Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

En middelmådig eller mindre god radar er selvfølgelig mye bedre enn ingen radar. Teknologiutvikling for radar har gått fort de siste 15 årene, din radar er basert på tilsvarende teknologi som Raymarine 418 HD Digital jeg kjøpte i 2010, men siden Garmin hele tiden har ligget bak på radar så er ytelsen dårligere. Men uansett veldig mye bedre i mørket og tåka enn å ikke ha radar. Husker hvor mye tryggere det føltes da jeg kjøpte min første analoge radar. 

 

Etter Raymarine radaren jeg kjøpte i 2010 har jeg hatt 6 forskjellige radarer. Alle halvlederradarer. Det har vært forbedringer for hver generation.

 

Simrad Halo radarene (dome modellene er også tilgjengelig som B&G og Lowrance) har VelocityTrack Doppler prosessering som farger stillestående mål, mål som kommer mot en og mål på veg bort i forskjellige farger. De har også ZoneTrack som automatisk tracker alle mål som kommer inn i forhåndsdefinerte soner. De åpne antenne Halo 2000 og 3000 radarene har nå fått AutoTrack som automatisk sporer og prioriterer mål en bør interessere seg for. Jeg har nå Halo 3000. Halo20+ og Halo24 vil snart også få AutoTrack. Innstegsmodellen Halo20 har ikke VelocityTrack, ZoneTrack og vil ikke få AutoTrack. 

 

Når en Halo radar kjører dobbelt range så har de fortsatt samme rotasjonshastighet, andre radarer halverer rotasjonshastigheten for å kunne vise to ranger. Halo radarene sender ut et tog av pulser med forskjellige pulskengder. Dette er kodede signaler så lengre pulser gir også god oppløsning. På denne måten kan to forskjellige ranger presenteres ved at den ene er en zoomet version av den andre. Andre radarer med dual range produserer to seperate bildet ved at annenhver puls brukes for å produsere de to bildene. 

 

Simrad AutoTrack:

https://m.youtube.com/watch?v=ggN-G1mdb4Q

Link to post

Helt enig @abbor. Garmin Har helt klart en konservativ strategi til høy pris. Kakeboksen min blir dog stående til den gir opp ånden. Da må jeg ha en ny Garmin, for jeg er fanget av systemet. Radaren min har passert 10 år med god margin, blir vel borti 15 år.

 

Dog, jeg er imponert over hvor tydelig den plukker opp 1 meter høye bambuspinner med flagg på toppen.

Link to post

Sitter med restene av en tynn bleik en. Ikledd svett underbukse og 30 grader. Hva annet kan man finne på enn Freia, Baatplassen og en liiiten en til? Jeg bare spør.

 

Æbleø, et besøk verd. Men jeg gad ikke pumpe opp jolla. Dog en plass jeg kommer til å betråkke før jeg skal i penalet, av resirkulert papp. Glemte å laste opp bilder. Vent litt. Der  kom dem:

20250718_124122.jpg.296dbd407a72aad90e79e8205fbc1f28.jpg20250718_124049.jpg.b1d7b226b5b09501cfadea8344357c8c.jpg

Det er ankring på sand langs land. Så kommer et belte med 'mixed substrate', les stein. Der havnet vi, fordi Garminkartene opplyser til vanlig ikke bunnforhold. På utsiden av steinbeltet er det sand. På tross av voldsom vind, bildet over, flyttet vi ikke på oss. 

 

Så da var det farvel til Æbleø etter en natt. 

20250718_123456.jpg.9eecd622a2166dbd172e3778d4ac90c7.jpg

Selv ikke Hulda kan seile i denne vinden.

20250718_134709.jpg.42c9139b466511dfe271feaa2473830a.jpg20250718_134914.jpg.87436c9a7b86091e9716e65a3645e724.jpg

 

Retning Lillebælt. Vi synes denne veien er mer charmant enn de andre Bæltene. Leden går litt i krik og krok mot Kerteminde og N Middelfart. Og med en gedigen motstrøm:

20250718_155228.jpg.1770e663fe38405907c208fcebe565ff.jpg

Denne bøyen rett N Kerteminde er ikke en liten dings. Men den slingret hit og dit som en tenniball i snor. Minst 2 knop motstrøm.

