Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring

Hulda

Recommended Posts

Framtia skrev 16 minutter siden:

et lite tips Hulda (som du sikkert vet godt fra før) er at når noe virker urimelig dyrt er det trøst i å finne noe som andre stakkarer må betale enda mer for.

F.eks denne: https://www.sailrace.com/nke-carbowind-hr/?gad_source=1&gad_campaignid=20833455589&gbraid=0AAAAACbuI52UtCdIBNDyYg_OyO2qkEtft&gclid=CjwKCAjwvO7CBhAqEiwA9q2YJT8Q4qehFexOfOgPqY8VqdbZ9tYYljvVFNnAO7ex0FyYpYSqQpKzchoCe-IQAvD_BwE

låg sammen med en franskmann i La Rochelle 2023, han monterte bare NKE…..vindinstrument, men jeg tror fremforallt

att deres Autopilot er veldi bra, tror de fleste  solo-regatta-seilere har NKE ombord.

S/Y Gunga Din

En liten oppdatering:

Masten ligger nå klar, det som gjenstår er å teste om alle lysene funker. Deretter poppes bunnstykket på plass. Rett før masten skal heises på plass monteres windex fra NIRO Petersen, Garmin vindmåler og strekkfisker. Liker ikke å la dette stå montert mens masten ligger nede. Redd for at noen skal rappe sakene. Masten har strekkfisker (GIBB) for over 30000 kroner. Men nå er alle strekkfisker rengjort og polert opp, til nesten ny finish. Montering av mast er satt til mandag, da skal vinden løye ned.

Tetningen fra Tor Marine lakk som en sil, trodde jeg. Det var en tilkobling til stengeventilen for vann inn på tetningen som lakk i en kobling. Ventilen skal ha kileformede snittringer, jeg hadde montert vanlig Biltema. Og det fungerte ekstremt dårlig. Jeg vet bedre. Nå er ventilen vekk, jeg har ikke kileformede snittringer på lager. 

Hulda er velsignet med et antall potensielle dieseltanker, totalt fire mulige. Vi har aldri tatt i bruk mer enn to av dem. Så i går åpnet jeg tanklokket på dieseltank nr. 3:

20250626_162349.jpg.911eea00870f721823822681cd4efea3.jpg 

Lokket har ikke vært oppe på 25 år. tanken er ca. 80 cm dyp, og har vært 'preservert med tørr luft'.

Se bildet under:

Blyfylling.jpg.c02c220a45193aaaa09272aab89643aa.jpg

Til venstre i baugen er tallet 345. Det er tanken. I forkant av tallet 345 er det en vertikal strek. Det er et lite rom som er fylt med blyskrap og sveiset tett. Hulda er litt lett i baugen. Planen er at jeg skal plassere 150 eller så kg trimballast ned i '345-tanken'. Jeg har noen ledige blybarrer. Vi kommer aldri til å ta tanken i bruk til diesel. De 600 literene vi har i de to andre tankene er tilstrekkelig til vårt bruk.

Dagens oppdatering:

Bly i '345-tanken', kan vel være drøyt 100 kg:

20250627_143157.jpg.4a1b42d66b722de645151e85beb2eabd.jpg

Tanken er så dyp, at om noen- noen gang skal ha ut blyet, så har jeg festet tau i barrene. Ellers blir det klin umulig å få det ut om man ikke har halvannen meter lange armer. 

