Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

@Sequoia:

De fleste mistet plassene sine, inkludert oss. En del greide å fikse separatavtaler med havnesjefen etter mottatt oppsigelse. Mao korrupsjon. Greia er at lederen av Tekniska Nemden vil endre regelverket til at det kun er personer som er registrert (skrivne) i Strömstads kommun og betaler inntektsskatt dit som skal ha mulighet for båtplass. Og dette skal, som vanlig prosedyre, innføres med tilbakevirkende kraft. De fleste av 'kompisene' på brygga fikk plass hos Strömstad Marina til fire ganger prisen. Hulda er for stor og for dyp. Det er kun en brygge som kan brukes, og der er det 20 på venteliste til SEK 42000/år.

 

Det er noe dritt at vi kjøpte leilighet i 2005 fordi vi hadde en garantert (av kommunen) sikker båtplass. Nå heter det seg at man ikke skal ha med offentlige myndigheter å gjøre om man kan unngå det. Det gjelder i særdeleshet Strömstads kommun som kjører som en tredjeklasses korrupt bananrepublikk. Det er rett og slett ekstremt. En norsk advokat her nede hevder med styrke at den slags ikke ville kunne finne sted i Norge. Så Sverige er nokså annerledes.

 

@tobixen:

Man kan fylle diesel både i Engelsviken og Utgårdskilen. Sistnevnte har et klundrete system om det skal fylles mer enn for noen få kroner. Men for all del, det funker. Greia i dette tilfellet var at Son la på prisen et par- tre kroner literen fra den ene dagen til den andre. Hovedtanken til Hulda rommer 500 liter, og jeg fylte 486 liter. Været tatt i betraktning fristet det ikke med avstikkere. På høyde med Søster endret kursvinkelen seg såpass at genoaen kunne settes. Da økte faren fra 4 motorknop til til at vi så 8,5 genoaknop. 8,5 knop varte kun i noen sekunder ad gangen. Skal innrømmes. Jevnt over 6 knop. Hele turen endte på snitt fart 5,6 knop. 

 

Det rare med Hulda er at om man skal ha fart med dieselhester, så koster det skjorta. Det er et elendig motorskrog, om man ikke er villig til å betale hva det koster. Seilmessig er det diametralt motsatt. Fra 4 knop for motor til mellom 6,5- og 7,5 knop steady på skarp kryss for bare genoaen. Gjennom sjøene så jeg kunne høre hvordan genakerpeket smalt inn i brottsjøene. Hulda har nå garantert verdens reneste genakerpeke på undersiden. 

I morgen lander vi enten i en bukt nord for Hunnebostrand eller en ankringsplass ved Hermanö. Hvis den siste blir tilfelle, blir det Fish & ships (chips) på Gullholmenbaden. Med rødvin. Kanskje.

 

Allerede nå begynner jeg å gå short på whisky, null rødvin... må til Tyskland å bunkre.  Så får vi se om vi får et treffpunkt med @Lars H.på opp eller nedtur. Eller omvendt.

 

Akkurat nå er det grått. Bikkjekaldt. SW 8- til 10 m/s her vi ligger i le hos Axelsson. 

Link to post
Hulda skrev 30 minutter siden:

Allerede nå begynner jeg å gå short på whisky, null rødvin... må til Tyskland å bunkre.  Så får vi se om vi får et treffpunkt med @Lars H.på opp eller nedtur. Eller omvendt.

 

Vi ligger i Skärhamn frem til mandag, og jeg har flere dunker med rødt. Nå er havnen stapp full pga. trebåtfestival, men når de 70 båtene går i løpet av søndag blir det god plass.

 

pris.jpg.f6e3708da332f545ffbf8f6bd6661339.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vi ligger fremdeles i Strömstad og venter på mindre vind midt i baugen. Turen fra Son resulterte i 6,7 liter i timen. Og vi kan ikke fortsette slik. 

