Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Hulda skrev for 16 timer siden:

Til @Seilars, du nevnte at jeg lå an til å kjøpe samme lader/inverter som du har. Finner ikke igjen kommentaren. Kan du gjenta? Greia som lader batteriene mine nå bruker 8 timer fra 20- til 100 %.

 

 

Du har vel ett inverter prosjekt på tegnebrettet. Samtidig så noterte jeg meg at du ønsket raskere lading. Tanken da var at om du går for en kombi inverter, så får du en lader i tillegg til en inverter.  Du har jo tenkt litt høyt og ment at Victron multiplus er litt dyr. Jeg mente nok at dersom du både skal ha en inverter, og en lader, så ville en multiplus 12/3000/120-16 eller tilsvarende i  den nyere multiplus ll utgaven vært mer aktuell når man også trenger en større lader. Disse har jo 120A lader, og man kan kombinere med den laderen du har fra før dersom det er plass ombord. Men om jeg husker rett, så er det 2x200Ah skanbatt lifepo4 i Hulda med 2x200A BMS’er.  Normalt så ville jeg da kun ladet med multiplus som hos meg gir 105-110A. Det er passe skånsomt, og lader opp Hulda på 4 timer. Men om du kun er inne på en kort pitstop, så kan man også starte opp den eksisterende laderen og presse på den effekten denne har. Men da ville jeg sørget for litt spenningsfall i den eksisterende skanbatt laderen ved å ikke ha for kraftige kabler. På det viset vil skanbatt laderen droppe i ytelse når multiplus leverer høyere spenning til polene i sluttfasen av ladingen.  Du kan nok klare å presse ladetiden ned mot 3 timer de få gangene i året der det er behov. Legger man inn litt motorkjøring ut og inn fra havn, og at man ikke er på 0% SOC ved ankomst brygge, så vil inntil 2-2,5 timer lading ofte være nok til å nå 100% SOC

Link to post

Da er vi på linje. Jeg trodde, eller var sikker på, at jeg hadde bestilt og mottatt batterier med 200 A BMS. Da jeg fant frem fakturaen for noen uker siden, har jeg mottatt batterier med 150 A BMS. Hvilket ikke bør ha noe å si for ladingen. Batteriene er ikke koblet opp mot motorens dynamo. Det er ingen forbindelse mellom motorkretsen og forbrukskretsen. Så da blir det heller ikke noe poeng å legge fet kabel fra kassen på inverteren og til motore for å løse ut ev. sikring. For det er ingen krets den veien. Slik jeg tror jeg ser det akkurat nå, rett W av Æbelø, på vei til Endelave for ankring.

 

Takk for svar!

Link to post
Seilars skrev 9 minutter siden:

 

 

Man får galvanisk isolerte DC-DC ladere dersom man ønsker å lade uten å lage en galvanisk forbindelse.  Er jo greit å lade litt når man først går for motor.

 

https://www.sparelys.no/victron-orion-tr-smart-12-12-30a-360w-isolated-dc-dc-charger

 

 

 

 

Denne sitter ombord hos meg å fungere aldeles topp. Den sitter mellom 75ah bue top og 560ah Lifepo

 

 

 

Link to post
dennrick skrev 1 minutt siden:

Stille og flott ute på havet idag. Admiralen og jeg freser forbi dere inatt @Hulda.

 

Men vi har fått større båt. Color Fantasy. Savner å kunne gå rundt og inspisere om ting funker som de skal.

Den kørja kjøter ikke på LiFePO4, juks. Nå ligger vi i w-bukta på Samsø og svetter. Vurdere hit og dit. Drittvær under oppseiling til uken. Satser på at vi står han av i Sæby. Må ha mer diesel. Nede på halv tankkapasitet.

Link to post

Det ble én natt for anker på 6 m dyp i bukten på vestsiden av Samsø.

