quantumduck Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Hulda skrev On 6.7.2025 at 20.36: De som har fulgt med, vet at jeg poppet fast to rustfrie bøyler i toppen av masten for å holde kontroll på genoafallet Så lenge fallet er stramt går det vel fint, det må være fler enn deg som har røska løs den bøylen der vil jeg tro ... Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Hulda skrev On 8.7.2025 at 16.48: Strömstad kjøpte vi norsk flagg for å ha fra hekken. Jeg ville ikke ha for stort flagg, men det flagget jeg kjøpte er ett lite nummer større enn det små barn vifter med til 17. mai. Det får duge, men ser noe latterlig ut. Her ligger jeg, helt i Sætre, anføttes med en fin regattabåt fra 80-90-tallet, rett under 50 ft tipper jeg. Uansett hvor lite flagg du har kjøpt garanterer jeg at han har mindre. Lite nok til at trompetpolitiet ikke får øye på det etter kl 2100 med god margin ... ca 10x20cm vil jeg tro. Altfor lite til å være gjesteflagg, eller 17-mai-flagg for den saks skyld. Man blir nysgjerrig... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli Takk for det! Til foto bruker jeg Samsung mobil, kjempeflott kamera. I dag har det vært travelt her på Hermanö/Gullholmen. Det er som forsidebildet til katalogene fra Flak. Én sak som markant har endret seg, er unger/ungdom i joller med tildels store motorer. Så langt har jeg ikke sett et eneste tilfelle av drittkjøring. Det er fullstendig eksemplarisk med flytevest. Det som imidlertid er problematisk og farlig, er småbarn på padlebrett. De greier rett og slett ikke å tilpasse seg trafikkbildet. Fergen som går her er en stor båt, og havnen er trang. Det blir en del tuting for å rydde leden for unger som ikke greier å konsetrere seg. Kan tenke meg at de er sånn 8- til 10 år. Og i dag har det vært seks brett padlende rundt i leden her, i innløpet til havnen og inne i havnen. Mange båter utenpå hverandre. Det virker som at tre i bredden er maks. På plassen der Hulda ligger, virker det som at kun én i bredden er ønskelig grunnet fergen og annen yrkestrafikk. Som denne her, vanlig fraktebåt på kysten: Skyene bunker opp over land i løpet av dagen, og forsvinner om kvelden: DS Göteborg har anløp med passasjerer på Gullholmen. Den blir liggende en times tid før den går videre nordover. Båten har fler bulker enn Hulda, langt fler. En annen seilbåt som passerte i dag var NIKITA, London. Drøyt 30 meter lang og 8 meter bred, bygget i carbon sandwitch. Den gikk så nær at jeg gad ikke ta bilde av den. Båten lå også for anker i Strömstad. Jeg er svak for trebåter: Denne her er et møbel, flygel. Bygget med borgangene festet til spantene med trenagler. Mer i dag? Det passerte den største cabincruiseren jeg noengang har sett. Oppe i femte etasje satt det noen bittesmå mennesker. Gad ikke ta bilde. Så ut av ville blå ankom seks båter fra Belgia pakket med ungdommer, sånn mellom 16- og 19 år. Seks båter hvorav to med innenbordsmotor, fire med 15 hk Yamaha. En av dem har overbygg, resten er åpne. Oppi dem er mellom 50- og 60 personer. Privatliv må være en nokså tynn affære. Her er det verken kaffemaskin eller rettetang: På utsiden av Hulda ligger en irsk spissgattet stålbåt. De er bare på land for å handle mat. Deretter skulle de ned til ankringsplassen midt på Hermanö. De fant hsvneprisene så ekstreme at de sjelden ligger over om natten. Bildet tatt fra Lotsutkiken, der det råtne tårnet av treverk nå er revet: I morgen tidlig gjør vi bruk av nordavinden for å seile over til Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Gubben bak Samsungen tar gode bilder. Kommentarene løfter innholdet så det blir interessant og hyggelig å lese! Er grunn til at tråden har 391.3k visninger! Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Okkaby Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Tror det er ganske mye folk på Læsø. Var veldig mye båter på vei ditt idag. Derfor jeg endret kurs å dro til Sæby i stedet. Her er det Havnefest fra i mårå. Havnefest også i Bønnerup. Ser om jeg kommer opp i goe tid å kan finne en plass der nede før alle helge folkene kommer. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Hulda skrev 1 time siden: En annen seilbåt som passerte i dag var NIKITA, London. Drøyt 30 meter lang og 8 meter bred, bygget i carbon sandwitch. Den gikk så nær at jeg gad ikke ta bilde av den. Båten lå også for anker i Strömstad. Den heter nok Nikata og er eid av oljefondsjefen Nicolai Tangen. Den har ligget ankret overalt i området Strømstad til Grebbestad hver sommer de siste årene. Har sett den under seil et par ganger, det går unna for å si det mildt! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli 10 hours ago, quantumduck said: Så lenge fallet er stramt går det vel fint, det må være fler enn deg som har røska løs den bøylen der vil jeg tro ... Ja, min ble installert "relativt nylig", og er borte nå. Trenger man den? Janei, kanskje ikke. På vei fra Polen til det punktet hvior jeg virkelig kunne trengt en slik ting var det en teilt liten taustump som hang fra toppen av masta. Jeg sjekket det ut en gang og tror jeg kom frem til at det var genoafallet som var knytt fast til trommelen og hadde en ekstra tamp som bare hang fritt der. Jeg merket meg flere ganger at genoaen plutselig ikke ville rulle inn på veien fra Polen, jeg er ganske sikker på at problemet lå i at denne tampen satte seg fast. Jeg har ikke sjekket hvordan innfestingen av genoafallet på trommelen er i dag, men det er i allefall ingen synlige tamper når jeg studerer dette fra dekk nå - og jeg tror bare det er én gang jeg har hatt problemer med å rulle inn genoaen etter uhellet hvor forstaget røk - og da var det vel innrullingstauet som hadde rotet seg til på rullen (moral: alltid slippe ut innrullingstauet med litt motstand, og sørge for at innrullingstauet er litt stramt og festet under normal seiling med hele genoaen ute). Jeg skulle tro at dette også er et økt problem dersom rulla er gammel og går dårlig rundt. Det kan være en fordel å klatre opp og gjøre rent fra tid til annen har jeg hørt. Så lenge man er litt oppmerksom og klar over problemstillingen så går det jo greit på et vis, det er jo bare å slippe ut litt igjen og forsøke på nytt med innrulling. Problemet mitt er jo at jeg ofte har mannskap ombord som ikke er helt forberedt på denne problemstillingen. Økende motstand i innrulling blir da ofte møtt med at man slipper ut mer skjøte, noe som bare gjør situasjonen mer kaotisk! Eventuelt, ved bruk av elektrisk winch, å bare holde knappen inne helt til staget ryker. Det er ikke helt uten grunn at jeg ofte rett og slett holder denne knappen hemmelig for mannskap. Jeg husker en episode for en god del år siden, da var det en pappa ombord som rett og slett ble sint etter å ha vinsjet, vinsjet, vinsjet i flere dager og plutselig fikk vite at jeg hadde en elektrisk motor på vinsjen! Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars Hansen Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli tobixen skrev 49 minutter siden: Ja, min ble installert "relativt nylig", og er borte nå. Trenger man den? Janei, kanskje ikke. ! Da har de nok blitt feil installert. De bøylene Hulda forsøkte seg med blir for pinglete, må bruke noe som er beregnet for disse kreftene, som f.eks. denne https://www.seasea.se/segling/mast-bom/falledare-seld-n Monteres originalt med selvgjengende skruer, muligens Monel popnagler også gjør susen. Med taufall uten wire, så holder vel disse ofte båtens levetid... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli Det var den jeg hadde som wiren saget seg gjennom. Satt med samme pop som jeg mont 6 mm bøyler med. Men nå har vi Käringön på SB baug på vei mot Læsø Vesterhavn. Käringön melder skog av master og mange for anker.Det blir svært friske vinder utover dagen. Nå ligger vi for 4,6 motorknop i rel. vindstille. Tåkebanker ute i sjøen. Her sol. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.Juli Link til dette innlegget Svart 11.Juli Ser fra soveroms vinduet at detcer tåke her i Sæby også. Greit radar fungere igjen da Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli Fra loggen: 11.07.2025. Opp kl. 05:05. Klarvær, NE 3 m/s, 16°. Inne 19,9° og RF= 59 %. Li= 88 %. 