Fjernkontrollen til Elmer (autopilot) står her:

20250718_150153.jpg.1188e87a8ee06f40846dd0322a2d6447.jpg

Så varm at den sved i hånden. Den hylte og peip i eninga. Dette trikset hjalp noe:

20250718_150147.jpg.93314a9971038a5a2ed893246a667d74.jpg

 

Det var meldt 'mulighet for byger med torden':

20250718_164948.jpg.7c2b9ab7b99386a67e8731ef89032e95.jpg

Potensialet var der, men vi slapp med skrekken. 

 

Så da har vi hatt en kveld med svarttrost inne på land, og skulle reist videre i morges. Det er greit med radar, men det får være grenser:

20250719_073749.jpg.6613fb4df37772572562152422a888b7.jpg

Da jeg tittet ut av vinduene i morges, trodde jeg de var dugget på utsiden. Men hodet opp av luken gjorde ikke saken bedre. Ut på formiddagen:

20250719_094052.jpg.229756f9be7327933db3e51e82e2112e.jpg

Ikke seilvær dette heller. Så vi ble liggende i dag. Plassen er mye besøkt av de lokale. De bader i nettoen. Ergo, 'When in Rome, do as the Romans'. Admiralen ble mildt sjokkert da hun kom ut i cockpit og fant en 79 år gammel bleik, feit ektefelle flytende ved siden av Hulda uten badeshorts. 

 

I morgen er det videre til Als fjord eller Sønderborg. Vi får se. Maten holder til tirsdag. Aggregatet lager 220 V. Whiskyen går tom til uka, kjøpt på tilbud på Læsø. Og så har vi i reserve en mengde knekkebrød og makrell i tomat. Her lides ingen nød. I motsetning til Norge, skal temperaturen ned her, og det skal plaskregne utover i uken. Ingen varmebølge skal treffe oss. Nå blir det kun bading med foret shorts. Og den bleikfeite fargen holder seg.

 

Link to post

Haha. Admiralen har alltid sett meg krype ned i badevannet cm for cm via en badestige, For et par dager siden tok jeg plutselig "bomba" fra brygga. Vips, så ble hun nyforelsket,

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision (Båtplass på Tjøme)

Link to post

Nå ligger vi og dupper i Gamborg fjord i 6- til 7 m/s som vil gi svært skarp kryss sydover i Lillebælt. Venter til utpå dagen da Windy antar at vinden skal dreie mer øst og løye en smule. Satser på Dyvig eller en annen plass i Alsfjord. Det er ikke like fint vær her i syden som oppe hos @Lars H.. I morgen blir det regn nedover. Og mer drittvær dess lenger syd man kommer.

Link to post

Såhhh, ny eppisode etter Gamborg Fjord. På et punkt regnet Admiralen ut at i løpet av 36 timer hadde jeg stått 24 timer til rors. Sover godt om natten. Anklene mine hovner opp. Ser ut som ei gammel kjerring med låra helt ned i skoa. Det var alt om rorgjengerens estetiske status. 

 

Så, Gamborg Fjord:

15:30 brakk anker.

20:30 ankret Torø Red. Det er noen hundre meter syd for Assens. Litt seil, litt motor. Admiralen hadde lagt ned forbud mot storseil før Flensburg. Rene Arbeiderparti-styret. Altså, ankret, ankerdram, gikk til køys, storseilet pakket for flere dager siden. Grei plass å ankre. Ble vekket av Admiralen midt på natte svarta. Blitzregn på utsiden, regnet kom ikke i dråper, men bøtter, vindkast 17 m/s. Brucekopier er noe dritt. 'Hva hvis lynet treffer oss?' 'Faradays Bur, legg deg å sov!' Klokka 02:05 er det ikke mye trøst å få. På morran satt ankeret plantet der vi hadde plantet det. Dekket høytrkksspylt etter naturmetoden. Alt vel.

