Jump to content

GPS til USB noen som har erfaring med denne


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens.

 

Vil kjøpe meg en slik GPS modul som kobles til PC. Har sett litt på denne: https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&produsentID=BU-353S4&ref=GoogleMerchant&&utm_source=GoogleMerchant&utm_medium=origanic&utm_campaign=BU-353S4&gclid=CIXfq8K_hsMCFUoMcwoddIkAfA#

 

Noen her som har brukt denne?

 

Mvh

Roger

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Det var billig! Var på randen til å kjøpe en slik GPS dings tidligere men fant ut at jeg kunne dele GPS signal fra smarttelefon i stedet. (Kjekt som plan B hvis noe svikter).

 

Når det er så billig så må jeg nesten bestille gitt. Takk for tipset :-)

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fant en test her:

 

http://www.laptopgpsworld.com/2599-globalsat-bu-353-s4-usb-gps-receiver

 

Den har det nyeste GPS chippsettet; SirfStar IV GPS chip, som, etter hva testen sier, vesentlig bedre enn SirfStar III GPS chip, som var forgjengeren. Nå er jo SirfSTar IV fra 2009 så det har kanskje kommet noe som er enda bedre, men uansett..

 

- Mye raskere fix

- Mye mer følsom, får fix der det gamle chipsettet ikke får det (innendørs)

- Fix på flere sattelitter

- Større nøyaktighet under krevende forhold

- Egen løsning for "hotstart", dvs at den husker hvilke satelitter den hadde inne sist den ble brukt og derfor er kjappere til å scanne de opp når en tar den i bruk igjen. Dvs ca 45 sekunder hvis "kaldstart", og 2-5 sekunder med "varmstart".

- Den er kjapp så markøren i kartprogrammet blir ikke hengende like langt bak som med tidligere chippsett

- Trenger ikke drivere i win 8+ (automatisk driverinstallasjon)

- Linuxdrivere tilgjengelig fra leverandør

 

Alt i alt et godt kjøp vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Fant en test her:

 

http://www.laptopgpsworld.com/2599-globalsat-bu-353-s4-usb-gps-receiver

 

Den har det nyeste GPS chippsettet; SirfStar IV GPS chip, som, etter hva testen sier, vesentlig bedre enn SirfStar III GPS chip, som var forgjengeren. Nå er jo SirfSTar IV fra 2009 så det har kanskje kommet noe som er enda bedre, men uansett..

 

SirfStar V er ute, men jeg vet ikke når den kom og hva forbedringene fra SirfStar IV er utover det jeg finner på Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/SiRF):

 

"SiRFstarV chips are capable of tracking NAVSTAR, GLONASS, Galileo, Compass, SBAS, and future GNSS signals. The SiRFusion platform integrates positioning from GNSS, terrestrial radio solutions such as Wi-Fi and cellular, and MEMS sensors including accelerometers, gyroscopes, and compasses. SiRFusion can then combine this real-time information with cellular base station and Wi-Fi access point location data, ephemeribased aiding information from the CSR Positioning Center (CPC) to generate accurate and reliable position updates."

 

På eBay er det ikke akkurat overflod av USB-baserte GPSer med SirfStar V, så jeg vet ikke hvor utbredt dette chipsettet er for billige USB-baserte GPSer.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Globalsat BU353S4 får en for kr.217,- pluss frakt kr.49,- fra 24hshop.no i Sverige. Jeg har en i bestilling som gikk i posten fra dem i dag. Akkurat nå er de visst tomme for den på lageret.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

- Egen løsning for "hotstart", dvs at den husker hvilke satelitter den hadde inne sist den ble brukt og derfor er kjappere til å scanne de opp når en tar den i bruk igjen. Dvs ca 45 sekunder hvis "kaldstart", og 2-5 sekunder med "varmstart".

