Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Takker, føler meg som en av disse som ikke kan google sjæl.

Ineressert i dingsen @finnarne, sender en melding når vi kommer til Son, OK?

 

Kom til å tenke på trenden med jogging. På 80-tallet var det 'turmarsj'. Man dro Europa rundt for å tråkke 4 mil om dagen i følge med en gjeng likesinnede. Så kunne man kjøpe merker og stickers til man så ut som et juletre. Som tenkt. Snørte på meg mine skogsstøvler, sa farvel til Admiralen og trøkket i vei langs kysten østover. Her er det slik at man kan vasse 100 meter utover, og allikevel når isvannet nesten til snorkelen. Og i sanden ligger det fjesing. Danskene stikker seg på den, og spiser den. 

 

Nok om det. Danmark er frodig:

20250806_153125.jpg.b246c97336ceeafb5ea76dd72a9b2465.jpg

Langs ruta vokser det epletrær, furu, eik, gran, plommer, pærer, gran og bærbusker. Ute i bråttene er det båter av variabel sjødyktighet:

20250806_152656.jpg.7b22c62b7177b3dbad27b8760294cedf.jpg

Denne ser ut til å ha brent

20250806_152709.jpg.4236b5dab4785ba64c0e423fd54096a9.jpg

For de mer brukbare landstedbåtene, må folk bade for å komme ut til dem. Eller vasse, det er utrolig grundt hele veien.

 

Turmarsjen startet i sprutregn. Gikk meg tørr, for det blåste W stikker og strå. Gikk 1 time lett i medvind. Da Admiralen telefonisk forlangte at nå fikk gubben snu, var jeg nokså langt avgårde. 

20250806_155348.jpg.e398b32b4b418a1e8d65a9c54c3d32a1.jpg

Her halvveis på tilbakeveien, skal bort til vindmøllene. I motvind 13 m/s.

 

Så, i går morges var det adios til Bønnerup, glitrende god havn.

20250803_154758.jpg.81f312693a0cbd37a83c490e6fb17921.jpg

 

Heiste seil rett på utsiden av moloen med kurs mot Sæby. Det gikk unna i 6- til 8 knop

20250807_131805.jpg.14dc42ab092df79ed7aa1bf96d5724ed.jpg

Kl. 17:00 fortøyd Sæby. 49,5 nm, max 8,9 knop, snitt 5,6 knop (det er fra vi kaster loss til båten ligger stille fortøyd). Og på denne turen har motoren gått 0,7 timer. Eller drøyt 40 minutter. Seilingen foregår slik at vi sitter inne i salongen. Elmer styrer. Vi klager over null internettforbindelse. Da vi var unge var det postkort og frimerker. Radio med kassetspiller. 'Alle' båter har AIS, så dem ser vi. Plutselig kom det en tysker seilende opp fra ingensteds på SB side. Sjokk. Men jeg stikker hodet opp av luka nokså ofte. Uansett. Vi har ikke sett en eneste brennmanet på flere uker. Da vi nærmet oss Læsø, seilte vi gjennom tepper av maneter. 

 

Nå ligger vi fortøyd bak Fruen fra Havet

20250808_092019.jpg.ce43c3315219c99f6003055a5008b829.jpg

Bak dette skiltet her

20250808_091701.jpg.4d40f20a6d153d8d4048531d5823dd0d.jpg

Som jeg lurer på hva egentlig betyr. Har ikke fått støt så langt. Ligger ingen kadavere på brygga.

Link to post

Vi har telt knapper. I to døgn. Skal vi, eller skal vi ikke gå over til svenskekysten. Lør- og søndag blåser det 15 m/s oppover i Bohuslän. Vi gidder ikke å bli blåst inne på Donsö eller Hönö Klova. Sistnevnte hater turister, dvs fiskerne som eier havna bater turister, men de trenger penga. Vi vil over til Måseskär. Det vil ikke Admiralen. W 15 m/s ved Måseskär finner jeg spennende. Motparten søker trygghet, ikke spenning. Så vi blir liggende i skyggen av Fruen fra Havet til over helgen. Sånn er det bare. 

