tobixen Svart 17.August Link til dette innlegget Svart 17.August 1 hour ago, Lucky Strike said: Jeg reagerte litt på informasjonen om utgravd 5m bredde som jeg aldri har sett. Vi har vært gjennom der flere ganger med 6,5m bredde. Jeg tror dere snakker forbi hverandre. Jeg tror informasjonen om "utgravd renne" kommer fra en gammeldags trykket bok - også kryssjekkes disse opplysningene med Navionics, som ikke har tekstinformasjon om en "utgravd renne", men som har kart som til en viss grad kan bekrefte eller avkrefte at rennen eksisterer. Og dersom boka er tilstrekkelig gammel, så kan det vel godt tenkes at renna er utvidet etter at boka gikk i trykken. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 17.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August Jeg har ikke vasset med metermål og målt bredden på renna. Her er infoen Og jeg går heller ikke god for informasjonen i denne blekka fra 2013. Den, som hevdet over, var ikke helt hundre den gangen, og er sikkert ikke bedre i 2025. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 17.August Link til dette innlegget Svart 17.August Takk, da er min grenseløse nysgjerrighet omkring dette tilfredsstilt. Jeg vet nå hvor denne infoen stammer fra😀. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 17.August Link til dette innlegget Svart 17.August tobixen skrev for 2 timer siden: Jeg tror informasjonen om "utgravd renne" kommer fra en gammeldags trykket bok Midt i blinken der😁. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.August Link til dette innlegget Svart 17.August Hulda skrev for 3 timer siden: Og jeg går heller ikke god for informasjonen i denne blekka fra 2013. Den, som hevdet over, var ikke helt hundre den gangen, og er sikkert ikke bedre i 2025. Inn til Mjels Vig har jeg ikke hvert, Mjelsvig Bådehavn Dybder For enden af de to W-lige broer er der 3 m dybt. Havnen er uddybet til 2,5 m helt ind til de inderste pladser. For sejlere byder Mjelsvig Bådehavn på en nem og sikker indsejling gennem Stegløb i Dyvig, hvor man følger den private bøjeanvisning i det 2,5 meter dybe vand. Dyvig Har ikke oppfattet inløpet som trangt ser Dyvig Bro har plass til 7m båt bredde. Rette plassen å hente opplysninger er Den danske Havnelods burde hvert, Dyvig Bro Største skibe der kan besejle havnen: Længde 40 m og bredde 7 m. Dybgangen er begrænset af dybden i indsejlingen til Dyvig, se under Afmærkning. Vandstand Ingen tidevandsforskel. E-lig storm kan give indtil 1,0 m højvande og W-lig storm indtil 1,0 m lavvande. Dyvig Bådelaug Lystbådehavn Største skibe der kan besejle havnen: Længde 15 m, bredde 4,5 m og dybgang 2,5 m. Vandstand Ingen tidevandsforskel. E-lig storm kan give indtil 1,0 m højvande og W-lig storm indtil 1,0 m lavvande. Strøm Der kan være strøm i Stegsgab. Fartbegrænsning 3 knob. Afmærkning Det 3,5 m dybe sejlløb mellem Stegsvig og Dyvig er på NW-siden afmærket med 4 røde vagere og på SE-siden med 4 grønne vagere. 2 af de røde og 2 af de grønne vagere er med topbetegnelse. Mjels Vig er dybden 2-4 m i katet mitt. Ser i havneguide.dk/ at Indsejlingen til Dyvig Når du sejler ind til Dyvig Bro, passerer du gennem den smalle passage, lokalt kendt som "E Gaf". Her er sejlrenden kun ca. 30 meter bred på det smalleste sted, med en dybde på omkring 3 meter ved daglig vande. På sommerdage kan du blive mødt af en flok nysgerrige køer, der græsser tæt på indsejlingen, kun få meter fra de sejlende Fra havnegoiden 2017?? Maritimt: Indsejlingen fra Als Fjord sker via Stegsgab og en gravet rende (Stegløb) med en dybde på 3,5 meter og en bredde på 5 meter (øverst i det store billede). m Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Nikk Svart 18.August Link til dette innlegget Svart 18.August Hulda skrev On 14.8.2025 at 19.05: Asfalten ser veldig fersk ut til å være >15 år Aha, jeg fikk ikke med meg at det var utvidelsen av bobilcampen du snakket om. Beklager. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August Først ønsker jeg en Norlin 37 god tur til Skjælø, på vei sydover i dag. Og det blåser godt. Gullholmen ved Jæløya har vært opp i N 18 m/s i dag. Ser ut til å løye utover kvelden. Siste tur i denne ferien var fra Strïomstad SPA til Son brygge NB. Det er ikke noe spesielt, nokså plankekjøring. Det ruslet og gikk slik: I starten med stor og genoa. Etter hvert berget jeg stor og seilte kun med genoa. En CR39 hadde bedre kurs og seilte oss opp. Da han gikk på dårligere kurs, seilte vi han opp. Så det er vel der Hulda som seilfartøy ligger, blir tatt igjen av alle. En annen lå jevnt i 8+ knop da vi lå i 7. Riktignok vi kun med genoa. Nå som vi har fått vindmåler, ser vi hvor høyt vi egentlig ligger på kryss. Og fasit er at vi kan under gunstige forhold presse opp mot 30 grader. I realiteten ligger vi mellom 30- og 40 grader. Mye av det vi taper på er nok på grunn av 22 år gamle seil og en trebladet propell på en drøy halvmeter i diameter. Da har jeg ikke flere undskyldninger. Bortsett fra at jeg ikke er bra på å seile. Selv om jeg har seilt siden jeg var 15. Som når en kom og klagde på noen bildekk til kollega Roar, med argumentet at han hadde kjørt bil i 30 år og visste en del. Roar parerte med at han selv hadde gått med sko hele livet, men han var ikke skomaker av den grunn. Så var det turen nordover. Vi gikk Norskerenna. Fordi det skulle blåse fra rett syd i hht SMHI og Windy. Vår utmerkede vindmåler viste nesten rett vest. Altså en skarp kryss for å komme rundt Tristein. Fra loggen: 10:40 fra kai SPA 19:20 fortøyd i Son. Totalt i ferien 716 nm. For denne turen 45,1 nm. Snitt 5,3 knop. Max 8,3 knop. Bruk av motor 0,7 timer (42 minutter). Og så videre. Nå blir Hulda liggende fortøyd inntil vi skal i vinterhavn. Muligens en liten tur. Vi har tilbake rundt 150 liter diesel. Og har ikke planer om å fylle mer i år. Vi er blakke etter ferien. Og vi skal gjøre en del om bord nå i vinter, så følg med, følg med. Om et par uker reiser vi opp til arbeidsleir Hallinghovda for å jobbe to ganger to uker. Vi vil vente til sauene har blitt sendt til slakteriet. De driter bløtt over alt, og vi drar det med inn. Dog er vi av den oppfatning at vi ikke ønsker å hindre dyrene adgang til våre 4,6 mål tomt. Der både kuer og sauer ser ut til å like seg. Og drite bløtt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September Et lite snekkertriks på en sen tirsdagskveld fra Hallinghovda. Noen ganger har man behov for å kunne pent fjerne et fastspikret stykke treverk på en vakker, stillferdig måte: Ta en plankestump og borr tvers gjennom med et proppebor Legg plankebiten over eksempelvis en spiker og kjør proppeboret gjennom. Proppeboret lager et spor rundt spikeren. Ta vekk plankebiten og fortsett boringen. Resultatet blir slik: Nå kan bordet fjernes pen og pyntelig. Og man får, i dette tilfellet, god kontroll på å fjerne spikerne. Grunnen til at jeg ikke setter kubeinet i dette borde og brekker det ned, er at det skal være del av en mal. Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart 9.September Link til dette innlegget Svart 9.September Man har da kjerringkjeft til slikt? Hvis ikke spikeren er doret veldig langt ned funker det fint. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.September Det er det som er poenget. Eller hvis det er en skrue som ikke er mulig å få ut. Som skrevet over, dette bordet er del av en mal og skal ikke ødelegges. Kronglete og komme til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September Såga om Strekkfisken(e). Som tidligere beskrevet er mine 23 år gamle Gibb hylser på vei til å sprekke, for de som ikke gidder å bla tilbake: Så begynte jakten på nye strekkfiskhylser, om man kan kalle dingsen det. Jeg har i dag Norseman/Gibb. Norseman har sluttet å lage skruterminaler. Den eneste jeg kunne finne var Sta-Lok i England. Dit er det langt, og utenfor EU. I og med adresse i EU, er det greit for meg å få sakene til Sverige. Mye køl og rot. Kontaktet Sta-Lok og fikk svar fra sales manager. Fikk to mulige, den ene var Benns i Stockholm. De hadde knapt hørt om Sta-Lok, de er ikke forhandler. De kunne tilby komplette Seldén strekkfisker (tidl. Hasselfors) til SEK 2120/stk. Og jeg trenger 10 stk. Noe annet gadd de ikke å bry seg med. Jeg ba dem på høfligste måte og rykke dit pepper'n gror. Så var jeg innom Southern Cross Spar. Det samme der, jeg kunne få komplette strekkfisker, dog med krympeterminaler (swage) i ene enden fra Seldén. Bare å sende inn, så skulle de presse. Ikke noe problem, bortsett fra at prisen ble enda høyere enn i Sverige. Men Sta-Lok har en forhandler i Norge, i Porsgrunn. En enkeltpersonsforetak ved navn Seil Med Larsen. Skeptisk, nokså mye skeptisk. Det var her Hulda gikk på trynet med et smell. Ringte Martin. Pratet. Gode råd kom flytende. I og med at Sta-Lok har prisliste på hjemmesiden, var det omtrent den prisen Seil Med Larsen bruker. Tilpasningsdyktig og serviceminded. Så da kjøpte jeg 10 Sta-Lok hylser. Disse er mer 'beefy' enn både Gibb, Seldén og Blue Vave (som nå Southern Cross har tatt inn etter at jeg snakket med dem). De hadde ikke disse hylsene tidligere. Siden dag 1 har jeg vært plage med at Skarven, som har laget riggen min, har kappet topp- og mellomvanter for korte. Derfor har blant annet masten aldri vært mulig å få i lodd. Sta-Lok har en løsning. De lager en toppskrue som er 20 cm lang. Hurren!!! Akkurat noe som løser problemet mitt. Delen heter 'Long Stud Sta.Lok 10 mm Wire x 5/8 RH UNF', se bildet under: Problem solved. Hver av dem koster riktignok kr. 1262 ex mva. Men de løser problemet mitt helt elegant. Mer om dette med fleksibilitet. Jeg snakket med Marin Augestad Larsen. 