10:00 brakk anker. Tenkte Dyvig, muligens. Mye seil utpå. En viss 'RubberDuck' holdt seg på kollisjonskurs med oss halve overfarten til Fyn. Bare for seil. Den vesle 32-foteren holdt 5 knop for fulle seil i 8 knop vind med rel. vindvinkel 10 grader. Fantastisk. Da han rullet inn genoaen, gikk båten like fort. Jævla Tysker. 

 

Rundet landet mot Dyvig. 20250721_1448032.jpg.b7c25e53920a8da93825864c25d3b211.jpg20250721_144910.jpg.82590bb648a9fd4973c3217a30c17e64.jpg20250721_144820.jpg.6da2169fcb4c18a871afcb865527315b.jpg

Flott hollender. La kursen slik at damen skulle ta seg godt ut på bilde. Som alle tverre, grinete kjerringer giret hun brått 20 grader BB, slik at hun fikk bakk i råseilene. Og jeg fikk det travelt.

 

Skal man se skuter, dra nedover her.

 

Mye båter i Dyvig, kan ikke sprelle i nettoen der. Grått og ikke varmt, trope og sol i Son.

Gikk leden mot Sønderborg. Masse båter med en halv båtkengde avstand på oversiden av broen. Halvtime til broåpning. Vindstille. Lite strøm, for første gang i Danmark.

20250721_164211.jpg.546d968cadb37f5b18ff7a10372f3059.jpg

Kong XV et-eller-annens bro. De heter Fredrik eller Kristian (med ch) annenhver gang. Velg selv. Det går an å ankre på andre siden av broen, en dyp bukt. Det er ikke mer enn tre timer til Flensburg. Drit i det, vi kjører.

20250721_173717.jpg.e740fb809e07395841c0d1379c7a816e.jpg

På vei til å runde inn til Flensburger Förde, heter vist det på dansk også. Her sklir også Danmark ut i vannet. Man pløyer og sår helt ut på kanten mange plasser. Sikkert for å holde på sanden. Dem om det. 

 

Møtte denne, en av flere:

20250721_184809.jpg.72530ad5c62d9ffc55dbbbd42caab0ef.jpg

 

Vi tutlet og motret helt til Okseøerne, noe slikt. Der er det 'mixed sediment' nær øyer og land. Det fikk vi nok av ved Æbleø. Lenger ut 'sand'. Det betyr mudder iblandet sandkorn. Ankret og dro ankeret fast på 11 meter. 1800 rpm, Hulda satt dønn fast. 1800 rpm gir Hulda mellom 5 og  6 knop. Ankerbøye og avlaster. 

07:30 brakk anker Okseø. Bruce kom opp med 30 kg mudder. Hadde vært begravd opp til kjettingen. Hadde fått anvist plass 62 hos Flensburg Marina. Gikk inn for å finne plass 62. En lokal Steck-Meyer som ligger fast med en 60 fot ragattamakin, begynte å brøle på tyske og veive med luffene. Da jeg bakket nærmere for å finne ut hva idioten ville, stakk han nedunder. Vi fortøyde langsetter en annen brygge (langsomtsside for dem som må ha det på engelsk). 

20250722_110441.jpg.83c6f77c63468eb1f623dec68ca693e4.jpg

Fredag morgen drar vi. Skulle vært ut søndag. Mangelfull info og rotete opplegg straffer seg. Mer skuter:

20250722_1112542.jpg.d75de05c64a1b6b19ff4394970602a96.jpg

Nå blir gaffelriggede fraktetrau clippere. Det blir som at alle båter som er spisse i begge ender er 'Colin Archer'. 

 

Nok en myte: Det kommer så mye vann inn med ankerkjettingen at jeg må ha drenering. Alt annet er farlig!

