Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

Jeg har satt meg fore om mulig å bringe liv i mine gamle 4 hk påhengere. Først ut er denne:

20241023_151529.jpg.06f25845ff630f337d8e36d136837ad2.jpg

Jeg regnet med at det ikke var mulig å få fra hverandre undervannshuset og komme til impelleren. Slik var det i gamle dager, den gangen jeg skrudde på slike. Etter fem år uten service pleide skruene å gå tvers av. 

 

20250308_160337.jpg.c685a7c9958dfb55303d9873145dd8e7.jpg

Men den kom pent fra hverandre uten protester. Noe som forteller meg at denne dinosauren ikke har gått veldig mange timene. Impelleren skilter med tre av seks vinger intakt. Og jeg fant alle de andre bitene. Nå gjenstår det bare at motoren ikke har blitt varmkjørt i løpet av den tiden den var aktiv. Så da er det å skaffe ny impeller og gasswire. Muligens også tennplugg. Men først blir det impeller og teststart. 

 

Etter denne Yamaha'en kommer turen til min egen 1986 Mariner som vi kjøpte ny i 1986. Og den har ikke brukt mer enn maks fem tanker bensin. I fremtiden har jeg satt meg som mål at det skal bli mer ankring og mer jolling. Så får vi se. Norskekronen blir stadig mindre verd, og pensjonen går relativt nedover, samtidig som kostnaden med båt øker. Et eller annet sted må vi spare inn det vi kan. Altså mer seiling (om det er praktisk mulig) og mer ankring. 

 

Og én ting til, for å holde oppdateringen. Nå er det nye startbatteriet montert:

20250306_1222022.jpg.165c26be263242bc21b0278d21bb7484.jpg

Exide'n har CCA på 1150 mot Skanbatt CCA 800. Det skal ikke stikkes under en stol at starten ble som natt og dag. Anbefalingen fra spesialisten hos Seatronic at Skanbatt 115 A skulle være plenty for start av V8'ern holder ikke mål på langt nær. Rett til høyre, sett fra polene på Exide, er det et skott. Dette skottet skiller batterikassen fra motorrommet. Herfra er det en halvmeter bort til selvstarteren. La oss si at ledningen fra skillebryteren til starteren er rundt en meter. Og minusen er koblet på motoren rett ved siden av starteren. I sum nokså effektiv kabling med godt kvadrat. 

Link to post

Syntes vile penningen var litt lav på ett nytt batteri, sikker på att det var skikkelig toppladet og vilt bare et døgn?

Kan se ut som en av pluss kablene ligger rimelig nært - polen, men det er kanskje bare ett bildebedrag? Om det er tilfelle så er det jo bare å vri litt på den negative polskoen

Ellers ser det jo bra ut med merkede kabler, og god isolasjon mot motorvarme , som er bastteridreper no. 2

Link to post

Dette var spenningen slik det var da jeg mottok batteriet og BEP shunt målte batteriet. Så ble laderen koblet på. Jeg kommer nok til å vri negativ polsko 90 grader. Det er et par cm høydeforskjell. Batteriene holder mer eller mindre sjøtemperatur året rundt. 

Sitat

 

 

Link to post
18 hours ago, JRK said:

Kan se ut som en av pluss kablene ligger rimelig nært - polen,

 

Etter min mening er det dårlig design å ha batterier med åpne poler som er så nært hverandre.  Jeg har noen tilsvarende batterier og jeg har tolv tommeltotter, og er livredd for å produsere kortslutninger hver gang jeg demonterer/monterer batteribanken.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Hulda skrev for 18 timer siden:

Dette var spenningen slik det var da jeg mottok batteriet og BEP shunt målte batteriet. Så ble laderen koblet på. Jeg kommer nok til å vri negativ polsko 90 grader. Det er et par cm høydeforskjell. Batteriene holder mer eller mindre sjøtemperatur året rundt. 

 

Godt å høre. Det batteriet får nok et langt liv.

Hulda skrev for 18 timer siden:

Dette var spenningen slik det var da jeg mottok batteriet og BEP shunt målte batteriet. Så ble laderen koblet på. Jeg kommer nok til å vri negativ polsko 90 grader. Det er et par cm høydeforskjell. Batteriene holder mer eller mindre sjøtemperatur året rundt. 