Dagens tabbe:

Jeg har lempet ut det gamle ferskvannfilteret fra Jabsco. Bare filterpatronen koster borti 1000 kroner. Og jeg trodde ikke at det rant vann gjennom det. Filteret har vært om bord så lenge vi har hatt trykkvann om bord. Og nye, rådyre patroner har blitt kjøpt år om annet. Og det har så vidt siplet og rent ut av kranen. Da jeg byttet filter i våres, tok det et kvarters tid å fylle et vannglass. Dessuten begynte idiotpatenten med vann inn/ut av filteret å lekke. Og sperrene som holder bendene på plass sviktet så bendene spratt av. Det er umulig å kjøpe nytt filterhode, der feilen lå, trodde jeg. Så jeg gikk til Jula og kjøpte vannfilter med kullfilterpatron til rundt 800 kroner. Monterte det i dag. Satte på trykk, og vannet spruta faenivold både her og der. OK, glemt å trekke til slangeklemmer. Såhhh, testkjøring. Så vidt det siplet vann ut av krana. Tenke, tenke. Ahhh: naturligvis, kranen er defekt! Skrudde den opp og sjekket, Tom Rør ville vært imponert over håndlaget til en avdanket industrirørlegger. Alt i orden inne i kranen:

20250628_145226.jpg.c042a533183d5fcb4e54cf3211398afb.jpg

Hva faen kan det være??? Skrudde av silen i ende av kranen. Ut rant det kull og plastbiter:

20250628_145220.jpg.9f010c5486899fe94232b497035f56e6.jpg

Renset silen og vanne kommer så det plasker, like mye trykk her som hjemme i Son. Så dét har vært problem siden dag 1: de rådyre møkkafiltrene til Jabsco har lekket kull og plast og har etter hvert tettet kranen ute i tuppen. Det var så mye kull at jeg ble møkkete på finga!

Summen av årets tabber beløper seg til rundt 5000 kroner. Det er nok til en ukes bryggeplass med landstrøm i Norra Bohuslän for Hulda. En hel uke rett i dass! For å sette ting i perspektiv. Nå håper jeg at det er slutt på tabbene mine. Dette koster for mye. Billigpatronen fra Jula kjører kullfritt, den holder kullet der det skal være. 

Hva er bakgrunnen for vannfilter? Er det for drikkevann i båten? Vi pleier å drikke vann fra tankene som jeg klorer litt hver vår. 

Er det forøvrig noe man burde vurdere hjemme?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Gabi skrev 3 minutter siden:

Kapasitet opptil 14 l/min står det i spekken som Bitteliten linket til. Kan jo være at det blir for mye turbulens om du drar på med mye mer kapasitet på krana enn det?

He, he, ja si det... Bremsen på vannstrømmen må jo sitte i filterhusets inntaksventil. Det blir ikke gitt noen instruks til spesifikk vannkran. Filteret fra Jula bygger mye mer enn filteret fra Jabsco. Jula er beregnet på bolig.

On 6/26/2025 at 3:58 AM, Hulda said:

Lenger opp fortalte jeg om et beslag som hadde røket. Dette beslaget er for å hindre at genoafallet ikke snurrer med rundt når man ruller genoaen ut/inn. Nå virker det som at det går greit uten dette beslaget, for det er noen år siden jeg fant halve beslaget på fordekket.

Min ble installert sommeren 2023, og har på et eller annet punkt siden da forsvunnet.  Det kan jo bli ganske store krefter på en slik ting.  Jeg har visst greid meg fint uten en slik ting en stund nå - men sommeren 2023, like før den ble installert, så hadde jeg altså et uhell.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det er egentilg en løsning for å bøte på et dårlig design. Problemet er at genoafallet kan snurre med genoaen når den ruller inn eller ut. Hos meg har jeg ikke dette problemet, viser det seg i praksis. Men da ligger jeg helt på grensen. Så de bøylene jeg har poppet på nå kommer til å forsvinne. Helt garantert. Og da blir de ikke erstattet, tror jeg. 

Da var masten tilbake i vertikalt leie:

20250630_104537.jpg.f2cd2237850b609addfb32b23cbfde71.jpg

Masten var i følge kranfører Arve vanvittig tung. Hvilket passer med resten av båten. Oppi toppen har jeg nå vindex fra NIRO Petersen. Og så snurrer det en Garmin vindmåler oppi der. Som jeg sa til Admiralen: 'Jeg monterte propellen på Garmin feil vei. Jeg må opp og fikse på det, ellers kommer det til å se ut som vi rygger'. Tenke, tenke: 'Du tuller!' 