20250731_222628.jpg.352d54954cfa4c786d18036aa04a27b0.jpg

20250731_182444.jpg.c1cda786717742183714788c46d78603.jpg

 

Det var vel egentlig ikke meldt regn:

20250801_104708.jpg.1f1680aa6a92d5b8dd188aa1daf34b0a.jpg

Men iført moteriktig seildress holder man seg tørr og varm. 20250801_111732.jpg.47b4e743ee9deb78daa693b78048fd4c.jpg

Fordelen med dette utstyret er at det ikke er laget av 7 lag pustende materiale. Dressen er dønn tett, og tørker ut- og innvendig etter bruk på noen minutter. Vi har også HH, Musto og diverse. Så det ble stort sett motorseiling nord til Bønnerup. Kliss full havn, med unntak av lureplassen vår, som ingen finner. Helt umulig å se, inntil man passereret skilt med tillegging ikke tillatt.

20250801_220037.jpg.2965cacc427a7bd3a72273a8c089e75a.jpg

 

Traff et par skuter på vei sydover:

20250801_132328.jpg.45106bcf1d2afa21b3deb338cde660b5.jpg

 

Vi taklet den tyske armadaen på vei nordover da vi seilte sydover. Nå er hele gjengen på vei sydover. Det er forbausende mange som virker til ikke å ha peiling på sjøveisreglene. Men denne giret aktenfor Hulda:

20250801_130333.jpg.c8ce3c954b18cb5f4ad7d36bdabba02e.jpg

20250801_130333.jpg

Link to post

To episoder til prisen for én.

Vi blir muligens liggende her i Bønnerup en periode og vente ut muligens dårlig vær. Nå har værmeldingene de siste par ukene vært svært upålitelige. Vi ble også liggende ett døgn ekstra i Assens for å vente ut et uvær som ikke kom. Neste varselet er dette:

Screenshot_20250802_122315_Windyapp.jpg.261e80a3cc146c94c1f54579320f431d.jpg

 

Screenshot_20250802_122443_Windyapp.jpg.25cb2c81aa519b395c62ba23c16bf80c.jpg

 

Bønnerup er en relativt rimelig plass. Å ligge på Læsø eller Sæby vil koste rundt NOK 200  mer pr. døgn. Det er heller ikke noe poeng å klore seg fast en eller annen plass på svenskekysten. 

 

Brann i motorrom.... Jeg har hevdet at diesellekkasje kan være en mulighet. Ingen som har sett en diesellekkasje?

20250801_102048.jpg.022203b978cad2a070677026a44b17cc.jpg

Her er det siste kobling i returdieselen som ikke ville mer etter 25 år. Det er en original plastmuffe:20250802_121934.jpg.ba15821c5b02b551660833515cb6e24c.jpg

 

Som alle andre, har også Hulda komplett sett med returslanger med klemmer som reservedeler om bord:

20250802_120143.jpg.8bfffcbdf75f56f3802f7934ef46ee8f.jpg20250802_120310.jpg.236be85f97ccc6e82e61aca80ef45ef7.jpg

 

 

Det tok en halvtime å fikse feilen permanent. Egentlig er jeg motstander av drivstoffslanger med fletting på utsiden. Slike slanger blir som veker om det tar fyr.

 

Jeg sjekker motorrommet minst én gang hver dag. Så denne feilen ble plukket opp nokså omgående. En spray med Biltema bremserens rengjorde dieselsølet. Nå skal ting tørke og dunste vekk før en prøvestart for å sjekke resultatet.

 

 

Link to post
Okkaby skrev 7 minutter siden:

Ser du fikk besøk av Molslinjen du ogsa ja. De har nettopp bestilt nye batteri baljer som skal gå i 40knop om jeg ikke husker feil.

 

Måtte gønna på litt for å komme klar av han når jeg gikk sørover.

Mols har meg i siktet hver gang, har blitt rutine. Hulda har en egen evne til å tiltrekke seg Mols og fiskebøyer. Til og med Donald Duck-fergen i Assens snek seg opp bak meg og tutet da vi var på vei ut av havnen.

Link to post
Hulda skrev 52 minutter siden:

Brann i motorrom.... Jeg har hevdet at diesellekkasje kan være en mulighet. Ingen som har sett en diesellekkasje?

 

Jeg har hatt diesellekkasje på toppen av motoren. På vei hjem eter helgetur kjente jeg plutselig diesellukt, så opp med motorrommet i en fart. Det var fra en slangebit for returdieselen det sto en tynn stråle ut, se rød pil. Den ble tapet med alu-folie og skiftet før neste tur.

 

image.gif.8308873cf043b5d692caa4ca7932f31a.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...