20250722_155949.jpg.1fce823440840cc340f6261b6b92b4ea.jpg20250722_155959.jpg.f40ca5c8a7fbfef7a7c0b7043c2a8004.jpg

Vann etter 7 trekk av 40- til 50 meter kjetting. Pluss skvett over baugen. Nok til å fylle en halv bleie. Myten er BullShit.

 

Strøm i Tysland: Det kostet 2 Euro å lade Li-batteriene 20 %. Det koster under 2 liter diesel å gjøre det samme med aggregatet.

 

 

 

20250721_184831.jpg

Link to post

Vi har to kort til Marina Flensburg. Ladet opp det ene kortet med 2 Euro og lastet opp 2 Euro på strømstolpen. Euroene forsvant og null strøm. Prøvde å laste tilbake de to euroene på kortet, helt umulig. Bare en runddans med trykk på knotten og presenter kortet. Dette er under pari. Diesel koster borti 2,3 Euro/liter, ingen informasjon om typen diesel. Tømme septik koster 3 Euro. Jeg tror vi er ferdig med Flensburg. Det blir for mye knirk til for høy pris.

Link to post

Jeg har presentert så mange bilder fra gamle Flensburg at jeg gjør det ikke én gang til. 

Vi var, som tidligere, fast kunde hos Mette og spiste kaker. Mette leverte 100 %. Vi var å spiste pizza der vi var fornøyd i fjor, i år bare ræva. Både når det gjalt mat og betjenig. Men i enden av Rote Strasse fant vi denne:

20250724_143728.jpg.883167f174cfd8d64cee71c831881747.jpg20250724_143752.jpg.476261e9bc5ad04865e345bf09df344d.jpg

Kan absolutt anbefales. Dette er et noen hundre år gammelt smug som har blitt delvis bygget over:

20250724_133052.jpg.82ab53d4ea8e61e3f65007a6a0125b9e.jpg20250724_132951.jpg.be638b348c0e0d298891b899f6c89ff7.jpg

Både mat og betjening får 5 stjerner. Ikke 6, men en helt grei femmer. Kommer gjerne dit igjen.

 

Så meldte Yr tordenbyger og styrtregn i går kveld. Admiralen sverger til SMHI var ikke like sterk i overbevisningen. Det rumlet litt langt borte. 'Plutselig kommer det over åsen der. Vi venter med å gå i butikken'.  Og pluselig bøtta det ned en times tid:

20250724_185025.jpg.f42394a4ff632e2de8388e4ae083605b.jpg

 

Det ble fantastisk mye vann utav bygen:

20250724_185235.jpg.5b1d7b77e137b85073dc5237e1e94d60.jpg20250724_185151.jpg.e6ae5ebc77cc8d2e65bbb0078c14153e.jpg

 

Vi drar videre mot Danmark sånn litt over ni-tiden i dag. Planen er å seile via Sønderborg til rett syd for Assens. Og så ta en titt på Assens i morgen. Planer er til for å fravikes.

20250724_133055.jpg

20250724_185033.jpg

Link to post

Seilte i går fra Flensburg til Dyvig. Ikke uten viderverdigheter. Fant at etter Sønderborg, hadde dagen vært lang nok. Tyske seilere som en sverm fluer som ikke er på ferie, men er på racingbanen. Nok er nok. Nord for Sonderborg rundet inn i Augustenborg fjord. Der var det faen ta en flyplass! Ut igjen. Sandvig, midt i vinden. Jeg var redd for å gå inn til Dyvig, på Navionics '2 til 4 meter'. Vi står bom fast på 2 meter:

Screenshot_20250726_185136_Boating.jpg.03a565010c875551498c19d0ebc7acc5.jpg

Navionics er jo veldig oppdatert. Admiralen, som bærer ansvaret for hvor- og når vi skal, fant ut at hun skulle bla opp farvannsbeskrivelsen. 'Det er gravd renne, 5 meter bred og >3 meter dyp!'  Grrrrrr! Kurs til Dybvig etter å ha sølt vekk en hektoliter diesel. 

