, jeg har bygget Hulda ut fra materialets egenskaper. Det er veldig viktig. Dermed unngår jeg uheldige innfestinger, feil materialkombinasjoner, korrosjonsfeller, kondens osv. Hulda er tett som en flaske med null bunnvann. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni 57 minutes ago, Hulda said: Generelt, halve vedlikeholdet av glassfiberbåt? Trenger en glassfiberbåt vedlikehold, utover hva som trengs på alt av båter (rigg og utstyr, etc)? Ref en annen tråd, det er mange som vasker, polerer, vasker, polerer, men til syvende og sist er dette mest kosmetisk - man opparbeider seg ikke teknisk gjeld med renters rente dersom man lar båten ligge med absolutt null vedlikehold i et par år. 57 minutes ago, Hulda said: Men merk en viktig detalj, jeg har bygget Hulda ut fra materialets egenskaper. Det er veldig viktig. En annen viktig detalj: du har mye kunnskap og erfaring. Jeg har et inntrykk av at det kreves mer kompetanse med stålbåt enn glassfiberbåt. Det er lite som kan gå galt med glassfiberbåt (såfremt man ikke treffer en sten e.l.), men gjør man noe galt med stålbåt, så sitter man plutselig i en rustbalje. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Nei, det er feil. En stålbåt blir ikke plutselig en rustbalje. Med korrosjonsrate på 0,2 mm/år så kan du regne på hvor lang tid det tar å ruste i filler 5 mm karbonstål. Og når stålet har begynt å ruste, synker korr.raten. Hulda brukte 5 år på å ruste såpass at vi kunne sandblåse. Hulda har ingen krakelering, lekke skruer, kjølbolter, rorproblemer, ingenting etter 25 år. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni 1 hour ago, Hulda said: En stålbåt blir ikke plutselig en rustbalje. Med korrosjonsrate på 0,2 mm/år så kan du regne på hvor lang tid det tar å ruste i filler 5 mm karbonstål. 25 år fra 5mm til 0mm med karbonstål? Dersom dette skjer uten at man observerer det ("pitting corrosion?") så er 25 år å regne som "plutselig". Dessuten vil jeg påstå at man sitter i en "rustbalje" lenge før det faktisk er rustet hull i skroget :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Nå kverulerer du mot bedre vitende. Karbonstål må utsettes for en designet prosess for å utvikle pitting. Og en slik båt må være uten maling og uten anoder. Dette er tøv, er du ikke enig? Det blir som en glassfiberbåt bygget med epoxy bindemiddel uten topcoat, gellcoat eller hva det nå heter. Den holder heller ikke velidig lenge. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni 2 hours ago, Hulda said: Nå kverulerer du mot bedre vitende. Kanskje, kanskje ... det er du som er eksperten. 2 hours ago, Hulda said: Karbonstål må utsettes for en designet prosess for å utvikle pitting. Og en slik båt må være uten maling og uten anoder. ... mitt inntrykk ert at ting kan gå veldig raskt under uheldige omstendigheter, som f.eks. galvanisk korrosjon. Det kan godt hende jeg er langt ute på feil jorde, men inntrykket mitt er at glassfiber er mer tilgivelig når det kommer til dårlig utført, misforstått eller mangelfullt vedlikehold enn stål. 2 hours ago, Hulda said: Dette er tøv, er du ikke enig? Det blir som en glassfiberbåt bygget med epoxy bindemiddel uten topcoat, gellcoat eller hva det nå heter. Den holder heller ikke velidig lenge. Epoxy er ikke særlig UV-resistant, det er sant - men jeg har et inntrykk av at en glassfiberbåt i polyester ikke faller fra hverandre selv om den har alvorlige skader i gelcoat, topcoat eller hva det nå heter, selv om skadene blir stående uten utbedring på 25 år. Jeg sitter fortsatt med et inntrykk av at man kan ha ganske store utfordringer dersom en stålbåt har blitt liggende i 25 år med alvorlige skader i malingslag. Men igjen, jeg har lite kompetanse på glassfiber/polyester og enda mindre kompetanse på stål, så hvis du er saklig uenig skal det ikke utelukkes at jeg tar feil og du har rett :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Dette blir bare tøv, tobixen. Jeg avslutter dette nå. Min kompetanse ligger innen treverk og stål. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Påstanden min er at en stålbåt som ikke får jevnlig og kyndig vedlikehold taper seg fortere i verdi enn en glassfiberbåt som ikke får jevnlig og kyndig vedlikehold - så konstanterer jeg at du mener det er tøv, det kan jeg leve med. