Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Hulda skrev On 8.7.2025 at 16.48:

Strömstad kjøpte vi norsk flagg for å ha fra hekken. Jeg ville ikke ha for stort flagg, men det flagget jeg kjøpte er ett lite nummer større enn det små barn vifter med til 17. mai. Det får duge, men ser noe latterlig ut. 

 

Her ligger jeg, helt i Sætre, anføttes med en fin regattabåt fra 80-90-tallet, rett under 50 ft tipper jeg. Uansett hvor lite flagg du har kjøpt garanterer jeg at han har mindre. Lite nok til at trompetpolitiet ikke får øye på det etter kl 2100 med god margin ... ca 10x20cm vil jeg tro. Altfor lite til å være gjesteflagg, eller 17-mai-flagg for den saks skyld. Man blir nysgjerrig...

Link to post

Takk for det! Til foto bruker jeg Samsung mobil, kjempeflott kamera.

 

I dag har det vært travelt her på Hermanö/Gullholmen. Det er som forsidebildet til katalogene fra Flak. Én sak som markant har endret seg, er unger/ungdom i joller med tildels store motorer. Så langt har jeg ikke sett et eneste tilfelle av drittkjøring. Det er fullstendig eksemplarisk med flytevest. Det som imidlertid er problematisk og farlig, er småbarn på padlebrett. De greier rett og slett ikke å tilpasse seg trafikkbildet. Fergen som går her er en stor båt, og havnen er trang. Det blir en del tuting for å rydde leden for unger som ikke greier å konsetrere seg. Kan tenke meg at de er sånn 8- til 10 år. Og i dag har det vært seks brett padlende rundt i leden her, i innløpet til havnen og inne i havnen.

 

Mange båter utenpå hverandre. Det virker som at tre i bredden er maks. På plassen der Hulda ligger, virker det som at kun én i bredden er ønskelig grunnet fergen og annen yrkestrafikk. Som denne her, vanlig fraktebåt på kysten:

20250710_114400.jpg.24e6cd1e5fbbca88514f57dcf73d0956.jpg

 

Skyene bunker opp over land i løpet av dagen, og forsvinner om kvelden:

20250710_150212.jpg.e941ae7c71673dac5eca95033a5960ea.jpg

 

DS Göteborg har anløp med passasjerer på Gullholmen. Den blir liggende en times tid før den går videre nordover. Båten har fler bulker enn Hulda, langt fler. En annen seilbåt som passerte i dag var NIKITA, London. Drøyt 30 meter lang og 8 meter bred, bygget i carbon sandwitch. Den gikk så nær at jeg gad ikke ta bilde av den. Båten lå også for anker i Strömstad.

 

 

Jeg er svak for trebåter:20250710_151841.jpg.f107f6a995433887463083cb73646d09.jpg

Denne her er et møbel, flygel. Bygget med borgangene festet til spantene med trenagler.

 

Mer i dag? Det passerte den største cabincruiseren jeg noengang har sett. Oppe i femte etasje satt det noen bittesmå mennesker. Gad ikke ta bilde.

 

Så ut av ville blå ankom seks båter fra Belgia pakket med ungdommer, sånn mellom 16- og 19 år. Seks båter hvorav to med innenbordsmotor, fire med 15 hk Yamaha. En av dem har overbygg, resten er åpne. Oppi dem er mellom 50- og 60 personer. Privatliv må være en nokså tynn affære. Her er det verken kaffemaskin eller rettetang:

20250710_185738.jpg.79d5424d62df133c5c7baefc23169fc4.jpg

20250710_185701.jpg.88eed91ec83036674367e4ffd914b409.jpg

20250710_191144.jpg.ff64e365ba23ad3ecc965c97662d4cf1.jpg

På utsiden av Hulda ligger en irsk spissgattet stålbåt. De er bare på land for å handle mat. Deretter skulle de ned til ankringsplassen midt på Hermanö. De fant hsvneprisene så ekstreme at de sjelden ligger over om natten.

20250710_084116.jpg.ca4f1a45f9d65c56d1a6a26ea93725d9.jpg

 

Bildet tatt fra Lotsutkiken, der det råtne tårnet av treverk nå er revet:

20250710_084055.jpg.b19b9bcb3783c4fce587af8006c087f5.jpg

 

I morgen tidlig gjør vi bruk av nordavinden for å seile over til Danmark.

