Jump to content

Byggingen av Hulda, på oppfordring


Hulda

Recommended Posts

1 hour ago, Lucky Strike said:

Jeg reagerte litt på informasjonen om utgravd 5m bredde som jeg aldri har sett. Vi har vært gjennom der flere ganger med 6,5m bredde.

 

Jeg tror dere snakker forbi hverandre.  Jeg tror informasjonen om "utgravd renne" kommer fra en gammeldags trykket bok - også kryssjekkes disse opplysningene med Navionics, som ikke har tekstinformasjon om en "utgravd renne", men som har kart som til en viss grad kan bekrefte eller avkrefte at rennen eksisterer.  Og dersom boka er tilstrekkelig gammel, så kan det vel godt tenkes at renna er utvidet etter at boka gikk i trykken.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Hulda skrev for 3 timer siden:

Og jeg går heller ikke god for informasjonen i denne blekka fra 2013. Den, som hevdet over, var ikke helt hundre den gangen, og er sikkert ikke bedre i 2025.

Inn til Mjels Vig  har jeg ikke hvert,

For enden af de to W-lige broer er der 3 m dybt. Havnen er uddybet til 2,5 m helt ind til de inderste pladser.

For sejlere byder Mjelsvig Bådehavn på en nem og sikker indsejling gennem Stegløb i Dyvig, hvor man følger den private bøjeanvisning i det 2,5 meter dybe vand.

 

 

Dyvig 

Har ikke oppfattet inløpet som trangt  ser Dyvig Bro har plass til 7m båt bredde.

Rette plassen å hente opplysninger er Den danske Havnelods burde hvert,

 

 

der kan besejle havnen: Længde 40 m og bredde 7 m. Dybgangen er begrænset af dybden i indsejlingen til Dyvig, se under Afmærkning.

Ingen tidevandsforskel. E-lig storm kan give indtil 1,0 m højvande og W-lig storm indtil 1,0 m lavvande.

der kan besejle havnen: Længde 15 m, bredde 4,5 m og dybgang 2,5 m.

 

Ingen tidevandsforskel. E-lig storm kan give indtil 1,0 m højvande og W-lig storm indtil 1,0 m lavvande.

Der kan være strøm i Stegsgab.

3 knob.

Det 3,5 m dybe sejlløb mellem Stegsvig og Dyvig er på NW-siden afmærket med 4 røde vagere og på SE-siden med 4 grønne vagere. 2 af de røde og 2 af de grønne vagere er med topbetegnelse.

 

Mjels Vig 

er dybden 2-4 m i katet mitt.

 

 

Ser i  havneguide.dk/  at Indsejlingen til Dyvig

Når du sejler ind til Dyvig Bro, passerer du gennem den smalle passage, lokalt kendt som "E Gaf". Her er sejlrenden kun ca. 30 meter bred på det smalleste sted, med en dybde på omkring 3 meter ved daglig vande. På sommerdage kan du blive mødt af en flok nysgerrige køer, der græsser tæt på indsejlingen, kun få meter fra de sejlende

 

Fra havnegoiden  2017??

Maritimt: Indsejlingen fra Als Fjord sker via Stegsgab og en gravet rende (Stegløb) med en dybde på 3,5 meter og en bredde på 5 meter (øverst i det store billede). m

 

image.png.babd111997c1adc15f761ea544ec076e.png

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Først ønsker jeg en Norlin 37 god tur til Skjælø, på vei sydover i dag. Og det blåser godt. Gullholmen ved Jæløya har vært opp i N 18 m/s i dag. Ser ut til å løye utover kvelden. 

 

Siste tur i denne ferien var fra Strïomstad SPA til Son brygge NB. Det er ikke noe spesielt, nokså plankekjøring. Det ruslet og gikk slik:

20250818_134501.jpg.b3b14383e79bd35230498ed209aae826.jpg

I starten med stor og genoa. Etter hvert berget jeg stor og seilte kun med genoa. En CR39 hadde bedre kurs og seilte oss opp. Da han gikk på dårligere kurs, seilte vi han opp. Så det er vel der Hulda som seilfartøy ligger, blir tatt igjen av alle. En annen lå jevnt i 8+ knop da vi lå i 7. Riktignok vi kun med genoa. Nå som vi har fått vindmåler, ser vi hvor høyt vi egentlig ligger på kryss. Og fasit er at vi kan under gunstige forhold presse opp mot 30 grader. I realiteten ligger vi mellom 30- og 40 grader. Mye av det vi taper på er nok på grunn av 22 år gamle seil og en trebladet propell på en drøy halvmeter i diameter. Da har jeg ikke flere undskyldninger. Bortsett fra at jeg ikke er bra på å seile. Selv om jeg har seilt siden jeg var 15. Som når en kom og klagde på noen bildekk til kollega Roar, med argumentet at han hadde kjørt bil i 30 år og visste en del. Roar parerte med at han selv hadde gått med sko hele livet, men han var ikke skomaker av den grunn. 

 

 Så var det turen nordover. Vi gikk Norskerenna. Fordi det skulle blåse fra rett syd i hht SMHI og Windy. Vår utmerkede vindmåler viste nesten rett vest. Altså en skarp kryss for å komme rundt Tristein. 

 

Fra loggen:

10:40 fra kai SPA

19:20 fortøyd i Son.

Totalt i ferien 716 nm.

For denne turen 45,1 nm. Snitt 5,3 knop. Max 8,3 knop. Bruk av motor 0,7 timer (42 minutter). Og så videre.

 

Nå blir Hulda liggende fortøyd inntil vi skal i vinterhavn. Muligens en liten tur. Vi har tilbake rundt 150 liter diesel. Og har ikke planer om å fylle mer i år. Vi er blakke etter ferien. Og vi skal gjøre en del om bord nå i vinter, så følg med, følg med. Om et par uker reiser vi opp til arbeidsleir Hallinghovda for å jobbe to ganger to uker. Vi vil vente til sauene har blitt sendt til slakteriet. De driter bløtt over alt, og vi drar det med inn. Dog er vi av den oppfatning at vi ikke ønsker å hindre dyrene adgang til våre 4,6 mål tomt. Der både kuer og sauer ser ut til å like seg. Og drite bløtt. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...