 

Fra tidligere har jeg lagt ut en drøss bilder fra Sæby. Bla tilbake. Flott plass. Soft Ice'n på brygga er en klasse for seg. Glad jeg ikke har jobb bak disken der. 

 

Et par bilder fra dagens bytråkk

20250808_111656.jpg.89f698048896691e51d581e36c0b18b4.jpg

 

Og denne, ekte dansk vare

20250808_113812.jpg.32c9db10bcc0530182d1aad92579dd68.jpg

For de som ikke kan lese skiltet: Nimbus. 2-sylindret 4-takt rekkemotor. Gammel.

Link to post

Da påtvinges menigheten neste epistel fra sv Hulda.

Korreksjon: Nimbus'en over har 4 sylindre.

Alle båtene på brygga dro i morges. Vi blir liggende fordi Admiralen vil det. Og i fellesskap vil vi heller ligge her, enn å  være innblåst på svenskekysten. Så planen nå er avgang tidlig mandag morgen med Måseskär i siktet. 

 

Neste store, ikke uforutsette utgift:

20250809_1013372.jpg.224834332272d601916628061273e160.jpg

8 strekkfisker i 2500-kroners-klassen ligger an til utskifting (Seldén-pris). Vi får se hva vi kan få til på det europeiske markedet. Gibb lager strekkfisker. Seldén lager ikke strekkfisker. Southern Cross uti Bærum selger også strekkfisker. Poenget er at jeg vil ha åpne 'hylser' i nikkelbronse. De har 'design life' på 10 år når de blir kjørt hardt. Liten last og mest brygge, så holder de nærmest evig. Her om bord har de holdt 22 år. 

 

Vi har, igjen, funnet ut at vi liker oss innmari godt her. Mange fine plasser å vandre rundt. Se bilder fra tidligere år...

I dag:

20250809_125059.jpg.0826d18bfe1cdea53f5fe012597cddf4.jpg20250809_125048.jpg.e7ff64083fb62626da4570cac901079a.jpg

I denne grunne å spretter det opp til 30 cm ørreter! Ikke én, men fler. Ser forskjell på dem grunnet størrelsen. Så da var vi nesten allene på kaia, plutselig lå Anna af Sand foran oss:

20250809_0813122.jpg.13516ab9650297d98db8ca5e273738fa.jpg

De har seilt non stop fra Stavanger for å få anledning til å fortøye framfor sv Hulda. Bak oss ligger en 44 Alures, også Stavanger, som dro rett etterpå. Anna af Sand fikk seg en mer sentral plass i innerhavnen etter avtale med havnen

20250809_1134472.jpg.2c40f0196a44fabba0542d56d29731f5.jpg20250809_122832.jpg.eb4470fd9db6ae386036e707b08f8b4f.jpg

Snakket med den viktigste personen om bord, kokken. Anna, bygget 1856, var opprinnelig klinkerbygget. Ble bygget om til kravel rundt 1900. Neste stopp blir Ballen (Samsø). Deretter en kort stopp ved innseilingen til Kielkanalen. De skal være med på en tilstelning i Bremerhaven før den store samlingen i Amsterdam. Det eksisterer ikke noe bedre prinsipp enn bevaring gjennom bruk. 

 

Nå må jeg drikke pilsen min. Det begynner å tynnes i kjellerlageret, men fremdeles mye igjen:20250808_132647.jpg.7367721965e06184fc9c97d52a766956.jpg

Som er mer sofistikert enn Pripps Blå. Som i grunnen er veldig bra tatt i betraktning 0 % alkohol. Den jeg sitter og sutter på nå er 4,9 %.

 

Var forresten innom en havnekneipe til morran som reklamerer med 'kaffe og terte til DKK 100'. Jeg ville ha Irish Coffé. 'Veldig Irish' sa jeg til servitøre. 'Ja, ja'. Fikk min Irish. 'Va den Irish nog?' Den var helt perfekt. Påvirket gangstellet da jeg reiste meg fra bordet.