Jeg var en tur borti tønnen for kasserte anoder og fant meg en 495 gram anode som ny i fjor veide 500 gram. Hektet den innpå storseilfallet for å lodde masten:

20250630_140634.jpg.3af31a0bf33e6d0bf0020977355e65a6.jpg

Masten skal jo logge litt akterover. Og nå er vinkelen mellom masten og loddet oppi toppen 4,5-ganger-10-i-miuns-fire grader. Og båten er 2 cm skeiv i dekket. Så Hulda vil seile bedre på det ene leggen enn det andre. Riggen er strammet så mye som jeg greide å trekke strekkfiskene. Slike at wirene har det rette 'plinget' når jeg slår på dem med skiftenøkkelen. Så får vi se hur det går. Glemte i farten at det var solskinn i går. Etter en dag ute på dekk, er jeg ille brent. I dag blir det langarmet trøye med høy hals. 

I dag blir det å få opp seilene, koble lanterner og alt det andre man ikke tenker på er en del av riggingen. Seilene er absolutt blytunge. I det hele tatt, denne riggen er ikke mye Dynema, karbonfiber og high tech.

Da er riggen i vertikalen igjen og justeringene slik at det kan til nød brukes. Hvordan folk kan klaske på en mast, huke opp 10 wirer, skru til og si at dette er greit, er beyond me. Det er der jeg avslører min inkompetanse. 

Men nå har årets tur startet. Klippet av stresset. Fylte pizzabilen to ganger og rullet lasten ut i Hulda. Det er bag'er over alt. Ingen vet hvor noenting er. Samme hvert år. Dog, etter 50 år har rutinen blitt slik at vi skjønner at dette ikke er grunn for skilsmisse. 

Planen var: Feie alt ned i båten. Parkere bilen i garasjen, god natt til den. Sove to timer. Ta 01:02-bussen fra Deør og ned til Son. Lagt hodet på puten kl. 22:00, en sønn ringer for et eller annet svada-dill. Natta én gang til. Hoppe i skoa for å nå bussen. Null søvn. 

Nede i Son sentrum har det, siden vi flyttet dit, stått en gammel plankerønne. Sikkert 200 år. Så kjøpte noen lokal eiendomsutviklere eiendommen som rønna står på. Renoverte hovedhuset til en fantastisk stand. Perfekt. I vinter rev de plankene på rønna. På innsiden kom det frem et flott tømmerhus. Jeg hadde håpet at det skulle forblitt et tømmerhus. Men slik blir det ikke. Da vi tok ett-bussen ned til sentrum, fant jeg ut at når vi kommer tilbake er tømmerveggen igjen skjult, måtte ha et bilde:

20250704_010810.jpg.b29426824b39b7d24a2f255e0f1328ac.jpg

Fem minutter spasertur ut til båten. Fant ut at jeg var mer død enn levende. Grunnen til nattseilas var at vinden skulle dreie fra NW til S og øke til 12- til 14 m/s utover fredagen. Men det var bare å innse at gamlingen ikke greier mer enn ett døgn uten søvn. Herpessåret på leppa begynner å åpne seg. Det er melding om at grensen er nådd. Det ble noen timer på øret i Hulda. Til 06:00. Opp og fylle diesel:

20250704_064101.jpg.35efeb063b5431f58fa5826224093f1b.jpg

Svært dyrt til Son å være, hadde ikke noe valg. Det lakk diesel fra tanken. Sikkert en desiliter, kav , stank og bleier. Jeg nekter å fortelle hvor feilen er. Den er min. Og min hemmelighet. Det blir en jobb til vinteren. 

