Jump to content

GPS til USB noen som har erfaring med denne


Roger og Olina

Recommended Posts

Det er greit nok, men når konstellasjonen er grei med satellittene pent spredd rundt og GPS-mottakeren bruker signal fra disse, indikerer DOP hva en kan forvente av nøyaktighet.

 

Ellers installerte jeg medfølgende programmer fra CD'n på Win 8.1 PC'n, og etter å ha satt opp rett baud-rate får jeg inn posisjonen både i kartprogrammet OpenCPN og i Chart Navigator Light med NV-kart.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

De som har designa disse GPSene har tydeligvis lite peiling på båtliv! :lol:

 

Forklaring: Akkurat som med Navibe er de utstyrt med MAGNETFESTE!!!

Har du denne mottakeren i nærheten av magnetkompasset vil du kunne få farlig stor misvisning, hos en kompis hvor jeg testet dette drog den nordpolen mot seg på 1 meters avstand.

 

Så, frem med skrujern og pill ut magneten! :smiley:

Redigert av SIR DAY (see edit history)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post
Share on other sites

De som har designa disse GPSene har tydeligvis lite peiling på båtliv! :lol:

 

Eller så har de båt... stålbåt, kjempebra, måtte bare :giggle::rolleyes:

 

Noen som har testet denne. sikkert laget av en som ikke har stålbåt.

http://www.ebay.com/itm/Canmore-GT-730F-G-USB-GPS-Receiver-GPS-GLONASS-/360887923439

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Noen som har testet denne. sikkert laget av en som ikke har stålbåt.

http://www.ebay.com/itm/Canmore-GT-730F-G-USB-GPS-Receiver-GPS-GLONASS-/360887923439

Jeg kikket lit på spec og bruksanvisning, og følsomheten på -162dBm så jo ikke ille ut. Og så skulle den kunne jobbe med Win 8. Chipset er oppgitt til å være "ST low power chipset". Det er ukjent for meg. At den også bruker Glonass er jo ikke dumt, spesielt for de som bor i det høye nord. Prisen med frakt hos eBay er dessverre over kr.350,- og da blir det toll og tull-greier. Hadde den vært under 350 kroners grensen, ville den vært artig å bestilt for å teste litt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Mulligan har nok rett i dette ang. mobilmaster og WiFi og dette er en av årsakene til at signalene forsvinner når du minst venter det. Programvaren bruker tid på å peile seg inn på andre mobilmaster og WiFi og finner den ikke noen søker den opp satelittene. I mellomtiden seiler du i blinde og skjermen går i svart.

 

Dette er en ordinær GPS mottaker med tilleggfunksjonalitet. Om det er som du sier, at den vil gå i svart om den mister kontakt med mobilmaster og wifi så ville det vel vært allment kjent som en dårlig og også farlig løsning.

 

Det høres egentlig så fantastisk ut at jeg ikke tror veldig mye på det, er det noen eksempler på at dette faktisk skjer?

 

Tvert i mot så tror jeg at den kan få raskere posisjon pga tilleggfunksjonen, som er en god ting, men ellers er en ordinær GPS mottaker.

------------

 

Og etter litt googling så finner jeg ingenting om mobilnettverk eller wifi, men dette:

 

Several users of the new S4 version of this unit have commented on the faster start up time. This may be due to the following new implementation:

With the SiRF CGEE (Client Generated Extended Ephemeris) technology, has the capability of predicting satellite positions for up to 3 days in advance, and will deliver a CGEE-start time of less than 15 seconds under most conditions without any network assistance. The BU-353-S4's MicroPower mode allows the receiver to stay in a hot start-like condition almost continuously while consuming very little power.

Den har ett minne som har 3 døgns minne på en prediksjon av satelitters posisjon. Som da gjør at den kan starte kjapt opp så lenge det er under 3 døgn siden sist.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kom, over denne http://www.alibaba.com/product-detail/2014-new-product-LS2303x-G-series_1901149537.html

 

  • MediaTek high sensitivity solution
  • Support GPS, GLONASS, GALILEO and QZSS
  • Capable of SBAS (WAAS, EGNOS, MSAS, GAGAN)
  • Support 99-channel GNSS
  • Ultra low power consumption
  • Fast TTFF at low signal level
  • Built-in 12 multi-tone active interference canceller
  • Free hybrid AGPS to achieve faster cold start
  • Built-in data logger
  • Up to 10 Hz update rate
  • Indoor and outdoor multi-path detection and compensation
  • Build-in micro battery to reserve system data for rapid satellite acquisition
  • LED indicator of GNSS positioning status
  • Magnet for mounting on the car
  • Skid resistant pad on the bottom
  • Waterproof

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...