 

Enig i at det kan være skummelt, i verste fall kan jo en nøkkel brenne fast, men kan jo enkelt løses med en krympestrømpe på verktøyet.

Link to post
tobixen skrev for 23 timer siden:

er livredd for å produsere kortslutninger hver gang jeg demonterer/monterer batteribanken.

 

Finnes eget isolert verktøy for dette, såkalt AUS-verktøy (Arbeid Under Spenning). Ellers kommer du langt om du surrer inn verktøyet i isolerende tape før du begynner.

produktbilde_8809046_1.jpg.b16429e3dd61020328ff7948fb1084c4.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Gode verktøy er én ting, men batteriene er parallellkoblet med ganske så tykke ledninger - disse kan ikke fjernes i en atomisk operasjon, de må løsnes først i den ene enden og så i den andre - så da er det både verktøy og kabler å holde styr på.  At det finnes risikoreduserende verktøy og rutiner greit, men jeg synes uansett at det er et forferdelig dårlig design.

 

Nå har jeg på listen å fjerne den gamle forbruksbatteribanken, da forsvinner dette problemet til en viss grad.  Lithium-batteriene mine har gode plugger i stedet for åpne poler, det er bedre design etter min mening.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Ser ikke helt problematikken her, hadde det vært  høyere spenning så kanskje, men folk flest greier å bytte batteri uten å smelte fastnøkler og lage brann. Har ekstra plasthetter til standard poler, bruker man disse kan det nesten ikke gå galt uansett hvor mye man knoter.

Uansett,  håper Hulda er sikret god startkapasitet de neste  10-15 år.

Link to post
1 hour ago, hanto1 said:

Ser ikke helt problematikken her, hadde det vært  høyere spenning så kanskje, men folk flest greier å bytte batteri uten å smelte fastnøkler og lage brann.

 

12V og 1000 CCA er ille nok, det skulle bli 12 kW med varme fordelt på batteri og kabler/verktøy dersom man er riktig uheldig og greier å kortslutte batteriet.  Med sikkerhetstenking anno 2025 så er det ikke godt nok at "folk flest greier å unngå å lage brann".  Er "folk flest" regnet som 97%, 99% eller 99.99%?  Stor forskjell der.

 

Lithiumbatteriet mitt var utstyrt med kontakter i stedet for poler, det var jeg i grunnen veldig fornøyd med, og ser ikke helt problemet med å utruste 12V-batterier med det samme.  Joda, ok, jeg ser mange problemer.  Det første er det med standarder, standarden med batteripoler ble laget i en tid da man anså seg som fornøyd hvis bare 97% greide å la vær å smelte fastnøkler og starte brann, det finnes ingen gode standarder for 12V-plugger, især ikke 12V-plugger som skal kunne tåle 1000A.

 

Men jeg setter strek her - skal slutte å forpeste Hulda-tråden med mine personlige kjepphester :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

20250316_132828.jpg.1bfb5b3228a45c1ae1456d52eb931e6e.jpg

 

Da tenker jeg man er mer fornøyd?

 

Så ser det ikke ut til at battetiet var defekt allikevel. Nå skal jeg ha en prøvestart. Jeg heller mot at BEP skillebryter er defekt. Bytter den uansett. Ellers må jeg ned under motoren til starteren. Det er fordelen med V8. Starteren ligger kittet innunder motoren. Såpa fortsetter.

 

Så da sier testen:

Bryter pos 1 startbatt:                   Dårlig start, 2 forsøk.

Bryter pos 1+2 baug+startbatt:   Smalt igang omg.

Bryter pos 2 baugbatt (fra 2013) Smalt igang omg.

 

Så da er det Seatronic i morgen. 

Link to post

Det så meget bedre ut ja. 

 

Hovedbrytere har begrenset levetid når de brukes aktivt. Jeg har i alle fall byttet tre i min båt. Fjærer blir slappe og kontaktpunkter korroderer. Håper du slipper å demontere starter, de er aldri lette å komme til. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev for 22 timer siden:

Det så meget bedre ut ja. 

 

Hovedbrytere har begrenset levetid når de brukes aktivt. Jeg har i alle fall byttet tre i min båt. Fjærer blir slappe og kontaktpunkter korroderer. Håper du slipper å demontere starter, de er aldri lette å komme til. 

 

Jeg opplevde det motsatt.

 

Brukte ikke hovedbryteren den  stod bare på.

Når den måtte brukes satt den fast i på stilling.