 

 

 

20250710_151841.jpg

20250710_145859.jpg

Link to post
Hulda skrev 1 time siden:

En annen seilbåt som passerte i dag var NIKITA, London. Drøyt 30 meter lang og 8 meter bred, bygget i carbon sandwitch. Den gikk så nær at jeg gad ikke ta bilde av den. Båten lå også for anker i Strömstad.

Den heter nok Nikata og er eid av oljefondsjefen Nicolai Tangen. Den har ligget ankret overalt i området Strømstad til Grebbestad hver sommer de siste årene. Har sett den under seil et par ganger, det går unna for å si det mildt!

Link to post
10 hours ago, quantumduck said:

Så lenge fallet er stramt går det vel fint, det må være fler enn deg som har røska løs den bøylen der vil jeg tro ... 

 

Ja, min ble installert "relativt nylig", og er borte nå.  Trenger man den?  Janei, kanskje ikke.

 

På vei fra Polen til det punktet hvior jeg virkelig kunne trengt en slik ting var det en teilt liten taustump som hang fra toppen av masta.  Jeg sjekket det ut en gang og tror jeg kom frem til at det var genoafallet som var knytt fast til trommelen og hadde en ekstra tamp som bare hang fritt der.  Jeg merket meg flere ganger at genoaen plutselig ikke ville rulle inn på veien fra Polen, jeg er ganske sikker på at problemet lå i at denne tampen satte seg fast.  Jeg har ikke sjekket hvordan innfestingen av genoafallet på trommelen er i dag, men det er i allefall ingen synlige tamper når jeg studerer dette fra dekk nå - og jeg tror bare det er én gang jeg har hatt problemer med å rulle inn genoaen etter uhellet hvor forstaget røk - og da var det vel innrullingstauet som hadde rotet seg til på rullen (moral: alltid slippe ut innrullingstauet med litt motstand, og sørge for at innrullingstauet er litt stramt og festet under normal seiling med hele genoaen ute).  Jeg skulle tro at dette også er et økt problem dersom rulla er gammel og går dårlig rundt.  Det kan være en fordel å klatre opp og gjøre rent fra tid til annen har jeg hørt.

 

Så lenge man er litt oppmerksom og klar over problemstillingen så går det jo greit på et vis, det er jo bare å slippe ut litt igjen og forsøke på nytt med innrulling.  Problemet mitt er jo at jeg ofte har mannskap ombord som ikke er helt forberedt på denne problemstillingen.  Økende motstand i innrulling blir da ofte møtt med at man slipper ut mer skjøte, noe som bare gjør situasjonen mer kaotisk!  Eventuelt, ved bruk av elektrisk winch, å bare holde knappen inne helt til staget ryker.  Det er ikke helt uten grunn at jeg ofte rett og slett holder denne knappen hemmelig for mannskap.  Jeg husker en episode for en god del år siden, da var det en pappa ombord som rett og slett ble sint etter å ha vinsjet, vinsjet, vinsjet i flere dager og plutselig fikk vite at jeg hadde en elektrisk motor på vinsjen!

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev 49 minutter siden:

 

Ja, min ble installert "relativt nylig", og er borte nå.  Trenger man den?  Janei, kanskje ikke.

!

Da har de nok blitt feil installert.

De bøylene Hulda forsøkte seg med blir for pinglete, må bruke noe som er beregnet for disse kreftene, som f.eks. denne https://www.seasea.se/segling/mast-bom/falledare-seld-n

 

Monteres originalt med selvgjengende skruer, muligens Monel popnagler også gjør susen.

 

Med taufall uten wire, så holder vel disse ofte båtens levetid...

 

Link to post

Det var den jeg hadde som wiren saget seg gjennom. Satt med samme pop som jeg mont 6 mm bøyler med. Men nå har vi Käringön på SB baug på vei mot Læsø Vesterhavn. Käringön melder skog av master og mange for anker.Det blir svært friske vinder utover dagen. Nå ligger vi for 4,6 motorknop i rel. vindstille. Tåkebanker ute i sjøen. Her sol.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...