 

Link to post

August kommer, og man føler seg ensom

20250810_094315.jpg.a6f175ae7d80d1978efd15bdbc181477.jpg

 

Fra loggen:

11.08.2025. Opp 04:20. Delv. skyet, W 4 m/s, 15 grader. Skagen melder 9,9 m/s i kastene. Skal øke til 15 m/s nordover langs Bohuslän. Kansellerte å dra til Måseskär. 

08:30 fra kai Sæby. Satte stor og gen. på utsiden av  moloen. TT= 1587,0. Seilte etter hvert med stor og spridd genoa. 

18:00  fort. Klova, innerst. TT= 1588,6. 43,3 nm. Snitt 4,5 knop. Max 7,3 knop. Li= 58 %.

 

Det var rett og slett en møkkatur. Da vi passerte TSS (svenskekysten) kom den gamle møkkasjøen for fullt. Det rulla noe hinsides

20250812_100748.jpg.631b1305219ad9f82acffc15c4f004af.jpg

Dette er veldig mye krenging for Hulda. Og med ekstremt rettende moment, fyker riggen som en pisk fra side til side. Medvind er noe dritt. Kreftene fra spinnakerbommen og og bomnedhalen prøvde å klippe masten i to. Det hoppa og vibrerte. Til vinteren blir det noen designendringer. 

 

I TSS'en kom det tre lasteskip fra nord. Ikke noe problem i og for seg. Bortsett fra at det kom en norsk seiler opp fra syd, navn 'Swanson' eller noe slikt og seilte nordover i sydgående TSS. Det er så borti natta at en skulle ikke tro at slikt var mulig. Denne båten hindret jo manøvreringsmulighetene til de tre lasteskipene som hadde Hulda med kurs 90 grader på TSS i siktet. Det gikk greit. Men jeg var svett en periode. Opp fra syd kom denne:

20250811_144944.jpg.845ba14fdd7faf848c5206a85b423947.jpg

Den var langggg. Ser ikke så nær ut, men da den hadde passert, var den ganske nær allikevel

20250811_145156.jpg.1a2245f165f43d5608dfb2de76db2bac.jpg

 

W av Klova berget jeg seilene. Bølgene kom på kryss og tvers. Jeg spente meg fast i cockpit og styrte med beina. Ut fra Göteborg, rett rundt Vinga, kom en mindre lastebåt, 'Tim' som brakk 90 grader nordover med fart 12 knop. Det fine med AIS er at ikke farlige båter har grønn markering. Vær OBS blir endret til rød farge. Kollisjonskurs får rød pil og tidsangivelse til når det smeller. Tim gikk fra grønn til rød. Tittet noen minutter på Tim og fant at muligheten for konflikt var tilstede. Brakk 90 grader S for å passere rød/rød. Da Tim passerte, kom rormannen ut på brovingen og vinket.

 

Et par mindre trålere kom ut fra Hönö-Klova. Baugene veltet sjø, og de holdt i hht AIS 4,8 knop. Det var greit å komme i le av skjæra. Admiralen debaterer alltid, uten unntak, hvor fullt det kan være i havner vi skal angjøre. Også denne gangen om hvor mange båter fra Göteborg som har lagt båtene sine her når det nå skal bli pent vær. Og det ække måte på. Jeg hevder at man får takle situasjonen når den oppstår. Slik så det ut i ytterhavnen

20250812_112344.jpg.88bb2acd2e23774f96425e47194a7ab0.jpg

Hele to gjestebåter. Og innerhavnen

20250812_115455.jpg.88c16b7d4341827521a8d6294a34b557.jpg

Hele én norsk båt. Da vi ankom var det ingen gjestebåter. Imidlertid er det 50++ bobiler på gjesteparkeringen! Mer fra Klova senere.

Link to post

Nå har jeg gått en runde, eller to. Antall bobiler er mye nærmere 100 enn 50. Det som var en grusplan bebodd av mer eller mindre vellykkede båtprosjekter har blitt asfaltert, nummerert og tilegnet bobiler. Båtfolket er i gedigent mindretall. 

