Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

@Sequoia:

De fleste mistet plassene sine, inkludert oss. En del greide å fikse separatavtaler med havnesjefen etter mottatt oppsigelse. Mao korrupsjon. Greia er at lederen av Tekniska Nemden vil endre regelverket til at det kun er personer som er registrert (skrivne) i Strömstads kommun og betaler inntektsskatt dit som skal ha mulighet for båtplass. Og dette skal, som vanlig prosedyre, innføres med tilbakevirkende kraft. De fleste av 'kompisene' på brygga fikk plass hos Strömstad Marina til fire ganger prisen. Hulda er for stor og for dyp. Det er kun en brygge som kan brukes, og der er det 20 på venteliste til SEK 42000/år.

 

Det er noe dritt at vi kjøpte leilighet i 2005 fordi vi hadde en garantert (av kommunen) sikker båtplass. Nå heter det seg at man ikke skal ha med offentlige myndigheter å gjøre om man kan unngå det. Det gjelder i særdeleshet Strömstads kommun som kjører som en tredjeklasses korrupt bananrepublikk. Det er rett og slett ekstremt. En norsk advokat her nede hevder med styrke at den slags ikke ville kunne finne sted i Norge. Så Sverige er nokså annerledes.

 

@tobixen:

Man kan fylle diesel både i Engelsviken og Utgårdskilen. Sistnevnte har et klundrete system om det skal fylles mer enn for noen få kroner. Men for all del, det funker. Greia i dette tilfellet var at Son la på prisen et par- tre kroner literen fra den ene dagen til den andre. Hovedtanken til Hulda rommer 500 liter, og jeg fylte 486 liter. Været tatt i betraktning fristet det ikke med avstikkere. På høyde med Søster endret kursvinkelen seg såpass at genoaen kunne settes. Da økte faren fra 4 motorknop til til at vi så 8,5 genoaknop. 8,5 knop varte kun i noen sekunder ad gangen. Skal innrømmes. Jevnt over 6 knop. Hele turen endte på snitt fart 5,6 knop. 

 

Det rare med Hulda er at om man skal ha fart med dieselhester, så koster det skjorta. Det er et elendig motorskrog, om man ikke er villig til å betale hva det koster. Seilmessig er det diametralt motsatt. Fra 4 knop for motor til mellom 6,5- og 7,5 knop steady på skarp kryss for bare genoaen. Gjennom sjøene så jeg kunne høre hvordan genakerpeket smalt inn i brottsjøene. Hulda har nå garantert verdens reneste genakerpeke på undersiden. 

I morgen lander vi enten i en bukt nord for Hunnebostrand eller en ankringsplass ved Hermanö. Hvis den siste blir tilfelle, blir det Fish & ships (chips) på Gullholmenbaden. Med rødvin. Kanskje.

 

Allerede nå begynner jeg å gå short på whisky, null rødvin... må til Tyskland å bunkre.  Så får vi se om vi får et treffpunkt med @Lars H.på opp eller nedtur. Eller omvendt.

 

Akkurat nå er det grått. Bikkjekaldt. SW 8- til 10 m/s her vi ligger i le hos Axelsson. 

Link to post
Hulda skrev 30 minutter siden:

Allerede nå begynner jeg å gå short på whisky, null rødvin... må til Tyskland å bunkre.  Så får vi se om vi får et treffpunkt med @Lars H.på opp eller nedtur. Eller omvendt.

 

Vi ligger i Skärhamn frem til mandag, og jeg har flere dunker med rødt. Nå er havnen stapp full pga. trebåtfestival, men når de 70 båtene går i løpet av søndag blir det god plass.

 

pris.jpg.f6e3708da332f545ffbf8f6bd6661339.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...