 

Ellers går det greit. Er på Kaffedoppet hver dag for en Budapesttårta og kaffe. 

 

De som har fulgt med, vet at jeg poppet fast to rustfrie bøyler i toppen av masten for å holde kontroll på genoafallet:

20250706_190012.jpg.6f7ec25c196b0253ad8332de46ae791b.jpg

De bøylene ligger et sted syd for Søster. Det ser ut til at riggen greier seg utmerket godt uten. Denne 'avviseren' er der for å hindre at fallet snurrer seg med rundt staget ved inn- eller utrulling.  Så det var en blemme, kan man si. Samt bortkastet tid og penger.

 

Link to post

Nå har vi brukt nesten en uke av ferien, og ikke kommet lenger enn til Gullholmen/Hermanö. Vi skulle brukt NW frisk vind i dag for å seile over til Danmark, men vi gad ikke. Dette er for dårlig. Men vi spoler tilbake til i går. Avgang fra Strömstad og motring hele veien ned hit. I Strömstad kjøpte vi norsk flagg for å ha fra hekken. Jeg ville ikke ha for stort flagg, men det flagget jeg kjøpte er ett lite nummer større enn det små barn vifter med til 17. mai. Det får duge, men ser noe latterlig ut. Spesielt når man møter dansker der snippen av flagget skal slepe i sjøen, av en eller annen grunn. Nok om det. Ut i Kosterfjorden og forbi Resö. I sydhavnen der lå:

20250707_091131.jpg.4efc721638e50428d09f86747a2e5708.jpg

Etter oss kom denne. Holdt samme kurs og fart.20250707_092755.jpg.f54f5888897aa355a5c1675d981b593c.jpg

Da vi hadde passert Brureholmen, fikk Athene nok av max 5 knop og passerte oss med 6,5 knops fart.20250707_093036.jpg.9fa9944835f1782a8bdc82f80824a633.jpg20250707_093109.jpg.fb0a024dd4904e4ebcb66af2938facec.jpg

Skipper'n om bord stod ivrig å lufttegnet Huldas linjer for elevene. Jeg kunne anta at han fortalte at Hulda er en gammal plåtlåda fra 80-tallet, ett elende på vannet. Plåtlåda kan oversettes med blikkboks. Man må bare bli fornærma og krenket, selv om man ikke hører en plikk av hva fyren sa. Men forbannet skal man bli, sånn for sikkerhets skyld.

 

Videre motret vi forbi Hunnebostrand, mange ledige plasser i havnen. Inn i Sotekanalen. Her blir man forbauset over antallet nye landsmenn hos broderfolket:

20250707_141901.jpg.d69961e86fc8bf7baa0ecc9ddf53ab87.jpg

Det er altså så forjævelig mye canadagås og skarv. Gåsen her flokkes rundt de lokale, uintelligente skremslene. Söta Bror, dere må finne på noe bedre enn 'tyg på sticka'! Det er i Norra Bohuslän trolig mer skarv og gås enn svensker uten fjær på to bein. Det er rett og slett enormt. Der kuene beiter, er de firbente trengt bort i et hjørne. Resten er befolket av gjess. Antall fugl har eksplodert på fem år.

 

Det tok våtter og vinter før brovakta gad åpne broen denne gangen. Til slutt var det ingen biler i sikte. Mulig man må ringe for å vekke den kommunalansatte:

20250707_141314.jpg.4b29063ce81c69cdbc4598272aaab90a.jpg

På 70-tallet var det slik at man til tide måtte vente et times tid.

 

Ellers putret V8'ern stille langs øyene av rød granitt:

20250707_133527.jpg.8322292b062fc3932e92c565fb331389.jpg20250707_132811.jpg.55b7927d1df4d63091ebce0f70af9455.jpg

Det er stort sett rødt der ikke skarven har driti det hvitt og utryddet all vegetasjon. På det øverste øybildet har det sneket seg inn en linselus. Nesten umulig å unngå her syd.