 

Vi besøkte det som var vår favorittkaffé i 2020

20250812_104748.jpg.63297ce74bdee4c6426f2e8556e32fd4.jpg

Sammenlignet med Kaffedoppet i Strömstad en nedtur. Sammenlignet med tidligere opplevelse, en nedtur. Det er ikke bestandig ting utvikler seg positivt. 

 

Som tidligere, kan man fylle diesel og suge septik. Diesel som følger:

20250812_114047.jpg.2ce870f57bb2d47df479aac19353560e.jpg

20250812_113936.jpg.1354bdafea841f4a1d6c8c7c96d06b77.jpg

Den gangen jeg fylte diesel her i 2017 ga stopp i TSS over til Gilleleje i Danmark. Sikkert bedre nå. Men for meg kan de beholde dieselen. Dette var mye negativt om Hönö-Klova. Forrige gang vi var her var rundt 2020. Den gangen var hele indre havnebassenget forbeholdt fiskerene. Som i sin tur så på lystbåter som et nødvendig, men plagsomt onde. Nå er antall aktive fiskere sterkt redusert. En giganttråler ved navn Kennedy, er ikke lenger her. I sum betyr det at fiskerforeningen har sett skriften på veggen og lagt om stilen. Der det før var umulig å finne en stikkontakt, er det nå satt opp stolper med 6 kontakter i hver stolpe. Vannslange på hver stolpe. Rene og ordentlige toaletter, dusjer og vaskerom. Systemet er det samme (BEAS) som i Danmark. Man deponerer for et kort som gir adgang til fasikiterer og strøm. For Hulda, som faller inn under kategorien 12- til 15 meter er døgnprisen SEK 280. For strøm belastes Beas-kortet med ca. SEK 2,35/kWh. I Danmark >DKK 4/kWh og omlag 2 kroner mindre enn hva jeg betaler til den kommunale havnen i Son. Alt i alt, helt utmerket!

 

Båt inn til Göteborg eller ut til Vinga:

20250812_112130.jpg.52373a53ebdded521df3ff33c5ddf1f2.jpg

 

For 15 år siden var vi meget begeistret for Hönö-Klåva. Så gikk det den veien høna sparker i mange år. I dag er Hönö-Klåva tilbake som en topp plass å besøke.

Link to post

«Kennedy» fisker fortsatt med hjemmehavn Hönö Klova (å kalle den en gigant ville nok ikke mange fiskere på Austevoll og Sunnmøre si seg enig i…), den er nok ute å fisker om du ikke ser den i havnen. Imidlertid er snurrevadbåten «Västerland» solgt i år. Det tror jeg nok er den eneste avgangen av båt de siste 10 år. Bobil campen har vel vært asfaltert og sett slik ut de siste 15 år minst. Den blir brukt til båtopplag på vinteren - nytt de seneste årene er at fremste rekke blir holdt av for bobiler også om vinteren. Nye toaletter for gjestehavnen og bobilene kom vel på plass for en 6-7 år siden. Forøvrig er jeg helt enig i din observasjon med hensyn på konditoriet som ble solgt til en konditori-kjede for et par år siden. Den opprinnelige gjestehavnen ligger lengst mot vest i havnebassenget, og det er den mest populære plassen for gjestebåter med ca. 20 plasser med akterfortøyning.

Link to post

Når det gjelder størrelse på båt, så er det relativt. Hoönö-Klova er ingen stor havn. 

Den oppinnelige gjestehavnen vil jeg ikke anbefale for båter over max 12 meter. Vi lå der én gang og hadde akterfortøyningen dunkende i hekken samtidig som baugen traff kaien.

 

Jeg tror forrige gang vi var innom her var i 2020'ish. Da var hele innerhavnen forbeholdt fiskefartøyer. Vi fortøyde da ved 'Vajerboa'. 

 

Uansett, Hönö-Klova er en trivelig plass å besøke. Men for de mindre båtene kan nok kaiene bli nokså høye. 

 

I dag drar vi videre til Hermanö/Gullholmen. Det blir en lang dag med lav fart. Nå blåser det SW 3 m/s i kastene.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...