Hulda Svart igår klokken 15:25 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:25 Mer batterier. Nå har Lithiumene mine to ganger vært oppe i 14,60 V, og der stenger BMS'ene ned med et plopp. Hvilket skulle tilsi at alle cellene er fulle. Batteribanken ble ladet ned i noe over tre døgn, jeg har ikke mer pepper å tilby. Uten at jeg må rigge til et eller annet, som jeg ikke gidder. Her er et diagram: Den grå stripen viser tidsrommet BMS'ene stengte ned batteriene, før ladingen kom på igjen og BMS'ene åpnet opp. Jeg bommet med en times tid. Så ble batteriene ladet til BMS'ene kuttet ut. Og da var vi som skrevet over på 14,60 V. Jeg har sendt en e-mail til Skanbatt med et par spørsmål, så får vi se om de svarer. Det er noen ting som Seatronic, uten forkleinelse, ikke kan svare på. Som i hvilket spenningsintervall batteriene mine cellebalanserer, og slike mer spisfindige greier. Sitér dette innlegget Link to post
Huwa26 Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Del gjerne bilde av historikk-siden på din smartshunt. Takk for at du deler! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Blar du en side tibake, finner du historikk. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Hulda skrev for 21 timer siden: Det er noen ting som Seatronic, uten forkleinelse, ikke kan svare på. Som i hvilket spenningsintervall batteriene mine cellebalanserer, og slike mer spisfindige greier. Normalt så skal en lader om den er riktig innstilt bedre denne ubalansen. Spesielt med så lang tid som du har hatt disse batteriene. En teori jeg har er at du lader med så høy spenning og stor strøm at batteriene får altfor kort tid i balanserings modus. De har sikkert vært veldig ute av balanse da du fikk dem også. Hva er ladespenningene og strømmene du pleier å lade med? Og hvor lenge holder du typisk disse ladespenningene? En liten lader med lavest mulig ladestrøm og gel innstilling, dvs. 14,1-14,2V vil gi ett lithium batteri lenger tid i balanserings modus. Kan vurderes i en liten stund frem til alt er i balanse igjen. Dersom du har de skanbatt batteriene som balanserer på litt lavere enn 3,5V pr. celle, så kan muligens strømforsynings modus brukes litt om det er innafor float spenning for batteriene. Det vet skanbatt om de svarer deg og du har en lader de selger. Sitér dette innlegget Link to post
Huwa26 Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Hulda skrev 42 minutter siden: Blar du en side tibake, finner du historikk. Er dette skjermbildet tatt etter at du ladet helt opp til 14,6 og deretter tappet ut til det ble strømtomt? I så fall så har banken din 97,5% kapasitet ift. merkestrømmen. Det er ikke helt uvanlig på noen år gamle lithium. Men det kan også hende at de ikke er 100% balansert. Når du deler en graf fra smartshunten, så del gjerne ampere og spenning under opplading - det viser i så fall når batteriene slutter å ta imot strøm - og hvilken spenning det er på. Det er interessant å vite for å estimere hvor skjeve batteriene faktisk er. SoC er et kunstig tall laget av smartshunten og er mindre interessant i denne prosessen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Det er en tabell på forrige side som kobler tid/spenning/strøm. Lader og batterier er kjøpt samtidig og som anbefalt av Seatronic/Skanbatt. Ett av spørsmålene til Sanbatt er om jeg trenger en strømforsyner for å balansere batteriene. Når BMS'ene kutter på 14,60 V, så skal den høyeste cellen ligge på 3,65 V. Det virker som at kapasiteten er vesentlig forbedret etter to år. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Hulda skrev 12 minutter siden: Det er en tabell på forrige side som kobler tid/spenning/strøm. Ser det, men du slår tilsynelatende av laderen før strømmen går i 0A. Den tabellen var også litt grov. Fra du kommer over 14,0V så vil man forvente at en typisk cellebalansering pågår (noen også før det). Du bør la den holde spenningen minimum helt til strømmen går i 0A. 15-120 minutter er typiske tider, og den skal ikke bryte strømmen men reduseres gradvis til 0A. Min står typisk på 14,2V i 60 minutter før den går ned på 13,5V og blir liggende der permanent (når jeg er på tur, ellers 13,2V). Hvor lenge holder laderen din full spenning før den går i float, og bryter BMS brått på feks 9A, eller daler strømmen rolig mot 0A før den går over i float? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 5 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Nå skal vi se: Disse tre henger sammen og viser at strømmen går langsomt ned. Og Og strømkurven blir liggende flat en snau time på rett under 14,6 V før laderen slår seg av. For det gjør den. Slik sett vet jeg ikke om BMS'ene kutter på maks spenning, eller om det er laderen som slår seg av. Batteriene ble kjøpt/installert våren 2023, så de er ikke veldig gamle. Sitér dette innlegget Link to post
Huwa26 Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Om du skifter ut State of charge med Current i grafen din over, og setter på opplading, så får vi se fasit på hva spenningen er når det slutter å gå strøm :-) Laderen din går over i float, som er lavere spenning (tror det er ca. 13,7V), etter en viss tid på absorb (at laderen har nått maks spenning på sine terminaler). Dersom du har tenkt å foreta en ny utladingstest, lade opp og la lader stå tilkoblet i et døgn. Nullstill historikken på din smartshunt, og sett på så mye forbruk som mulig (opptil 40A). Les av deepest discharge etter at batteriene har ladet seg ut og du har koblet til lader igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Hulda skrev 38 minutter siden: Nå skal vi se: Disse tre henger sammen og viser at strømmen går langsomt ned. På det første bildet så lader du 2,2A ved 13,76V klokken 17.34. Det tyder på at BMS tar imot lading, men vi ser ikke hvor mye lading som gikk inn på banken rett før laderen gikk ned til float. For meg kan det se ut som om laderen kan ha levert noen flere Ampere basert på tidligere tabell, feks. 5-10A ved 14,6V idet laderen går ned på float spenning. Det har nok ikke så fryktelig mye å si for kapasiteten du har fylt på, og får ut igjen, men den var i god gang med å balansere og var ikke ferdig med det da den gikk ned til float. Så det kan se ut som om laderen med fordel kunne holdt spenningen oppe litt til. Det er egentlig to typer av balansering/utjevning som foregår når man lader flere Lifepo4 batterier i parallell. Den første balanseringen er at alle/begge batteriene skal fylles helt opp, og det vil naturligvis ikke skje på minuttet samtidig. Det neste er at alle de 4 cellene i hvert av batteriene skal jevnes. Det er den prosessen vi gjerne snakker om når vi sier at vi balanserer Lifepo4. Om man kutter ladingen når det går 10A på en 2x200Ah bank, så kan det gå 9A til det ene batteriet, og 1A til det andre. Å kjøre ladesekvensen til det påtrykkes en spenning innafor 14,2-14,6V samtidig som strømmen går gradvis mot 0A bekrefter at begge batteriene er ladet og at ingen BMS plutselig kutter ladingen. En ladekurve som viser spenning og strøm er derfor mer interessant for å bekrefte 100% SOC og balanserte celler enn en SOC kurve og spenning. En smartshunt vil tross alt hoppe opp til 100% dersom ett 95% ladet batteri tripper på BMS mens spenningen holdes høy ut fra lader. Smartshunt er på jakt etter en bekreftelse på at en påtrykt spenning gir minimal strøm inn på batteriet, men skiller ikke mellom en BMS tripp og en naturlig fint dalende strømkurve. Så smart er den rett og slett ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Den er grei @huva26 :-) Nå er det umulig å lade ut mer enn 5 A. Får se når jeg eventuelt installerer inverter. Skal bytte over til current. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Det er slik jeg også oppfatter det @Seilars. Og det er derfor jeg vurderer en lader, eller en strømforsyner, som jeg kan låse på 2 A og 13,70 V, eksempelvis. Om jeg setter den nåværende laderen som ble levert med batteriene i strømforsyningsmodus, kjører den 13,76 V og 20 A. I og med at jeg for tiden ikke kan lade ut med mer enn 5 A, og ikke lade opp med mer enn snaue 50 A, blir slike opp/ut ladeprosesser nokså langdryge. Og så er jeg spent på svaret fra Skanbatt. Takker for bidragene fra dere to. Jeg blir stadig mer opplyst. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.