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni Tetning fra Tor Marine montert: Jeg satte inn en kuleventil, kun fordi jeg hadde enbventil liggende. Vann inn på tetningen hentes fra dreneringspluggen på Bowman varmeveksler: Nå er det stoffing på programmet. riggjobbing og tilbake på vannet om en drøy uke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni I morgen ettermiddag går Hulda på vannet igjen. Det gjenstår litt flekking med bunnstoff rundt propellen som er malt med SeaJet hva-det-nå-heter-igjen, superglatt slik at rur og groe bare sklir av. Utført etter alle kunstens regler. Når man kjøper denne propellpakken, er det primer for minst to propellere av Hulda-størrelse. Selve stoffet, som ender opp som lys sennep, er slik at det skal legges på tre strøk i 2-timers intervaller. Og når man kommer til siste strøket, så er det knapt nok igjen til propellen. Og konsistensen har blitt som tyktflytende sennep, som har lett for å dra med seg forrige strøk. Men funker det, så er det greit. Jeg fikk et slikt sett for å teste det ut. Det som var poenget her, var at den dagen det tok å male på SeaJet, så var det ikke mulig å stoffe skroget rundt propellen. Og den dagen må det ikke regne! Jeg fikk forresten også besøke av Framtia, som har solgt båten, den ble sjøsatt i dag. Og familien Vilje var på besøk, de har vel ikke konto her inne, men er inne og titter fra tid til annen. Dagen i dag, og gårsdagen har gått med til riggen. Topp og bunn har vært av. Toppen er tilbake på plass. Ledningen til Garmin Propell har blitt trukket, her kommer den: Trikset med å trekke slike kabler, og tauer, er å ha en dressert hamster som kan ta med seg en trekksnor og springe 17 meter innover i mastprofilen. Når man ikke har hamster blir det å manipulere trekkesnorer og eksisterende kabler og fall i alle tenkelige konfigurasjoner. Det er nervepirrende og mye planlegging: Over kommer ekstra tau for storseilfall/bom opphal. Her forsvant det gamle tauet i fjor sommer. Så den var triksy, med båtshake og fikling inne i mastrøret. Jeg kjøpte meg et par bunter med HMPE (eller noe slikt) 10 mm fra Biltema. Her er det ikke veldig krav til strekkfasthet/svikt eller vekt: En fiks sak er noe tungt som man kan stikke en pinne inn i og hekte tauspolen innpå: Vi kjøpte tau hos SeaSea i Strömstad for SEK 15000 i forfjor. Tauet er produsert av tyske Liros. Så langt har jeg kun prøvd det som storseilfall, og det er absolutt helt utmerket. Strekker seg ikke merkbart. Akkurat som wire, men mye mer behagelig å håndtere. I tillegg til det innvendige fallet, har jeg også lagt opp to fall i forkant av masten, der det ene kun blir for ekstra/reservefall å regne. Formodentlig har jeg to dager til å jobbe på masten, inkludert sjøsettingen. En av mine bryggenaboer hevder at riggen hans er helt perfekt, har ikke hatt den nede på mer enn 20 år. Deg om det, tenker jeg. Deg om det. Så kommer det vel som et sjokk den dagen riggen reiser på sjøen. På riggen til Hulda har det virkelig vært en del å plukke med. Stående rigg var helt grei. Men løpende rigg trengte virkelig TLC. Det gamle spinnakerfallet mitt var så UV-skadet at det var umulig å kveile det ordentlig. Og helt oppe ved masttoppen hadde det et gnag 30 % gjennom tauet. Man ser mer når masten er nede enn hva man får med seg når man henger og dingler i en sele. Nå er klærne mine fulle av møkk og maling. Selv stinker jeg som en utsvetta gris. I morgen blir det nytt tøy og dusj. Det er mye jobb å ta en slik 10-års gjennomgang på to uker. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Har du solgt båten, @Framtia? Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni @MaikaFramtia seiler sin egen sjø nå på fredag, så når blir det et litt lettere båthold her i gården med en 34-foter :-). Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maika Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Framtia var vel 40 fot(?), dvs. typisk mer enn 60% større volum enn en på 34 fot, så det burde merkes, ja. Jeg har allikevel en følelse av at du ikke nødvendigvis har valgt en mye tregere båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Nå må vi ikke ødelegge tråden om Hulda, men Framtia var 44 fot. Nå blir det mer en ren regattabåt. En god del tregere, men håper rating er OK slik at den er konkurransedyktig i regatta... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 25.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni Nei for all del, hyggelig at noen leser det jeg skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Nå trenger vi et bilde av Hulda på vannet. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 25.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni Sitér dette innlegget Link to post