 

Sjekkt i morges møkkakartet til Garmin, BlueChart:

20250726_185335.jpg.d20af32d51e7b684773e04288e830d59.jpg

Hmmmm, det var som faen. Stegløb er klarert. Det ble uavgjort. Innerst i lagunen ligger 'Badehotell og Kro'. Jeg bader ikke der inne. Løpet inn er merket med røde- og grønne påler, helt udramatisk å komme inn. Bakket inn ankret, satt dønn i gjørma til oppå kjettingen, 6,5 meter dypt.

 

Løpet, Stegløb, er som skrevet, gravet renne. Rennen har midt på en 80 grader vinkel. Kutyme er at når man eksempelvis ser en båt entre løpet på vei inn, venter man til løpet er klarert. Så da vi var klare til å entre løpet på vei ut, entret en seiler løpet på vei inn. Løpet er som skrevet gravd ut til 5 meter bredde. Så da inkommende seilbåt var så og si klar på inngående, ga jeg gass for å entre løpet. Det bruste akter på BB side og der kommer en tysk motorseilende kjerring og presser seg mellom innkommende båt og Hulda. Og Hulda holdt 3 knop for å møte innkommende båt med passe margin. Føreren av innkommende båt så mildt sjokkert ut. Jeg ble lynforbanna. Lot motoren få 2000 rpm. Selv da greier ikke ei tysk kjerring med Dehler flygepapp å matche Hulda. Så kjerringfaen lå rett under ankeret til Hulda ut løpet. Giret BB på utsiden av løpet og sperret kjerringfaen fra å slå, så lenge jeg gadd bruke diesel. Hulda gjør 9 knop når alle 8 sylindrene blir fóret med 20 liter i timen ( til sammen). Verdamte nutte!

 

På utsiden av Dyvik heiste vi seil med kurs Torø Red (Assens). Midt uti havet ble vi tatt igjen av en dansk seiler som kom fossende opp fra SB akter. Han skar vinden perfekt og hadde planlagt å krysse kloss foran baugen på Hulda. Jeg missliker intenst å seile regatta. Men skjønte strategien. Hulda er nokså langbeint. Jeg endret kurs 5 grader og begynte å skjære vinden. Vinket blidt til dansken som ble liggende i vindskyggen av Hulda 10 meter på SB  låring. Relativt avansement brakt til null. Dansken ble mugg. Etter hvert ga han opp, falt av, og i henhold til god folkeskikk krysset Hulda aktenom.

 

Så har vi dette med fastkjøring av anker. Min første båt var en 25 kvm spissgatter, null motor. Da jeg hadde vært ute å seilt, var det bare å gå opp i vinden, hive dreggen, vente til båten stoppet og berge seilene. Uansett alle rpm-bakke-prosedyrer, dette var slik man berget seg siden det ble satt seil på sjøgående farkoster. Så på utsiden av Torø Red rullet jeg inn genoaen. Fortsatte for storseil, gikk opp i vinden til Hulda stoppet opp. Ut med anker. Hulda la seg på tvers og stoppet opp da kjettingen strammet seg. Og her ligger vi nå:

20250726_185437.jpg.7037053394cc59a9eec2b462135dc821.jpg

De andre som har kommet inn, ankrer i det blå området. Vinden har frisket og dreid på NW. Vi ligger ikke perfekt plassert. Men vinden skal dreie SW og løye, lover Yr.no. 

 

Dagens distanse sier Garmin er 62 nm. Og timetelleren sier at motoren har gått tre kvarter. Og det koster ikke en pling å ligge og seile hit og dit for anker. For Hulda ligger ikke i ro.Nå blåser det mellom 6- og 8 m/s, vi dupper og gynger og en wire lager faen oppe i riggen. Må ut å fikse. Høres i morgen!

Link to post

Oppdatering:

Fra loggen: Opp kl. 09:00. Og notater om vær og vind, etc.

10:00 brakk anker Torø Red.

11:00 fortøyd langsetter Assens. 

