Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring

Hulda

Recommended Posts

Et skip, eller en offshoreinstallasjon, har kabelgater og strømskap boltet rett til skroget. Slik er det verken i Trudelutt eller Hulda. For Hulda sin del er det en umulighet at en AC-komponent skal kunne få kontakt med skroget. 

På de installasjonen jeg har vært, er det 6000 V over alt, og alt ligger klissvåt, utsatt for vær og vind. Det virker litt over mål å sammenligne en beintørr lystbåt med disse miljøene. 

Ja, det er jo ikke akkurat gratis....

Men det er ofte veldig god kvalitet på disse. Nå er det vel mulig at Cenika eller andre kina leverandører også har dem noe rimeligere.

Her er noen.... Type of automation module: insulation monitoring relay - Regulation and Control | Transfer Multisort Elektronik

Jeg har installert 4 slike, da typer av disse også brukes på mine 24DC og 12VDC systemer.

Sjøholken skrev 55 minutter siden:

Både TN og IT er trygge anlegg, såfremt man gjør det korrekt og har korrekte vern/overvåkning. Og ved uovervåket IT nett så kan man, som @JRK skriver, ha en stående feil i anlegget uten å vite om det, noe som ikke er bra....

Joda, men TN forutsetter at det faktisk er koblet til Moder Jord, og ikke bare til noen stikkontakter og en trafo. Og det nærmeste man kommer Moder Jord på en båt er (forhåpentligvis) sjøen. Uovervåket IT nett er det vel ingen som anbefaler. 

J-Å skrev 4 minutter siden:

Joda, men TN forutsetter at det faktisk er koblet til Moder Jord, og ikke bare til noen stikkontakter og en trafo. Og det nærmeste man kommer Moder Jord på en båt er (forhåpentligvis) sjøen. Uovervåket IT nett er det vel ingen som anbefaler. 

Alle disse nettene er vel tenkt på å brukes på land der både kraftverk og bruker er trygt plassert på moder jord og ikke plassert i et yougurtbeger flytende i vann langt over moder jord. 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

J-Å skrev for 2 timer siden:

Hvilke systemer tenker du på da? 

TN net

Sjøholken skrev for 1 time siden:

Både TN og IT er trygge anlegg, såfremt man gjør det korrekt og har korrekte vern/overvåkning. Og ved uovervåket IT nett så kan man, som @JRK skriver, ha en stående feil i anlegget uten å vite om det, noe som ikke er bra....

Det jeg skriver er at i det IT nettet som Hulda og Lars har som IT net så løser Jordfeilbryter ut på Første feil mens på TN net løser jordfeilvern ut på andre feil

Hei. holder jo på med å installere Victron VE 12/1200 Inverter. i denne forbindelse gjorde jeg noen målinger, som ipraksis betyr at om Hulda velger en ren inverter fra Victron, forutsatt at løsningen er lik på alle invertere fra Victron, så kan han anvende denne uten å koble jord til skroget. Slik jeg tolker regelverket, så er det ikke krav til jorfeilsbryter når en inverter har bare en bruker. Hulda har skilletrafo på landstrømmen. I dag vil jeg tro at han har en vender mellom aggregat og landstrøm. Om denne står før trafoen endres til en vender med 3 posisjoner. Om venderen sitter etter trafoen før å kjøre aggregat, sæ ma han in med en 2 polet vender rett før skilletransformatoren og så velge inverer eller landstrøm. Mulig at inverteren kan knele om den er for liten og man må inn med softstart på skilletrafoen om han ikke har det. Ellers så tror jeg Hulda tror at gammel teknologi er mer solid en nytt. Må bare innrømme at dette produktet ser veldig enkelt og solid ut. På bilde nummer 2 viises lasken der man kan velge type net. (Det er en vit kabel med en gjennomskitg firkantet kabelsko) Slik jeg har plassert den nå får jeg et TN net og det er adskilt fra IT nettet som jeg har på landstrømmen Med TN net valg leggesene ledningen fra fasespenningen til Schukokontaktens jord. Samtidig kobles også 12Volts jord input til denne. For Huldas del om han velger den andre posisjonen såflyter fasespenningen fritt uten jording. Denne kan ret til skilletrafo via en bryter. Så tar jordfeilvernet seg av den saken på andre siden av skilletrafoen. Chassis på inverteren må kobles til batteriet.