07:00 avgang fra Son. Ut gjennom Bevøysund i vindstillen. Gjennom sundet mellom Jeløy og Gullholmen. Ungikk  å renne de forbanna fergene i senk. Stille. En seiler kom opp akter, passerte 5 knop Hulda med suveren fart. Hulda er og blir et trau for motor, om man ikke velger å brenne 9 liter diesel i timen. Solskinn. Nordavinden hadde for lengst pakket sammen, den vi hadde planlagt som en suksessfaktor. Svart borte på horisonten. Jeg ville ta vestsiden av fjorden sydover. For å ligge i le. Og krysse over mot Sverige når vi var på høyde med Store Færder. Admiralen var ikke enig, Så da traff sønnavinden oss midt i trynet med maks bølger. Farten på 1800 rpm sank til under 4 knop. Etter noen timer satset jeg ekteskapet på 10 liter i timen. V8'ern brummet til og drøye 5 knop gjennom sjøene. Enda har vi 80 hester til å engasjere, om vi ser vi har råd. 

På høyde med Søster-øyene dreier Hvalerøyene mer mot øst og Sverige. Akkurat nok til at vindinstrumentene mente at relativ vind var 30 grader. 12 sekundmeter og en liten flik av genoaen ble rullet ut. Motorseiling. 7 knop så sjøen føyk. Ett brått over båten og jeg var søkk våt fra midjen og ned. Resten av kroppen iført kledelig grønn regnjakke i plastikk for de dype skoger. Vanntett og null trekk. Kunne dreie av enda 5 grader mot øst. Rullet ut mer genoa og stanset motoren. Så 8 knop nokså ofte. Hulda seiler som en reser, og er elendig for motor. 

Hadde for meg at noe manglet. Flagget! Null flagg! 'Admrialen, flagget, hvor er flagget?' 'Du kastet det i fjor, det var bare filler!' Og så videre, skyld måtte plasseres. Ringte Grabbarna (Axelsson Marina Strömstad AB). 'Det er Stålharald, har dere norsk flagg?.... Givitvis, hvilken storlek? Sammafaen, bare det er norsk! 

Hulda seilte inn leden til fergen Strömstad- Sandefjord. Tok seilet rett utenfor moloen til Grabbarna. La til på servicebryggen helt suverent i 12 m/s i hekken. Køla det til i oppløpet og la igjen maling for en hundrings. Deppa. Rakk inn til butikkchef Andreas 20 minutter før stengetid. Kunne velge mellom fire størrelser på Norsk, sydd, flagg. 'Kan vi ligge to netter på utstyrskaia, det er meldt møkkavær?' 'Det löser sig'. 'Vi betaler vanlig havneavgift, det er ikke fordi vi kjenner dere!' 'Inget problem, det löser sig'. Tross alt, vi har lagt igjen nokså mye rød Hempel 2-komponenet poleurethanmaling på bryggens fenderplanke.

Liggedag i dag:

20250705_095340.jpg.9d8158087b57e6affdc32049099d2a66.jpg

Det blir bussen bort til leiligheten, med pit stop på Kaffedoppet, utpå ettermiddagen når plaskeregnet har gitt seg. Var bortom Andreas og Jerker for å betale havneleie. "Det é lungt". "Det blir ikke lungt når jag kommer tilbaks til Admirale uten å ha betalt SEK XXX". Så da var det greit med en markedsmessig avgift. Vi satt i båten og filosoferte, Admiralen og jeg. Vi har vært kunder hos Axelsson Marin i 30 år. Kjøpt tre skjærgårdsjeep'er og mye utstyr. Altid topp service, tilbake fra den gangen grabbarna sprang rundt i kortbukse og foreldrene drev butikken. Det spenner over generasjoner.

Jeg har selv båten i Son og hver vår fyller vi der, uansett pris. Og så blir det å toppe opp litt til høsten samme sted etter ferietur ned over svenskekysten. Heldigvis bruker vi snaut 5 l/t eller under 0,9 l/Nm. Så å spare rundt 500 kroner i året gidder jeg ikke. Det er jo ikke mer enn en havneavgift i høysesongen. Jeg forsøker alltid å sette prisene i relasjon til andre produkter, om det er prisen på et kneipbrød, en time hos kiropraktor, eller . . . . 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...