 

Veldig mange av øyene er prydet av steinbrud fra tidligere tider. Nå er det kulturminner. Men nåde den som hugger ut en øy eller to i dag, da er det miljøkriminalitet:

20250707_132934.jpg.2a0d06fdbf81778177712f5dd323dcf5.jpg

20250707_133012.jpg.d93e4a06b7c45d75c060210cc3f7500e.jpg

Noen plasser er det også stablet opp rene kunstverk:

20250707_133037.jpg.668ca499eb0b46285a9d9f04ef7dc404.jpg

Vernesko anbefales. 

 

Vi passerte Hasselösund, Kungshamn og Smögen. God med plass alle stedene. Mange som ligger for anker og trolig joller inn. Gjestehavnen i Kungshamn har blitt utvidet med et anlegg borte ved Smögenbroen. 

 

Ute i skjæra syd for Lysekil traff vi denne:20250707_170244.jpg.8a3daeec0d44ca1a5caa79ff9f30737e.jpg

Gratitude gled av gårde med blafrende seil i 3,5 knop. Man mistenker motorseiling.

Så da passerte vi til slutt evindelige Islandsberg i blikkstille. Vi har aldri opplevd truende forhold her, som er en av de farligste plassene på hele kyststrekningen. 20250707_181155.jpg.8ee24c0ad9406ab4653e476802598ea3.jpg

 

Admiralen er like bekymret hver gang vi kommer hot for at plassen vår skal være opptatt. Slik ble det i år:

20250707_183831.jpg.a89d2e1bae9389577968566d34502fb0.jpg

Og slik har det vært hver eneste gang vi har vært nedover, med unntak av en gang. Da lå vi langsetter flytebryggen i sydenden av havnen. Rødmalingen vi la igjen etter en hårdhendt landing i fjor, er fremdeles synlig på kaiplankene. Og skjøteledningen vår er på centimeteren lang nok til å nå frem til strømstolpen. Som skrevet over, var meningen å stikke av gårde tidlig i morges. Det var vindkuler, yr, kaldt og guffent. Jeg var trøtt i trynet, måtte på do kl. 03:10. Ikke fordi jeg er gammel, men fordi jeg hadde drukket opp resten av whiskyen min. Så vi gikk hit i stedet:

20250708_142901.jpg.799d31379045fd550e4b1c47bd149d55.jpg

Dessert etter fish & slips. Gullholmsbaden kan varmt anbefales. Utsikt fra vinduet:

20250708_145555.jpg.421b1b6da506f1d3f4a15aac690f5c79.jpg

Forsvarsmakten boblet forbi. Forrige gang var det en norsk politibåt som hadde forvillet seg inn i sundet her. 

 

Så da har vi spist, drukket, blitt trøtte og slappe. Jeg må skjerpe meg. Nå greier jeg 10 push up med et skrik. I våres, altså på ettervinteren, tok jeg 20 så det peip. Det er også fem kilo siden. Det har gått bratt nedover. 

 

Men i morgen er vi muligens under veis igjen. Enten sydover mot Malö, eller over retning Sæby. Eller så blir vi her. Time will show. I Oslo rapporterer datteren knallsol og 25 grader. Her er det grått og trist.

 

20250707_182135.jpg

 

Litt om motor:

Fra Son til Strömstad brukte vi i snitt 6,7 liter/time når vi ikke kunne seile. Det var møkkasjø og vi måtte gi på litt. Og snittfart 5,7 knop. Det var seilingen som øket snittfarten. Til tider glimtet Hulda til med rundt 8 knop. Fra Strömstad til Gullholmen var snitt forbruk 4,8 liter/time og snittfart var 4,8 knop. For motor er Hulda en typisk 5-knoper. For å holde denne farten, ligger motoren på rundt 1600 rpm. Øker vi til ca. 1900 rpm så øker farten til 6,5 knop, og forbruket øker til minst 7 liter i timen. Øker vi til 8 knop og 2200 rpm bruker vi mer enn 10 liter i timen, og motoren heller så mye ned i bakkant at det luker smøreolje av eksosen. Maks turtall og 140 hk er ved 3600 rpm. Så denne motoren driver og lunker rundt i nedre del effektregisteret. Siden installasjonen i år 2000 har den akkumulert 1500 timer, pluss 50 timer uten teller. Denne motoren er satt opp med alt for mange hester i forhold til hva konstruksjonen egentlig tåler. De svake delene er veivaksling, overheting ved høyt effektuttak, sprekker i topplokk, sprekker i forkammerpluggene. Når disse pluggene sprekker så mye at bitene faller ned på stempeltoppene, er det game over for hele motoren. Men holder man effektuttaket langt nede, kan- understreker kan- motoren holde ganske bra. Hvilket man må si denne motoren har gjort. Ren motor veier 700 lbs, eller rundt 300 kg. Så kommer 25 kg svinghjul og vannkjølte manifolder i tillegg. Så rundt 350 kg for hele greia. Som ikke er så forferdelig mye for en motor uten turbo som yter opp til 160 hk.

Link to post
13 minutes ago, Hulda said:

Jeg ville ikke ha for stort flagg, men det flagget jeg kjøpte er ett lite nummer større enn det små barn vifter med til 17. mai. Det får duge, men ser noe latterlig ut. Spesielt når man møter dansker der snippen av flagget skal slepe i sjøen, av en eller annen grunn.

 

I store deler av EU nå, så er det polske flagget blitt veldig populært -  de har enkel åpen registrering, man kan altså enkelt registrere båten sin på Internett uten å bevise at man har noe tilknytning til Polen, betale en slump med penger - og da er det snakk om en engangsavgift og ikke noen årlige avgifter - og vipps har man en polskregistrert båt hvor polske regler gjelder, en båt som kan brukes helt fritt i hele EU (i allefall sålenge man kan bevise å ha betalt MVA i EU for den).  Jeg har et inntrykk av at det er mer regler å forholde seg til i Polen enn i Norge, men sammenlignet med mange Middlehavsland så er det svært avslappet.  Ingen krav om årlig teknisk kontroll eller andre krav som lokale myndigheter måtte stille til lokalt registrerte båter.  Bekvemmelighetsflagg, altså.  Nå surrer jeg meg bort igjen - poenget mitt er at man ofte kan se forskjell på et polsk bekvemmelighetsflagg og et polsk flagg på en "ekte" polsk båt - bekvemmelighetsflagget er så lite som det er mulig å få kjøpt, mens ekte polakker seiler rundt med et stort flagg.  Ikke like stort som en gjennomsnitts Dannebrog, og ingen regler uten unntak, selvfølgelig.

 

Malta har også åpent register, og det er mistenkelig mange store skip og større luksusbåter som har "hjemmehavn" i Valetta - til tross for at Valetta knapt har fotøyningsmuligheter.  Det virker som at de som seiler med maltesisk bekvemmelighetsflagg stort sett bruker et litt større tøystykke enn de som seiler med polsk bekvemmelighetsflagg.

 

Selv har jeg to flagg - et relativt underdimensjonert Biltema-flagg og et litt overdimensjonert flagg fra Oslo Flaggfabrikker.  Ligger jeg til offentlig skue så foretrekker jeg det store flagget, seiler jeg i ruskevær, så sliter jeg heller i stykker det lille flagget enn det store.  Så er jeg ikke flink til å sy så ofte blir det flagget som for tiden er mest skadet på lager og venter på at jeg har noen som kan sy ombord.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Hulda skrev for 1 time siden:

 

20250707_091131.jpg.4efc721638e50428d09f86747a2e5708.jpg

 

20250707_170244.jpg.8a3daeec0d44ca1a5caa79ff9f30737e.jpg

 

 