.IMG_52221.JPG.f422c90b6fa1bcba2ede3df4aa51c7f6.JPGIMG_52231.JPG.a492009de22095736a904def1be6cd4d.JPG

JRK skrev for 4 timer siden:

Det jeg skriver er at i det IT nettet som Hulda og Lars har som IT net så løser Jordfeilbryter ut på Første feil mens på TN net løser jordfeilvern ut på andre feil

I ett IT nett, spesielt på en mindre båt hvor nettet er lite og det er neglisjerbar kapasitans så vil ikke jordfeilbryter løse ut. Siden transformatoren ikke har noen fysisk kobling til jord, kan ikke strømmen gå i en ledning tilbake. Den eneste veien strømmen kan gå for å slutte kretsen, er gjennom kapasitansen (den elektriske "lekkasjen" gjennom isolasjonen) i resten av kablene ombord. Og i ett lite fartøy vil denne kapasitansen være veldig liten. Det er akkurat derfor det er krav om overvåkning.

I TN så får løser vernet ut på første feil. En feil vil lage en direkte metallisk vei (en sluttet krets) fra utstyrets chassis, via PE-lederen (jordledningen), og rett tilbake til transformatorens nøytralpunkt. TN nett kobler alltid ut ved første feil.

__________________________________________________________________________________________________________________________

JRK skrev for 4 timer siden:

Slik jeg tolker regelverket, så er det ikke krav til jorfeilsbryter når en inverter har bare en bruker.

Stemmer, men da må det kun koblet til ett apparat, en enkelt stikkontakt. Bruker man en skjøteledning med flere uttak så så bryter du med dette. Det er jo kanskje ikke så brukbart på en litt større båt som Huldas.

___________________________________________________________________________________________________________________________

Seilars skrev On 7.1.2026 at 22.56:

Jeg ser at det blir litt forvirrende i en båt når man i ett TT nett har felles jordskinne for de to T’ene.

@Sjøholken Her må jeg vel bare krype til korset og innrømme at jeg tok feil. Andre bokstav N skal benyttes der det er en direkte elektrisk forbindelse til jordpunktet i fordelingssystemet, altså den første T’en. Det er det jo alltid i en båt som har ei felles jordskinne der PE for utsatte anleggsdeler og  fordelingssystemets jord er tilkoblet. I ett TT nett går denne forbindelsen fra terra til terra, altså via jordspyd etc uten en direkte kabelforbindelse.  Nettet vil derfor slik jeg nå tolker det være definert som et TN nett, slik du skriver.

Se side 13 i eatons store blå for referanse. 

https://www.eaton.com/content/dam/eaton/markets/residential/safe-smart-energy-efficient-homes/eaton-collateral-store-bla-book-brochures-no-no.pdf

En annen sak i forbindelse med jordfeilbrytere er at det finnes digitale 30mA jordfeilbrytere som bruker en LED diode til å indikere størrelsen på jordfeilstrømmen som er på kursen. Grønt lys indikerer 0-30% jordfeilstrøm, gult 30-50%, og rødt at man har en jordfeilstrøm som er mer enn 50%.  Slike jordfeilbrytere kan jo være med på å indikere at man har en feil selv om den ikke kobler ut kursen før ved 30mA fordi det ikke er stor nok kapasitans til å oppnå dette.  Spesielt for de av oss som er tilkoblet diverse IT marina anlegg uten skilletrafo, så kan en slik type jordfeilbryter være smart. Den forteller tross alt at det går mindre enn 9mA jordfeilstrøm ved å lyse grønt. Man kan også trykke to ganger på test knappen og få en mer nøyaktig avlesning av jordfeilstrøm på den utgaven som eaton selger. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...