06:05 Fra kai. Belgierene lå og sov alá sardiner i boks: En person i hver sovepose, tett i tett. Tenk når det regner dag ut og dag inn. Passerte ankerplassen på Hermanö for motor: Båten lengst til høyre er den irske stålbåten fra forrige episode. 07:35 satte storseil. Vind NE 3 m/s. Vi var da nesten på høyde med Måseskär: Ute i rom sjø kommer overseilingskartet frem og Admiralen navigerer med tannpirkernøyaktighet og forbløffende presisjon: 16:35 fortøyd Vesterø Havn etter anvisning og assistanse fra den alltid tilstedeværende, blide og energiske havnebetjent Flid. TT= 1521,8. Li= 62 %. Ca. 57 nm. Etter en noe sivilisert start på seilasen, ble den etter hvert nokså dyrisk. Vi var oppe i NE 15 m/s for fulle seil. Det var ikke noen grunn til å reve seil, for vi krenget ikke noe særlig. Maks krenging var 23 grader. Nå og da kom det en ekstra sjø og en ekstra kulingbyge og slo oss ned. Men altså, maks 23 grader. Det var ikke plasking eller vann over dekk. Burde hatt en video. Problemet, om noe, er at alle konstruksjoner er kompromisser. Her om bord er det styrke og innebygget sikkerhet som trumfer det meste. En ulempe, andre enden av regnestykket, er intolleranse for høy fart: Når vi kommer opp i 9 knop begynner roret å vibrere. Roret er smalt og dypt. Når vi runder 10 knop begynner jeg å lure på om noe har røket. I morgen skal jeg ha en gjennomgang av drivverket. Så nå ligger vi her: På utsiden av båten til havnefogeden. Og nå klappet det til en mindre tysker til på utsiden av oss. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli Ellers så er erfaringen at Vesterø Havn er en travel og meget veldrevet havn. Vi hadde som mål og spise Fish & Slips i en restaurant opp i 'bakken', det er nokså flatt her, så man må bruke fantasien om ordet 'bakken'. Her hadde man kuttet ut sjømat, med unntak av muslinger. Derfor fulgte vi Flid sin anvisning om å bruke fiskebutikken på kaien. Denne har også uteservering. Der man går inn og bestiller/betaler og så brøles det ut fra luken: 'Firs-og-halv-fems' eller noe i den duren der. Kan du ikke telle på dansk, ingen mat. Vi spiste to dager på rad. Maten er fortreffelig, og så pass rimelig at det ikke er noen vits i å tilberede om bord: En dag kom en replika av Slocums hva-den-nå-heter inn på havnen og skulle bakke inn i yrkesbåthavnen. Etter heftige kommandorop fra rordamen, hoppet 'Rusken' fra Son i jolla og ga baugen en dytt slik at de gled på plass: Jepp, det var det. Mente jeg hadde et bilde. Det skjer stadig noe. En ettermiddag viste denne seg på horisonten og gled inn i havnen. Med minimum klaring: For på motsatt bryggehode hadde det parkert en stor katamaran, hvis ene skrog stakk ut i løpet. Båten er Aron av hvor-det-nå-er-igjen, tvers over for Rudkøbing. Nedi der. En plass. Svendborg er det. Der er den fra. Dette er en 30 meter lang båt uten finnekjøl og spaderor og 8 meter bred. Verken sideprorpell for eller bak. Mye forover og bakking snudde båten inne i havnen, millimeterpresisjon: Da denne også skulle bakke inn i yrkeshavnen ble det litt i meste laget. På den ene siden lå et par båter utenpå hverandre. Og en stor båt lå parkert på dieselbrygga. Men med vaselin på hver siden og hjelp av @Flid, gled den gjennom åpningen: Aron ble parkert uten på norske: Dette er presisjon på høyt plan. Bare kom på, dem som eventuelt ikke tror krengningen på Hulda under reset mellom Måaseskãr og Læsø Vesterø, her er beviset: Mer senere. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Hulda skrev 18 minutter siden: en stor katamaran Ikke noe bilde?!?! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli Nå er senere: En formiddag, fra andre siden av havnen, hørte jeg en grovt dunk dunk fra en stor semidiesel. Nå hadde jeg ikke registrert noen semidiesler i havnen. Jeg satte det ene benet foran det andre og brakte korpusen i retning av låten. Det var Erkna som hadde fyrt opp motoren. Etter informasjon fra en tilstedeværende mossing, har Erkna en firesylindret rekkemotor på godt 60 liter. Og det er bare smellet fra hver fjerde sylinder man hører i eksosen. Jeg skjønner ikke hvordan, men nok om det. Erkna lå der og dunket. Nå anså jeg vel skipper'n på Aron for å være nokså unik innen manøvrering. Så hvordan en skulle få dreid Eikna rundt i den trange havnen anså jeg som umulig. På motsatt side lå båter hele veien, hvorav ytterst to båter på utsiden av hverandre. Aron hadde flyttet seg et hakk lenger inn og lå på utsiden av en lokal fisker. Flink trådte til og trakk baugen på Ekna ut fra kaia: Når baugen var sånn 45 grader ut, ropte skipper'n fra styrhuset: "Nå greier vi det, slipp sleperen". Mannen måtte være sprø, slik jeg så det. Erkna hadde en person i baugen og en i hekken. Han tredde baugen på Erkna inn bak hekken på seilbåten i bildet, slo bakk, Erkna ség rundt. Noen bakk og forover, Erkna var fri: Imponerende! På slippen står det en, hva ser jeg, Ansö 39 med to master. Jeg snakket med eieren. Han har hatt båten i 40 år siden ny, men nå skal den selges. Som han sa, 'når jeg ikke lenger tør å bli heist opp i riggen, så er det på tide å legge opp'. I følge han selv er det produsert 150 Ansö 39 og 150 Ansö 42. Hulda likner på 42-foteren. Og, ifølge samme, omtrent 10 båter er i Skandivavia. Resten er ute i verden en eller annen plass. Én båt sakk utenfor Portugal for mange år siden. Produsenten, Henningsson Mek. Verkstad (som gikk konkurs for noen ti-år siden) jukset med konstruksjonen. Og sveiset ikke inn tilstrekkelige forsterkninger. Sånn var det med det. Her ligger båten på slippen i Vesterhavn: Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli Maika skrev 19 minutter siden: Ikke noe bilde?!?! Er dem ikke nokså like? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli 51 minutes ago, Hulda said: å man må bruke fantasien om ordet 'bakken'. I mitt vokabular opererer jeg ikke bare med "oppoverbakker" og "nedoverbakker", men også "bortoverbakker". Særlig relevant når man sykler og det er motvind - og det er det ofte i Danmark! :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Maika Svart 16.Juli Link til dette innlegget Svart 16.Juli Hulda skrev On 16.7.2025 at 16.12: Er dem ikke nokså like? Ah, det var en campingmaran? I så fall ingen grunn til å kaste bort pixlene, nei. Edit: Dette er ingen campingmaran, mer info snart. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 17.Juli Link til dette innlegget Svart 17.Juli Tok desverre ikke et bilde, men her i Strømstad kom det inn en veldig fin Katamaran. Med to styreposisjoner på hver av skrogene, helt bakerst. Heeeeeeeeeeeelt bakerst. Man har stjerten i vannet omtrent. Den så ny ut også. Såvidt jeg klarte å se, så hadde de ikke en styreposisjon inne. For meg så det ut som å kjøre en RIB stående på pontongen. Merkelig valg etter min mening. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Maika Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli Hulda skrev On 16.7.2025 at 16.12: Er dem ikke nokså like? Aha, dette bildet avslører at vi snakker om en svært rask og veldig bra katamaran! Dette er den tidligere båten til Reidar Salvesen, designet av han og Odd Marius Rosvold, og bygget av Reidar. Masten er bla av karbon. Marius var forøvrig med på design og bygging av TRT-ene, Norges mest vellykkede katamaran-produksjon: https://www.seilmagasinet.no/flerskrogsbater-faerderseilasen-trt-1200/vant-med-selvbygd-katamaran/882369 Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli dennrick skrev for 16 timer siden: Tok desverre ikke et bilde, men her i Strømstad kom det inn en veldig fin Katamaran. Med to styreposisjoner på hver av skrogene, helt bakerst. Heeeeeeeeeeeelt bakerst. Man har stjerten i vannet omtrent. Den så ny ut også. Såvidt jeg klarte å se, så hadde de ikke en styreposisjon inne. For meg så det ut som å kjøre en RIB stående på pontongen. Merkelig valg etter min mening. Hvis dette var en produksjonskatamaran av litt størrelse, så høres det ut som de har brukt nødstyringen som gjerne er plassert rett på rorstammene. Dette kan de ha brukt feks. enten