KGB70 Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Flott båt og flott tråd. Er det en grunn til du sliper ned skroget før du har på malingen? Det er jo ikke vanlig å slipe ned maling til sjøs vi bare gjør helt rent og maler nytt toppstrøk oppå den gamle. Det går jo fordi tynneren som er i malingen og som også kan blandes inn løser opp den gamle malingen og lager heft. Er det for å unngå at det blir for tykk maling på skroget du gjør dette? Eller er det slik at du har sparklet skroget før påføring at det blir ett ork å sandblåse med påfølgende sparkling når det eventuelt er for mye maling? Knut Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni Takk for det @KGB70. Det er to grunner til mattsliping. Den ene er at båten hadde fått noen skader helt inn på stålet. Den andre grunnen er at det er til Hempel spec. Nå malte jeg dekk/overbygg for noen år siden uten å mattslipe. Da vasket jeg med noe husvask som også matter maling i samme slengen, og det har holdt uten å flasse. Hulda i trucken: Her ser man hvor himla dårlig Hulda passer til å bli løftet med gaffeltruck. Ut fra hvordan jeg 'følte' at Hulda ville fungere under seil, plasserte jeg kjøl og mast nokså langt frem. Det gir en perfekt balanse under seil, men er problematisk under løft. Og mesteparten av vekten blir hengende fra én gaffel: Det er ikke optimalt det greiene der. Lenger opp fortalte jeg om et beslag som hadde røket. Dette beslaget er for å hindre at genoafallet ikke snurrer med rundt når man ruller genoaen ut/inn. Nå virker det som at det går greit uten dette beslaget, for det er noen år siden jeg fant halve beslaget på fordekket. Uten at jeg koblet det til dette spesifikke beslaget. Her er den halvparten som satt igjen oppe i masten: Her kan man se hvorda wiren har sagd seg gjennom beslaget, til det til slutt har blitt et restbrudd. Beslaget er at et eller annet støpt 'kinametall'. I og med at jeg ikke vet hva beslaget heter, eller hvor, med unntak av Southern Cross, jeg kan få tak i det uten at det tar ukesvis eller koster skjorta, fikset jeg noe fra Biltema. Det ble 6 mm bøyler, tilpasset mastprofilen i den hendige skruestikke-patenten: Og da ble det slik: Da har jeg ett problem til med masten, og det er beslaget som fester bommen til masten. Det er noe greier fra Seldén. Beslaget er veldig smalt, og treffer masten der det er 15 mm gods. Hvilket resulterer i at popnaglene som ble levert med beslaget ikke når gjennom og får brettet seg ut inne i mastprofilen. Det er noe jeg ikke rekker å fikse før vi reiser. Mulig jeg må gjenge og sette inn skruer. For jeg må ha popnagler som er minst 35 mm lange. Helst 40 mm. Det har jeg ikke funnet enda, for diameteren er naturligvis begrenset. Masten min er en jækla dundre, og det var jeg som ville ha det slik. Så det er bare min skyld. Skarven AB, som laget masten, laget egentlig en annen mast enn det vi ble enig om. Så jeg var lynforbannet da jeg fikk den levert. Bortsett fra det, var herr Skarven en meget dyktig metallarbeider. Selv om han ikke hadde peiling på opptredende krefter. Så nå gjenstår det et par elektriske utfordringer på masten og noe plukk. Pluss at jeg skal montere Garmin vindpropell og 'windex' som jeg kjøpte i fjor hos NIRO Petersen i Flensburg. Disse dingsene tør jeg ikke å montere før samme dag som masten skal opp. Redd for at det skal bli stjålet. Garmin-greia koster over 7000 kroner. NIRO-greia over 1000. Datter'n min har kombinert skjøleskap og fyser. Den konka i rett før helgen. Hun gikk til Power og kjøpe nytt skap. For det samme som Garmin-propellen leverer Power nytt skap fra Gorenje opp i femte etasje uten heis på Grünerløkka, og tok med seg det gamle skapet og dumper det på fyllinga. Det er noe som sier meg at Garmin-greia er vanvittig overpriset. Det er tross alt bare en propell, noe plastikk og et skarve kretskort. Sikkert materiell for 500 spenn. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni et lite tips Hulda (som du sikkert vet godt fra før) er at når noe virker urimelig dyrt er det trøst i å finne noe som andre stakkarer må betale enda mer for. F.eks denne: https://www.sailrace.com/nke-carbowind-hr/?gad_source=1&gad_campaignid=20833455589&gbraid=0AAAAACbuI52UtCdIBNDyYg_OyO2qkEtft&gclid=CjwKCAjwvO7CBhAqEiwA9q2YJT8Q4qehFexOfOgPqY8VqdbZ9tYYljvVFNnAO7ex0FyYpYSqQpKzchoCe-IQAvD_BwE Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.