Tekstforfatterne tar helt av ser jeg. Reklamen har ingen grenser.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt samme GPS lenge. Slet litt med "blåskjerm" til tider, gjerne når jeg mest trengte den. Leste et sted at jeg måtte legge inn X-port og forrandre på noen innstillinger. Dette løste saken, hvis noen skulle oppleve det samme bare.

 

Denne er vel til bare til Windows 7 32 bit

Denne er bra http://gpsgate.com/download

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

" Egen løsning for "hotstart", dvs at den husker hvilke satelitter den hadde inne sist den ble brukt og derfor er kjappere til å scanne de opp når en tar den i bruk igjen."

 

Det er meningsløst.

Å huske hvilke satelitter den brukte sist for så å søke disse opp ved senere oppstart går ikke.

GPS satelittene går i lav bane og dermed med stor hastighet. Ca. 14000 km/t. Glonass har enda lavere bane og høyere hastighet.

Sånn må det være. Ellers hadde vi fått dem i hodet. Og det vil vi jo ikke.

Satelittene vil ikke være der eller et helt annet sted når du slår mottageren på igjen senere.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

" Egen løsning for "hotstart", dvs at den husker hvilke satelitter den hadde inne sist den ble brukt og derfor er kjappere til å scanne de opp når en tar den i bruk igjen."

 

Det er meningsløst.

Å huske hvilke satelitter den brukte sist for så å søke disse opp ved senere oppstart går ikke.

GPS satelittene går i lav bane og dermed med stor hastighet. Ca. 14000 km/t. Glonass har enda lavere bane og høyere hastighet.

Sånn må det være. Ellers hadde vi fått dem i hodet. Og det vil vi jo ikke.

Satelittene vil ikke være der eller et helt annet sted når du slår mottageren på igjen senere.

Godt mulig. Men kjapp som f er godt nok til min bruk. Du finner sikkert info på nett om detaljene rundt hvorfor. De detaljer jeg gjenga kvalitetssikret jeg ikke mot kilde 2 osv.

 

Kunne jo være kjekt å vite hvordan de får det til siden du mener forklaringen jeg gjenga er feil. Du tar oppdraget?:-)

 

Sitter på hytta i svarteste villmarken med såvidt dekning så noen Googling er utelukket.

Link to post
Share on other sites

Mulligan har nok rett i dette ang. mobilmaster og WiFi og dette er en av årsakene til at signalene forsvinner når du minst venter det. Programvaren bruker tid på å peile seg inn på andre mobilmaster og WiFi og finner den ikke noen søker den opp satelittene. I mellomtiden seiler du i blinde og skjermen går i svart. Dra utenfor dekningsområde for disse og test ut GPS signalene mot satelittene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Så var en ny Globalsat BU353S4 SiRF IV GPS i hus. Jeg har ikke testet den så mye, men så langt er jeg gledelig overrasket. Jeg plugget den i en gammel Win XP laptop, og den kom opp og gikk temmelig umiddelbart med GPS'n ut vinduet. Jeg bor i rekkehus av tre, så jeg tok PC og GPS med ned i stuen i første etasje, midt i leiligheten. jeg har naboer vegg i vegg på to av sidene av leiligheten. Og GPS'n hadde ingen problemer med å finne nok satellitter,8stk. og gi en god fix med HDOP på 1,2 og VDOP på 2,0. Min gamle Globalsat BU353 med SiRF III fant kun en satellitt plassert samme sted i stuen.

 

Nå står tilbake å koble den til en Win 8.1 mini-PC og se om jeg må installere driver, og om jeg får posisjonen opp i OpenCPN.

 

 

bu353s4_plott.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars, det eneste du trenger å gjøre i OpenCPN er å velge rett port og hastighet, såvidt jeg husker. Hastigheten er vel som standard 4800 baud, og porten ligger sikkert et sted rundt Com4-5-6.

 

Det skal være alt, og plutselig ser du GPS-aktivitet på satellitt-symbolet oppe til høyre. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...