for å få bedre oversikt ifm tillegging, for å teste det ut, eller fordi det var noe galt med styringen. De mest ekstreme, som ORC/Marsaudon Composites har derimot gjerne bare direkte styring med rorkult helt bak, så det var kanskje en slik råtass du så? https://ocean-rider-catamarans.com/en/why-a-tiller-on-the-orc-52-2/ Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 18.Juli Link til dette innlegget Svart 18.Juli @Maika Så den igjen på Koster under gange idag. Da var det rigget til med sete med rygglene bak der på begge skrogene. Så egentlig ganske greit ut. Men fortsatt veldig eksponert. Beklager avsporingen Hulda Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Hulda Svart 19.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli Det kan jeg leve med, hyggelig at noe gidder å følge med. Knotter på Samsung. Det blir lite tekst og mye bilder. Jeg er en reser på tastaturet, og dette går for laaaangsomt. Vi tok en 17 timer seilas fra Læsø til Bønnerup. Liker ikke Grenaa, overpriset møkkaplass. Bønnerup er moderat priset og utmerket havn. Utmerket! Ellers er det lite i Bønnerup. Utmerket soft ice! Reklamen sier fem minutter til Brugsen, to rundstykker inkludert i havneleien. Vi brukte et snaut kvarter på turen, glemte kvitteringen som var beviset for rundstykkene. Brugsen var like fatteslig i år som for da vi var der for flere år siden. Og alt som manglet 'kommer i morgen'. De ville trolig få litt av en forsendelse 'i morgen'. Da vi ankom på kvelden 14. juli kl. 22:40, ble vi vinket inn av et hyggelig dansk par fra Lemvig. Det var ikke strøm, og vi sperret dem inne. Ikke noe problem, skjøtekontakt, strøm på deres regning og de skulle dra tidlig på morgenen neste dag. Så vi lurte på hvordan vi skulle kunne godtgjøre både strømuttaket og vennligheten. Admiralen kom opp med oppgjør i naturalier. To gigaplater med Freia sjokolade. De ble overstrømmende mottatt. Og da danskene dro ved 7-tiden neste morge, ropte han over at det sto 20 kroner strøm på stikk nr. 5. Vi forhalte og plugget inn: Tom for strøm, fortsetter etter lading og bading. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 19.Juli Link til dette innlegget Svart 19.Juli Husk de har billig diesel i Bønnerup Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli Ja, men jeg sjekket ikke prisen. Så langt har vi brukt snaue 200 liter utav 600 som vi har på tankene. Tenker på tanker. Slik ser bollen til filteret for dieselpolering ut: Ikke noe skitt eller vann, filteret er på 10 micron. Jeg hadde bestilt 30 micron, mottok 10 micron. Jeg har montert en 'bøtte' av et filter fra Donaldson: Det er ikke slutt enda. Tenker jeg bytter det når pilen på vaccumen står rett opp. Jeg var rundt og beså meg i Brønnerup havn. Kom hit: Gikk bort for å lese på skiltet: Det kom en mann og lurte på hva jeg drev med? 'Jeg er turist og ser hva bedriften produserer'. 'Dette er et abeidsområde, så vennligst gå'. 'Hvor?' 'Til utsiden av området'. Ikke inngjerding, ikke skilt, ingenting. Så hvis resten av sjappa har samme holdningen, finn en annen leverandør. Min anbefaling, forbanna sur danske. Den eneste jeg har møtt så langt. Turen fra Bønnerup gikk til Æbelø. Vinden var variabel og døde. Men på starten hadde vi en god seilas der vi lå mellom 6- og 7 knop. Mange tror at 17 tonn Hulda er en langsom lørje under seil, en murstein på vannet. Det er ikke tilfelle, men damen er ingen flyvepapp, det er sant. Utpå dagen kom høytrykket sigende. Temperaturen steg og vinden sank: Det ble en lang kveld for motor. Blikkstille, uten måne. Langs Endelave var det mye fiskeutstyr i vannet. Da vi kom til Æbelø kjørte vi radar. @abboranser radaren vår til å være fra dårlig til elendig. Vestre ankringen til Æbelø var pakket med fiskebøyer. Med kølamørke ville vi ha harvet med oss flere, hadde det ikke vært for klart ekko på radaren. Solen ned over Endelave, mer senere, må ut å kloakkbade: Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 19.Juli Link til dette innlegget Svart 19.Juli kloakkbade? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.