Det er her:

20250727_130508.jpg.5ded32fab6275338462d01134cf32a07.jpg

Admiralen har stadig en frenetisk frykt for at det ikke skal være plass til oss. Jeg er mer av typen som tar bekymringen 'when shit hits the fan'. Dog er jeg forsiktig når det gjelder navigasjon, vær og vind. Slik så det ut:

20250727_131147.jpg.af2b37649a6fb048d1744060131a50cd.jpg

Fortøyd ved siden av strømstolpe med vann. Toalett:

20250727_135205.jpg.a97f06bfb67183650ebdf6e1d4091e2f.jpg

med dusj, 30 meter å gå. Det er en lystbåthavn med 600 båter og yrende camping lenger inn i bukta. Alle skal inn dit og køe. Her ute må man betale for minimum 14 meter båt, NOK 397,15 etter gårsdagens kurs. Og man er smækk i sentrum av gamle Assens. På marinaen er det en utmarsj inn til byen. Som alle andre danske byer med respekt for seg selv, er havnen preget med en slik:

20250727_145647.jpg.875ef93d52073ed8b2f7536558cf54a6.jpg

Dog er denne siloen i full drift. Om man zoomer, ser man Hulda langs kaien. Assens var en meget sentral plass fra middelalderen og fremover. I dag er det vel mer 'utkant-Danmark'. Umulig å få en skikkelig soft ice. Det er en 'italiensk' is-sjappe oppi gaten her. Der er soft ice'en pisket vann tilsatt mye sukker og kunstig vaniljesmak. Absolutt ufyselig og usmakelig, grusomt. Bildet over er forresten tatt ute fra lystbåt/camping-marinaen. Her traff vi denne aggresive gjengen:

20250727_145856.jpg.3ad3e6dd92fe8b20533d53967411e8bd.jpg

Denna snippen er min, du måkke komme her og komme her!!

 

Rette ved siden av oss lander Donald Duck-fergen til Baagø:

20250727_113055.jpg.c4faa2404e9fb9e2c5cbda44cf02fe50.jpg

Fergen manørerer på millimetern, og gjør ikke så mye av seg. Jeg var redd det skulle bli mye svell, men det er det ikke. Fergen styrer etter et charmant Donald Duck-fyr:

Tilegnet en eller annen Fredrik:

20250727_130601.jpg.46a9d542cd9b6df143b85ed9ef0b5c26.jpg

Fyret har en artig karakteristikk:

20250727_221022.jpg.fa094251552cb81c814ee7f7c60add3a.jpg

Som er fast rundtlysende. 

Assens har sin del av gamle, skjeve, charmante hus. De lener seg innover, de lener seg utover:

20250728_122922.jpg.5d09de11f0c34a93e5a930fddee6279b.jpg20250727_140549.jpg.21edc0d86b264cab31acbc83fe53ecfa.jpg20250728_123244.jpg.37df9f75966e2169a9e9171f0d9079a1.jpg20250728_123342.jpg.7102e010f664e49845a9fbed16c695a0.jpg20250728_122847.jpg.312d334002c355861febbe9051c573f0.jpg20250728_134712.jpg.f64f6ed94d96c999a10466646746b6ce.jpg

Noen har ikke- betalende leieboere som driter i portrommet:

20250728_125305.jpg.fb63689d7dc62ce6fda2849323eaebc9.jpg

 

Vi kunne dratt nordover i dag. Men i natt kommer det et tordenvær. Der Yr, med ujevne mellomrom, melder vindstyrker som makser mellom 16- og 28 m/s. Akkurat nå er beste tipset fra Yr 20 m/s. Det er ingen gode havner nordover som er innen rekkevidde. Jeg vil ikke ligge for anker når været er så ustabilt. Etter i morgen blir det noen rolige dager, før det smeller til igjen på mandag. Prognosene er meget variable og usikre.

