Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring

Hulda

Recommended Posts

Hulda skrev for 16 timer siden:

Til @Seilars, du nevnte at jeg lå an til å kjøpe samme lader/inverter som du har. Finner ikke igjen kommentaren. Kan du gjenta? Greia som lader batteriene mine nå bruker 8 timer fra 20- til 100 %.

Du har vel ett inverter prosjekt på tegnebrettet. Samtidig så noterte jeg meg at du ønsket raskere lading. Tanken da var at om du går for en kombi inverter, så får du en lader i tillegg til en inverter.  Du har jo tenkt litt høyt og ment at Victron multiplus er litt dyr. Jeg mente nok at dersom du både skal ha en inverter, og en lader, så ville en multiplus 12/3000/120-16 eller tilsvarende i  den nyere multiplus ll utgaven vært mer aktuell når man også trenger en større lader. Disse har jo 120A lader, og man kan kombinere med den laderen du har fra før dersom det er plass ombord. Men om jeg husker rett, så er det 2x200Ah skanbatt lifepo4 i Hulda med 2x200A BMS’er.  Normalt så ville jeg da kun ladet med multiplus som hos meg gir 105-110A. Det er passe skånsomt, og lader opp Hulda på 4 timer. Men om du kun er inne på en kort pitstop, så kan man også starte opp den eksisterende laderen og presse på den effekten denne har. Men da ville jeg sørget for litt spenningsfall i den eksisterende skanbatt laderen ved å ikke ha for kraftige kabler. På det viset vil skanbatt laderen droppe i ytelse når multiplus leverer høyere spenning til polene i sluttfasen av ladingen.  Du kan nok klare å presse ladetiden ned mot 3 timer de få gangene i året der det er behov. Legger man inn litt motorkjøring ut og inn fra havn, og at man ikke er på 0% SOC ved ankomst brygge, så vil inntil 2-2,5 timer lading ofte være nok til å nå 100% SOC

Da er vi på linje. Jeg trodde, eller var sikker på, at jeg hadde bestilt og mottatt batterier med 200 A BMS. Da jeg fant frem fakturaen for noen uker siden, har jeg mottatt batterier med 150 A BMS. Hvilket ikke bør ha noe å si for ladingen. Batteriene er ikke koblet opp mot motorens dynamo. Det er ingen forbindelse mellom motorkretsen og forbrukskretsen. Så da blir det heller ikke noe poeng å legge fet kabel fra kassen på inverteren og til motore for å løse ut ev. sikring. For det er ingen krets den veien. Slik jeg tror jeg ser det akkurat nå, rett W av Æbelø, på vei til Endelave for ankring.

Takk for svar!

Seilars skrev 9 minutter siden:

Man får galvanisk isolerte DC-DC ladere dersom man ønsker å lade uten å lage en galvanisk forbindelse.  Er jo greit å lade litt når man først går for motor.

https://www.sparelys.no/victron-orion-tr-smart-12-12-30a-360w-isolated-dc-dc-charger

Denne sitter ombord hos meg å fungere aldeles topp. Den sitter mellom 75ah bue top og 560ah Lifepo

dennrick skrev 1 minutt siden:

Stille og flott ute på havet idag. Admiralen og jeg freser forbi dere inatt @Hulda.

Men vi har fått større båt. Color Fantasy. Savner å kunne gå rundt og inspisere om ting funker som de skal.

Den kørja kjøter ikke på LiFePO4, juks. Nå ligger vi i w-bukta på Samsø og svetter. Vurdere hit og dit. Drittvær under oppseiling til uken. Satser på at vi står han av i Sæby. Må ha mer diesel. Nede på halv tankkapasitet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...