 

Og det var ikke en billig biltema bryter.

 

Link to post
index skrev for 23 timer siden:

Det så meget bedre ut ja. 

 

Hovedbrytere har begrenset levetid når de brukes aktivt. Jeg har i alle fall byttet tre i min båt. Fjærer blir slappe og kontaktpunkter korroderer. Håper du slipper å demontere starter, de er aldri lette å komme til. 

Her er du inne på noe viktig. Oksidering. Gjelder mer en bare hovedbryter. Mange tenker ikke over dette, men så snart oksygen slipper til så oksyderer det. Nettopp derfor bør krymp være gasstett. En installasjon kan være perfekt, så løsner man batterikabelen for vinterlagring, dess mer fukt dess mer oksidering og etterhvert dårligere kontakt som igjen gir varmgang. 

Link to post

Og det er her et tyyyynt lag Vaselin kommer inn og sperrer for fukt og oksygen. En slik batteribryter, selv om den er 'gasstett' vil over tid slites. Enten den blir vridd på til stadighet eller ikke. Så nå ligger ny bryter i sekken, og så håper jeg det er løsningen. En 25 år gammel selvstarter er jo heller ingen jomfru.

Link to post

Blue Sea og BEP hører inn under LLC Power Proucts, blant flere. 

Bryteren jeg har kjøpt heter 771-S og har fem års garanti. Og er IP66. Hos meg lever bryteren uansett et tørt og behagelig liv. Den forrige var den første som ble installert i båten.

 

Det er én sak jeg har lagt merke til, og det er at det smekker over en fet gnist mellom batteriterminalen og batteripolen når jeg kobler til. Stikkontakten til Stirling lader er ikke koblet til. Baugbatteriet er ikke med i kretsen. Det eneste jeg kan tenke meg er at Stirlig lader sender ut 'gammel strøm', altså at det er en kondensator der som lager kvalm. Og det gnistspranget er der naturligvis hver gang jeg vrir batteribryteren fra 0 når vi ligger for landstrøm. Hvilket er som regel. Og det vil slite på kontaktpunktene i bryteren.

Link to post

For å slutte av støm og batteri. I dag installerte jeg denne:

20250322_114814.jpg.62fb98e64a843b60acbbe52b21bb215e.jpg

Men det var ikke uten to timers dramarikk med hue ned og ræva opp. Med et farlig strekk i korsryggen. Og de som kjøper denne bryteren, merk at for overflatemontering så tar den IKKE 95 kvadrat kabler. Derfor måtte bunnstykket modifiseres med vinkelsliper:

20250322_113440.jpg.b3662b3d1b6d64edcf4f8d58140846d3.jpg

Jeg måtte kutte meg inn i to av bena for å få plass til kablingen.

 

Nå funker startingen helt perfekt igjen.

 

Lenger opp lurte jeg på hvor den feite gnisten kommer fra. Den kommer fra Stirling lader. Selv om laderen har vært koblet fra 220 V en stund. Og det er ikke BEP 772, det er BEP 771. 

Link to post
  • 2 uker senere...

Oppdatering på utdaterte påhengere.

Mariner 4 hk 1986:

Den startet noen sekunder sist høst da vi tok den ut av boden i Strömstad og hjem til kjelleren i Son. Monterte den opp ute. Etter 100 drag i snoren, null reaksjon. Plukket opp forgasseren. Komplisert, tok nesten fem minutter. Forgasseren satt løst på motoren. Skulle tømme den for gugge:

20250402_155100.jpg.79effe7fd735903a74ad59562ae7b5aa.jpg

Den var som ny. Skrudde sammen. Monterte tilbake på motoren. Tappet av 1/2 liter vintage bensin fylt på starten av 90-tallet. Fylte på 1 liter alcalytbensin. To drag i snoren og:

20250402_175034.jpg.f48d2a7066a53b659558fd50f20b400e.jpg

Den startet med et sjokk for snortrekkeren. Kjølevann OK. Nå gjenstår å bytte girolje.

 

Så da var den grei. Hektet opp Yamaha 4 hk 1980: Fylte på 1 liter bensin. To drag i snoren og den startet. Kjølevann OK.  Nå skal også den få seg ny girolje. 

 

Da har jeg problemet om hvem av dem jeg skal brukde. Luksusproblem. Jeg trenger flere av denne kategori problemer.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...