 

20250727_130549.jpg

Link to post

For å bringe up to date. Det var noe som romlet og bråkte her sent i går. Etter at Donald Duck hadde tatt kvelden og låst døren til styrhuset. Da jeg våknet ved 5-tiden lå denne her:

20250729_055328.jpg.8f5cc54d10daa43d50183e228fa93dbb.jpg

Dette er:

20250729_075259.jpg.90fd66cc87ecc750ca4145da252d77f2.jpg

Og her er det ikke en flekk å sette fingeren på. Alt er fullstendig perfekt!

20250729_055347.jpg.bf1f490bb56cf8efa26bf351419fb52b.jpg20250729_075326.jpg.dae432983fbd7a988d6ef5f1f4129bbb.jpg

 

Morgenstemning havnen. Nå er vi hele fire båter her. Der Hulda er den minste. Tenker på sjøfartsnasjonen Norge med penger på bok. Antall tradisjonelle skuter er null i forhold til Danmark. Det kommer og går slike seilere hver dag.

20250727_163116.jpg.d0d49fd868c34bab2f38508820d8e0e1.jpg

20250729_075511.jpg

 

Og så stakk skuta:

20250729_082852.jpg.90c88f1941c7596555906be26b1611a4.jpg

20250729_083543.jpg.92b20228d5d623f719f07eab9086572d.jpg

20250729_083620.jpg.96141899a6da63884d371ab0e834ba55.jpg

20250729_083700.jpg.9f4366a811c36f74b5f8b693154655d0.jpg

20250729_101539.jpg.0a8e5e7ae62e68a06990fd60b226296b.jpg

Link to post

Takker!

Hver fredag på Elisenberg realskole hadde vi innlevering av stil. Jeg skrev stil for den av mine medelever som spanderte cola og skolebrød på caféen på Frogner plass. Det var gym etter storefri, og gymlæreren, Norges olympiamester i tungvekt før krigen, var glad om ingen møtte opp. Så jeg hadde borti halvannen gumlende time å skrive så blyant type HB gikk varm. Bortsett fra det, er jeg et litterært null.

 

Nå ligger vi og venter på at det skal brake løs. Det skulle brakt siden morran. Styrtregn, torden og 20+++ m/s i kastene. Hevder Yr, SMHI, DMI og Windy. Det er gløtt av sol og W 4 m/s akkurat nå. Tysker'n foran og Hollender'n bak har dratt. Hadde vi dratt til morran og gitt fff i varslene, ville vi sett Samsø på sorikonten. Her sitter vi og venter på smellet. Som lar vente på seg. Vi var uti her i fjor og fikk en iskald fallvind så jeg trodde riggen skulle reist på sjøen. Sånt setter spor.

 

Jeg har senestrekk bak venstre skulderblad og kink i høyre hofteledd. Admiralen dytter i meg Ibux. Og jeg følger min gamle hoffmedicus som foreskriver Vodka med Cocka Cola. Han er riktignok en innsauset alkoholiker, pensjonist, men en framifrå lege. Helt unik.

 

Assens: Vil anbefale på det sterkeste Molelaugets kai. I enden av kaia ligger en café:

20250730_130248.jpg.524ef7ebeaa764e5dd3404817b1d7445.jpg

 

De leverer varm mat av forskjellig slag, utmerket kaffe og:

20250730_122555.jpg.7ef05d2353cd210b4b3a01d95515d6d9.jpg

NEMLIG!  Ikke det saftsølet til den falske italiener'n oppi gata.

 

Til @Seilars, du nevnte at jeg lå an til å kjøpe samme lader/inverter som du har. Finner ikke igjen kommentaren. Kan du gjenta? Greia som lader batteriene mine nå bruker 8 timer fra 20- til 100 %.

 

 

Link to post

Beste Is/Softis får du på Vaffelhuset i Kerteminde. Men lønner seg komme tidlig, da det ellers er lang kø ned gata.

Denne har vært sådan siden før jeg dro til Norge, noe som er 28 år siden. Samme eiere hele tiden, som sette kvalitets først.

Å så klart hjemmelaget vafler, så de sitter å lager i butikken.

 

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...