'Jeg skal og spikke på hytta i to uker. En uke hjemme. Deretter to uker på hytta'. 'Ikke noe problem, jeg poster pakken slik at du har den i uken du er hjemme'. Det er service! Ikke nok med det. Da jeg var på hytta kom det en melding der Martin hadde fått med seg at riggen er Compact Wire. Mja, svarte jeg, det heter Dy-Form i beskrivelsen fra Skarven (for 25 år siden). Samme greia, i følge Martin. Vær klar over at disse wirene krever spesielle hylser for å fungere i skruterminalen, skal jeg sende med fire av disse? Tusen takk! Dy-Form/Compact betyr av wiren er skvisa sammen slik at hver korddel ikke er rund, men trekantet. En Compact 10 mm ville vært noe rundt 12 mm med runde korddeler. Noe som fører til at strekkfastheten øker med kanskje 20 %. Compact ligger og svever et sted mellom Rod Rigg og vanlig rund wire. Så da kom fakturaen for en ukes tid siden kr. 17 446,25 som jeg betaler med glede. Og i går kom pakken til butikken. Til helgen reiser jeg på hytta. Og slik ser det hele ut som jeg har handlet, 10 kg bronse og rustfritt: Seil med Larsen (Martin) får link til denne uhemmede rosende omtalen. Et foretak jeg kan anbefale på det varmeste. De andre får ikke noe. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September Enda en greie: I dag stakk jeg innom havnekontoret i Son. Lurte på hvor de hadde plassert meg i vinterhavnen. Det var på flytebryggen mellom ikke gangbare utriggere, nokså trang plass. Ikke veldig hendig i og med at jeg skal jobbe på båten i vinter. Uten problemer i det hele tatt fikk jeg plass langsetter kaia. Til bare 11 000 kroner. Service. Til vanlig har jeg den holdningen at man bør holde seg langt unna kommuner og den slags myndigheter. Son Havnekontor er et hederlig unntak. Her ser man på oss stakkars båteiere som kunder, og yter service. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Hulda skrev for 2 timer siden: Seil Med Larsen Det er han som nettop segla jorda rundt non-stop alene. Er omtalt i en annen tråd her. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Ask Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September Eg har lurt litt på kvifor båten heiter "Hulda". Det er jo få kjente personar som heiter "Hulda". Forklaringa er vel at eigaren er nynorskmann, og har kalt båten opp båten etter Hulda Garborg Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September Ask skrev 1 time siden: Eg har lurt litt på kvifor båten heiter "Hulda". Det er jo få kjente personar som heiter "Hulda". Forklaringa er vel at eigaren er nynorskmann, og har kalt båten opp båten etter Hulda Garborg Dypere enn som så. Det var en gang i tiden en jente som ble født på Svenner den gangen fyret var under oppføring med arbeidskraft fra blant annet fanger på Akershus festning. Der jobbet også moren og faren til dette pikebarnet som fikk navnet Hulda. Og som senere ble oldemoren til Admiralen. Så beklager dette med nynorsken, dette var larvikingær som senere ble gårdsarbeidere ute i Tjølling etter at fyret var ferdig bygget. Det er korrekt @enslagsgjest. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 17.September Link til dette innlegget Svart 17.September 4 hours ago, enslagsgjest said: Det er han som nettop segla jorda rundt non-stop alene. Er omtalt i en annen tråd her. Fyren må jo være totalt spikke gæærn ... men bortsett fra det, det er en bragd som det står respekt av. Det er vel andre også som har kommentert at han i tillegg til å kunne seile også er en dyktig og service-innstilt rigger. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 18.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September tobixen skrev for 12 timer siden: Fyren må jo være totalt spikke gæærn ... men bortsett fra det, det er en bragd som det står respekt av. Det er vel andre også som har kommentert at han i tillegg til å kunne seile også er en dyktig og service-innstilt rigger. I høst seiler han til Gambia for et humanitært prosjekt der, tilbake i mars en gang. Kan treffes på e-mail. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.