………Som ikke er så forferdelig mye for en motor uten turbo som yter opp til 160 hk.


både Athene (som ikke er en Kryssarklubbåt) og Gratitude har vart på Nordisk Skutetreff i Fredrikstad, Isegran fartøyvernsenter har vært vert…….neste år blir det Aarhus

 

På tal om motorkraft…min sløydlærer på 70-tallet jobbet som skipper på Gratitude på den tiden, han fortalte att Gratitude da hadde en liten motor på bare 18 hk ! Han turte ikke å gå inn mellom pirene i Skagen for bare maskin, han måtte seile inn, o sen legge til for motor.

Det kan ju gå litt strøm der utenfor pirene.

samme sløydlærer som vi hadde i Navigasjon, da jeg tok Båtførern !

S/Y Gunga Din

Link to post

Vet ikke. Slik det ser ut nå, kommer vi til å seile til Læsø eller Sæby på fredag. Det er den første dagen uten vinden midt i baugen, eller null vind. Vi blir liggende på Gullholmen inntil vi drar. Fra Danmark nord, er planen at vi følger Jylland sydover gjennom Middelfart og sydover der. For så å ende opp i Flensburg. 

 

Sæby er en sterk kandidat. Deretter kommer Grenaa, som vi misliker, men havnen ligger strategisk til. Inn til Hals blir for langt. Middelfart gidder vi ikke. Så sydover der blir det vel en del ankring. Vi kommer sikkert til å lande i Sønderborg. Veien nordover tilbake til Son, vet jeg ikke. Om vi får tid, kunne jeg tenke meg en tur bort til Travemünde/Lübeck. Så blir det vel svenskekysten nordover. 

Link to post

Bønnerup er vel en grei plass også. 

Ser an hvordan været er når jeg kommer ned mot Mandal i mårå. Så ser vi om det blir en lange tur å havner i DK i morgen kveld. 

Bølgene avgjør 🤣 Men ser hvordan turen blir for meg. Hjem å jobbe litt 21 til 31. Så rett ned med fly igjen. 

Parkere båten i Kerteminde når jeg er på jobb. Er der jeg kommer ifra, så har folk som ser etter de når jeg er borte.

 

 

 

Link to post

Bønnerup er en fin plass. Men det er ikke mer enn noen ganske få plasser som kan brukes av Hulda. Og de er i den trange tarmen der den gamle yrkeshavnen er/var. I lystbåthavnen går Hulda på grunn. Vi tilbrakte noen dager der i fjor på vei hjem. 

 

Kerteminde har jo også et godt rykte fra Roger jo. Vi skulle vært en tur innom der i fjor, men det passet ikke. 

Link to post

Gøy å lese skildringer fra båter som er på tur. Vi starter vår tur sydover svenskekysten i neste uke en gang. Denne uken er vi i Calpe i Spania, og på ekspedisjon idag med taxi t/r til 60 € til en strand med en spennende grotte man kunne dykke i, så var den stengt ved ankomst pga bølger fra feil retning, og så kom regnet. Regnet ! På sydentur :ler:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

La oss først utenpå noen som hadde lagt seg utenpå noen som man ikke skulle legge seg utenpå (da burde de jo hatt et sånt skilt hengende). Så dro en fiskebåt som vi fikk plassen til. Jeg hadde alltids klart å skvise oss inn andre steder, er bare 6 meter bred, dvs. opp mot et par meter smalere enn andre 40-fotere. 
(Vidar: Hører du meg tilbake til 1975, så sleng på et par meter til i bredden, jeg ligger nesten aldri i havn, men vil gjerne ha mer plass og stabilitet/kvadratmeter duk, og asynkrone skrog har nok uansett liten effekt på denne skuta.)

 

Har bare vært her én gang tidligere for ca. 10 år siden, så vet ikke hvor fullt det ellers pleier å være her, men med vøret som er meldt så renner nok svenskene fort inn her, ja.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...