Hulda Svart 20 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20 timer siden @Sequoia: De fleste mistet plassene sine, inkludert oss. En del greide å fikse separatavtaler med havnesjefen etter mottatt oppsigelse. Mao korrupsjon. Greia er at lederen av Tekniska Nemden vil endre regelverket til at det kun er personer som er registrert (skrivne) i Strömstads kommun og betaler inntektsskatt dit som skal ha mulighet for båtplass. Og dette skal, som vanlig prosedyre, innføres med tilbakevirkende kraft. De fleste av 'kompisene' på brygga fikk plass hos Strömstad Marina til fire ganger prisen. Hulda er for stor og for dyp. Det er kun en brygge som kan brukes, og der er det 20 på venteliste til SEK 42000/år. Det er noe dritt at vi kjøpte leilighet i 2005 fordi vi hadde en garantert (av kommunen) sikker båtplass. Nå heter det seg at man ikke skal ha med offentlige myndigheter å gjøre om man kan unngå det. Det gjelder i særdeleshet Strömstads kommun som kjører som en tredjeklasses korrupt bananrepublikk. Det er rett og slett ekstremt. En norsk advokat her nede hevder med styrke at den slags ikke ville kunne finne sted i Norge. Så Sverige er nokså annerledes. @tobixen: Man kan fylle diesel både i Engelsviken og Utgårdskilen. Sistnevnte har et klundrete system om det skal fylles mer enn for noen få kroner. Men for all del, det funker. Greia i dette tilfellet var at Son la på prisen et par- tre kroner literen fra den ene dagen til den andre. Hovedtanken til Hulda rommer 500 liter, og jeg fylte 486 liter. Været tatt i betraktning fristet det ikke med avstikkere. På høyde med Søster endret kursvinkelen seg såpass at genoaen kunne settes. Da økte faren fra 4 motorknop til til at vi så 8,5 genoaknop. 8,5 knop varte kun i noen sekunder ad gangen. Skal innrømmes. Jevnt over 6 knop. Hele turen endte på snitt fart 5,6 knop. Det rare med Hulda er at om man skal ha fart med dieselhester, så koster det skjorta. Det er et elendig motorskrog, om man ikke er villig til å betale hva det koster. Seilmessig er det diametralt motsatt. Fra 4 knop for motor til mellom 6,5- og 7,5 knop steady på skarp kryss for bare genoaen. Gjennom sjøene så jeg kunne høre hvordan genakerpeket smalt inn i brottsjøene. Hulda har nå garantert verdens reneste genakerpeke på undersiden. I morgen lander vi enten i en bukt nord for Hunnebostrand eller en ankringsplass ved Hermanö. Hvis den siste blir tilfelle, blir det Fish & ships (chips) på Gullholmenbaden. Med rødvin. Kanskje. Allerede nå begynner jeg å gå short på whisky, null rødvin... må til Tyskland å bunkre. Så får vi se om vi får et treffpunkt med @Lars H.på opp eller nedtur. Eller omvendt. Akkurat nå er det grått. Bikkjekaldt. SW 8- til 10 m/s her vi ligger i le hos Axelsson. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Korleis kan det ha seg at eit båtskrog er dårleg for motor, men bra for segl? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Hulda skrev 30 minutter siden: Allerede nå begynner jeg å gå short på whisky, null rødvin... må til Tyskland å bunkre. Så får vi se om vi får et treffpunkt med @Lars H.på opp eller nedtur. Eller omvendt. Vi ligger i Skärhamn frem til mandag, og jeg har flere dunker med rødt. Nå er havnen stapp full pga. trebåtfestival, men når de 70 båtene går i løpet av søndag blir det god plass. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Det er kompliserte greier. Blant annet hvor lett hekken graver seg ned for motor. Hvordan seilkraften løfter hekken, forskyver tyngdekraften forover, øker lengden på vannlinjen osv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Lars H. skrev 4 minutter siden: Vi ligger i Skärhamn frem til mandag, og jeg har flere dunker med rødt. Nå er havnen stapp full pga. trebåtfestival, men når de 70 båtene går i løpet av søndag blir det god plass. Fristende! Vi får se på vær og føreforhold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.